Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Modlitba za království zemí koruny české

07. 02. 2013
0
11
1375
Autor
helgard

V podstatě je to báseň, kterou jsem nezařadil do žádné sbírky jen z toho důvodu, že by měla nadčasově vtáhnout čtenáře do nějakého pocitu češství a je jedno jestli jsme zrovna republika a nebo království....

Modlitba za království zemí koruny české

Pokorně stojím tu, můj Mistře Jene
ruce v pěst sevřeny, oči otevřené
došel jsem až k tobě, až ke tvým dveřím
tomu, co chci ti říct, sotva sám věřím

Pravdu jsi kázal nám, Mistře náš Jene
přec něco zůstalo, nevyřízené
od dob cos odešel, utekly časy
mnozí už mrtvi jsou, já bílé vlasy

Léta jsem sílu měl, teď jak když utne
vrať se nám Mistře Náš, od Hory Kutné
předstup a poraď nám, je tě tu třeba
prázdný je český krám, vzácný je chleba

Pověst přec Čechové mívali valnou
teď jak když ode dna, zdá se být kalnou
Žaluji pokorně, neb slech mají vlci
poslouchej pozorně co bolí mě v srdci

Český lid umírá, můj Mistře Jene
cizák zas vlezl k nám, jak vlk se žene
pracujem shrbeni a v potu tváře
čechové cizího maj hospodáře

Přišel jsem za tebou, můj Mistře Jene
zlá tucha příchozí, k tobě mě žene
jako loď větrem když, plachty jí napli
naplň zas pravdou svou, Betlémskou kapli

Český lev krvácí, převzácný Mistře můj
vládnou nám hlupáci, je to tu strašný hnůj
vyslyš mne Mistře můj, fakt je to hnus
českému království, chybí Jan Hus.


Pokorně žádám tě, můj Mistře Jene
moc času nezbývá, něco se žene
z tvých dob tu zůstat měl, jen Kozí Hrádek
možná že nevěříš, máme tu smrádek.


Království plní se, narůstaj zlosti
čechové navzájem, lámou si kosti
Syn otce nectí už, ni matka dceru
v ruce se leskne nůž, vraždí se. Věru !

Prosím tě pokorně, můj Mistře Jene
pravdu jsi říkával a každodenně
prosím tě za děti, za ženy, za lid
vrať se dřív než zbrojnoš, meč začne kalit

Mistře můj vyslyš mne, proboha, prosím
tvůj odkaz o pravdě, na srdci nosím
Kostnickou hranici prosím tě opusť
a všem kdož tam byli navždycky odpusť

Hloupost a zloba se, ujala vlády
čechové pláčou zas, úřad za zády
upéci zlo tu je, snažší než makovec
Prosím tě vrat se k nám, třeba na Krakovec

Lžeme si do očí, podle a stále
pravda tu umírá, už má na mále
z toho co říkám ti, kůži mám husí
chybí nám počítám, dva až tři Husi.

© Helgard 2011


11 názorů

helgard
09. 02. 2013
Dát tip

Richarde, to je naprosto přijatelná kritika. Prostě vy sledujete v díle věci, které sleduje kritik a rozebírá je po svém a to jsem schopen a ochoten přijmout a respektovat...čtenář se prostě nechá jen unášet postupným konkretizováním kritiky společenských poměrů a chytrý čtenář může vidět jak se vlastně změnila jen a pouze forma útlaku a jeho mimikry....Já jsem tohle napsal během nějakých deseti minut a skutečně těmto dílkům ani nechci nějak přidávat na lesku chválou...Já jsem jen strašně rád že je to báseň.....když tady čtu ty strašidelné ptákoviny autorů jejichž schizofrenie dosáhla stadie rozčtvrcení osobnosti a považují to za báseň, tak jsem opravdu klidný....Petr.ix....přesně o to šlo a bylo to jediným účelem. Hlavně se nestat obětí toho, čemu vy říkáte prodělaná dramatická změna ve vývoji....Snažím se svými rýmy udržet nad hladinou právě tu předvývojovou fázi jazyka a jeho podání.....Pokud myslíte odpudivou moderní poezii se svými příšernostmi bez jediného rýmu a podobenstvými, vedle nichž je bible čítankou pro děti, tak přesně takovéhle básně já psát nebudu a nechci....umí to totiž každej debil a nepotřebuje ani vědět o čem píše....


Pokusím se to nějak zhodnotit. Co se týká obsahu díla, je zde patrný odkaz k období národního obrození jmenovitě k F.Palackému a jeho fascinací Husem a Husitským hnutím. Osobně mohu říct, že tohle období považuji také za nesmírně důležité, bylo to vlastně první období samostatného českého protestu. I když lidé spíše katolického smýšlení tvrdí, že husité byli vlastně prvními teroristy. Musím,ale říct to, že nemám moc rád tyhle politické a společenské agitky. K tomu by podle mě poezie sloužit neměla. Co se týká formální stránky díla, na můj vkus zbytečně dlouhé a rozvláčné. I autorem použité verše a obraty působí v některých pasážích komicky. Nevím, zda-li to bylo záměrem či nechtěně ale na měto dobře nepůsobí.

Snad jsem autora svým rozborem neurazil. To bych byl nerad.


btw: klidně můžeš používat tykání, tady se z toho zas tak nestřílí :o)


ok...jsem ze staré školy, vytrvale píši "president", ale třeba "fyziku" už jsem vzal na milost :o)

y ve slově satyra může být matoucí, protože satyr je mýtická postava...což vás určitě na žurnalistice taky učili...

na literární rozebírání díla nejsem kvalifikován, jen jsem prvním komentářem dal najevo osobní pocit.

 


helgard
07. 02. 2013
Dát tip

Nás na žurnalistice naučili seznam 29 slov jež si našla v českých ústech místo s oběma y/i a satira satyra je mezi nimi....:-) A pokud jsou některé mé alegorie narážkami na současnost, tak prosím Vás pojďme si sednout na oběd s Aloisem Jiráskem a panem Nejedlým....ne myslím, že jste nadhodil špatný směr kritiky, ale jsem vděčný za jakoukoliv konstruktivní....klidně se hádejme .-)


některé alegorie můžou být narážkami na současnost :o)

(a satira se píše s měkkým i, myslím...)


helgard
07. 02. 2013
Dát tip

Pane Nováku.....odkazuji se na dobu, kdy pan Jirásek a pan Nejedlý byli ještě s prominutím v něčích kalhotách....:-) ale díky za názor.


pane jo, další národní obrození?...není to tak dávno, kdy "cizáci" tvořili třetinu obyvatel Československa. Vyhnali jsme je a díky Zdeňkovi Nejedlému a Aloisi Jiráskovi vypěstovali iluzi, že Češi jsou nějak výjimeční... prd, milý helgarde. . Jsme stejní jako všichni kolem, někteří lžou a kradou, někteří proti tomu bojují.  Národní hrdost vychází z hrdosti osobní, nikoli naopak...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru