Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Noční host

Výběr: Pomerančová
29. 12. 2010
9
23
3086
Autor
Saetri-Ihn

     Již nedokážu pochopit, natož vyjádřit, jaká ohromná bláhovost mne musela popadnout, že jsem té noci, a vůbec kdykoliv jindy v tomto miléniu, mohl očekávat za zdmi neznámého lidského příbytku pomoc a ne jen čistý a upřímný výsměch. A snad to bylo nad síly mého chápání i tehdy, když jsem to páchal – když se klouby mých rukou poprvé a potom i podruhé dotkly starých oprýskaných dveří, z nichž se odlouplo několik malých částeček laku, a vyloudily jemné zaklepání.
     Ozval se štěkot psa a po chvíli i vzdálené, temné dunění, jež se neslo z onoho domu jak z nějaké chladné hlubiny. Udělal jsem pár kroků vzad a napjatě čekal. Klíče zachrastily. Poté se hnula klika a já byl náhle oslepen nikoliv tmou a zlem, nýbrž světlem těch záhadných útrob: ten člověk, kterého jsem zprvu viděl jen jako flek vyplňující téměř celá futra, ta hora, obrovská tlustá hora a její mohutný hluboký hlas, se později ukázal jako velice stručný a milý člověk. Jasně a zřetelně se mne zeptal, kdo jsem a co tu chci, a poté mně, místo kýženého noclehu ve stodole či v kůlně mezi nářadím, nabídl vstoupit do jeho Zámku.
     Nejdříve jsem si myslel, že místnost, do níž jsem vcházel, bude jen jakási předsíň, avšak s tím, jak mé zornice pomalu přivykaly jasnému světlu zářivek, jsem si uvědomil, že je to jakási kombinace kuchyně a obýváku. Nebyla příliš velká, jen dřez, umyvadlo, stůl a dvě židle, k nimž jsme usedli. Muž mi nabídl cigaretu, ale tu jsem musel odmítnout, jelikož nekouřím, a přitom mi to bylo líto - rád bych kouřil, měl u sebe cigarety a mohl nabídnout - já jemu.
     Zapálil si a jal se mne vyptávat: proč tu vlastně bloudím? Kde jsem se vzal v této díře světa; jak se mi stalo, že jsem se ztratil, a proč vlastně ještě pořád hledám tu správnou cestu? Jak důležitá věc mne musí čekat na jejím konci? Mám ženu a děti? Mám dům, práci a přátele?
     Na to vše jsem mu odpověděl, jak nejupřímněji jsem mohl, a byl poté tak trochu zděšen tím, kolik vět jsem o sobě řekl - a jak málo reality jimi zachytil. Pes přitom brouzdal místností jako mýtický hledač pravdy, jenž mne občas olíznul ve svém pátrání, když se najednou náš rozhovor konečně stočil k onomu muži. Zlehka si poposednul a poté začal vyprávět s tak samozřejmou upřímností, že si ta slova ještě stále doslova pamatuji: Stavím tento dům již dlouho, od samých základů, od prvního bodnutí lopatou, snad od zrození hlíny při samém stvoření světa, avšak poslední roky se stavba pomalu zpomaluje. Jak vidíš, má tloušťka přerostla v nemoc a já přišel o práci. Každý měsíc mé peníze vystačí jen na pár cihel a trochu cementu, zbytek dám za existenci, za vodu, teplo, jídlo a léky. Avšak nejen to, i namíchat maltu a zvednout pár cihel je měsíc co měsíc těžší, stavba již z normálního hlediska téměř stojí, ale pokud se na to podívám z opravdové blízkosti, zeď pomalu a jistě roste. A s ní rostou i stěny tohoto domu, který až bude hotov, najdu si ženu a založím rodinu. Budu mít syna a dceru. Ty dobře vychovám a teprve poté budu smět ulehnout na mnou sbité lože a stárnout a šedivět s pocitem, že jsem skutečně žil.
     Když vtom se zvednul ze židle, začal pobíhat po místnosti a z různých míst vytahovat obrovské kusy pokreslených papírů. Byly to plány domu, narýsované s pečlivostí a znalostmi velkých architektů i načmárané s naivitou malých děcek, některé z nich se navzájem popíraly, jiné doplňovaly tak dokonale, až propracováním svých detailů připomínaly fraktál, na němž se z libovolné blízkosti nedá uzřít nedokonalosti. Máchal nad nimi rukama a vysvětloval, co k čemu bude. Básnil o každé linii a s tím, jak se jeho písně nesly vzduchem, jsem se já o to bedlivěji rozhlížel po jeho díle: do místnosti vedly, krom těch, jimiž jsme vešli, už jen dvoje další dveře, oboje byly bílé a tenké, jedny z těch, do nichž se kopne a ony se rozletí na kousky, jako by byly z papíru, za nimiž se rýsovaly dvě místnosti zcela totožných rozměrů - podlouhlé obdélníky, na jejichž koncích číhají čtvercová okna, kolem stěny a strop pobité zkrouceným umakartem a podlaha z dávno zašlého lina. Ne. Nebyl jsem v domě, jak jsem si mylně myslel už od chvíle, když jsem vcházel do obezděných dveří. Jsem jen v buňkách obehnaných zdí! připustila si teprve nyní má mysl.
     A v tom se všechny mé předešlé představy, i všechny sny muže sedícího přede mnou, jako ta bájná věž rostoucí k nebesům, sklátily k zemi. A mne přitom popadla ukrutná potřeba se od jejích trosek rozeběhnout do světa; nesedět tu s ním u jednoho stolu a nedávat tak všanc, že by v mých očích snad uviděl záblesk pravdy, nebýt schopen mu přitakávat a přitom nemít to srdce s tím kýváním přestat a všechno mu na rovinu říct.
     Chtěl jsem vzít svou tašku a co nejrychleji vyběhnout ze dveří a vůbec se pak nedívat, jestli tam ten dobrák stojí. A na kraji té chaotické změti neomítnutých zdí, jež společně s buňkami netvoří (a nikdy ani tvořit nebude) jakýkoliv dům, naprosto nechápe, proč odcházím tak náhle a bez důvodu. Poté utíkat nocí a přitom se snažit si všechna ta slova stále dokola nepřehrávat jako nějakou povídku; přát si, aby mne u těch dveří vyhnal jako nějaké zvíře a já ho nikdy nepoznal - neměl žádnou vzpomínku na jeho dobrotu a sebeklam, jež v sobě navždy ponesu, a tak ani necítil potřebu doufat, že ji snad jednou v temnotě mýtického spánku navždy zapomenu, stejně tak, jako zapomenu všechnu bolest z prožitého.
     Necítit tak nikdy potřebu doufat! A pak ani nad ránem nemuset sledovat, jak se jedna má babylonská věž zase pomalu hroutí a padá.

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     * Onen muž zemřel začátkem léta roku 2010 kdesi na ulici, několik týdnů poté, co ani vynucený prodej domu a přilehlých pozemků nesplatil veškeré dluhy, zato však vzal úplně všechno. Nikdy jsem jej neznal a nikdy nepoznám, nevím, jak se jmenoval, netuším nic o jeho pravé povaze, ani o smyslu postupu jeho stavby, avšak i přesto se z těch pouhých pár letmých pohledů, jež jsem na něj kdy měl, jeho osoba stále neodkladně vrací.


23 názorů

Saetri-Ihn
21. 01. 2011
Dát tip
Nene, kniha v tom nebyla, už asi měsíc a půl nejsem schopen nějakou přečíst... mám teď podivný období, asi to bude tím. Chtělo by to se zase najít. Díky za zastavení VT.

StvN
21. 01. 2011
Dát tip
Nápad je z mého pohledu tak trochu klasický, ne zrovna moc nápaditý. Podání potom také spíše bez invence. Čekal bych větší důraz na detail a na nějaké extrémy. Přijde mi, že ses pohyboval hodně v mezích mainstreamu.

Tragicus
20. 01. 2011
Dát tip
Dobre, ani k obsahu ani ke stylu nemam snad vyhrad, alespon ne takovych, kterymi bych si chtel kazit celkovy dojem tim, ze je zde zminim. Winterem zmineny Dum mi to take pripomnelo, mne tohle zase prijde takove hutnejsi a se silnejsi atmosferou, ale je fakt, ze Dum jsem cetl dosti davno, tak jsou me vzpominky mozna vycpele.

katugiro
18. 01. 2011
Dát tip
pěkná atmosféra i příběh, jen mi to místy přišlo trochu uměle knižní. v pátém odstavci se nakumulovaly stylistické záseky: pes brouzdal jako hledač, jenž... - spojení "olíznul mě hledač pravdy" je úsměvné; stavba se pomalu zpomaluje; stěny tohoto domu, který až bude hotov, najdu si ženu - to je poněkud neobratné. tož ale na tip to bude. *

Saetri-Ihn
16. 01. 2011
Dát tip
Ucho: Tenkrát byla teprve v hlavě. Jsem rád, že jsem tě tentokrát "zaujal" (nebo jak to napsat) a neznudil :)

Janina6
15. 01. 2011
Dát tip
To nic, já si jen nějak neumím představit konec obdélníku, ale právě jsem si to nechala vysvětlit od svého muže a jemu to přijde o.k. :-)

Saetri-Ihn
15. 01. 2011
Dát tip
Winter: Dík za přečtení a kritiku, na povídku se snad někdy kouknu. Je zajímavé sledovat, co připomíná co :) Janina6: Jo, s tím "kterým" musím něco vyvézt... Obdélníky mi přijdou v pohodě. Aspoň, že ten styl, poslední dobou mi přišlo, že už ani to nezůstalo. Děkuji Ti za kritiku.

Janina6
14. 01. 2011
Dát tip
Tvůj styl mě opět nezklamal, čte se to plynule a dobře. Začátek působil tajemně, až snově, navnadil mě na nějaký mimořádný příběh, ale postupně se ukázalo snad až příliš očekávatelné vysvětlení - viz Winter. Dvě drobnosti, které podle mě textu škodí: - stěny tohoto domu, který, až bude hotov, najdu si ženu (spojka který se vztahuje k domu, takže "který... najdu si ženu" je dost divoký skok. Asi by stačilo "který" prostě zrušit: stěny tohoto domu. Až bude hotov, najdu si ženu) - obdélníky, na jejichž koncích číhají čtvercová okna (konce obdélníků?)

Winter
14. 01. 2011
Dát tip
Ok, co si budem povídat, ta metafora je přece jen trochu vyžilá, jakmile čtenář odhalí "poselství" textu (což se díky známosti tématu stane brzo), povídka ztrácí smysl, je škoda, žes popis stavitele utípl tak brzo, protože to mohl být hlavní tahoun; když popisuje, jak se jeho obezita změnila v nemoc, jak si touží založit rodinu etc. etc., to jsem na mě docela fingovalo .) Jo, zarazil mě ten kontrast tloušťky a pobíhání. vybavila se mi Kytoslavova povídka Dům, která vyšla v prvním Kafi - a alespoň mě přijde tak nějak propracovanější. Tož zdar a sílu.

Godfrey
10. 01. 2011
Dát tip
Tak tohle mě skutečně zaujalo. Cítím z toho (vlastně archaického) člověka jisté vnímání světa, které nám je dnes již vlastně cizí. To se pak projevuje, když vypravěč (člověk historický/"moderní"/racionalistický) "prohlédne".Je pak symptomatické, že si myslí, že je to právě on, kdo vidí "pravdu". Nicméně je dobře, že místo zbytečné a nesmyslné konfrontace z místa uteče. (Ačkoliv je to ze špatného důvodu, kdy považuje dotyčného za chudáka žijícího v bludu.) Narozdíl od některých předpisatelů si nemyslím, že by epilog něco kazil. Naopak dobře ilustruje, jak obrovský nátlak vyvíjí široce rozšířená společnost člověka historického na případného přeživšího člověka archaického. Zcela spontánně mne pak v tomto kontextu napadá film The Last Wave (http://www.csfd.cz/film/9564-posledni-vlna/), který vřele doporučuji. Zkrátka a dobře jeden velký tip. *

Lakrov
10. 01. 2011
Dát tip
V první větě se trochu ztrácím. V dalších už ne, takže buďto jsou méně komplikované, nebo se na ten styl dá zvyknout. Po dočtení povídky mám pocit, že se jedná o jakousi alegorii, související s lidským úsilím a celoživotním dílem. Epilog pod čarou pak tenhle dojem poněkud kazí. Pro Pomerančová: Díky za (ač nepřímé) upozornění.

Saetri-Ihn
09. 01. 2011
Dát tip
Opraveno a nejsem proti. PS: Ještě Ti dodatečně přeji všechno nej do nového roku, všiml jsem si toho až teď.

Tedy - pokud se to ještě stihne, když uzávěrlka je dneska ..

Mohu tedy nominovat do Povídky měsíce?

Saetri-Ihn
08. 01. 2011
Dát tip
Promiňte, že až nyní, ale dřív jsem vůbec nestíhal... Andyhell: Taky mě to uniká, prostě mi to tak přišlo. Edvin1: Díky, pokusím se to tento víkend opravit. Nářezový_sluníčko, Královna věků: Děkuji vám za návštěvu. Pomerančová: Musím přiznat, že tato povídka byla tak trochu vypsáním z rozchodu a nějak mi přišlo, že by tam ta čára měla být. Možná když se na to kouknu za čas, tak to prostě smažu a třeba nějak překopám (obsahově). Vytknuté pravopisné chyby opravím během víkendu. Děkuji ti za kritiku. :)

Zaujalo. Líbí se mi styl toho textu, skoro až esoterický. Přijde mi, že se ti podařilo dodržet čistotu stylu a navodit zajímavou atmosféru. Mám některé drobné výhrady technického rázu chyby -již zmíněné obě dveře, zbité lože, poté mě nabídl, ty slova, moci smět Pes přitom brouzdal místností jaulehnoutko mýtický hledač pravdy, jež mne - správný tvar je jenž Dále: A mne přitom popadla ukrutná potřeba se od jejích trosek rozeběhnout do světa; nesedět tu s ním u jednoho stolu a nedávat tak všanc, že by v mých očích snad uviděl záblesk pravdy, nebýt schopen mu přitakávat a přitom nemít to srdce s tím kýváním přestat a všechno mu na rovinu říct. - poslední část začínající "nebýt schopen" mi přijde jaksi podivně navazující - pojí se mi s: "mne popadla přitom potřeba" ale má pocit, že význam má být jiný, než že ho popadla potřeba nebýt schopen přitakávat... mýlím se? Text pod čarou mi přijde spíše nadbytečný. Ale přes tysto výhrady mi přijde text výjimečný a velmi povedený, pokud by ti to stálo za opravu chyb, dala bych i výběr. PS. Všechno nejlepší do nového roku přeju.

Nejsem žádný profík, tak asi proto budu mít značně shovívavější reakci :) Je sice pravda, že některé obraty jsou krkolomnější a "obě dveře" uhodí do očí. Ale jinak, téma mi vůbec nepřišlo špatné, není až tak nejčastější a neexistující dům je celkem slušná metafora pro ledacos. Jen ten dodatek je trochu Hollywood, veskrze se mi to ale líbilo, tak přidávám tip :)

Edvin1
30. 12. 2010
Dát tip
Pokus o skoro mystické vyprávění o hloubkách lidské duše. Nehodnotím po stránce literární, neboť tato oblast není mou parketou. Myslím si však, že by bylo možno si přinejmenším vylepšit gramatiku, interpunkci a pravopis. Příklady: poté mně (komu?)... nabídl... dativ zjevil - spíš: projevil se jako slušný člověk futra, spíš rám dveří, neboť jinak je text ve spisovné češtině ta slova - ne ty, viz výše stavba se zpomaluje; "zbržďovat" neznám, každopádně to není spisovné ne umíchat, asi Tvé nářečí, spíš namíchat cement, i když se ve skutečnosti míchá cement a písek a vápno, aby z toho vznikla malta; jinak štěrk a cement na beton, takže namíchat maltu, beton tohoto domu atd - viz Andyhell zbité lože - chudák lože! :-) viz Andyhell Když v tom se zvednul - v čem? spíš vtom se zvednul Interpunkce - viz Andyhell Ed :-)

Andyhell
29. 12. 2010
Dát tip
Hodně lidí žije v bludu a staví si leccos, vzdušné zámky třeba. Nějak mi uniká, proč z toho děláš takový drámo. ( pár výhrad: "A s ní rostou i stěny tohoto domu, který až bude hotov, najdu si ženu a založím rodinu" - ejhle, anakolut :) poté budu moci smět ulehnout na mnou zbité lože - tak moci nebo smět? a že je to lože sbité, žejo. obě dveře? zjevit se lze pouze vizuálně, povahově těžko. třetí odstavec - první věta - čárky)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru