Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

zadání 56. SUPERKOULE - konečný počet děl v soutěži: 6

23. 10. 2012
3
0
1176

 

 

Soutěžní díla postupně naleznete přehledně pod nickem soutěž KOULE. Pokud ho máte v oblíbených, budou vám na všechna soutěžní díla chodit avíza. Paráda, ne? :)

 

<< soutěžní díla >>

 

 

Forma a téma: Dvorská lyrika - Kancóna nebo Svítáníčko (alba)?

Kultivace šlechty, obzvláště panovníkova dvora a dvora vysokých feudálů s sebou přináší nové pojetí lásky. Dáma se bere jako panovnice, jíž je muž povinen sloužit bez nároku na milostnou odměnu. Tento ideál dvorské lásky se brzy projevil i v literatuře.

Vzniká poezie, obvykle zpívaná za doprovodu strunného nástroje, která vyjadřuje mužův obdiv a touhu sloužit milované paní. Během jediného století se objevují profesionálové z řad chudší šlechty -trubadůři či truvéři ( v Německu minnesangři), kteří tímto zpěvem vzdávají hold obvykle paní svého chlebodárce.

Kancóna

- milostná píseň v duchu nevyslyšené a marné lásky, které muž přesto neochvějně slouží. Láska je chápána jako služba své paní, často manželce panovníka nebo vysokého šlechtice.

Svítáníčko (alba)

- píseň vyjadřující smutek milenců, loučících se po společně strávené noci.

Svítáníčko

(Provance, 10. století)

Milý dni proč sis tak přivstal, proč skřivan už zpívá?
Všemohoucí Bože, milý Pane Bože,
rač uspati stráže, milý odchází, všanc se dává.

Vyšla denica krásná, vyšla denica jasná,
hořce pláče má milá, má krásná,
je čas smutný, čas se rozžehnati.

Slunečná záře nám už v okně vychází,
poslední objetí, milý můj odchází.
Jasný se den ukazuje, srdce moje bolí.

 

(Výukový program české a světové literatury pro SŠ, by Jakub Purdjak 

 

 

Čas:           Příspěvky zasílejte do pátku  26.10.  do 21:00,  

                   hlasovat bude možno do neděle 28.10. do 21:00.

 

 

Důležité informace:

Pozor!!! Soutěžní text nezveřejňujte pod svým nickem, ale zašlete zprávou na nick soutěž KOULE, který jej zveřejní za vás (hned jak si všimneme došlé zprávy, takže ve 2:00 málokdy).

 

Všechna soutěžní díla budou uveřejněna s použitím jednotného fontu (takže zapomeňte na vlastní svéráznou úpravu – tu si pak můžete dopřát po skončení soutěžního kola na vlastní stránce). SUPERKOULE je totiž „anonymní KOULE“, více ZDE.

 

Autory zároveň chceme upozornit, že v průběhu soutěže ani po jejím ukončení nebudeme na přání autorů zaslané texty vymazávat, důvody naleznete v klubu. Pište proto s rozvahou.

 

Soutěžní texty můžete po skončení hlasování zveřejnit pod svým nickem.

 

Pod svými díly samozřejmě nemůžete během hlasování reagovat jako autoři, nezapomínejte na to, prosím!!!

 

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru