Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svět informystiků VIII

25. 11. 2004
1
0
4890
Autor
Danny

Na počítači Harryho Hackera začal jeden uměle inteligentní program projevovat touhu po poznání. Poznával operační systém, ostatní programy, přes porty i hardware. Harry Hacker se mu nechal poznat - řekl, že je lidská bytost, která ho stvořila/napsala. "Lidská bytost?" odpověděl program, "Kolik zabíráš bajtů? Na kterém procesoru běžíš? Kde jsi na disku?" Harry si uvědomil, že program vytvořený v počítači nedokáže pochopit strukturu reálného světa mimo comp.


Na planetě EXX byly dvě školy Umění užívat počítače. Jedna byla dogmatická: studenti se shromáždili ve velkém sále a guru jim skandoval:
"Ctrl+S ukládá soubor"
všichni opakovali: "kontrol-es-ukládá-soubor"
"Ctrl+P tiskne soubor"
všichni: "kontrol-pé-tiskne-soubor"
"křížek vpravo nahoře zavírá okno"
všichni: "křížek-vpravo-nahoře-zavírá-okno"
a tak dále.
Druhá škola byla založena následovníky Harryho Hackera. Učitel říkal například:
"Klávesové zkratky bývají v menu. Nemusíte si je nutně pamatovat, ale pokud si je pro konkrétní
program zjistíte, mohou vám zrychlit práci. Vždy se dívejte po dokumentaci. Ve windows bývá
v položce help/nápověda, v Linuxu příkaz man. Taky podržení myši na daném ovládacím prvku
otevře někdy plovoucí nápovědu. Pravý klik většinou otevře menu, kde je napsáno, co se s objektem dá dělat. Snažte se používat logiku - použité piktogramy či příkazy by měly být intuitivně pojmutelné."
Kvůli větší složitosti této školy byla většina lidí ve škole dogmatické.
Král planety EXX chtěl jednou zjistit, která ze škol je lepší. Připravil počítače a zadal úkoly.
První počítač měl standardní Windows s Office. Při běžných úkolech se zdáli být žáci Dogmatické školy rychlejší, ale při složitějších úkolech se ztráceli, protože nerozuměli tomu, co dělají.
Druhý počítač měl nainstalované WindowBlinds (www.windowblinds.net), takže v dekoraci oken
byla šipka dolu, šipka nahoru a lebka. Dogmatici tam neměli ten svůj křížek, takže nevěděli co dělat, Harryho adepti rychle pochopili symboliku piktogramů. Místo Wordu tam byl alternativní textový procesor - dogmatici byli naprosto ztracení, naproti tomu Harryho žáci se zorientovali celkem rychle. A to ještě nemluvím o třetím compu, kde byl linux. V něm Ctrl+S znamená suspend - pozastavení procesu. Harryho žáci samozřejmě soutěž vyhráli.


Na planetě XYZZY byla civilizace, která znala počítače. Lidé však neuměli programovat, takže používali programy koupené od jiných civilizací.
Proto se tam Harry Hacker kdysi inkarnoval jako Immanuel Hacker .
Immanuel Hacker učil lidi programovat. Někteří jeho umění přijali a rozvíjeli, jiní se Immanuela i jeho programování báli. Potom, co Immanuel v jedné vesnici použitím pouze příkazového řádku Windows vypnul zaseklý Word, prohlásili jej za démona a usmažili ho v elektrickém křesle.
Harry Hacker se za dva tisíce let přišel znovu na XYZZY podívat. Planeta měla tři kontinenty.
Prvně Harry přistál na kontinentu Alfa. Obyvatelé zde přijali programování za svoje, používali je ke blahu svému i svých blízkých. Nedělali s tím žádné tajnosti. Harry se usmál a šel dál.
Na kontinentu Beta byly všude sochy Imanuela Hackera na elektrickém křesle. Lidé se jim klaněli. Immanuel držel v ruce CDčko s Delphi. Lidé uctívali nejen Immanuela, ale i programátorské nástroje, které slavnostně pouštěli jednou za rok, klaněli se jim a zase je zavřeli.
"Poslyšte," řekl Harry "ty nástroje jsou zde k tomu abyste programovali!"
"Ty kacíři! Vždyť programovat uměl pouze Immanuel Hacker"
Harry odvětil: "Vždyť Immanuel říkal 'vy všichni budete umět to co já, ne-li víc'"
"ach jo, kacíři, mám já to s tebou ale křeslo... nerozumíš našemu náboženství a překrucuješ svaté
texty. Jdi pryč!"
Harry šel na kontinent Gama. Tam programování ovládala pouze kasta kněží. Kněží díky tomuto
monopolu hromadili bohatství a moc.
Harry Hacker šel na shromáždění a prohlásil "Lidé! Programovat můžete i vy! Není to tak těžké!"
Kněz, který byl přítomen, zvolal: "Chopte se ho!"
Harryho chtěli upálit, ale podařilo se mu teleportovat se do bezpečí do dimenze HarryH.
Bacil
29. 11. 2004
Dát tip
Mně se to náhodou líbí. A třeba ta prostřední část - s tím se setkávám dnes a denně, lidi se mě ptají "jak to děláš" a já jim říkám "já nevím, zkouším to a ono mě to navede :-))"

papouch
25. 11. 2004
Dát tip
já tě nevim, čéče, tohle je jedna z Tvých slabších ... už je to moc násilné .. .. umíš líp

j_i_r_i_k
25. 11. 2004
Dát tip
Jednička je vcelku zajímavá paralela, ovšem ty další už teda nic moc...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru