Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Než se poznal s knedlíky

21. 07. 2012
16
24
3485
Autor
Oldjerry

Není to náhodou. Zase tu houstne luft a tak jsem si - možná trochu naivně - představil, že tehle borec to tu malinko zředí...

Kanec

 

Takhle nějak vypadal ten guláš,

než se stal gulášem…

 

Teď už ale je v bílé skříni, sbalenej tak, aby se vešel do pytlíku a víc než kilově šíleně zmrzlej.  Není na škodu přikoupit k němu kousek vepře domácího, nejlépe boku – to pro ty, kteří jsou citliví na dosti specifickou chuť divočiny…

Základní podmínka úspěchu: Je třeba ho nechat rozmrznout. Kosti už nemá? to je fajn… Tak nakrájet na kousky, smíchat se lžičkou Podravky nebo Vegety a lžičkou mletého koření (sůl, pepř, nové koření, bobkový list, koriandr, jalovčinky, špetka tymiánu), lžící octa a lžičkou worchesteru nebo sojovky, v nejhorším případě Maggi).  Zamícháme to a necháme odležet – alespoň dvě hodiny, lépe do příštího dne.

 

Základ připravte z cibule a česneku nasekaných na drobno, osmahnuté do růžova, pak přidejte asi deset deka nakrájené, nebo ještě lépěji - na-strou-ha-né kořenové zeleniny a tohle společně chvilku poduste.  Pak už ho dělejte jako guláš z jakékoli jiné sežratelné potvory a to – jak jinak - doměkka. Protože vůni a chuť  těchto koření každý  snáší různě, doporučuji s nimi hospodařit opatrně a při dokončování jídla - podle chuti - podle potřeby trochu koření raději přidejte, což je lepšatější, než se snažit být suverénní a s ochucením to přehnat. Samozřejmě případně ještě dosolte a pár kapkami dosojte či doworchestrujte. Fajnšmekři zahušťují tenhle guláš sušeným mletým chlebem, ale není to podmínkou dobré chuti, spíš jen zvláštní chuti pro zmlsané hajzlíky jako jsem já. Tu vynikající chuť podporuje i asi deci červeného vína (chuť je samozřejmě trochu jiná, ale to píšu, abych vyčerpal všechny variace). Nejlépe chutná třetí den po uvaření, ale může se jíst hned (on stejně nikdy ty tři dny nevydrží) nejlépe s knedlíkem... ale ani rýží, chlebem, rohlíkem či dalamánkem se nedá nic zkazit.

 

Pro obzvlášť mlsné a vybíravé tlamičky doporučuji - a to takovým způsobem, že nejen velice vřele - variaci, spočívající v podlévání tím červeným vínem v závěru dušení, a v zahuštění strouhaným perníkem se lžící švestkových povidel. Takovýto gulášek má ale velice specifickou chuť a ne každému to opravdu chutná... ovšem pro mne tahle kombinace slané, sladké a peprné chuti je absolutní špica. Dá se přitom použít i vlastní nápad, jak to ještě vylepšit, ale napoprvé bych doporučil udělat to skoro přesně takhle.

 

Jedna věc ještě schází - láhvinka červeného, nejlépe ten pěkně velký zbytek od podlévání, nebo - a to je můj případ - jednoho Pejřimovského Bernarda... samozřejmě správně - jednoho nejméně a to na každého jedlíka...

 


24 názorů

Oldjerry
23. 07. 2012
Dát tip
háber - to je přesné!!

Háber
23. 07. 2012
Dát tip
ham *

Oldjerry
23. 07. 2012
Dát tip
Alegna - zase jeden mlsný zobáček - vítej!

Alegna
23. 07. 2012
Dát tip
ňamka :-), jednou jsem se v lese otočila, když cosi zapraskalo a ...pamatuju si jeho oči a pok už jen jeho pozadí

Oldjerry
23. 07. 2012
Dát tip
69 - zkusím, vypadá to reálně vilokod, Jarmilko - dík za čtení a tipy


vilokod_K
22. 07. 2012
Dát tip
Ještě tak poraď, kde sehnat použitelné prase? naopak bůček už mám a povidla taky, mlsnou tlamajznu nevyjímaje... *

69
22. 07. 2012
Dát tip
Taky se někdy přidává karamel a pak to má nád-her-nou barvu a samo i chuť. Tip

Oldjerry
22. 07. 2012
Dát tip
Tartaro - ju! - ale ono je to tak, že já trochu ctím tradice a zvyklosti a trochu zkouším nové nápady (nejen vlastní) - vznikají někdy kreace a někdy kreatury. Ty gastronomické mi asi většina Písmáků odpustí, za ty literární holt očšas dostanu po čuni či po papuli... Guláš z tváří - proč ne, ale nejlepší je z plece, nebo mám-li náladu na vykošťování žeber. Taky je dobrý experiment kňourovinu upéct a guláš udělat až z pečeného masa. Mlsná držka je vynalézavá jak Marconi, Mendělejev a Edison dohromady... Děkan, Romane...

Oldjerry
22. 07. 2012
Dát tip
stavák - jo, na první pohled jejdavildo děkuju

jejdavilda
22. 07. 2012
Dát tip
*

Stavák
21. 07. 2012
Dát tip
A to není šelma - ale jen prase divoké ;)

Oldjerry
21. 07. 2012
Dát tip
stavák - já kecám. Nikdy jsem si nebyl jistý, když jsem se s nimi setkal, ani s kulovnicí v ruce. Člověk houbes ví, jak jim pracují instinkty v mezních situacích - a to je pro ně setkání s člověkem vždycky

Stavák
21. 07. 2012
Dát tip
pořádnej kňour - zdar lovu

tak knour,jo? ja myslela, ze to je mlade, knourak, vis. nebo knourek? tak ta baxhyne by ale mohla byt nasrana,ze? no jo, tlusta, agresivni.... to fakt zni jako tchyne...

Oldjerry
21. 07. 2012
Dát tip
Díky - všem. Ovšem brackenridge - jo, roztomilej. To je kňour, pokud bys mu nechtěla obskakovat bachyně, což se u tebe nepředpokládá, tak s ním to jde, on spíš uteče... ale potkat namíchnutou bachyni - nadarmo to neassociuje tchyni... kór když vodí mládež - noóóó... To by ses asi smíchy neudržela.

jezis ten je roztomilej mne ho lito!!!! T

Hesiona
21. 07. 2012
Dát tip
Tak tohle si založím do Oblíbených, kdybych se náhodou někde srazila s divočákem :D

Čudla
21. 07. 2012
Dát tip
/*

Oldjerry
21. 07. 2012
Dát tip
Ne - já už nevidím buď miřidla, nebo na kňoura, ale na měchačku ještě vidím docela dobře...

dadadik
21. 07. 2012
Dát tip
tys ho vyfotil a pak picl? :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru