Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lidé neumí umírat

06. 12. 2005
7
0
6668
Autor
Kandelabr

I.

 

Je to divná doba.

Válka, milosti.

Ale všechno má své meze. Střílet krále, pro Kristovy rány, kde to jsme? Jsme snad barbaři? Na jednu stranu ze sebe všichni dělají nóbl, při dobývání hradu se kdejaké knížátko producíruje po hradbách a ostřelovači mu ještě složí poklonu, chocholy zametají prach a mávají na pozdrav a na druhé stráně někdo v bitvě střelí krále z pár stop pistolí do obličeje, jako starého čokla. A aby toho nebylo málo, ještě když ho postřeleného kůň vláčí, modrá krev se vpíjí do sametového sedla, dostává další dvě rány do břicha, a pak ho ještě na zemi, když dodýchával vysvlékli donaha, oškubali z něj všechno to zlaté a drahocenné peří a zůstala na něm jenom krev a bláto. Takhle by králové neměli umírat. I když byl protestant.

A nepřítel, vaše blahorodí.

Nepřítel, nepřítel…dobyvatelé a uchvatitelé se nejednou přerodili na vzorné otce. Povstali z popela vypálených vesnic a postavili nové. Lidé se vrátili z lesů, špinaví a hladoví, s hubou od lesních plodů a kořínků a s prosíkem. A panovník vždy nastavil mírnější tvář a lidé si zvykli. Konec konců, nic jiného jim nikdy ani nezbývá. Ani my si nevybíráme.

Jak trefné, milosti.

Dobyvatelé umírají často tou nejpotupnější smrtí. Vzpomeňte na Alexandra. A tahle smrt není o mnoho lepší.

Najít správnou smrt je velké umění, můj pane.

Tos řekl hezky, skoro jako bych to řekl já sám. Lidé neumí umírat.

 

 

II.

 

Máme ho, milosti.

Opravdu? Tu podlou hyenu? Toho nechutného řezníka, sprostého vraha ?

Ano.

A jsme si jisti?

Naprosto, milosti. Měl na sobě dokonce králův kabátec. Prostřílený a zakrvácený.

A pochopitelně tvrdí, že mu jej někdo prodal nebo že jej našel. Jak mě tohle unavuje.

Jistě, vaše blahorodí, my přece takové známe.

To jistě. Královská krev prolitá odporným špinavým knechtem. Přiveďte ho sem! Nebo raději ne, nechci ho vidět, Jidáše, nechci, vím, jak odporně bude vypadat.

Pláče a modlí se. Chce kněze.

Takový bezbožník? Tomu odpuštění nedopřejeme. Ať visí. Ještě dnes.

Jistě, můj pane.

Nebo ne, počkejte, oprátka je příliš nápadná.

Rozumím pane. Budeme diskrétní. Kámen a jezero?

Nic jsem neřekl. Sám víš nejlíp, co je třeba dělat.

 

III.

 

Dokonáno, pane.

Velmi dobře. Oko za oko, zub za zub. Poslouchej…napadá mě…měl on nějakou rodinu?

Měl pane, ženu a čtyři děti. Jsou v táboře. Ještě nic nevědí. Máme je…?

Ne, nic takového, proboha, jsme snad pohani?

Promiňte, pane, myslel jsem…

Tak dost. Tady máš, odnes jim ten měšec. Přece jen, ukončil nám válku. I když neměl způsoby.
chaImin
04. 01. 2006
Dát tip
Působí to na mne jako "zábavná hodina dějepravy", ve které jsme si spolu se spolužáky sehráli takové divadlo, aby jsme se to snadněj naučili a odnesli si i poučení.. a tenhle pocit překryl dojmy z povedených hypertextů i obdiv z kvalitně zvládnuté formy.

Kandelabr
04. 01. 2006
Dát tip
chalmin: já mám rád zábavné hodiny dějepravy :) asi chápu jak to myslíš, díky za postřeh, až budu psát něco podobného příště pokusím se být míň scholastický...

Yeziiinka
03. 01. 2006
Dát tip
Líbí... čte se hezky, takové čisté je to, věrné. :)*

alina
30. 12. 2005
Dát tip
No, já vím, že je to úplně o něčem jiném... ale tyhle poslední věty: "..Tady máš, odnes jim ten měšec. Přece jen, ukončil nám válku. I když neměl způsoby. "... ve mně probudily vzpomínku na film "Je třeba zabít Sekala"..... rozumíš, co mám namyslï?

Mezon
11. 12. 2005
Dát tip
... panovník je sice pazneht ... ale charakter ... (nebo diplomat?) ... ále co ... ??? ... vyjde to na stejno ... ... je to prostě "chycený za koule" ... ***

Barman
11. 12. 2005
Dát tip
Napadla mě podobnost s jedním králem, kterej to dost podobně provařil na Moravskym poli, měl to teda bez bambitek. A nesouhlasím, lidé umírat umějí a zatím, vyjma nás živých, to zvládl každý. Ale pobavil jsem se, to jo

Kandelabr
11. 12. 2005
Dát tip
barman: tohle je spíš někde kolem baroka, i tím myšlením o smrti a tak...aspoň doufám :)

Barman
11. 12. 2005
Dát tip
Jasně ta 30letá je podobnější, ale v té době už králové jen popíjeli víno a bitevní vřavu sledovali ze zpráv:) Myslel jsem tím opravdu jen podobnost, která mě hned trkla. Ale to už se asi povídky moc netýká:)

Kandelabr
11. 12. 2005
Dát tip
no zrovna Gustav Adolf mě inspiroval :) ten zemřel (skoro) přesně takhle...

Barman
11. 12. 2005
Dát tip
Výjimka potvrzující pravidlo:)

Witch
07. 12. 2005
Dát tip
tak tak tak to chodí... *

hai_mal
06. 12. 2005
Dát tip
jo, pravda......lidé neumějí umírat kdo z nás je připraven........? a za všechno se platí *

fungus2
06. 12. 2005
Dát tip
To je vystižné**

Rabb
06. 12. 2005
Dát tip
V povídce založené pouze na dialogu je podle mne velice obtížné vystihnout správné kouzlo. Myslím, že jsi to, mistře, zvládl skvěle. Ze šlechtice jsem cítil hnusnou aroganci vůči spodní sortě obyvatelstva doby, ve které se příběh odehrával. A z druhého jsem měl pocit, že je to ten, co se schovává pod panovníkovu sukni, dotěrně podlízá a na všechno souhlasně pokyvuje.

StvN
06. 12. 2005
Dát tip
Ty pointy! Půjdeš do klubu, neboj.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru