Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Socha v mé mysli

29. 05. 2011
27
46
2774
Autor
avox

Stěhuji ze Superkoule raději hned, aby tam zase nezůstala celý rok :-))

Nedělám dluhy. Celý život se řídím zásadou, že co potřebuji, na to mám, a na co nemám, bez toho se obejdu. A přece mám jeden, v mých očích nepromlčitelný dluh
- však posuďte sami:

Jela jsem na zkoušku, samozřejmě stopem a měla jsem kliku – na jedno mávnutí až do Plzně, za padesátník tramvají na konečnou, na další mávnutí příjemná jízda až do Písku. Náklaďák pokračoval na Tábor, já pěšky městem, směrem na Vodňany. 
Čím víc jsem se blížila k sídlu mé alma mater, tím více se má mysl zabývala nastávající zkouškou a ve mně narůstala tréma. Na starém kamenném mostě jsem se zastavila u sochy svatého nevím koho, v tomto ohledu mám ve vzdělání značné mezery, ale ten svatý držel v ruce knihu a mně se zdálo, že na mne shlíží tak nějak nedůvěřivě, podezíravě… co já vím. 
„Víš, kamaráde, knihy mám ráda, ale ty k zítřejší zkoušce, ty mne zas až tak moc nebraly…“ Mlčel.
„Kdyby ses za mne mohl přimluvit, nebo mi trochu napovědět, kdyby bylo potřeba, anebo alespoň příznivě naladit zkoušejícího,“ začala jsem vyjednávat. „Přinesla bych ti kytku, na mou duši, přinesla, zítra, až se budu vracet…“ Stále mlčel.
Z Písku na jeden zátah až do Budějovic, honem na kolej, něco zopakovat nebo nabiflovat dosud neviděné.
Dva kamarádi mne ráno předběhli, prý nasazuji laťku příliš vysoko… nevím. Zatímco ti dva vyletěli jako cukráři, já zkoušku udělala – za dvě. Možná, že ti dva stačili snížit laťku, možná zkoušející usoudil, že nemůže vyházet všechny, anebo možná zasáhl ten můj svatý ze včerejška?
Klidně se mi smějte, tu kytku jsem koupila, na koleji sbalila raneček a vyrazila zase na stop. Štěstí mne neopustilo, žádné „cukání“ křižovatka na Hlubokou - Vodňany - Protivín, kdepak! Mladá paní v malém fiatku, se dvěma dětičkami, jela přímo do Plzně. No jo, paráda, jenže Pískem jsme projeli po hlavním tahu. Když jsem vlevo zahlédla starobylý most s mým ochráncem, zastyděla jsem se z hloubi duše, ale nedokázala jsem té paní říct aby zastavila, že mám v Písku nějakou povinnost. „Pojedu tudy zase brzy, svůj dluh splatím“, vyslala jsem k mostu telepatickou zprávu. 
Kytku jsem dala řidičce, když mne v Plzni vysadila u hlavního nádraží a dál jsem jela raději vlakem.
 
Jela jsem tudy ještě mockrát, pokaždé jsem si na to vzpomněla, ale nikdy, NIKDY mi to nevyšlo, abych se zastavila na mostě u sochy. A vědomí dluhu, pocit nesplněného slibu mne stále provází životem. Určitě tam jednou zajedu, musím. Dojdu na ten most, slušně pozdravím „dobrý den“, položím soše k nohám květiny, řeknu „promiň“ a nebudu čekat odpověď.

46 názorů

avox
14. 06. 2011
Dát tip
Díky, mám to v úmyslu, jen ještě nevím, kdy... :-)

Chigwell
05. 06. 2011
Dát tip
Tak tohle přesně znám:nejsem věřící,ale když jde do tuhého,prosím:"Pane Bože,jestli jsi,tak..."a ono to funguje...doufám,že jsem ho teď nenaštval...omlouvám se...*

guy
03. 06. 2011
Dát tip
*

avox
31. 05. 2011
Dát tip
trochu plácám... jednou se mi dostala do rukou kniha budhistických horoskopů a byla jsem z ní úplně vedle, jsem ohnivý pes :-))

avox
31. 05. 2011
Dát tip
jenom letošní rok? máme hypotéku ještě na kolik let... horoskopy, výklad z karet, numerologie, čtení z ruky, jakož i kávové sedliny, či čajových lístků, jsou mi docela šumák! a ty se tím zabýváš? tvému výkladu bych možná věřila:-)))

nostalgik
31. 05. 2011
Dát tip
..zabýváš se horoskopy? Letošní rok je ve znamení splácení dluhů, tak si pospěš... :o)

Robinia
31. 05. 2011
Dát tip
*

avox
30. 05. 2011
Dát tip
určitě ano, jen nevím kdy... díky, ty jsi tady vzácný host :-)

Norsko 1
30. 05. 2011
Dát tip
to udělej *

avox
30. 05. 2011
Dát tip
díky :-)

Sebastiana
30. 05. 2011
Dát tip
čtivé*

ba ne, kecám a blbě koukám - přilítly obě :o) jen to jedno sem rozklila dřív už, než mě pohltila práce :o)

myslím že u tvého díla nehádal nikdo nikoho.. byly asi jen 4 nebo 5 tipů na autorství celkem - dala sem to pod jednotlivý dílka a první avízko přišlo, nepřišlo druhý :o)

avox
30. 05. 2011
Dát tip
jejej, to už by musel přímo skotačit radostí, jak často teď na nšj vzpomínám :-))) a nevím, jestli jsem prve poslala avi koníčku, jestli jo, tak tohle pusť z hlavy :-))

filemon
30. 05. 2011
Dát tip
Vieš, koľko ráz sa ten kamenný svätý potešil, keď si si na neho pomyslela?

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Díky, když anonymně, tak inkognito jak se patří... schválně, přisuzoval ten můj výtvor někdo někomu? :-))

kromě díla samotného se mi líbil fakt, že sis dala tu práce a sepsala to v mužském rodě :o)

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Milý Edvine, co popisuji, je opravdu můj vlastní letitý zážitek... tak mi až tolik nelichoť, ačkoli jo, je to příjemné, nechat si takhle načechrávat ješitnost :-)))

Lakrov
30. 05. 2011
Dát tip
Samotná tahle povídka je určitou formou splacení dluhu; třeba je tu někdo z Písku či okolí, kdo ji dojde dotyčné soše večer přečíst :-)

Edvin1
30. 05. 2011
Dát tip
Víš co? Svez někoho, potěš, povzbuď živého člověka, když už máš potřebu se zavděčit. Onen "svatej" je v tom nevinně, vždyť je to kámen. Povídka je perfektně sepsaná, máš, holka, talent jak bejk, a co popisuješ, svědčí o hluboké znalosti lidské duše. Tomu říkám Literatura. Tip je zde málo. Ed :-)

avox
30. 05. 2011
Dát tip
chacha... stovky let? jako že za pár let už mu budu moci poděkovat z oka do oka? :-)))

Lakrov
30. 05. 2011
Dát tip
Hezká vzpomínka je to a leckoho osloví, protože si uvědomí, že nejsi sama, kdo "nosí" nějaký dluh. Tenhle lze naštěstí ještě splatit; možná ještě stovky let. Ale některé...

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Je to svatý Nepomuk, ale co čte, o tom ani nemuk :-))

V Písku mají na mostě sochu Karla Marxe, držícího v ruce výtisk Kapitálu?

avox
30. 05. 2011
Dát tip
Děkuji vám všem za laskavé přijetí, nevím jestli to funguje, ale slib je slib, že... Ano sandálku, je to dávno, ale v Plzni byla po léta nejlevnější MHD. A to ještě Květoňku nevíš, že tehdy šlo o zkoušku z politické ekonomie socialismu :-)))

Když je nouze nejvyšší, i motyka spustí. Takový vkusně otesaný kus pískovce dokáže kolikrát zázraky, že by ani věřící nevěřili.

Diana
30. 05. 2011
Dát tip
Hezké* Dary na charitu mají hned dvojí účinek: pomohou potřebným a ještě víc dárci...

renegátka
30. 05. 2011
Dát tip
Pěkné počteníčko. Věřím , že to funguje.

avox
30. 05. 2011
Dát tip
aha... já pomyslela na Kalouska, po tolika letech křesťanských se chová tak nekřesťansky, až si na to musel zřídit jinou stranu :-))

jejdavilda
30. 05. 2011
Dát tip
Samozžejmě jsem myslel Rudolfa Křesťana

avox
30. 05. 2011
Dát tip
ale no tak... povídej mi o křesťanech, chvilku :-)))

jejdavilda
30. 05. 2011
Dát tip
Jsem jako křesťan, nehřeším proto abych se dostal do nebe

avox
30. 05. 2011
Dát tip
jejdánku, dětem to jistě je jedno, ale ty, sám pro sebe máš být nezištný, duše čistá :-)) Ferry, vlídně to zní, díky :-))

Ferry
30. 05. 2011
Dát tip
půvabné, snad to nezní plytce t*

jejdavilda
29. 05. 2011
Dát tip
Já myslím, že nemocným dětem je to celkem jedno z jakých důvodů někdo přidal na dárky pro ně

avox
29. 05. 2011
Dát tip
tak to je pěkně hnusné, korumpovat tuhletu vyšší moc :-))

jejdavilda
29. 05. 2011
Dát tip
Ne ne, já nemám most. Já konám zištnou charitu. Teď jsem slíbil , když mi určitá věc vyjde, připět dvěma organizacím a koupi si časopis od bezdomovce.

avox
29. 05. 2011
Dát tip
já jsem před pár lety požádala jednu bývalou spolužačku (bydlí v Písku) aby tam za mne tu kytku donesla, ale to není ono, musím sama, jen nevím kdy :-))) a tvůj most je kde?

jejdavilda
29. 05. 2011
Dát tip
Tak já tohle dělám často. A taky pak svědomitě plním, protože co kdyby příště...

Stařec_007
29. 05. 2011
Dát tip
No já nevěřím vůbec...Most nebyl, mě stačilo zaklonit hlavu :-))

avox
29. 05. 2011
Dát tip
cheche... a který je tvůj most? U mne to bylo jen jedinkrát, nejsem pověrčivá, spíše šlo o takovou shodu náhod :-))

Stařec_007
29. 05. 2011
Dát tip
:-)) to ja musel vždy nahlas aby se to vyplnilo, myšlenka prostě nestačil a tak občas kolemjdoucí nechápali :-)))

avox
29. 05. 2011
Dát tip
To už si nepamatuji, člověče, vždyť to bylo někdy v roce 1966-67 :-))

Stařec_007
29. 05. 2011
Dát tip
Nebudeš tomu veřit ale stejný dluh mám i já :-) Vlastně skoro za každou zkoušku a pokažde to vyšlo :-)) Jsou to zajímavé náhody. Jen by mě zajímalo jestli tvoje prosba byla telepatická nebo zazněla :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru