Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tak to chodí

29. 05. 2011
26
45
2774
Autor
avox

Zapomněla jsem ji loni v Superkouli, tak malá domů...

Lev je odedávna králem zvířat, své vznešené postavení si kdysi vybojoval a od té doby se to traduje. Má silné tlapy i zuby, snadno uloví velké zvíře a pochutná si na tučném soustu. A je chytrý, ač má silný hlas, řve teprve po té, co má plné panděro… Když zařve, je to signál pro jiné lvy, mladší, slabší, lvice a lvíčata – seběhnou se a podělí o zbytek kořisti… Ostatní zvířata koukají uctivě jen z povzdálí…

Jednoho dne, lev dobře nasycen, ulehl pod košatým stromem a spokojeně usnul. Zrovna se kolem plazila zmije, žaludek prázdný, žádná vhodná kořist na dosah… už ji v tlamě tlačil plný jedový váček. Řekla si, že alespoň vyzkouší královskou bdělost – chtěla ho uštknout, byť věděla, že to je pro ni sousto příliš velké.

Ve stejnou chvíli letěl tudy komár. Vesele si pískal a rozhlížel se kolem. Spatřil odpočívajícího lva, spatřil plazící se zmiji a v momentě pochopil její záměr. Měl úctu k panovníkovi, i zachtělo se mu prokázat svou oddanost dobrým skutkem.

Jak se budí lvi? Štípnout do čenichu nebo mu křiknout do ucha? Nejlépe obojí, nejdřív štípnout, potom křiknout, rozhodl se a zatímco se zmije blížila k zadní tlapě, komár letěl přímo ke královskému čenichu a s nejlepším úmyslem neprodleně uskutečnil svůj záměr.

Jenže když lva něco štípne do čenichu, ožene se tlapou - a milý statečný komár už ani neměl čas vykřiknout slůvka o blížícím se nebezpečí…

Lev se probudil, rozhlédl se kolem sebe, zahlédl plazícího se hada a zabil ho.

Tak to zkrátka chodí – nestačí dobrý úmysl. Když se slabý pokusí silnému otevřít oči, často sám špatně skončí.


45 názorů

avox
05. 04. 2012
Dát tip
a přece se vždycky najde nějaký optimista (nepoučitelný, dobrodruh nebo spravedlivý?) s touhou páchat dobro... a kde bychom bez nich byli...

Kočkodan
04. 04. 2012
Dát tip
Výstrazný príklad pro dalsí komáry, jinak se dostanou obrazne na máry.

avox
13. 06. 2011
Dát tip
tak možná pokus o bajku? :-))

Chigwell
05. 06. 2011
Dát tip
Soví,klobouk dolů...tohle musím mít v oblíbených *

Chigwell
05. 06. 2011
Dát tip
Soví,klobouk dolů...tohle musím mít v oblíbených *

avox
02. 06. 2011
Dát tip
dík za nakouknutí, taky se ke lvům moc nepřibližuji :-)

koloušek
02. 06. 2011
Dát tip
Dobrý příklad. Naštěstí nejsem tak statečná jako komár, tak snad mě nikdo nezaplácne.T*

Robinia
31. 05. 2011
Dát tip
*

Bíša
31. 05. 2011
Dát tip
**

avox
30. 05. 2011
Dát tip
hele, pro mne had, jako had, nepředstavila se... ale korálovec to nebyl :-))

Had a komár zachránce jednou ranou. Zmije? Zmije písečná živorodá, nebo nějaká jiná mrcha?

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Honzyku, díky za nakouknutí :-))

Honzyk
30. 05. 2011
Dát tip
-*

Edvin1
30. 05. 2011
Dát tip
Nejdřv jsem měl taky pochybnosti, jestli to s tím řvaním souhlasí, jestli teda neřve jen tak pro potěšení. Co píšeš, souhlasí - přečet jsem si jen kvůli téhle kitice ještě jednou Krátké štěstí Francoise Macombera od E. Hemingwaye, velkého znalce v tomhle oboru. Lev tam řve celou noc, ale, jak píšeš, poté, co se nažral a hledal místo, kde by se po té hostině vyspal. Líbí se mi, když v povídce detaily pasují.

avox
30. 05. 2011
Dát tip
jejej, to jsem ráda, že nejsem lvice... :-))

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Díky Edvine, špetku optimismu - neplatí to vždycky :-)))

Lakrov
30. 05. 2011
Dát tip
> ...že se lev nejdřív nacpe sám a až pak dovolí rodince dojídat ... Ano, to je pravda. Jenže "loveckou práci" (nejedná-li se o samotáře) za něj odvedou lvice :-))

avox
30. 05. 2011
Dát tip
díky, je pravda, že jsem si jen vymýšlela... nebude to učebnice zoologie.. ale opravdu jsem někde četla, že se lev nejdřív nacpe sám a až pak dovolí rodince dojídat zbytky... :-))

Edvin1
30. 05. 2011
Dát tip
Líbí. Dobře napsáno, s poněkud deprimující, ale, žel, pravdivou pointou.

Lakrov
30. 05. 2011
Dát tip
Hezká bajka (i když zpočátku postavená na určitých nepřesnostech ze zoologického /etologického?/ hlediska :-) )

avox
29. 05. 2011
Dát tip
od tebe ani jiné nečekám :-))) dík, že ses zastavil

jejdavilda
29. 05. 2011
Dát tip
A proto mám jen špatné úmysly*

Stařec_007
29. 05. 2011
Dát tip
To je dobře :-)

avox
29. 05. 2011
Dát tip
asi jo, ale nebylo to smrtelné, jak vidíš... já v sobě křivdy nenosím :-)

Stařec_007
29. 05. 2011
Dát tip
Dobré, nějaká vlastní zkušenost vedla tvoje pero?

sakra, můj dovedný převlek je prozrazen...a tolik to dalo práce :o)

avox
29. 05. 2011
Dát tip
ahoj, dračí hlavo, uklidíš kulisy a hupky na písmáka... to ti chválím :-))

pane jo :o)

avox
29. 05. 2011
Dát tip
díky, pochvala potěší v kteroukoli denní dobu... a souhlas, bajku za čabajku vyměním kdykoli :-)))

Dobrá bajka. To musím uznat, přesto že ze všech bajek je nejlepší čabajka. (-:

avox
29. 05. 2011
Dát tip
díky za čtení, tipy a jménem komára i za projevy soucitu... Ferry, Fery, tebe asi přiletí komárův prapotomek štípnout a já tě nezachráním :-)))

Háber
29. 05. 2011
Dát tip
ezopovské :)*

filemon
29. 05. 2011
Dát tip
Chudák komár...

Jokh
29. 05. 2011
Dát tip
t*

gabi
29. 05. 2011
Dát tip
hm...veru *

..je to milé a pravdivé navrch..avox..:)

Sebastiana
29. 05. 2011
Dát tip
To bylo super, čtivé poučné, pravdivé.

Ferry
29. 05. 2011
Dát tip
a mně toho komára líto není........... :))) t*

avox
29. 05. 2011
Dát tip
díky, jen bajka, konkrétní skutky z lidského světa si laskavý čtenář dosadí sám... a možná i napíše do komentáře :-))

a2a2a
29. 05. 2011
Dát tip
toto je docela roztomilý fejetonek, tedy dobrý základ, když by tam byl ve dvou větách odkaz na nějakou skutkovou podstatu,ale i tak moudrá bajka. Dobře napsáno, lehce, čtivě a obsažně.

Diana
29. 05. 2011
Dát tip
Určitě to nějak souvisí se zákonem schválnosti, který taky spolehlivě platí ;-)

avox
29. 05. 2011
Dát tip
jo, od té doby se traduje ono známé přísloví "Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán!" :-)

Diana
29. 05. 2011
Dát tip
Nadarmo se neříká: "Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly" I když je to myšleno trochu jinak, závěr je stejný. dobrý úmysl nestačí.... ;-) ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru