Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hrdinství beze zbraní

24. 06. 2010
7
28
3567
Autor
Muamarek

Vzhledem k tomu, že kauza bří Mašínů neutichá a stále se vynořují požadavky na jejich vyznamenání, mám potřebu se tu k tomu po svém vyjádřit. Vím, že byla doba frustrace a strachu, ale to nikoho neopravňuje frustrovat jiné a šířit strach. Pro mě je hrdinou např. Josef Rošický, který odmítl zabít v sebeobraně a sám byl zabit... Tady jsou odkazy na dva články, co ukazují, že není všechno zlato, z čeho se kuje metál: http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/769403?hodnoceni=1 http://olser.blog.idnes.cz/c/142838/Vrazdili-nevinne-lidi-podrezavali-sve-svazane-obeti.html Tak, jako bylo zapotřebí ukázat nepravost rukopisů v 19. století, je třeba odlišit hrdinství a surové vraždy nevinných. Už k vůli památce obětí a jejich příbuzným.

 

Být nebo nebýt za hrdinu?
Co si jen pod tím vybavit?
Kdo držel štít?
Kdo ťal, kdo minul?
Čí právo je, čí bezpráví?

 Být nebo nebýt za hrdinu?
Jen sprostá loupež, nikde cit,
je snadné sít
zlo, strach a vinu,
z těch pout se nedá vyvléci…

 Být nebo nebýt za hrdinu?
Koho to tyran bude ctít?
Toho, kdo žít
chtěl pro rodinu
a věřil, že se nemá mstít?

 Být nebo nebýt za hrdinu?
Jeden chtěl zákon s vírou slít.
Kdo musel klít?
Ten režim stínů,
co třídní boj chtěl vykouzlit…

 Být nebo nebýt za hrdinu?
Rek je, kdo váhá vystřelit,
kdo sražen, zbit
dal milost synům
jednoho z králů. Kým chtěl být?

 Být nebo nebýt za hrdinu?
Zub za zub – to je špatné z rit.
Co  nejde zrýt,
je bolest v klínu,
jíž nejde nijak zamezit…

 Být nebo nebýt za hrdinu?
vichr jen sténá na mezi…


28 názorů

Muamarek
13. 07. 2010
Dát tip
jH - naprosto nemohu souhlasit, to by se lidstvo prostě vybilo - což se samozřejmě stát může, ale nemyslím, že to je ta kýžená cesta...

Muamarek
12. 07. 2010
Dát tip
Tangens - vím, že už toho opakování může být moc, ale nějak mi to tam prostě přišlo... Dík za zastavení a koment...

blbjenka
29. 06. 2010
Dát tip
to je tak těžký téma, a hodně konkrétní, že bych ho snad rači nrýmovala, já nevim. je to napsaný sice pjekně, ale stejně, jak se něco zrýmuje, je z toho ... rýmovánka :) a kdo se nechá zbytečně zabít není hrdina, ale trouba. to jen tak na okraj.

Bíša
28. 06. 2010
Dát tip
Nevyznamenat...

jH
26. 06. 2010
Dát tip
Střílet, střílet, střílet. Fašisty, komunisty, kapitalisty. Zbraně jsou občas jediným možný nástrojem komunikace, kým bychom dnes jako sapiens byli bez toho, kdyby C nevzal kdysi do rukou kámen a neumlátil by s ním idiota B, který surově rukama napadal jeho kamaráda A jen kvůli tomu, že měl dotyčný A větší penis než B? Střílet, střílet, střílet...hrdinou není ten, kdo nastaví i druhou tvář k facce, to dělají jen servilní blbci a pomatený křesťani; proti útlaku je třeba se bránit, idioti šlapající chodník totalitních režimů si zaslouží i přijít o život, tak jak o něj přišli Kašík, Honzátko i Rošický...

Muamarek
25. 06. 2010
Dát tip
Háber - díky za zastavení, Marek

Háber
24. 06. 2010
Dát tip
mŕtvi * sú hrdinovia * živí sú vždy na vine...*

oficiálně jsme ve válečném stavu nebyli, to je pravda. Ale všechny ty "boje o zrno" a podobné kampaně poněkud válečnou rétorikou zaváněly. A příjezd "zpřátelených armád" byl válečnou akcí, i když maskovanou dodatečně "smlouvami". Komunistický režim byl naplněn terorem, a to, že už jsme ten stav ani tak nevnímali, na tom nic nemění. To je můj poslední příspěvek do diskuse, myslím, že v názorech se nijak neovlivníme, takže nemá cenu to dál pitvat.

Muamarek
24. 06. 2010
Dát tip
Nechci ovlivňovat Tvůj názor na věc, jen tu sděluju své postoje. Podle mě, když už by nějaký řád měli dostat, pak jedině s portréty svých obětí, aby se v nich něco hnulo - a myslím, že je, co by se hýbat mělo... Nebyli jsme ve válečném stavu - a použití násilí proti řadovým lidem (řadím sem i policisty), je cestou do pekel... Režimu nejvíce vadili ti, kteří protestovali nenásilně - ti totiž strhávali další - Mašínové tak leda stmelovali lidi s režimem - a tomu to vyhovovalo - konečně mohl ukázat pořádného třídního nepřítele. To v případě M. Horákové šlo opravdu jen těžko... Vyznamenání bří Mašínů by dle mého bylo těžkou ranou pro celou společnost - a devalvovalo by to hrdinství skutečných hrdinů, mezi nimiž jeden Mašín již figuruje...

máme prostě jiné názory na věc, s tím nic nenaděláš.

Muamarek
24. 06. 2010
Dát tip
Možná bych Ti doporučil víc nastudovat o Oldřichovi Kašíkovi - normální věřící člověk, za chvíli by asi režimu pěkně vadil. A Honzátko nebyl taky žádnej kruťas. To byli lidi, kerejch prostě škoda je - a jejich příbuzný maj právo na trochu úcty...

policista byl samozřejmě taky představitelem krutovlády... oni Mašínové vědí, proč se nevracejí...

Muamarek
24. 06. 2010
Dát tip
Reinhard Heidrich nebyl ani pokladník převážející tržbu peněz, ani oblastní policista, ale představitel krutovlády, který, kdyby měl dost času, by dal bordel v gestapu i mimo něj do "pucu" - a byl by nebezpečnější jak Hitler. Srovnáváš nesrovnatelné... Byl to cizí okupant a hrozba pro celý český národ... Ale bří Mašínové neodkrouhli Gottwalda, ani Stalina. Pokud vím, v dnešním světě, kdo by odkrouhl pokladníka s penězi a začal utrácet peníze za motorky a jiné luxusní věci, tak bude stíhán policií, zatčen - a souzen za loupežnou vraždu...

takže třeba atentátníci na Heydricha jsou taky negativní hrdinové?

Muamarek
24. 06. 2010
Dát tip
Koloušek - díky. Avox - já vím, já s Tebou nepolemizoval - jen rozvíjel :-))) Aleš - proti "zlu" nelze bojovati zlem, pak jen zlo zlo plodí... Marek

avox
24. 06. 2010
Dát tip
brrr, hrubice - nereprezentovaly

avox
24. 06. 2010
Dát tip
aleši, nesouhlasím - cesty jsou otázkou svědomí... jejich oběti, zavražděné za účelem získání zbraní a peněz přece nereprezentovali zlo tehdejšího systému.

každý volí svou cestu, jak bojovat proti zlu.

avox
24. 06. 2010
Dát tip
však proto jsem řekla, co jsem řekla, se podívej, kdo z nich dělá hrdiny... já jistě ne.

koloušek
24. 06. 2010
Dát tip
T*

Muamarek
24. 06. 2010
Dát tip
Diana - na tom něco je... Avox - "hrdinství" by nemělo být ideologickým termínem - a něco přenálepkovat jen proto, že se to někomu hodí do krámu - to je natírání historie narůžovo... Renegátka - snad lze i odpustit - ale to je jednak na pozůstalých obětí a pak především na sebereflexi pachatelů - a ta je, obávám se, nulová... Norsko, Miroslawek - to budete muset holt do jiných tiskopisů... Marek

Miroslawek
24. 06. 2010
Dát tip
mně zase chybí samozvanci a ztroskotanci

renegátka
24. 06. 2010
Dát tip
Nejsou hrdinové, lze je pochopit, ale ne odpustit.

avox
24. 06. 2010
Dát tip
jaká doba, takoví hrdinové... kam se podělo to "nejsme jako oni"? */

Diana
24. 06. 2010
Dát tip
Šťastný národ, který nepotřebuje hrdiny! - citát, ale už nevím, čí..*

Norsko 1
24. 06. 2010
Dát tip
chybí mi vrazi z wall streetu

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru