Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Velká?

27. 04. 2009
15
27
4835
Autor
Lakrov

 


Prolog


Byla ještě docela malá.

"Co bys chtěla k narozeninám?" ptali se jí.

Neodpověděla.

Snila, jak bude kreslit a všichni ji budou obdivovat.

Netušila, že bude jednou jen zaznamenávat, co jiní diktují.

"Tak z čeho bys měla největší radost?", vyzvídali, "co by tě nejvíc potěšilo?"

"Nevím, ale až budu velká..."





Velká?


"Víš, on si ani moc nemyje ruce. Koukni na mě, jak jsem ušmudlaná," řekla a měla pravdu. Vypadala dost zašle, smutný obrázek.

"Ale nemohl beze mne být..." zasnila se. "Jenže pak jsem si domyslela, že takových, jako já, má možná víc; to mě teda zabolelo. I když mi bylo už předtím jasné, že to nebude jen tak pro nic za nic, když chodívá tak pozdě z práce. Já byla holt jen na doma, taková chudinka. Měla jsem pocit, že mě schovává před celým světem. Nikam mě nevzal, pořád jsem byla jak pes u boudy. Znala jsem jen ty jeho špinavý kraťasy. Ale občas mě chytil pevně do ruky. Má takové teplé ruce, víš...?"

Podívala jsem se na ni a musela ji vduchu politovat. Moc si holka asi neužila. Zdála se hodně unavená, jako by se už jen zmenšovala...

"Když mě držel," pokračovala, "bývala jsem šťastná a opravdu jsem se hrozně moc snažila. Četla jsem mu myšlenky a poddávala se mu. Víš, myslím, že takhle nějak vypadá láska... On o ní psával. Pořád ji hledal. Já byla jeho jistota; rozumíš? Mohl se na mě spolehnout!"

Na chvíli se odmlčela, jako by chtěla polknout, jako by si na něco vzpomněla.

"Já bych mu nikdy neublížila," rozhlédla se, jestli nás nikdo neposlouchá, "ale on byl vlastně surovec; Podívej... podívej se mi na zadek! Nevím co to do něj vjelo. Jednou — tehdy jak chtěl, abych se schovávala ve sklepě — přišel, popadl mě a kousl. Několikrát mě kousl! Krve by se ve mně nedořezal..."

Z jejího hlasu začínalo být znát, že nemá daleko do breku.

"Nevím proč, ale přišlo mi to divný," pokračovala zaraženě. "Nekřičela jsem, ani neplakala. To až teď... Byla jsem trochu v šoku, protože hned nato mě vzal poprvé ven. Mezi lidi. Myslela jsem, že mě chce mít s sebou, že už konečně budu jenom já a všechny ty ostatní zmizí..."

Ubožátko, prohlédla jsem si ji. Zezadu měla ještě znatelné otisky zubů.

"Vzal mě s sebou do práce. A já byla šťastná, protože jsem si myslela — nevím jak mě to mohlo napadnout — myslela jsem si, že mě miluje a chce, abych s ním byla pořád... Ale víš co udělal?"

"Vím," usmála jsem se.

"Jak to můžeš vědět?!" vyjela vztekle. Pak se na mě podívala tak zvláštně a zeptala se: "A jak ty se vlastně jmenuješ?!"

Napsala jsem své jméno a ona si lehla a rozplakala se.

"Nebul," řekla jsem a pohladila ji.

"Tak to jsi ty?!" chvěla se a vzlykala. "Proč jsi mi to..." přestalo jí být rozumět a musela jsem ji chvíli chlácholit.

"Poslední co udělal," vysoukala ze sebe šeptem, když se trochu uklidnila, "bylo, že mě políbil, a pak vytáhl lepící pásku a svázal mě. Nechtěla jsem, vzpouzela jsem se. Jenže on prostě trval na svém. Prý`s ho o to požádala...?!"

"Já vím," pokusila jsem se ji ukonejšit, "Nenapadlo mě, že by tě to mohlo tak moc bolet. Nechtěla jsem ti ublížit. Ale slibuji, že že si budu mýt ruce, a že se mnou budeš všude. V práci i doma, spát budeš v čisté bílé posteli a nikdy, NIKDY tě nekousnu.

Znovu se na mě podívala: "Máš studený ruce," řekla potichu.

"Jo, to mám, ale moje babička říkávala: 'Studený ruce upřímný srdce.' "

"To bych si měla někam napsat," usmála se.

"Nemusíš, to nezapomeneš. Pojď půjdeme spát..."

"Ty mě neschováš?" podivila se, "ty mě nemusíš schovávat?"

"Nemusím. O mně se to doma ví, že pořád něco sepisuju, tak už pojď..."

"On mě vlastně políbil jen jednou; to jak se se mnou loučil," pošeptala mi, když jsem jí dala pusu na zadeček.

"Ode mne dostaneš pusu každý večer a opravdu tě už nikdy neořežu, leda že bys chtěla něco napsat jemu."

"Tak jo, kývla a vklouzla mi celá do dlaně.


Je to divný — úplně obyčejná tužka... a když ji sevřu v dlani, hřeje.


27 názorů

Lakrov
12. 11. 2014
Dát tip

Pro Arcs: Díky za zastavení a ocenění. Ten nápad není tak docela můj, jde jen o spoluautorství.


Arcs
11. 11. 2014
Dát tip

pěkný nápad:) 

(kdy jsem naposled psal tužkou?)


Arcs
11. 11. 2014
Dát tip

pěkný nápad:) 

(kdy jsem naposled psal tužkou?)



Lakrov
29. 05. 2009
Dát tip
Pro baronka: Nevím zda opravdu povedla, ale líbí se mi, že se líbí :-) Děkuji za návštěvu.

baronka
28. 05. 2009
Dát tip
Ta se povedla T

Lakrov
27. 05. 2009
Dát tip
avízo

Lakrov
27. 05. 2009
Dát tip
Pro Horavin: Ano, Velká je Neobyčejně obyčejné v lecčems podobná; je jen o poznání jemnější. Děkuji za návštěvu.

Horavin
26. 05. 2009
Dát tip
* Výborný :o) a připomnělo ještě jinou povídku, také tak neobyčejně obyčejnou.

Lakrov
11. 05. 2009
Dát tip
Pro VT Marvin Píšu na anglické klávesnici. Vzhled písma je dosti žáležitostí fontů. Obyčejný apostrof ' za některými znaky zese vypadá jako háček -- proto používám opačný apostrof. Nevím jistě, má-li čeština nějaké pravidlo pro zápis hovorových zkrácených tvarů. Do tisku by se to takhle dát nemohlo.

Lakrov
11. 05. 2009
Dát tip
Pro VT Marvin: Ano, ten text je o dárku a je určitou hrou na schovávanou. Preciznost je asi metlou všech mnou zveřejněných textů :-)

Lakrov
30. 04. 2009
Dát tip
Všem moc děkuju za návštěvu. Pro Laura Eleonora: Není to 'TA'; ta by přece nebyla takhle krátká :-)

Janina6
27. 04. 2009
Dát tip
Tak jsem tu zas :-) Změna názvu určitě prospěla... a i na druhé čtení je to pořád pěkný!

Bíša
24. 04. 2009
Dát tip
t.

Marcela.K.
24. 04. 2009
Dát tip
Nechtěla jsem být za blbce :-)) ...ale vím komu ...on(šmudla) ji poslal jí(té malé z prologu...co už vyrostla)...a patrně ji svázal (tužku), aby byla v klidu a necukala sebou :-)

Edvin1
24. 04. 2009
Dát tip
Ať dělám, co dělám, nepochopil jsem, komu ta tužka byla dána. No a proč a nač ta tužka byla "svázána" lepicí páskou. Asi jsem tupej. A taky se mi zdá, že jiní čtenáři se těmto bodům ve svých komentářích vyhnuli. Pochopili, nebo nechtějí platit za blbce? Ale jinak se mi text líbí, ne že ne. dědEd :-)

Janina6
24. 04. 2009
Dát tip
Moc hezky napsané! Je trochu škoda, že prozradíš hned v názvu, co mohlo být čtenářem postupně odhaleno (případně pochopeno až na konci s chytnutím se za hlavu... :-)

Marcela.K.
23. 04. 2009
Dát tip
Dětská přání se často zdají dospělým nerozumná. K narozeninám tužku?! Vždyť si mohla přát třeba kočárek na panenku, kolo... Jenže co když je ta tužka kouzelná? :-) Jo, schovávat tužku do postele je divný...ale mě to "vzalo" :-) Některá přání se plní v době, kdy už si člověk myslí, že je pozdě...a ono není? :-)

Milly
23. 04. 2009
Dát tip
Schovávat tužku do postele?? Divný... Nevzalo mě to. :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru