Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Easy

Výběr: a2a2a, Elyn, Lasy, pozorovatel
18. 03. 2005
35
6
15938
Autor
StvN

Easy a Synchronik od jablkůma se dotýkají právě v jednom bodě. My oba bychom byli rádi, kdybyste si přečetli obě díla a nepsali nám, které je lepší, ale že jsou obě skvělá a povedlo se nám něco neuvěřitelného.

Vždycky jsem věděl, že skočím.

Člověk zvyklý přemýšlet při chůzi známou cestou; sedí-li a čeká, - člověk zvyklý přemýšlet nad lidmi, nad ženami, nad sebou, - jistě nejednou přemýšlí i nad svým koncem.

Nechci se nechat překvapit.
Vždycky jsem věděl, že skočím.
Do řeky nebo do země.


Stával jsem na stanicích všech možných vlaků a tramvají a představoval si, jaké by bylo přilepit se na přední sklo. Lákavá představa. Asi má něco společného se skokem do země.
Celý život se člověk snaží kontrolovat činy a pohyby, je sebejistý, nenechá se ovládat. Drží opratě osudu, vybírá si. Nakonec si paradoxně zvolí skok do vody, do země nebo do tramvaje, který rozhodně kontrolovat nebude. Nechá se překvapit. A tak to má být; aby život skutečně vykolejil, pak vykolejí i přesvědčení a celá bytost se popře sama v sobě.

Dospěl jsem.
Je mi vilno a chce se mi skočit.
Jaké štěstí, že bydlím v jedenáctém patře.


Stával jsem na střechách skokanských můstků. Stával jsem na vrcholcích mostů, na střechách paneláků. Někdy jsem býval opilý.

Stát a neskočit.
Špičky jsem rovnal s okraji.
Země mě přitahuje silou nepřímo úměrnou kvadrátu mé vzdálenosti od ní.


Ale neblbnul jsem. Přiznávám, nikdy jsem se neodvážil podívat nad sebe. Na hvězdy jsem vždycky koukal ze země.
V okně se moc dobře stát nedá a balkon nemám.

Sedím a koukám, jako bych nohy koupal ve vodě.

Měl jsem sen, že až budu větší – tehdy mi bylo patnáct a větší jsem měl být v šestnácti, uteču z domu. Měl jsem se pohádat s otcem, zapálit svůj pokoj a utéct. Na nádraží bych před kasínem přepadl asi dvacetiletého mladíka a ukradl mu auto. Snad to měl být Opel roadster. Oranžový, se staženou střechou. Ujel bych mimo město a nechal se stopnout krásnou ženou a to by byl můj anděl; - Andělka. Ona by byla to nejlepší, co mě v životě potkalo. Ráno bych ji nechal spát, zaplatil účet v motorestu, nasedl do auta a ve vší rychlosti to napálil do protijedoucího kamionu. Ještě jsem měl v plánu narodit se někde jinde, ale už naposledy. Vážně jsem byl tehdy docela slabý.

Auto nemám, ani ten balkon ne.
Myslím, že provedu maximální zmaření energie.
Veškerou sílu nastřádanou při výstupu do jedenáctého patra odevzdám pádem zemi.
Je dopoledne a je škola.
Mezi paneláky se toulají opuštěná zvířata, ale to mi nevadí.
Lidí nevidím. Stromky se ohýbají. Listí přibývá.
Než ucítím vůni oběda.


To poslední, co mě trápí, jsou lidé. Věřím, že když skočím, propadnu se hluboko do země a vše, co jsem po sobě zanechal, zmizí beze stopy. Tak bych si to přál. Takový nevidomý odchod.

Němá okna.

V poslední době je v módě malovat staré panelové zdi na žluto a na zeleno a na modro a každý co možná nevšedněji. Z ponurého sídliště se stal cirkus. Naproti se v okně o patro níž rozhrnula záclona, bude se větrat.

Když jsem chodil ještě na základní školu, díval jsem se dalekohledem do všech oken a hledal souložící páry. Pokaždé jsem nějaký našel. Záclony jsou tak průhledné, když se za nimi svítí.

Tak se nebude větrat. Kdosi leze ven, není daleko, vidím muže. Tváří se, jako by spoléhal na to, že je dopoledne a lidé jsou v práci nebo ve škole.

Zalez!
Drápe se trochu neobratně, asi nikdy neseděl na okně. Všiml si mě.

Směšné. Kde je originál?

Mávl jsem na něj.
Kouká.
Dávám mu gestem přednost. Stejně jsem chtěl ještě chvíli posedět. Nic neříká. Nic nedělá. Nevěří. Boha vidí.
Ale ne. Nespěchám. Ukazuji na hrníček s čajem – budu ještě pít.
Zasekl se docela nepříjemně. Je moc velký.
Co s tebou chlape?
Konečně se mu podařilo posadit se. Je velký. Vyplnil skoro celé okno.
Usmívám se a připíjím mu.
Podrbal se na hlavě. Je rozpačitý.
Přeju úspěšné řízení, směji se. Tohle ne, říkám si.
Asi si myslí, že jsem vylezl schválně a chci ho čílit.
Chlope, já si snad přinesu knížku. Skoč už!

Dívali jsme se. Mezi námi vězel osamělý den; lékořicové ticho na dně vypitého čaje proti kašli. Naše okna byla dveřmi do hlav paneláků, kde, ač se to nezdá, nežijí jen souložící páry nebo šašci z cirkusů. Sedět takhle na zděném břehu řeky, řeklo by se – romantika.

Pán na pána hledí,
ten smělý, ten nový,
na parapetu sedí
a dole,
dole chodník betonový.


Je to k vzteku! Na obzoru se objevilo první dětské zasmání. Škola pro dnešek skončila.
Pán se splašeně zvedá, ale ruka se mu na parapetu smekla a on padá,
- k sobě do bytu.
Sbohem, příteli. Zase jsem osaměl. Až na ty děti.
Okno se s vrzáním zavřelo, větrání skončilo.
Okolí zdá se naplněno voláním čerstvě vařených polévek. Bude oběd.

6 názorů

Janina6
21. 03. 2009
Dát tip
Neosvěžena dnešními "Díly" jsem přišla ke známému prameni. Dobré je to. Bohužel, srovnání se Synchronikem už není možné...

StvN
08. 10. 2008
Dát tip
No vidíš a já to třeba za nejlepší nepovažuji. Ale jsem rád, že se ti líbí. Já jsem vlastně vždycky rád, když si moje starší věci někdo po čase přečte.

Četl jsem již dřívě a stále držím v paměti. U mě to nejlepší od tebe. Nečekej nosnou kritiku, na to já nemám :) ***

Alú
22. 02. 2008
Dát tip
Dobrý *

goethe jr.
10. 04. 2006
Dát tip
cerne ne, ale ze začátku to vypada dost beznadejne az ke konci ctenar zjisti, ze je to spis patetismus, spois nadsazka...

StvN
10. 04. 2006
Dát tip
Dík. Nechápu, že někdo má díla chápe tak černě, ale nejsi sám, takže na tom asi něco bude.

goethe jr.
10. 04. 2006
Dát tip
dost deprimující ale skvěle napsané...obzvlášť vkládané části kurzívou...dávám tip....

reka
14. 01. 2006
Dát tip
zezacatku trochu nuda, a to prelivani z minulosti do pritomnosti (nostalgicke reflexe) me vlastne i docela iritovalo. povidka je podle me vyborna od "nema okna". libi se mi ta ironie v textu a dobre k tomu sedi i ta blba basnicka na konci. cetl jsem i dvojce od easy, tedy synchronik, a tohle mi prijde podstatne lepsi - prave tim, ze tadyta povidka se zameruje na absurditu situace, kdy oba chlapici se potkaj v okne, coz je dobry a neotrely napad a da se z toho vytezit docela dost, coz jsi i udelal. synchronik vic resi samotnou sebevrazdu. ale v knizkach uz tech sebevrazd bylo, co s nima.

reka
14. 01. 2006
Dát tip
avi jablkum.

StvN
14. 01. 2006
Dát tip
Co dodat? Souhlasim.

waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
Sétévé, obě díla jsou skvělá a povedlo se Vám něco mimořádného. Já jen, že to není zajímavé.

StvN
07. 12. 2005
Dát tip
Pár lidí se chytlo.

waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
odkdy je umění demokratické, sétévé?

StvN
19. 11. 2005
Dát tip
Všechno je to o tom, jak mi je a co prožívám. O škole a rodině. Neumim si udržet jednu kvalitu. Ale možná ještě letos něco dobrýho napíšu.

_Amnesiac_
19. 11. 2005
Dát tip
taky doufám

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
Tady mi přijde styl dokonce velmi kvalitní. Jak je možný, že starý věci sou tak pestrý a lehce psaný a ty nový vypadaj, jako by je psal amatér s necvičenou slovní zásobou? Možbá jen poslední veršovánka vyzní mírně hloupě, ale jinak je to to nejlůepší, co sem od tebe četl. Zbytek doporučenejch přečtu později, sou děsně dlouhý a já sem už pekelně unavenej

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
tohle je ale na tip

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
Mimochodem ještě jedna výtka - to téma je trochu ohraný

StvN
17. 11. 2005
Dát tip
Všimni si, že doporučuju čtyři díla, vždycky jedno za jeden ročník. Takže je nutno napsat hodně špatných věcí, aby se vykouzlila jedna dobrá. Tak to funguje u mě.

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
OK, beru, sem zvědavej na tento ročník:-)

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
Aha, to je tahle, no vida, jak se během 8 měsíců může kvalita rozkolísat:-)

StvN
16. 11. 2005
Dát tip
To asi zalezi na tvym vkusu. Tamta ma vetsi spad, ale to neznamena, ze se tahle tahne.

Aimee_Dee
15. 11. 2005
Dát tip
me se vic libi ta druha, mela dobrej spad. tohle se moc tahne

MeTB
01. 10. 2005
Dát tip
Jo, i mně se to líbilo. V podstatě se v téhle povídce skoro nic nestalo, ale nestalo se to takovým příjemným, zamyšleným, osamělým a nostalgickým způsobem. Mám takový pocit - ale možná je to opravdu jen můj pocit, nevím - že tady, na P., se rozmohl zajímavý způsob vkládání "poezie" do prózy; mluvím o těch vložkách psaných kurzívou. Někdo je používá divně, tobě se tady povedlo použít je docela vkusně. To je fajn. Tip. T.

kramny
20. 07. 2005
Dát tip
jojo, tohle je povedené dílko...

Lasy
19. 05. 2005
Dát tip
geniální - nápad i provedení . . . Lasy*V

StvN
16. 04. 2005
Dát tip
Dík za oba.

RuDa
12. 04. 2005
Dát tip
Dvojnásobný dvojník... Obě díla jsou skvělá a povedlo se vám něco neuveřitelného! (i když už jsem tento styl možná někde viděl... :-) )

StvN
12. 04. 2005
Dát tip
Jsme rádi. (že to konečně někdo pochopil:-)

pomíjivá
30. 03. 2005
Dát tip
Hele, je to super. Je legrační, jak mají stejně všichni tendenci srovnávat styly. Mně se právě ta rozdílnost líbí. Je to skutečnější... jeden je filosof a druhý je smýkaný osudem. Každej přemejšlí jinak. Jejich osudy se náhodou protnou nad prázdnou ulicí.... a pak si zase jedou dál po svejch. super :)) bylo to domluvený? *

StvN
30. 03. 2005
Dát tip
Bylo to dokonce zadaný.

pomíjivá
30. 03. 2005
Dát tip
Kdo to zadal?

StvN
30. 03. 2005
Dát tip
Já. Nejdřív bylo tohle dílo. Pak jsem Jabkovi zadal, ať napíše něco o tom chlápkovi ve druhém okně.

pomíjivá
30. 03. 2005
Dát tip
suprovej nápad. Vážně. ještě něco takovýho, sím sím sím

StvN
30. 03. 2005
Dát tip
Neni síla.

Plopez
23. 03. 2005
Dát tip
Dobrý, prostě a jednoduše.

Tragicus
22. 03. 2005
Dát tip
Zacatek se mi libil co do obsahove stranky vice, pak se to ale stavalo ctivejsim... jablkum to obsahove mel trochu horsi. Navic s temi nahodami... Kdybych nevidel film magnolia... Ale zase to pozvedl temi sny. Ale zase mel ctivost vsude stejne dobrou. Myslim, ze ty to mas lepsi. Jsem na tvuj styl i zvyklejsi. Ale myslim, ze je to skvely napad, protoze to neni napsane jen z pohledu dvou postav. Oni se dotykaji necim vice... :

Markel
22. 03. 2005
Dát tip
Měla jsem po celou dobu strach, že spadnou a přece jsem zažila jakýsi zvláštní povznášenící až uklidňiující pocit, líbila moc - T

StvN
22. 03. 2005
Dát tip
Myslim, že vám rozumim. Dík.

wedle_vazy
21. 03. 2005
Dát tip
t

Kytiii
21. 03. 2005
Dát tip
Tohle je vážně mazec... sice je dílo jablečňáka čtivější, ale Tvoje má zase takový zajímavý momentky... dohromady - mazec... *

StvN
21. 03. 2005
Dát tip
Jestli tomuhle říkáš mazec....

Kytiii
21. 03. 2005
Dát tip
...tak promiň, že se nevyjadřuji poetičtěji - tohle ze mě naráz vypadlo, jako přímá reakce - tudíž nejupřímnější :o)

StvN
21. 03. 2005
Dát tip
Za upřímnost dík.

sidonia
21. 03. 2005
Dát tip
přijde mi takový.. víc přemýšlivější a "filosofičtější" než dílo od jablkům.. fajn ste holt dobrý oba:) *t

a2a2a
20. 03. 2005
Dát tip
pěkná povídka, zaslouží si t,v především za vyvážené vyjadřování, které až možná na okamžiky, kdy mi schází odůvodnění pro případný pád, tedy náznak, naopak několikrád rozprostře osobní úvahy a to v míře neunavující. Také nápad s dalším mužem a hrnkem čaje a předností ji v její dramatičnosti velmi zklidňuje umožňuje v\niknout obsahu.

StvN
20. 03. 2005
Dát tip
pozorovatel - máš pravdu. Byl to záměr. Makča - tvůj výběr zahřeje, i když není. Chci říct, vážim si tvé pochvaly. Dík všem za nás za oba.

Marnotrat
20. 03. 2005
Dát tip
...hezké!! t*

Vaud
19. 03. 2005
Dát tip
Yours Suicidely*

Makča
19. 03. 2005
Dát tip
výborná! ta laskavost co přetáhne celej svět svetrem, kterej hřeje, i když se pod ním dějou všelijaký smutný věci a není blbě žoviální - dobrej balanc. *** kdybych měla právo výběru, dala bych ti ho.

Elyn
18. 03. 2005
Dát tip
* povedla se..`]

romale
18. 03. 2005
Dát tip
Má to hodně do sebe... *

pozorovatel
18. 03. 2005
Dát tip
hodně si to pozvedl druhým chlapem v okně jinak by to bylo jen filosofování a nuda, což je tak trochu na začátku:)) Pán na pána hledí, ten smělý, ten nový, na parapetu sedí a dole, dole chodník betonový. - sranda básnička:)) celkově výborný a působivý

pozorovatel
18. 03. 2005
Dát tip
a mám takovej dojem, že sis už našel styl a můžeš jen vylepšovat

už jsem to napsala pod jabloň *

Griff
18. 03. 2005
Dát tip
ano, ano, ano. t*

Bavím se. Uchovávám si dojem, někam zakládám. Stejně jsem to nečetla, ale vím.

Empty
18. 03. 2005
Dát tip
Bez ohledu na cokoliv, co sme spolu předtim řešili, si myslim, že je tohle skvělá věc, dostals mě*

klobouk dolů, je skvělá!! t

Tahle se mi asi líbí víc... ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru