Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vrabka

18. 03. 2009
23
74
6061
Autor
Lakrov

 


* Prolog *

A co tohle, to jako není k jídlu?!

Ale babi, to přece normálně každej zahazuje...

Dobytku bídnej, dneska si nikdo neumíte vážit jídla; válku na vás...

Babi — a za války se jedly i ty oplatky? Ještě že skončila, než začalo léto...





* Žaluzie *

 


Čekám, kdy už přijde...

vždycky mě skoro vyhodí z kola

táhne ke straně

někam se skrýt (proč?)

Jako když vrabci začnou hledat díry ve střeše

aby mohli zahájit stavbu

Hnízdo; To je jinačí dílo!

Platnější než nějaké čmárání po papíře...

vlastně jistý druh úsilí o dosažení věčnosti


I vrabci znají papír

Taky jutu a celofán

A tuhle jsem viděl jednoho

jak táhnul v zobáčku oplatku

takovou tu od zmrzliny

ne kornoutek, ale starou mističku

nemohl s ní vzlétnout...

Nebo byl Vrabka?

V Libolisích před cukrárnou

Mně bylo asi sedm a seděl jsem uvnitř


Včera mi bude skoro sedmkrát tolik

Zase sedím uvnitř; jinde

žádné ovocné řezy

jen plátěné mříže vertikálních žaluzií

přes něž nevidím (už dávno)

co se děje venku

Co dělají vrabci... nejde kočka?


Možná už ani z té cukrárny bych neviděl

to, co ten kluk tenkrát

Nebo se do cukráren žaluzie nedávají?





* Jaro *

 


Neměla je ráda; ty oplatky do kterých jí paní Petrová v cukrárně lesklými kleštičkami dávala kopeček zmrzliny. Vždycky, když ji dolízala, oplatek jí jako upadl. Dělávala to schválně. Kdyby to šlo, snědla by napřed mističku a pak ji zajedla zmrzlinou, aby se maminka nezlobila. Někdy, když si opatrně kousla, se jí zdálo, že je oplatka vyrobená ze zatuchlého papíru.

Šla ulicí, když zahlédla vrabce. Zápasil s právě takovou oplatkovou mističkou od zmrzliny. Zastavila se, aby ho nevyplašila. Který darebák zahodil oplatek hned před cukrárnou, proběhlo jí hlavou. Najednou uviděla kluka, sledoval vrabce zevnitř. Vypadal trochu jako rošťák...ale ne takovej, co střílí do vrabců prakem. Spíš jako ten, co hází na zem oplatky. Měl doširoka otevřené oči a bylo vidět, že zápasící vrabec jeho pozornost zcela upoutal. Ráda by na něj mrkla a usmála se, ale nechtěla rušit tu chvíli.

Málem se srazili ve dveřích, ale v poslední chvíli couvnul, aby mohla vejít. Jako by se lekl... nebo jako v anglickém filmu. Zdál se jiný, než kluci ze školy; nikam se nehrnul. A přitom bylo venku tak hezky, začínalo jaro.

"Jahodovou," řekla nahlas a kluk ve dveřích se otočil.


Včera jí bylo pětkrát tolik. Sedí v rohu cukrárny a lžičkou míchá černou kávu. Usmívá se, protože míchat espresso bez mléka a cukru je blbost. Jenže co potom se lžičkou? Na zdi proti ní visí fotografie. Nějaká cesta v nějakém městě. Na té cestě je kaluž a v ní se natřásá vrabec... nebo je to Vrabka? Podívá se napravo k velikému oknu. Vertikální žaluzie ji chrání před zvědavými pohledy z ulice, ale současně jí brání sledovat život za oknem. Dívá se na fotografii na zdi a najednou jako by v odrazu skla uviděla klučičí oči. Jsou v životě momenty, které se vynoří z času jako duhové bubliny. Pár vteřin letí, zalesknou se a vzápětí prasknou, aby se po létech objevily v nečekanou chvíli.

Rychle dopila hořkou kávu a vyšla ven. V ruce svírala sušenku. Takovou tu malou, co přidávají na podšálek ke kávě. Rozhlížela se. Po cestě přeběhla kočka. Po vrabcích ani památky


74 názorů

Lakrov
10. 04. 2012
Dát tip
Děkuji za návštěvu a komentář. Musím přiznat, že v případě téhle povídky nepřísluší ocenění jen mně. Povídka je plodem spolupráce s jedním z písmáckých autorů a byla zveřejněna pod mým nickem, přestože mé autorství se vztahuje pouze na první dvě části, uvedené v "nakrájených" řádcích (*Prolog* a *Žaluzie*). Asi by se patřilo zmínít spoluautorství v hlavičce nebo v prologu. Děkuji za ocenění, o něž se tímto dělím.

VH64
09. 04. 2012
Dát tip
Úžasné je, jak se mraky mladých divokých autorů snaží být provokativní, Ty napíšeš takovouhle pohodovou něžnůstku a je z toho takový mazec! Normálně závidím! Přemýšlení mne živí, ale asi jsem schizofrenní, u čtení nepřemýšlím a často dočtu a nevím, o čem to bylo, jen vím, že se mi to líbilo nebo nelíbilo, nebo nic. Tohle se mi líbí. P.S. Sedmkrát tolik je ještě dobrý, pětkrát tolik bylo skvělý!

Lakrov
21. 04. 2009
Dát tip
Pro Milly: Děkuji za návštěvu. A oceňuji vlastní názor :-) (b.u.)

Milly
21. 04. 2009
Dát tip
Pročetla jsem. Souhlas se Zborou.. .-)

Lakrov
31. 03. 2009
Dát tip
Pro Bohouš Krejza: Děkuji za návštěvu a uznání :-)

Moc pěkný!

StvN
30. 03. 2009
Dát tip
Souhlasíš, Lakrov, se zařazením do Povídky měsíce?

Co takhle do PM?

Lakrov
29. 03. 2009
Dát tip
Pro Robinia, Bíša a Tony.cz Děkuji za návštěvu a tichý soucit :-)

Robinia
26. 03. 2009
Dát tip
*

Bíša
24. 03. 2009
Dát tip
:o)

Zbora
23. 03. 2009
Dát tip
Aha, no myslel jsem to tak, že celé vyznění textu servíruješ čtenáři na zlatém podnosu, nic nenecháváš na něm - předkládáš ho skoro polopaticky.

Lakrov
23. 03. 2009
Dát tip
Pro Zbora: '...větší úspornost a menší přímočarost...' Zkouším si to představit, ale v měm pojetí jdou ty dva 'požadavky' proti sobě. S textem už se mi asi mnoho udělat nepovede, ale zamyslím se nad tím. Děkuji za návštěvu a námět k úvahám.

Zbora
23. 03. 2009
Dát tip
Ocenil bych tady větší úspornost a menší přímočarost, ale i tak tip.

Lakrov
22. 03. 2009
Dát tip
Všem děkuji za návštěvu a komentáře. Pokusím se z nich poučit :-)

DaNdÝ
22. 03. 2009
Dát tip
nuu většinou čtu nekomentované věci, nebo ty špatné, ale tak jsem pod tlakem avíza tentokrát udělal výjimku a přečetl ssi něco dobrého, nevadí. Poesii vnímat neumím, na rozplétání smyslů nemám, vzal jsem si z toho ty pocity, poněkud zmrzlinový, a pochutnal jsem si.

Edvin1
21. 03. 2009
Dát tip
mylenka: Jasně, mističku si pamatuji. Ale zde jsem vzpomínal na ten kornoutek. Měl jsem ho radši, neboť na něm bylo více těsta. :-)

slovak
21. 03. 2009
Dát tip
Jsou v životě momenty, které se vynoří z času jako duhové bubliny. O koľko sa krajšie žije, keď nebrania žalúzie*

baronka
20. 03. 2009
Dát tip
Odhazuji širák do sousední zahrady nic lepšího jsem letos nečetla T a pohlazení

Ferry
20. 03. 2009
Dát tip
Je to moc bezva. t*

Lakrov
20. 03. 2009
Dát tip
Neperte se; je mě dost :-) \|/ [ ]

Marcela.K.
20. 03. 2009
Dát tip
Omlouvám se tedy i těm, kteří mají Lakrov v oblíbených a už tu byli :-)

Milly
20. 03. 2009
Dát tip
mylenka: 1. díky za avi, 2. tohle je krátkej text .-), 3. už jsem tu byla. (a i kdyby ne, mám Lakrov v Oblíbených- už leta)

Marcela.K.
20. 03. 2009
Dát tip
Omlouvám se těm, které nebaví číst delší texty, za avizo :-)

Marcela.K.
20. 03. 2009
Dát tip
Edvine...tady jde o oplatkovou mističku a tu bys mohl pamatovat...ta špičku neměla :-) a fakt někdy byla pěkně zatuchlá :-)

Edvin1
20. 03. 2009
Dát tip
Ještě si vzpomínám, že někdy v šedesátých letech v kině před hlavním filmem ukazovali propagandistický klip: Nejdříve stroj, plnící kornouty takovým tím šroubkem do špičky. To prý je tak v USA, a je to naprosto, naprosto špatné. (Neřekli proč.) Pak ukazovali, jak česká prodavačka, s vyhrnutými rukávy, vkládá své chlupaté paže do díže se zmrzlinou a loví tam něco cvakací zmrlinovou lžící. "Moderní, a jedině hygienické..." ozvalo se off stage. P.S. Ten oplatkový kornout jsem měl radši, než samotnou zmrzlinu. Vždy jsem hned ze začátku ukousnl špičku, a pak to různě ohryzával, až jsem byl celý upatlaný. Vrabcům nic neostalo, neboť jsem byl věčně hladový, a oplatek sytil lépe než ta zmrzlá voda se sirupem.

Edvin1
20. 03. 2009
Dát tip
Marvin: neubyde Tě, když se do textu ještě jednou mrkneš (prý ho znáš skoro zpaměti), vždyť je tak krátký! :-)

Lakrov
20. 03. 2009
Dát tip
Oplatek a oplatku sjednotím. K nejednostnosti došlo tím složením ze dvou částí. Vrabka s velkým písmenem byl záměr ('pojmenování' dívky z té vzpomínky), ale netrvám na něm, protože důvod pojmenovat ji tak, vyplyne až později, než je slovo 'vrabka' (tj. samička vrabce) užito. 7 x 7, a potom 5 x 7 není překlep ani náhoda. Je to pravda (ale s tou by se možná mělo šetřit -:) ) Děkuji za návštěvu a čas věnovaný rozboru.

Edvin1
20. 03. 2009
Dát tip
Líbí se mi. Takových momentek mi blýskne hlavou denně hned několik - a zase zmizí, jak ty mýdlové bubliny. Štěstí, že Ti tato bublina vydržela do chvíle, než jsi usedla a stačila to sepsat! Je to momentka, možná miniatura. Něžná a nostalgická. Ach tak typická pro lidi, co už mají na co vzpomínat. Osobně bych se rozhodlnul, zda budu v jednom textu používat jeden ze dvou možných výrazů: oplatek (hovorově), nebo oplatka. Také mi není jasné, proč píšeš Vrabka velkým písmenem. Jedná se ti o samičku, že? Ne o nějakou narážku na osobu se jménem Vrabka. Takže. To jednou 7 x 7, a potom 5 x 7 považuji za překlep. dědEd :-)

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
> Vypadáš jako někdo, kdo neví, kdy přijít domů :-))

Lakrov
19. 03. 2009
Dát tip
Těší mě takový mejdan. Společnost je mi milá; byť v mé nepřítomnosti. Nebo vypadám jako někdo, kdo se bojí?

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
Promiň...nikdo nebyl doma, tak jsme si tu udělali mejdan :-)...máš zamykat.

Lakrov
19. 03. 2009
Dát tip
Překvapila mě ta názorová smršť. Dále jen heslovitě. Nepicne. Nepíšu povídky pro nikoho; píšu je pro NĚKOHO (a trochu pro sebe). Nikdo není blbý; jenom jste (až na jednu -- též jednoho?) všichni telátka :-) Těšte se tím, bude hůř. Děkuji za návštěvu.

guy
19. 03. 2009
Dát tip
taky jsem měl rád, když se zmrzlina dávala na ty mističkový oplatky, a taky právě kvůli tomu, že se daly hodit vrabcům & spol. nejvíc mi chutnala, když se mohla jíst přímo v cukrárně z nerezovýho mělkýho pohárku, z kterýho nemohla přijmout žádnou oplatkovo-papundeklovou pachuť, byly to spíš výjimečné okamžiky, ale na zafixování v mysli stačily hodně příjemná povídka, s mírně nahořklým skoro mementem na konci *

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
:-)) ale já včera žádný narozeniny neměla...to je narážka na ten text..dětičko - nepozorný :-))

raja
19. 03. 2009
Dát tip
Však Marvin není žádný tele! On je já.

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
Nemůžu být Tvoje dětičko :-)) leda obráceně ...ty budeš moje dětičko :-) jako...včera mi bylo...no ani se neptej ;-)) ...ale tele jsem taky a pochopila jsem to :-)

raja
19. 03. 2009
Dát tip
Tak to prr! Tele je můj titul! nech si nedočkavej a mladej, to se mi líbí;o)

raja
19. 03. 2009
Dát tip
Marvin nemůže být Lakrov, páč je raja:) Raja není blbá, jenom je telátko. Už tomu rozumíš?

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
:-)) blbej ne...jen nedočkavej, zbrklej...mladej... no a možná málo empatickej :-) ...a Lakrov nejsi určitě! za to dám krk :-)

raja
19. 03. 2009
Dát tip
Jo tak. Nedokázala. Tohle není povídka pro Marvina:))

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
No, napadlo mě, jestli bys třeba nedokázala Marvinovi vysvětlit líp než já...ty errory i ten příběh :-) promiň.

raja
19. 03. 2009
Dát tip
I já děkuji za avi, mylenko. Jen nevidím jeho význam.

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
> Lakrov z nás picne :) Nepicne :-)) Diano, neděkuj mi. Myslela jsem si, že by se Ti to mohlo líbit...jsem ráda, že jsem se nemýlila :-)

Diana
19. 03. 2009
Dát tip
Krásně vyjádřený ten "pohyb po spirále", jak se ubírají naše životy. Vědomá i neuvědomělá opakovaná setkání - a všechno má svůj význam, stále se něco děje...Moc to na mne zapůsobilo! T*** M: dík za avi

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
No, klidně ti to může evokovat cestu do pravěku :-))) Já Ti to nechci vysvětlovat po svém, jak jsem to pochopila já. Je v tom textu kus poezie...v té první části, která sice není básní, ale už i grafické ztvárnění nás nutí zamyslet se, proč je tak napsaná... Představ si o čem je ta první...pak si přečti druhou...je tam dost spoklečných indicií...abys pochopil o co jde...a jestli Ti to nejde, tak se s tím netrap :-)

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
Já za to nemůžu :-( to samo :-) se to opakuje...asi, že opakování je matka moudrosti ;-)

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
:-) Proč poválečného... podívej se kolik má Lakrov na profilu :-) válka skončila ve 45:-)) Myslím, že bys si to měl přečíst ještě jednou, ono u Lakrov je dobrý číst víckrát ...napoprvé totiž nejde ani všechno rozklíčovat . Proto ji mám ráda...trénuje mi mozek :-)

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
Marvine, proč Tě ten prolog dráždí? Vždyť je pravdivej. Dřív se muselo dojídat a kdybych já jako malá holka vyhodila oplatek od zmrzliny... no to by byl pohlavek...nejmíň ;-) Jakej error? Víš, myslím, že jsi na ten text dost mladej...nepamatuješ ty oplatkový mističky...asi je skladovali bůhví jak dlouho...pamatuju si to ...byly docela hnusný :-) Lakrov...myslím, že jo... že se setkají...nevím proč, ale přála bych jim to...nakonec je to na Tobě, co jim vymyslíš :-)

Marcela.K.
19. 03. 2009
Dát tip
Marvine, proč Tě ten prolog dráždí? Vždyť je pravdivej. Dřív se muselo dojídat a kdybych já jako malá holka vyhodila oplatek od zmrzliny... no to by byl pohlavek...nejmíň ;-) Jakej error? Víš, myslím, že jsi na ten text dost mladej...nepamatuješ ty oplatkový mističky...asi je skladovali bůhví jak dlouho...pamatuju si to ...byly docela hnusný :-) Lakrov...myslím, že jo... že se setkají...nevím proč, ale přála bych jim to...nakonec je to na Tobě, co jim vymyslíš :-)

Lakrov
19. 03. 2009
Dát tip
Všem vám děkuji za názory. Potěšili jste mě. Zvláštní dík a úsměv za 'krotitelku depresí' :-) Setkají se? Taky si tu otázku pokládám...

Horavin
19. 03. 2009
Dát tip
Hravé a zvláštní, krásně se čte a láká číst znovu, jako dyž se učí písnička - jsi skvělá krotitelka depresí :o)*

Prolog super. Je na tom hezký přemejšlet, jak je to se setkáním.. Oplatky a vrabci mě lehce rozesmutnili, neb tak nějak nezpochybnitelně patří do toho dětskýho nenávratna.

Marcela.K.
18. 03. 2009
Dát tip
Prolog je skvělej... Ta první část se mi líbí víc...za tu tip. Mám pocit, jako by se Ti dva hledali...on vyšel z cukrárny, když ona do ní vcházela. Setkají se ještě? Uzavře se ten kruh, nebo ne? Možná půjde kolem oken s žaluziemi a on ji neuvidí...škoda :-)

raja
18. 03. 2009
Dát tip
VT:A právě proto nemůžeš být Lakrov:))) jedna z těch krásně nostalgických*

Janina6
18. 03. 2009
Dát tip
Magický kruh.

Ta repetice mě naopak zaujala. Je to netradiční forma a ty já rád. Ale nejlepší jsou tvoje prology.

reka
18. 03. 2009
Dát tip
taková nostalgická. Není špatná na vykreslení nálady, i když jsem z ní docela rozpačitej. Proč je tam ta báseň, která je pak celá zopakovaná v próze?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru