Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nech Berušku spát

Výběr: Lucie_Plocová, Lasy, Milly
16. 08. 2006
44
91
16561
Autor
Lakrov

"Už můžem?" "Už jo. Všichni ptáci, co tenkrát zpívali, už nejspíš um... odletěli." "I Havrani?"

 

 

 

 Úryvek z knižné vydané povídky  Nech Berušku spát  

 

 

 

„Mohl bys mi dát nějaký diktát?“

„A to mám začít jen tak diktovat nebo máš něco v knize?“

„Ten, co je v knize, už jsme psali, tak si něco vymysli. Nebo mi nadiktuj pár vět z nějaké jiné knížky.“

Vytáhl jsem jednu z knihovny a náhodně ji otevřel.

„Můj život je jednotvárný,“ začal jsem diktovat.

„Honím slepice a lidé honí mne.“

„Všechny slepice jsou si navzájem podobné a také lidé jsou si podobní.“

„Počkej, ne tak rychle,“ zadržela mě.

„Trochu se proto nudím.“ Pokračoval jsem po chvíli.

„Ale když si mne ochočíš, bude můj život jakoby prozářen sluncem.“

„Co je to za divné věty?“ zeptala se zvědavě.

Kousek jsem přeskočil. „Bude to opravdu nádherné, až si mne ochočíš.“

„A kdo koho si ochočí?“ znejistěla náhle. „Ale vlastně je to jedno, stejně tam není žádné měkké nebo tvrdé Y, na konci. Ty věty jsou pro mě moc lehké, nejsou v nich takové ty chytáky. Víš co myslím? Zkus ješte něco jen tak zpaměti, ne z knihy.“

„Na nevysoké vížce v nedaleké vísce odbilo poledne,“ vzpomněl jsem si na školní léta.

„Počkej, to je zas moc težké.“

„Nebylo by libo, aby byla bita jako obvykle?“ odpověděl jsem jí dalším příspěvkem do diktátu.

„To už asi stačí. A teď mi to můžeš ještě opravit,“ podala mi zpola popsaný list.

„Půjčila bys mi taky červenou tužku, ať je to jako ve škole.“

Rychle jsem text proběhl očima. „Písmo je úhledné,“ pochválil jsem, „ale vidím tu pár chyb.“ Ke konci jsem musel několikrát zastavit a udělat červenou značku. „Celkem čtyři hrubky,“ zhodnotil jsem na závěr. „Tak to je čistá pětka. Kam ti ji mám napsat?“

„Sem,“ nastavila se smíchem zadek.

Dvěma rychlými tahy jsem vytvořil krasopisnou kulatou pětku těsně pod okraj trika, které stěží mohlo nahradit noční košili.

„Ale já to myslela jinak,“ podávala mi překvapeně pravítko.

„A s hvězdičkou,“ přidal jsem po napočítání do pěti ještě jednu navíc. „Spokojená, nebo ještě něco?“

„Jo skoro... No, ještě bych potřebovala... Víš, jak jste mi koupili ten nový kabát?“

Ještě jsem netušil, kam směřuje.

„Viděla jsem včera, v tom krámu jak se jde od školy, kabelku. Takovou hezkou, zrovna by se k němu hodila. Tak tu bych potřebovala.“

„A za kolik... stojí?“

Cifra, kterou vyslovila, mě přiměla k další otázce: „A na zadek bys nechtěla?“

„Chtěla, ale tu kabelku taky. Můžeš obojí,“ šeptla mi do ucha a stvrdila to rychlou pusou.

V takové situaci se těžko říká Ne.

 

 

Pondělí 15. října

Mirek mě dneska zkoušel z diktátu. Schválně jsem tam nadělala spoustu chyb a čekala jsem, co mi řekne. Dopadlo to přesně, jak jsem tušila. Zase mi nařezal. Asi ho to baví. Chtěl, abych to neříkala mámě. Prý mi za to koupí tu novou kabelku. Já myslím, že by mi třeba koupil ještě něco jiného. To by mohl, ne? Taky budu mít brzy svátek. Musím mu to nějak šikovně říct. Peněz má určitě dost. Mám takovou radost. Snad ten diktát ve škole napíšu líp.


 


 

Více viz Dívej se opatrně


91 názorů

Lakrov
21. 09. 2015
Dát tip

Pro Pečený medvěd: Tohle je  podobně dlouhé jako tvá druhá Běloba. Teď už je tu z toho jen úryvek, ale pokud by tě zaujal, dám to do nezveřejněných a pošlu avízo.


Lakrov
12. 10. 2013
Dát tip

Pro Damné:

Ta kniha byla vydána koncem roku 2008 nakladatelstvím Hint. Jmenuje se "Dívej se opatrně" a ve výčtu nových knih na odkazu www.hint.cz/knihy/index.html je třetí shora. Ještě před asi třemi roky bylo možňé ji objednat na e-mailové adrese: redakce@hint.cz

Případné podrobnosti týkající se objednání jsou na odkazu www.hint.cz/bazar/nakup.html

Pokud o knihu stojíš a nepodařilo by se ti ji získat výše uvedenou cestou, dej vědět: Najdeme nějaké řešení :-)

Díky za zájem.


Damné
10. 10. 2013
Dát tip

KRUD je slangově krutý, což znamená v "brněnštině", že je to špica, super a prostě boží :)

Úryvek, neúryvek, mě to bavilo. Pokud bude k mání kniha ve stejném duchu, ráda si ji zakoupím neb perverznosti mi říkají paní :)


Lakrov
10. 10. 2013
Dát tip

Pro Damné: Netuším, co je KRUD a pochybuji, že zasloužím ocenění v podobě tipu za pouhý úryvek, ale díky :-)


Damné
10. 10. 2013
Dát tip

hahah KRUD!


Tak ho nedávej sem, a pošli mi ho mailem. Aspoň budu moci sesmolit kloudné hodnocení.

Lakrov
21. 07. 2010
Dát tip
Umístit sem na chvíli celý text by nebyl problém. To však nejspíš nebylo námětem předchozího komentáře...

I uměl-li by, potřeboval by poněkud razantnější a lákavější ochutnávku.

Lakrov
20. 07. 2010
Dát tip
> Pacient žije... Jestli se brzy nestane abonentem Písmáka, bude třeba potenciálním kupcem knih (umí-li ovšem číst) :-)

Holka, takovouhle operaci, co jsem si k posledku zažil, bych nepřál nejhoršímu nepříteli :) Pacient žije a zdá se, že se konečně blýská na lepší časy.

Lakrov
20. 07. 2010
Dát tip
Pro Pišta_Hufnágl: To musela teda být dlouhá operace; Co pacient, přežil? :-)

Tak jsem se k tomu konečně dostal:) Poměrně ujeté, abych pravdu řekl. A komplexnější hodnocení nemá smysl, když jde o úryvek. Řemeslně v podstatě bezchybné, ale jestli mě to přesvědčilo ke koupi knihy? Nepřesvědčilo.

Lakrov
30. 10. 2009
Dát tip
Pro Sebastiana: Tohle je jen úryvek. Vyšlo to knižně, tak to odtud muselo zmizet :-)

Sebastiana
30. 10. 2009
Dát tip
Moc se mi to líbilo, je to velmi jemné, do zvrácenosti to má daleko, asi přečtu i vše ostatní, co tu máš, zdá se, že jsem narazila na zlatou žílu.

Lakrov
29. 01. 2009
Dát tip
Pro VT Marvin Myslíš, že se najde tolik chtivých zákazníků jen na základě dalšího úryvku? Zauvažůji nad jeho výběrem. U těch pstatních povídek je to vždycke pár počátečních odstavců.

Lakrov
29. 01. 2009
Dát tip
Uvažuji, zda nepřidat ještě jeden úryvek...

Lakrov
29. 01. 2009
Dát tip
Pro VT Marvin: > ...to má být nevlastní táta? Vlastní táta. Ona je to poměrně dlouhá povídka (asi 25 stran). Donedávna tu byla celá, ale po vydání knihy mě napadlo nechat tu jen úryvek -- jako takové lákadlo. On dnes knihy nikdo moc nekupuje, já vím... :-) Byl bys asi... druhý? Děkuji za gratulaci.

Lakrov
03. 01. 2009
Dát tip
Pro Pohádkářka z pomerančových květů: Děkuji za uznání. Máš štěstí. Její plné znění jsi ji na webu zachytla na poslední chvíli.

Pořád se na tohle chystám. Nezapomenul jsem.

Le-Joani
07. 11. 2008
Dát tip
Lakrov: To určitě jo ... Internet nemá takový to kouzlo knížky. Ale tohle mě očarovalo fakt mooooooc hezký... Originální:))

Lakrov
07. 11. 2008
Dát tip
Pro Le-Joani: Děkuji za návštěvu. Nečetlo by se to lépe na papíru?

Le-Joani
07. 11. 2008
Dát tip
Tak to je mazec, fakt nádherně napsaný...ten konec mě dost překvapil /********

Lakrov
22. 09. 2008
Dát tip
Pro aleš-novák: Děkuji za ocenění.

jiskřičky napětí vydrží přeskakovat až do konce...pěkné čtení :o)

Elyon
12. 09. 2008
Dát tip
Nie som taká, ako moje rovesníčky. Mám veľmi málo spoločného s inými 17-ročnými dievčatami, čo sa týka výzoru, aj chápania, správania a tak ďalej...

Lakrov
12. 09. 2008
Dát tip
Pro Elyon: > Snáď teraz nevyzerám ako... To rozhodně ne. Jen mě napadlo podívat se, kdo se to 'zahleděl do Berušky', a překvapila mě ta věková podobnost. Nebylo to myšleno jako povídka pro děti... teda promiň, to mi jen tak ujelo :-)). Oceňuji trpělivost, potřebnou k přečtení tak dlouhého textu.

Elyon
12. 09. 2008
Dát tip
Pozoruhodné? Snáď teraz nevyzerám ako nejaká úchyláčka alebo čo...? :-X

Lakrov
12. 09. 2008
Dát tip
Pro Elyon: Dát si něco takového do oblíbených je pozorohodné, ale je to Tvá vlastní (snad Tě nikdo nenutí :-) ) volba. Díky za ni.

Elyon
12. 09. 2008
Dát tip
Dám do obľúbených - rozhodne obľúbené u mňa.

Lakrov
12. 09. 2008
Dát tip
Pro Elyon: Děkuji za komentář. Patnáctileté tvrdívají, že z toho chci umřít už dávno vyrostly, ale tohle přesvědčení jim vydrží vždy jen do dalšího takového 'chci'. Neštěstí nechtějí. Měli jsme jednu doma a... Už vyrostla :-) Díky za ocenění

Elyon
12. 09. 2008
Dát tip
"chci umřít" - tohto je tam trochu veľa, ale celkom to sedí ku mentalite 15-ročnej. Je to skvelá poviedka, veľmi dobre sa mi čítala.

Hlásím, že mám tuhle povídku pořád v plánu, nezapomněl jsem:)

Lakrov
22. 08. 2008
Dát tip
Pro Markel: Nevím, co se stalo, že se vracíš k povídce zasypané spoustonových a dočteš ji i přes její délku. Jo, mně se taky líbila; jinak by nebylo možné ji dopsat a uvést do publikovatelné podoby. Na zdejší poměry je možná příliš dějová a o něčem. Dík za návštěvu a pochopení.

Markel
22. 08. 2008
Dát tip
Jedno z nejlepších pro mne děl na P. - T Myslím, že dost často se něco podobného stává,většinou však v jemnější formě, zůstává zastřeno, nevysloveno, časem odezní a zůstane zvláštní pocit nepatřičnosti.....pocity existují, otcové vnímají své dcery jako ženy, nechtějí si to však připustit, neb by si připadali úchylně, krvesmilně.... a tak je to i dobře

Lakrov
04. 08. 2008
Dát tip
Někdo ji kdysi srovnával s Lolitou. avízo pro .

Lakrov
27. 05. 2008
Dát tip
Pro Joan_Baez: Děkuji za 'sežrání' tohoto poněkud kontroverzního textu. Taky za obavy z příchodu... kohokoli nezasvědceného do hry... Dlouho mi připadalo, že je tento příběh pro 'nepostiženého' čtenáře neakceptovatelný. Písmák byl pro mě takovým 'pokusným pískovištěm'. Kupodivu (předevšim díky Berušce) nezbylo, než tu zůstat :-)

Lakrov
13. 05. 2008
Dát tip
Pro Janina6: Díky za napomenutí, happy-endko :-) Polepším se (vlastně už dlouho lepší jsem! Tahle je někdy z let 1984-2003)

Janina6
13. 05. 2008
Dát tip
Smekám pomyslný klobouk - na tak dlouhý text neuvěřitelně čtivé. Postavy mi byly velmi blízké, věřila jsem jim všechno (i to, co bych si normálně nedovedla "představit"). Mrzí mě ta rákoska v závěru. Chápu, proč ji tam autor chce mít, ale na mě, čtenářku milující happy-endy, působí trochu zlomylsně... :-)*

Lakrov
06. 05. 2008
Dát tip
Avízo pro a2a2a: Po nedávných úpravách této dávno zveřejněné povídky a odeslání několika avíz mě překvapil nebývalý zájem o takto dlouhý text. Na následné (občas poněkud nešťastně podané) výzvy k přečtení však nezareagoval žádný z dotazovaných 'kritiků'. Nezbývá mi tedy, než obrátit se (letos již podruhé) na Tebe. Neber tuhle výzvu jako povinnost. Pomohls mi už aspoň třikrát (to je dost i do idealistického příběhu pro radost dětí), takže tíha dluhu leží na mé straně.

Lakrov
05. 05. 2008
Dát tip
Vzhledem ke všímavosti, jakou jsi projevil při ČTENÍ (!= čtení), mi nezbývá, než Ti věřit :-) Dík za revizi.

Také mám zkušenost s psaním delších textů, momentálně pracuji na něčem, co už teď má 20 stran, takže mám k takové práci jiných lidí velikou úctu. Co se týče gramatických chyb; jsem tak trochu neznalec mluvnice české :) takže na tuhle stránku věci příliš nehledím a stylisticky je to podle mě natolik dokonalé, že i kdybych si něčeho všiml, okamžitě na to zapomenu pod návalem dalšího řemeslně perfektně zvládnutého textu. No možná se mi jen na několika místech trochu nepozdávají ty deníkové zápisy, respektive nesedí mi jednoduchost, se kterou k nim dcera přistupuje. Protože v celém příběhu se projevuje jako silně vypočitavá a zároveň inteligentní bytost, proto mi občas vadí takové ty pasáže - chci umřít, nebo ten dopis ježíškovi, což mi k patnáctileté holce moc nejde. Také ten úplně první odstavec mi tam příjde po dějové stránce zcela nelogický. Vím, že tam je pro navození atmosféry a vtáhnutí do děje hned z kraje, což se mu daří skvěle (zvláštně díky němu jsem se začetl dále), ale pokud se na to dívu zpětně, tak intenzita s jakou otec rozebírá obsah deníku je zcela zbytečná, vždyť něco takového musel čekat, už když se dozvěděl, že si jeho dcera píše deník. Proto věta: ,,Ale snad bych měl teď celé vyprávění začít událostí, která nastala již před nějakým časem, a která se zdála zcela bezvýznamná až do té chvíle, než jsem otevřel zmíněný deníček.'' působí zpětně hodně nadsazeně, protože ono otevření deníčku přišlo až po otcovém procitnutí, pokud se nemílím. Kdy si uvědomil vypočitavost své dcery. No, ale tohle všechno je v celkovém kontextu totálně zanedbatelné a naopak hodně hnidopišské, protože v každém textu takého rozsahu se najde několik, často mnohem více, podobných chybek a nikdo je většinou moc neřeší. Takže celkově je to prostě bomba dílo s pár nedostatky, kterým se nevyhneme.

Lakrov
05. 05. 2008
Dát tip
Děkuji za obsáhlý komentář a za rozbor. Ten text zažíi měsíc práce, pak několik let čekání a znovu měsíc práce, a tak mě docela potěší, když se občas někdo zabývá tím, o čem příběh je (chvála se poslouchá/čte dobře). Jako leckterého 'kladeče slov' mě od čtenářů zajímají až takové detaily, jako jestli je pří čteni něco nutilo 'odskakovat vpřed', zda už jim místy nebyla dlouhá chvíle nebo zda npjatě postupovali slovo po slovu... Ty už jsi na sebe tohle všechno víceméně prozradil. Tak snad jenom otázka, jestlis nenarazil na gramatické (překlepy) nebo (ojedinělé) slohové chyby.

Četl jsem již dnes v noci, ale až teď se zmůžu na nějaký ´´smysluplný´´ komentář. Už jen fakt, že jsem to celé dočetl, myslím hovoří v tvůj prospěch, protože nejsem zrovna náruživý čtenář. Hned první scéna s dcerou na mě dopadla drtivou silou a zcela mě uzemnila. Byl jsem šokován, ale tím co následovalo opět navrácen do jakéhosi normálu. Což bych chtěl ocenit jako první. Onen vztah dcery a otce by mohl být na první pohled považován za nereálný a nepředstavitelný, ale tím jak jsi text uchopila formálně, jsi mu dodala úplně jiný rozměr. Těžko se to vysvětluje; zkrátka jsi to podala s noblesou a ledovým klidem, samozřejmostí. Kdyby mi o takovém vztahu někdo vyprávěl, nevěřil bych mu - hlavně co se týče chování dcery - ale tobě jsem ho věřil rád. Druhá kapitola sama o sobě je rozpor mezi zkreslenou realitou a skutečnou realitou, který vykresluješ pomocí přirozené působícího popisu jednotlivých situací otcem a naprosto zkreslujícím chápáním celého dění dcerou ve formě deníkových zápisů. Pointa - ano, byla to jedna ze dvou možných point, pokud se to tedy nemělo zvrhnout do absurdních mezí, což by tomuhle textu vůbec neprospělo, a já jsem rád, že to byla právě tato a ne ta druhá možná. Úplný závěr (tj. poslední věta) vyvolává spousty asociací a já osobně bych ji vypustil. Ne pro ono asociativní vyznění, ale spíše proto, že vše co této větě předchází najednou působí tak zbytečně, všedně a ne ojediněle, či netradičně. Ale samozřejmě to je už jen pouhý detail, který na kvalitě celého textu nic nezmění. Poslední, k čemu se vyjádřím jen krátce a stručně, je psychologie postav. Jak dcera, tak otec jsou zde vykresleni naprosto věrohodně. Také žirafa, která se dostává ke slovu až s blížícím se závěrem, se mi velice líbila. Jediné co mi na textu chvílemi vadilo, byla občasná statičnost, chybějící flexibilita děje, jehož scény se - především v první polovině - prakticky jenom opakovali v různých obměnách. Chyběla mi tam nějaká výraznější gradace, ale když na to zase pohlédnu z jiného úhlu, gradace vlastně ani nebyla příliš potřeba a pochybuji, že ses o ni nějak výrazněji snažila. Myslím, že si spíše chtěla nastínit prapodivný vztah otce a dcery jako běžný denní chleba a nesnažila ses tedy o výraznější dramatičnost, ale to víš jen ty sama. Nečetl jsem toho na Pismáku tolik, abych srovnával, ale musím říct, že tohle je pro mě pěkný čtenářský úvod zde a rozhodně si zaslouží tip.

bestye
04. 05. 2008
Dát tip
myslím, že se to líbilo i těm čtenářům - kteří tušili, co je hlavním námětem :c)

Lakrov
02. 05. 2008
Dát tip
Pro ruprecht: Slovní spojení 'rakouská rodina' (RR :-)) se teď možná na nějaký čas stane pojmem. Doufám, že situace, navozovaná touhle povídkou, je sice někde na hranici normálních lidských vztahů (nebýt tomu tak, nikdo by ji nečetl) ale k RR má hodně daleko. Třeba se k obsahu vyjádři ještě někdo fundovanější. Nebo někdo, kdo víc zažil. Tohle je jen smyšlený, ne však nereálný příběh.

ruprecht
02. 05. 2008
Dát tip
nějak mi dělalo problém vžít se do role toho otce... mám sedmnáctiletou dceru... ale na příkladu našich rakouských sousedů je zřejmé, že tatínci jsou různí... napsáno je to zručně a čtivě... *

pozorovatel
02. 05. 2008
Dát tip
když už mě budeš tak nehezky nadřazeně opravovat.. "Dovoluji si upozornit na pár drobných změn v textu... kdyby to někoho ještě zajímalo." mě? (tebe upozornit/tebe zajímalo) tím má kritičnost tady končí

Bluedragon
02. 05. 2008
Dát tip
Hmmm, dost dobré. Čte se to jedním dechem, akorát mi chvilku trvalo než jsem si zařadil Žirafu. Co se týče závěru, myslím, že jiný ani být nemohl. Za ten nápad tleskám. Postavy jsou pro mne dostatečně živé a uvěřitelné... budu se těšit na další aviza :-)

Lakrov
02. 05. 2008
Dát tip
Pro Jarouch: Děkuji, opraveno.

jarouch
02. 05. 2008
Dát tip
"Tak co bylo dnes ve škole?" Ptát se dětí na školu je největší, zločin, jakého se můžete při konverzaci dopustit. Polehčující okolnost může nastat, je-li tahle otázka položena třeba po tom, co třída vyhraje okresní přebor ve vybíjené; ale to tenhle moment zřejmě nebyl. "Dostala jsem čtyřku z matiky."

Lakrov
02. 05. 2008
Dát tip
> nebudu odbíhat od operací ...od pitev už to tolik nevadí :-) Dík

Ach tak. Budiž. Ale až po práci, nebudu odbíhat od operací:)

Lakrov
02. 05. 2008
Dát tip
Děkuji všem za obnovenou přízeň a trpělivost při čtení. Pro pozorovatel: > mě?:) -- komu/čemu, tak by mělo být spíš MNĚ :-) Jistě, Tobě. Jseš přece kritik; ať jsou názory zastoupeny taky někým z řad 'nepřátel' :-) Pro Pišta Hufnágl: > ...proč avízo? Prokázals v minulosti vytrvalost dočíst do konce jednu z mých povídek, ba dokonce upozornit na pravopisné nedostatky. Takže hozená... udice :-) Pro mylenka: V průběhu dospívání si leckterá dívka (krom jiného) uvědomí, že její tělo je to, 'o co je zájem'. Některá se toho pokusí i využít a myslím, že je to spíš přirozené, než důsledek špatné výchovy (zvlášť když je to v domácím prostředí -- která malá holka se občas nezavrtí před tátou, aby jí koupil zmrzlinu, plyšáka, dal pětikorunu...). Když se pokusí svých ženských přdností využít i později, záleží na okolnotech, zda jí jsou (aspoň na chvíli) něco platné. V mnou vymyšleném příběhu okolnosti dívce chvíli přály. S tím úmyslem byl příběh poskládán :-) Děkuji za pohled z jiného úhlu. Pro Oduševnělost: > ...denník ...jestli už od začátku počítala s tím, že by ho mohla použít proti němu... ...události viděla opravdu takhle zkreslený Beruška vidí události zkresleně (jako každá malá holka) podle okamžité nálady. Není vypočítavá portvora, která plánovaně vydírá, jen využívá naskytnuvších se příležitostí. A když se začne cítit zhrzená a dojde jí, že prohrává, začne se vztekat. Tohle holky občas dělají; nepamatuješ? :-) Pro jarouch: Děkuji za posouzení a upřímnost. Zajímalo by mě, kdes našel ten překlep? (Asi mě naplňuje slepota :-) ) Pro Laura Eleonora: Beruška je napsána dost dávno. Že exituje nějaká Lolita mě tenkrát vůbec nenapadlo. Když to dnes srovnávám, přijde mi Beruška jemnější. Pro bestye: > ...a úplně nejvíc to - jak je to pro spoustu lidí neuchopitelné > - nepochopitelné a i přesto se jim to potají zdá v mnohých místech > svým způsobem (trošku i zvráceným) půvabné Čtenářum se to líbí, protože netuší, že zvrácenost byla ústředním motivem :-)

jarouch
01. 05. 2008
Dát tip
Není co dodat, zdřevěněl jsem v četbě. Teda někdy přibližně v půlce jsem byl rozrušen stagnací děje, ale jen minimálně. Písmácká povídka jako řecký Akropolis :) Jo, hned první rozhovor: je největší zločin.... překlep.

Hodně zajímavý. Jak je tady už ticíckrát nade mnou napsaný, ty postavy jsou tam snadno uvěřitelný. A byla jsem natolik zbabělá, že jsem se asi ve třech čtvrtinách sjela dolů podívat na konec, protože jsem se bála, že to na něj fakt řekne:-) Ten deník byl taky hodně dobrej, jenom by mě zajímalo, jestli už od začátku počítala s tím, že by ho mohla použít proti němu, nebo ty události viděla opravdu takhle zkreslený,nebo v tom byly trochu i její přání? Promiň mi mou neoduševnělou nechpavost:-)

bestye
01. 05. 2008
Dát tip
stejně jako po prvním přečtení - líbí se mi to i po úpravách. a úplně nejvíc to - jak je to pro spoustu lidí neuchopitelné - nepochopitelné a i přesto se jim to potají zdá v mnohých místech svým způsobem (trošku i zvráceným) půvabné. a to jen proto, že je to prostě dobře napsané.*

Lakrov
01. 05. 2008
Dát tip
Prokázals v minulosti vytrvalost dočíst do konce jednu z mých povídek, ba dokonce upozornit na pravopisné nedostatky. Takže hozená... udice :-)

Kterak se k mé maličkosti dopídilo avízo?

Marcela.K.
01. 05. 2008
Dát tip
Přečetla jsem to a celou dobu měla strach...*!

pozorovatel
01. 05. 2008
Dát tip
mě?:)

Lakrov
01. 05. 2008
Dát tip
Dovoluji si upozornit na pár drobných změn v textu... kdyby to někoho ještě zajímalo.

Lakrov
19. 02. 2008
Dát tip
Avízo pro Tristan Reveur

Lakrov
20. 12. 2007
Dát tip
slova 'dobre investovaný čas' jsou větším uznáním než nějaký tip. Děkuji.

aramis
19. 12. 2007
Dát tip
Precital som si poviedku celu az dokonca a musim priznat ze to bol dobre investovany cas. Na tipy a podobne zalezitosti neverim, tak ako ocenenie citatelskej priazne musi stacit toto suche konstatovanie :)

Lakrov
10. 11. 2007
Dát tip
Avízo pro Myna Nezalekneš-li se délky, pak už snad ani obsahu. Nebos to už četla?

avox
22. 09. 2007
Dát tip
Myslím, že co do formy je tohle dílo napsáno úžasně. Obsahem jsem trochu vyděšená... mně doma dospívali jenom synové, a řekla bych, že bez větších problémů... ale přece mi moje vlastní dospívání ještě nevymizelo z paměti... je jiná doba... je tohle normální, pro tuhle dobu? Nebo to bylo normální už dávno a jenom já jsem byla jiná? :-)) A zase - matka v té rodině nezastává žádnou roli, pouze se ví, že je... kde se to v tom dítěti vzalo ve čtrnácti letech, co vztahy předtím?! a závěr je mi zcela neuvěřitelný. Za zpracování */

Myslim že to bude za chvíli ve zlatym výběru kdybych byl redaktor tak by to ve zlatym bylo ještě dnes zatim to máš ve stříbrnim:-)))

Lakrov
06. 09. 2007
Dát tip
Díky. Vítej mezi vytrvalci, kteří se dostali do cíle. Jsou po doběhnutí nějaké dojmy?

To je delší než krky dinosaura a žirafy dohromady :-)))*TIP* *Euro tip* *€ Tip*

Lakrov
12. 03. 2007
Dát tip
Výběr nemusel být odebrán; mohl se ztratit při 'velkém třesku' (přechod na nového Písmáka) počátkem loňského roku (podobně jako 'oblíbená díla'). Výběr byl tuším udělen jedním z redaktorů, který už se teď na Písmáku neobjevuje, stejně jako... to už do reakce na 'kritiku' nepatří.

Milly
04. 03. 2007
Dát tip
Jednou udělený Výběr může odebrat jen jeho autor- je to něco jako ocenění díla redaktorem a jeho doporučení dál..... :-)

Lakrov
11. 02. 2007
Dát tip
Děkuji za uznání, Milly. Domnívám se, že ta slova chvály (především ta, co se týkají vět a gramatiky) nepatří téhle 'neodladěné' verzi, zvřejněné na písmáku :-) (Nevím přesně, co je výběr. Je možné, že v minulé verzi písmáka /podzim 2005/ v něčem takovém tahle povídka byla?) Ještě ke gramatice: Na tomto místě by se patřilo poděkovat všem kteří ochotně odpovídali na množství mých dotazů a pomohli mi tak nabýt zapomenutých zkušeností. Jsou to dobré duše, skrývající se pod nicky: reka, čumák, Milly, Konvalina, Zuzulinka, hajka a taky google a Bohumil Hevrle :-) . Omlouvám se, zůstal-li někdo opomenut a pokud se připomene, napravím.

Milly
10. 02. 2007
Dát tip
tohle je krásná věc.... a když už můžu, dávám Výběr- zdůvodnění je v tom, co jsem psala před tím- skvělý vcítění se do postav, použitý výrazy, věty, gramatika, všechno. :-) -V-

Lakrov
10. 02. 2007
Dát tip
Díky, vílo. škoda, že se ti nechce připsat nějaký dojem po dočtení. Zajímal by mne.

maartin
09. 02. 2007
Dát tip
je to poznat - sedět nad dlouhým textem, který se rozjíždí pod rukama, na to nestačí jen otlačená (židle) - ať Tě to baví ještě víc, Ti (i si) přeju.

Lakrov
09. 02. 2007
Dát tip
Baví me to (psát). Děkuji za uznání.

maartin
09. 02. 2007
Dát tip
psát umíš, všechna čest...

Milly
30. 10. 2006
Dát tip
Souhlasím s Peetou--- :-)

Milly
30. 10. 2006
Dát tip
Souhlasím s Peetou--- :-)

Peeta
14. 10. 2006
Dát tip
To není otázka studu. Tohle téma není nic, před čím bychom museli zavírat oči, nebo před čím bychom byli zvyklí zavírat oči. Neoznačila bych tvoji povídku za zvrhlou a už vůbec bych se za ni nestyděla. Především jsi ji napsala skvělým způsobem, působivým, který nutí k zamyšlení. Měla bys být pyšná a rozhodně nepřemýšlet o studu.

Lakrov
13. 10. 2006
Dát tip
Pro Peeta Děkuji za trpělivost, děkuji za uznání. Dost se divím, že se za ten více než rok, po který je tahle povídka vystavená na webu, nenašlo víc hlasů, které by mě okřikly a nařknuly z pedofílie (a dalších úchylek) a jejich podsouvání veřejnosti. Copak to fakt všechno (přes veškerou slohovou i gramatickou snahu) není jen do očí bijící špinavost? Původní idea vzešla z velmi nízkých pohnutek, jenže když postavy (ač vymyšlené) dostaly jména a prvně se 'nadechly', došlo zřejmě k určitému obratu. Opravdu se za ně nemám stydět?

Peeta
13. 10. 2006
Dát tip
bez dechu docteno az do konce, je to propracovane, skvele zvladnuta psychologie a husta pointa na zaver. ja davam tip!!

Milly
12. 10. 2006
Dát tip
jo, a avi povídkáři, kterýho ti taky doporučuju...... ke čtení....... :-)) jestlipak napíše.. ;-)

Milly
12. 10. 2006
Dát tip
Já už to dočetla bez přerušení do konce asi dvakrát.... :-) A bonbony......., hm, když už, tak můžeš dát nějakou dobrou mléčnou čokoládu.. nebo jahody...... ke čtení dalších Tvých povídek...... se budou hodit...... :o)

Lakrov
16. 08. 2006
Dát tip
Pro 'Hajka': Interpunkce, za kterou`s mi hrozila fyzickou likvidací, je nyní opravena. Vezmi červenou tužku a... to by asi byla nuda. Nic nečekám. Promiň, že vyrušuji. Nejsi tu nevítaná.

Horavin
10. 05. 2006
Dát tip
Vždycky se stáváme obětí všech situací, které nám zrovna nejlépe vyhovují, o kterých pohříchu prohlašujeme, že nám je život (osud) nastražil. Takové životní pasti a pastičky bez ohledu na tu či onu sféru života. Jde o značně aktuální téma a lze jenom souhlasit s vyjádřením Lucie Plocové, na němž se mi líbí moudrý nadhled a neortodoxní vlídnost. Povídka je napsána výborně, má také výstižný název a velmi korektní prolog. Díky. t

Čumák
25. 04. 2006
Dát tip
povedene. asi dost nadsazene. proc ne, ze? :o) myslim tim tedy vysokou nepravdepodobnost vyskytu tolika uchylaku v jedne rodine. i kdyz... jen konec me tak trochu zmatl, ci spis uvrhl do nejistoty. ale treba to byl zamer. kazdopadne to povazuju za vyplod mistra. *

Lakrov
14. 02. 2006
Dát tip
avi

Lakrov
10. 02. 2006
Dát tip
avi

Milly
08. 02. 2006
Dát tip
Nevím, čemu říkáš špinavost, je to o dospívání, o potlačených touhách, o silných citech..... Nevidím v tom nic špatnýho. A hodně dobře napsaný, až mi bylo těch postav líto- všech........ -t-

Vihar
03. 02. 2006
Dát tip
Tou pedofilní povídkou jsi myslel ten můj Sex z lásky od třináctileté plavovlásky ? Předpokládám, že ano. Byť se nabízí otázka, že spolu s Lakrovem a priori soutěžíme o to, kdo napíše větší a nechutnější "špinavost" dotaženou do dokonalosti, není tomu tak. Naopak - řekl bych, že se (pospolu s několika málo dalšími autory) ve své písmácké samotě způsobené jistým odstupem populi scriptores kvůli povaze (obsahu i stylu) naší tvorby vhodně doplňujeme a navzájem podpíráme v prázdnotě okolo nás. Nápad napsat navzdory Lyryckým odplevelovačům s vkusem těsně nad hranicí pánů Opočenského a Kulínského (jak se jistý, jemu osobně známý autor trefně vyjádřil v jedné z diskuzí k bývalému písmáckému správci), jsem v sobě pojal nezávisle, po tom střetu s Vellou/Sonatinou ohledně vytunelovaného a zabitého Písmáckého Sdružení založeného Oldou, zakladatelem tohoto serveru, a název "Sex z lásky" jsem zvolil na památku jakéhosi (mne neznámého) díla smazaného v pohnutých dobách Písmáka pod záminkou šíření pornografie... (viz Žiletin klub KOTELNA) ... a pak stačilo jen vyštrachat ze skříně zpod stočených praménků hřív těch několik vytržených stránek z kalendáře, popsaných střípky vzpomínek a fotografie té dívčiny... (rozepsal jsem se poněkud víc, Lakrov se mne totiž na to ptal) Z předposledního odstavce Lasyho příspěvku soudím, že nepochopil do hloubky ani jednu z povídek, jinak by nepsal o epidemii incestně pedofilních chutí. Tahle povídka není o incestu, stejně jako ta moje o není o pedofilii (jako takové). Již pro to, že žádnou z postav obou příběhů nelze diagnostikovat pro výše zmíněné úchylky, alespoň nikoliv tak, jak je definuje lékařská praxe. Teď bych měl nejspíš napsat, že mne překvapuje od lasyho udělený tip i výběr, když ta moje povídka (z pohledu pravidel pro udělování tipů a výběrů) nestála ani za hozenou flaxu tipa, avšak nechci zahnojit tohle dílo další planou a útrpnou přestřelkou o kotu Písmák mezi dvěma nesmiřitelně konkurenčními formami života poznámky o tom, že si tu dělám reklamu bych taky nepsal, protože linkovat spolu související díla je mým zvykem od doby, kdy jsem zjistil, že čtenář nemá praktickou šanci vyhledat příbuzná díla stejného či obdobného žánru, tématu a úrovně (pokud nejsou v klubech) -------------- Osobně si myslím, že pokud by panovala od kritiků, redaktorů i rozumnější většiny alespoň snaha o spravedlivé a plošné objektivní hodnocení, a současné nejoblíbenější dílo písmáků, dané mne lasym za vzor kvalitního díla, by bylo bráno za standard, pak by této povídce po právu přináleželo řádově osmdesát tipů a deset výběrů - a to už jen pro pouhý fakt, aby nebyla systémem hodnocení před zraky nejširšího čtenářstva pohřbena a zazděna přívaly opravdu z pohledu obsahu i literární úrovně méně hodnotné tvorby, hodnocené písmáctvem však často i kritikou a redakcí stejně, nebo ještě výše

Lasy
30. 01. 2006
Dát tip
Takže, díky za zprávu. Tohle je první dílo ze tří, které jsem od Tebe dostal doporučené. Rozhodně to patří k tomu lepšímu na Písmáku. Z hlediska povídek pak asi skoro ke špiččce. Líbila se mi pointa, i když k ní trošku v předchozích odstavcích čtenáře vedeš, ale na druhou stranu, napálit tam rákosku pro dospělejší holčičku jen tak bez varování by mohlo působit až příliš zkratkovitě. K obsahu jen tolik - velmi ožehavé téma. Celou dobu jsem v povídce hledal něco jako, že ta dcera je nevlastní nebo tak - prostě vlastní mozek se mi snažil najít nějakou "polehčující okolnost". Nevím, jestli je to tím, že podobných povídek přibývá, ale dvě co jsem četl po osbě jsou na stejné téma. Doufejme, že de o náhodu a ne o epidemii incestně pedofilních chutí. Vtírá se otázka - to jak vyjímečně dobře vykresluješ postavy i zápisky v deníku, jména dívek a jednotlivé detaily - není to tak trochu z vlastního života? Ale nakonec, do toho mi nic není . . . Lasy*V

Lakrov
03. 01. 2006
Dát tip
Možná se ptáš ze zvědavosti, možná jen za účelem rozpoutání různice. Předpokládejme první důvod: > 'nějak mi uniká, co tím chtěl básník říci' Jestli to nebude tím, že nejsem básník :-) . Žádný skrytý význam v textu není. Je o tom, o čem jsi četl/a. (Někomu se to může zdát k napsání povídky málo - mně se to zdálo dost.) Styl, jakým je to napsáno možná působí až příliš skutečně, přitom ale nepochybuji, že líčený děj hraničí s neuskutečnitelností. Tohle fakt asi nelze zažít, takže mě nezaráží Tvé neporozumění. Třeba máš to štěstí a vyrůstáš v natolik harmonickém prostředí, že tě ani nikdy nenaplňují nepatřičné myšlenky. Nebo nemůžeš kladně odpovědět na žádnou ze dvou následujících otázek: 1. Bylas' někdy patnáctiletým děvčetem? 2. Byls' někdy pětačtyřicetiletým otcem? Nebo máš opravdu svatozář, a pak se nezlob, že`s to musel(a) číst. Udělej si o mně obrázek jaký chceš (ale raději dobrý). Nebo se ptej dál.

Kačírek
03. 01. 2006
Dát tip
Ale já to fakt nemyslela špatně, opravdu mi to přijde dobrý, jen máš asi pravdu v tom, že to hraničí s neskutečností.

Caallisto
03. 01. 2006
Dát tip
s neskutečností? nemyslím si... že se o tom nemluví a nepíše, neznamená, že se to neděje

Kačírek
23. 11. 2005
Dát tip
jo,zajímavé, dobře napsané, ale nějak mi uniká, co tím chtěl básník říci.

Caallisto
09. 11. 2005
Dát tip
zajímavé.... t a V

Havranka5
04. 11. 2005
Dát tip
avi

Vihar
20. 10. 2005
Dát tip
Špicově vystižené vztahy v rodině a způsobů uvažování a chování dospívající dívky...za tím vším to velmi nebezpečné jiskření mezi otcem a dcerami... Nejlepší dílo, co jsem tu kdy četl (řemeslně i obsahově) T

Elyanne
20. 10. 2005
Dát tip
Prectu si jeste jednou, nez napisu nazor.

Velká literatura je inteligentní pornografií. Toto je inteligentní pornografie.

a propos, dovolím si ocitovat klasika, tedy sebe: "Ano, Dítě, to je ten klíč, ten věčný klíč..." Tu větu najdeš v povídce "Perverze a mystika". Bez té věty nelze pochopit tvé texty, ani život.

Prosím, prosím o Tygra a panenku, zajímalo by mne, co by tomu tady řekli.

Havranka5
05. 10. 2005
Dát tip
Raději vytiskla, souvisle četla před spaním... řemeslně výtečné. Formou i slovními obraty. Obsahově a psychologicky velmi rafinované, zvlášť ten deníček a názvy postav (žirafa, beruška). Dokonale vystižené chování prolhané a vydírající puberťačky, která má svůj vlastní výklad svých příhod a vůbec celého okolního světa... I žirafa se zachovala na svůj věk a vzdělání zcela přesně, kdybych byla na jejím místě, asi bych také chápala a pomohla otci a incestně přidrzlou ségru zavčasu vlastnoručně uzemnila... Ta rákoska vyklouzlá z tubusu, to je žirafina závist? Záviděla berušce to, co zároveň odsuzovala? otcovu pozornost, byť zvrácenou a vynucenou? * Tvoje (zatím) daleko po všech stránkách nejlepší dílo. A za přehršli avíček všem, kdo trošku čtou prózu mě nekamenujte, u vás všech jsem usoudila, že by vás tak opravdu mistrně napsané dílo mohlo zajímat. (bez ohledu na incestně sado maso zvrácenost, která je mi odporná, ale jak píše Lucka, je dobré i o takových věcech psát, a navíc s takovým nadhledem)

Loutka
05. 10. 2005
Dát tip
moc pěkný i přes délku to hezky odsejpá, dialogy taky dobře napsaný, snad jenom u nás říkáme buchtičky se šodo ale to je drobná ptákovina, máte zajímavej vztah, vůbec vaše domácnost by mohla figurovat v nějakém pořadu ve stylu všude kamery, čučel bych jak přikovanej :-)**

Povídka je napsaná, co do formy, absolutně výborně. Jenže víc diskutovaný bude asi obsah. Přestože se jedná o téma dosti ožehavé, myslím si, že je dobré i o takových věcech psát. Lidé mívají občas různé nápady, o patnáctiletých holkách nemluvě. Tady to bylo podáno navíc velice citlivým způsobem. Skvělý pohled do psychiky všech zúčastněných. Tato povídka si určitě zaslouží ocenění. *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru