Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Frontové kupé

03. 09. 2013
12
19
2175
Autor
16

Po preskúmaní spolucestujúcich na trase z Košíc do Humenného som sa sústredil na perón vlakovej stanice za oknom. Na ľudí na peróne. Na ženy. Dnes to žiadna sláva nebola.

"Je tu voľné?“

Odkývla mi dáma s knižkou od Márqueza. Prešmykol som sa k oknu, na policu vyložil cestovnú tašku a vak s notebookom a rozkysol sa oproti mužovi v dlhom roláku so šiltovkou na hlave. V lone mal položenú igelitovú tašku. Vonku bolo asi 100 stupňov. Celý chrbát spotený. Chlapíkovi v pletenom roláku peklo zrejme nevadilo. Okrem nás sedela v kupé babka s vnúčikom. Dieťaťu ukazovala, ako má napísať číslicu tri.

„Čo toto je?! No, no, no! Tak, ešte raz.“

Po preskúmaní spolucestujúcich na trase z Košíc do Humenného som sa sústredil na perón vlakovej stanice za oknom. Na ľudí na peróne. Na ženy. Dnes to žiadna sláva nebola.

Tesne pred odchodom sa dvere nášho kupé odsunuli. Vstúpil vysoký mladík so psom na vôdzke. Posadil sa medzi dámu s knihou a mňa. Zviera sa poslušne usalašilo k jeho nohám, vyplazovalo jazyk na prítomných.

„Kde má ten pes náhubok?“ babka.

Mladík si zložil vak a namiesto odpovede pohladil čistokrvníka.

„Ak nemá náhubok, vystúpte. Inak hneď zavolám revízora, aby vás vyhodil.“

„Nech sa páči.“

Babka vydupkala z kupé, na chodbe sa predierala spleťou tiel. Vnúčik odložil zošit, v ktorom si precvičoval číslice a pohladkal psíka. Vlčiakovi sa dotyky páčili.

„Ako sa volá?“

„Sheron.“

Pred dverami sa objavila babička. Mala problém s ich odsunutím, ale pomohol revízor.

„Tak poďme, kamarát,“ povedal uniformovaný mladíkovi. „Na chodbu s tým psom.“

„Má lístok.“

„Ale nie náhubok,“ nedal sa revízor.

Vlčiakov pán poslúchol. Vzal si vak a postavil sa pred dvere kupé. Pes zízal na vnúčika.

„Kde sme skončili?“ babka (víťazoslávne). „Á, už si spomínam, pri desiatke.“

„Mne sa už nechce,“ zaprotestoval chlapec.

„Ešte chvíľu,“ odpovedala tónom, proti ktorému sa nedalo nič namietnuť. „Číslo desať.“

Tesne pred odchodom bolo unáhleným tvrdením. Dvadsať minút sme čakali na IC z Blavy. Našťastie sa nejaká dobrá duša zľutovala a vo vlaku zapla klímu.

Dáme vibroval mobil: „Ahoj, budeme meškať. Až teraz sme sa pohli... Nemôžeš prísť? To mám ísť akože pešo..? Nie, nebudem si volať žiaden taxík. Dohodli sme sa, že prídeš... Mňa to nezaujíma, mňa to vôbec nezaujíma... Vieš čo...“ zložila, ticho zanadávala.

Babka a vnúčik medzitým prešli na čítanie. Chlapec ťažko rozlúštil titulok Korzára.

„Nie, to je A. Na-pa-dla ho. Teraz ty sám.“

Muž v golieri mal hlavu opretú o sklo, kývala sa mu v rytme trasy. Taška stále v lone. Nejavil záujem o nič, čo sa vôkol neho dialo.

Najmladší člen našej kupé posádky onedlho zaspal. Babka si ho privinula k sebe a pobozkala na zlaté vlasy.

„Nemali by ste ho tak trápiť,“ ozvala sa čitateľka.

„Trápiť? Ako to myslíte?“ nerozumela babka.

„Čítať a počítať ho naučia v škole. Zbytočne ho tým zaťažujete.“

„Vy ste učiteľka?“

„Bola som.“

„I ja som bola. Šla som do dôchodku pred piatimi rokmi. To, čo ho naučím, preňho bude výhodou pred spolužiakmi. Prečo už neučíte?“

„Kvôli deťom, nezvládala som ich.“

„Nezvládate asi ani seba, keď mi hovoríte, ako mám pripravovať svojho vnuka.“

„Čítaním Korzára ho na školu nepripravíte.“

„Čo to vlastne čítate vy?“

Dáma ukázala knihu: „Ako učiteľka by ste ho mali poznať.“

„Učila som matematiku. Načo je komu literatúra?“

Starkino tvrdenie ma nenechalo chladným: „Literatúra predsa hýbe svetom. Na počiatku je vždy slovo. To nemôže nik poprieť.“

„Pýtal sa vás niekto na názor?“ babka.

„Nie, nie. Má pravdu,“ dáma. „Knihy nás sprevádzajú celým životom. Či už si to priznáme alebo nie. Literatúra je stále rovnaká, iní sú iba autori.“

„Kto dnes, prosím vás, ešte navštívi knižnicu?“ babka.

„Navštevuje ju predsa každý. Aspoň raz...“

„Nie je to tak,“ skočil som do reči dáme. „Minule som si šiel vypožičať knihy. Nápis ‚Ticho' v mestskej knižnici je ako výkrik do tmy. Akoby ste rybám v akváriu vraveli: ‚Prosím, tíško‘. Knihy takmer nikomu nechýbajú.“

„Tak vidíte, mám pravdu,“ babka s úsmevom. „A čo čítate vy, mladý muž?“

„Mojou obľúbenou knihou je Jana Eyrová.“

„O tej som už asi počula.“

„Dúfam, že ju nebude musieť čítať váš vnuk,“ utrúsila dáma.

„Prosím? Vraveli ste niečo?“

„Ale nie. Nič.“

„Zdá sa mi, že ste akási arogantná.“

„Čo ste povedali?“

„Nehnevajte sa. Mrzí ma, že vás neprídu počkať na stanicu, zato ešte nemusíte byť taká odporná.“

„Zopakujte to.“

Slovná výmena sa zvrhla do krčmových sfér, pričom obe ženy brali ohľad na spiaceho vnuka, ktorého nechceli zobudiť. Tak sa ich potýčka niesla v duchu syčania a šepkania, akoby sa medzi sebou hašterili hady. Sykot vytrhol zo zamyslenia i nášho nemého prísediaceho. Pes za dverami si veľkými okáľmi prehliadal raz jednu, raz druhú paničku.

„Tak dosť. Ticho,“ zavelil muž v golieri, nahol sa dopredu a z igelitovej tašky, ktorú si doteraz pevne držal v lone, sa na zem skotúľal granát.

Zaistená munícia dopadla na podlahu, odrazila sa od stredného kresla a zastala pred spiacim vnúčikom. Kývala sa zo strany na stranu v pravidelnom tlkote vlaku na koľajniciach. Vyzerala ako kameň. Ak by bol náš príbeh americkým filmom, hlavný hrdina by sa pokúsil zneškodniť muža v golieri, chytil by výbušninu, a potom si vyslúžil bozk od svojej milej. Ale ani jeden z nás sa ako herec necítil. Mĺkvy chlap zodvihol granát. Nik sa nepokúsil omráčiť ho, zneškodniť či udrieť, keď sa skláňal k podlahe. Munícia bola znova v jeho moci a on sa obzrel po spolucestujúcich.

Mladšia dáma vyzerala, akoby mala do troch minút dostať infarkt. Staršia zase do troch sekúnd. Aj keď bolo v celom kupé príjemne chladno, po chrbte mi stekal pot. Do jedného sme prestali dýchať. Naše zmysly opantalo prekvapenie, ktoré nám muž nechtiac pripravil. Pes za dverami vyplazoval jazyk, jeho pán sa nanešťastie díval iným smerom. Celý incident si nik iný nevšimol. Aj keď bolo zviera rovnakej rasy ako komisár Rex, pochyboval som, že má super schopnosti a že nás dokáže zázračne zachrániť.

Granát zmizol v igelitke. Chvíľu som zvažoval, či muž nie je vojak. Či náhodou nepreváža muníciu do kasární, tam ju odovzdá, podpíše protokol a odíde domov. Prezradil ho však pohľad. Chlapove oči boli jedno veľké sklamanie. Zahľadeli ste sa do nich a mali ste pocit, že ste na hlbšom dne, než je Titanic.

Babička si vnuka pritúlila silnejšie. Dieťa zabľabotalo zo sna. Mladšia dáma si Márquezov román tisla na hruď. Po líci jej stiekla slza. Vlak zrazu zatrúbil a všetci do jedného sme sa preľakli. Dokonca aj muž. Z babky vyšiel slabý vzlyk. Nevyzerala dobre.

Za iných okolností by sme teraz boli mŕtvi, myslel som si. Slovo mŕtvi ma vydesilo. Nič desivejšie som dosiaľ necítil, hoci som ho slýchal denno-denne. Z novín, televízie, filmov, internetu. Bolo súčasťou života, ale nechcel som, aby zasiahlo ten môj.

Zrazu sa muž nadýchol a hovoril:

„Rád by som vlak vyhodil do vzduchu, pretože...“

Keď svoj dvadsaťminútový monológ dokončil, uznal som, že mu nie je čo vyčítať, ak chce vlak vyhodiť do povetria. Osoba, ktorá bola príčinou mužových bolestí a strát, sedela vo vedľajšom kupé. Práve sme zastali na stanici, kde nám vymieňali elektrický rušeň za dieselový. Húfy ľudí vystupovali a prechádzali popri našom kupé, no viac sa sústredili na psa. Nevšímali si nás. Báli sme sa zakričať.

„Ale,“ pokračoval muž so zbraňou. „Teraz by som bol radšej, keby ste moje omyly neopakovali a aby ste dostali šancu. Je to zvláštna náhoda, keď sa na to človek pozrie. Svoj pôvodný čin som si rozmyslel už v strede cesty. Nechcel som nikomu ublížiť. Nie nevinným. Bol som zmierený s tým, že prídem domov, odložím granát a na všetko zabudnem. Asi sa z tej tašky musel dostať. Teraz je to ale na vás. Zabudnite na to, čo som hovoril. Práve som vám daroval to najvzácnejšie, čo človek má. Zbohom.“

Vstal aj s igelitkou, odsunul dvere kupé, pes ho oňuchal, zmizol v uličke. Kráčal po peróne a strácal sa v dave. Žiaden výbuch, žiaden krik. I my sme boli pokojní. Viac než pokojní. Žilami mi prúdil život. Uvedomoval som si, že žijem, a to bolo krásne. Dýchal som a klipkal očami, akoby to boli najúžasnejšie veci, aké nám svet dáva. Žil som a žil som na plné obrátky. Moje kolegyne mali popolavé tváre, do ktorých sa pomaly vracala vybičovaná krv. Pootvorené ústa si vychutnávali prúdenie vzduchu. Bolo by normálne, keby sme sa naraz rozosmiali a šli spolu na pivo. Ako starí kamoši, čo si v živote preskákali mnohé.

Len čo sme sa zase pohli, vnúčik sa zobudil:

„Prepáč, babi. Bol som unavený, ale už môžeme pokračovať.“

„Poď sem,“ babka si ho privinula na hruď, bozkávala ho a plakala.

„Čo je, babi, čo je?“ preľakol sa chlapec.

„Ale nič, učiť sa už nebudeme.“

Posadila si ho vedľa seba, odchýlila dvere kupé a povedala mladíkovi, aby vošiel aj so psom dnu.

„Nemá náhubok.“

„Poďte.“

Vnuk sa hneď venoval vlčiakovi. Mladík sa uvelebil do kresla a zazeral na mňa, na dámu i na babku. Asi sme vyzerali, akoby nás navštívila zubatá. Sledovali sme svet za oknom. V tichosti. Každý sám pre seba.

Uplynulo niekoľko minút, kým vlak zastal v mojom rodnom meste – v Strážskom. Vzal som si veci ako vo sne. Babke i dáme som podal ruku.

„Dovidenia,“ povedal som, odvtedy sme sa nestretli.

Na chodbe vlaku postávali nervózni cestujúci. Neušlo sa im miesto na sedenie. Vyhrážali sa sťažnosťami. Vlak mal už asi hodinové meškanie, no mne sa zdalo, že som domov prišiel prvý raz celkom načas.

Na stanici ma čakala mama. Zliezol som po schodoch z vlaku. Zhlboka som sa nadýchol. Mal som dojem, že som sa po rokoch vrátil z bojového frontu. Bez zranení, bez škrabancov. Šťastnejší som už ani nemohol byť. Zbadal som mamu. Než stihla niečo povedať, vystískal som ju a podobne, ako babke pred chvíľou, i mne vytryskli slzy.


19 názorů

Ostrich
02. 02. 2014
Dát tip

Vůbec mi "děj před granátem" nepřipadal jako úvod - naopak, klidně bych přijal do své mysli i vlakovou příhodu, ve které by se nic zvláštního nestalo a kde by granát nebyl opravdu z igelitky vypadlý, ale jen myšlený, snový.

Ostatně tak bych si tipoval, že povídka vznikla - jako myšlenkový pokus, náhlý nápad, co s náhodnou skupinkou lidí udělá společně prožité nebezpečí. 

Připadá mi, že tam je uvnitř ještě snaha osvětlit téma potřebnosti literatury...vplést ho nějak víc do děje, jenže to se nepovedlo, zůstalo to tam tak trochu trčet - ovšem tak to ve skutečnosti bývá, skutečné propletení nastává jen uvnitř individuálních myslí, nikoliv ve vnějším ději.

Takže celkově mám radost, že se tady pro mne objevil další autor, kterého se vyplatí sledovat :o)

 


StvN
28. 10. 2013
Dát tip

Jani, to je málo. Povaha se dá popsat vystižením reakce na padající list. 


Janina6
28. 10. 2013
Dát tip

Náhodou, ten pes je sympaťák :-) a je tam kvůli tomu, aby se o něj mohli pohádat. Aby babka měla na čem předvést svoji nepříjemnou náturu.


StvN
26. 10. 2013
Dát tip

Je to hodne dlouhy a utahany. Ctenar by se nemel uvodem prokousavat jako tvrdym chlebem. Uvod to je jako uvadecka v divadle - dobry den, jdete tudy tamhle jsou dvere, pak doprava a tam je vase rada. Konec. Zadne kecy kolem. Za dalsi postavy, ktere nemaji roli, ve filmu nehraji. Mladik se psem prijde a odejde. Co to je za roli? Zbytecne. Vyhodit. Skrtat. Moje doporuceni.


Tragicus
22. 10. 2013
Dát tip

Souhlas s tím začátkem, zvlášť u klišovité hádky učitelek jsem měl chuť čtení zabalit, naštěstí hned na to se text opravdu rozjel a měl velmi pěkné vygradování, ač konec byl poměrně patetický a právě jako z amerického filmu, ale kdo ví, třeba klišé nejsou klišé nadarmo.


Švédsko 1
21. 10. 2013
Dát tip

Poviedka postavená na epizóde. Autor sa pozrel „dosť zblízka“ na konanie, správanie človeka vo vzťahu k určitej životnej okolnosti.

Dej „okupuje iba“ kupé – minimalizovaný priestor s jeho „najtesnejšie priľahlým okolím“. Napriek tejto ploche sa mu podarilo dôveryhodne zobraziť reakciu „určitej reprezentatívnej vzorky“. Katarzný účinok momentu nečakaného psychického vypätia u „rôznorodých“ postáv – charakterov – v maximálne vyhrotenej situácii je vcelku uveriteľný, až na „trošku“ patetickú deklamáciu „muža – granátnika“. Stačila by (mi) prirodzenejšia reakcia typu neurčitej, úzkostne-vyhýbavej výpovede  /spovede, prípadne  nonverbálny prejav len s popisom mimiky /pantomimiky postavy.

Zahustenie deja (na spomínanej ploche), ktoré strháva na seba maximum pozornosti čitateľa, trochu  prekrýva ústrednú obsahovú niť – pohyb vlaku, ako zhmotnenie cesty, i tej pomyselnej.

Napriek niekoľkým výhradám, myslím, že ide o vydarenú cestu „odniekiaľ - niekam“, nie len pre „cestujúcich“ (a „ich“ zlom).


Janina6
14. 10. 2013
Dát tip

Příběh i jeho zpracování se mi v zásadě líbí, nemám větší připomínky. Snad jen to patetické poučování od muže s granátem („Práve som vám daroval to najvzácnejšie, čo člověk má“) mi připadne takové knižní, neumím si představit, že se takhle vyjadřoval v reálu. Podobně jako ostatní vnímám první část příběhu jako zbytečně dlouhou, není to sice napsané nudně, ale pokud člověk nečeká nic dramatičtějšího než ten slovní souboj dvou učitelek, tak si brzy začne říkat, aha, tohle známe, nic nového… Možná by nebylo špatné hodit čtenáři na začátku nějakou „udičku“, aby vydržel s pozorností, naznačit, že to nebude tak obyčejná cesta vlakem. Nějakou poznámku ve stylu „to jsem ještě netušil, že na tuhle jízdu v životě nezapomenu“ nebo něco podobného.


Flákač
10. 10. 2013
Dát tip

segregace psů je aktuální téma, co mám nového psa se s ní setkávám na každém kroku :) dobrá povídka.


Arnica
08. 10. 2013
Dát tip

Skvělá povídka. Tenhle měsíc bude v povídce měsíce dobrá konkurence :-) 

Líbilo se mi to od začátku a i kdyby to zůstalo u zcela obyčejné cesty vlakem, tak bych nic nenámítala, protože mě to rozhodně nenudilo.. Všechny jsem je viděla jako živé..

Ale druhá půlka to nasměrovala jinam.. a taky si myslím, že se to takhle přesně mohlo stát, bez hysterie.. právě pro tu svoji neuvěřitelnost, s kterou situace přišla do úplně obyčejného dne.

Tip. 


reka
07. 10. 2013
Dát tip

Ten zlom uprostřed povídky výborný, do té doby je to vlastně jen úvod, ale i to celkem funguje, i když na písmák je takový úvod možná moc dlouhý a o ničem, aby udržel čtenáře. Ale já bych ho asi nechal, jak je, je to důležitý kontrast ke zlomovému bodu.

 

Výborně je to zpracované. Působí to skutečně. Ta scéna s granátem je skvělá. Tak nějak si představuju, že by se něco takového mohlo stát - žádná hysterie, bravurní záchrana, patetické řeči, ale jen absurdní scéna jak ze snu. Jen je škoda, že to zbytečně explikuješ, když řekneš "Ak by bol náš príbeh americkým filmom," atd. Asi bych tohle vyhodil, ten příběh ukazuje sám, že není americkým filmem, nepotřebuješ to opodstatňovat.

 

Dobrý. Solidní povídka.


Zuzulinka
07. 10. 2013
Dát tip

skvělé, přečetla jsem jedním dechem...*


Fruhling
29. 09. 2013
Dát tip

Ten začátek je strašně dlouhý a už už jsem měl chuť text odpesat jako další vlakovku, ale ten zlomový moment se teda povedl.

Stejně jako těša si myslím, že usazení dvou učitelek do jednoho kupé je dobrá nápad: dává hádce věcný podklad, takže výsledek nepůsobí samoúčelně - narozdíl od jakési morální katarze, kterou projde satrší dáma.

V tomhle bych byl trochu civilnější a nechal muže s překvapením odejít stejně bez následků jako přišel, působilo by to správně absurdně a možná i uvěřitelněji, takový surrealismus všedního dne alá Kervern a Delephine. 

Ještě ě napadá, že máš štěstí, že se ti ani jedna z dam nezačala chovat hystericky.

A měl by sis rozmyslet tu povídku měsíce .)


Lakrov
10. 09. 2013
Dát tip

První můj dojem je, že čte se to dobře. Úvodní krátké popisy a záznamy vlakových rozhovoů sice působí jako banality, avšak nevylučují nebo dokonce dávají najevo, že smyslem povídky nebude jen prostý záznam a že se čtenář dočká určité přidané hodnoty. Strohost uvozovacích vět, označujících kdo je mluvčím (babka, dáma...), je nezvyklá; ve slovenštině ale možná nezvykle nepůsobí. A dál už nemám čas ani myšlenky na průběžné komentování, protože se ten příběh -- jak drobnými náznaky "zázemí" postav,  zvraty v rozhovorech, nebo způsobem zápisu -- celkem dobře rozebíhá.

 Co je a co není v životě důležité, je pocit, který ve mně převládá po dočtení. Dobře jsi ty postavy a jejich (povoláním či okolnostmi) vnucené postoje v těch krátkých dialozích rozebral; pak jsi je (postavy) trochu vystrašil a nakonec je pod vlivem toho šoku nechal jednat, tentokrát přirozeněji a otevřeněji ke svému okolí. Vybavil se mi William Saroyan a v něčem mi to připomnělo taky jednoho zdejšího autora, jemuž posílám avízo. Třeba ti vynadá víc, než já...

Dobře píšeš, nezpychni, dvacetníku :-)


16
10. 09. 2013
Dát tip

Dakujem pekne za nazory.

 

L. Mano


lucifuk
04. 09. 2013
Dát tip

Musím pochváliť hlavne nápad. Je originálny. Prevedenie nie je zlé, ale myslím, že by sa na ňom dalo ešte popracovať. Vadili mi suché dodatky za priamou rečou (babka, aspoň babka povedala, alebo niečo podobné), a tak isto mi vadili krátke vety , ktorýmy len opisuješ pohyb alebo činnosť. (zliezol som po schodoch z vlaku. Zhlboka som sa nadýchol. apod.) 

Ale prevláda veľa pozitíva. Poviedka sa mi páčila, mala rytmus a vlastný život


Garth
04. 09. 2013
Dát tip

moc pěkný :-)


těša
04. 09. 2013
Dát tip

parádní.

skvěle věruhodnej a vyváženej popis (mám pocit, že tomu svým způsobem přidává pro mě i ta slovenština, že je to o trošku exotičtější, není to ten nudnej vlak od nás za barákem). Je mi nejvíc. sympatický celkový vyznění, takže mi nevadí troška prvoplánovosti (ale asi by mě štvala, kdyby mi nesedla); parádní tečkou je potom ta máma na konci, která to, připadá mi, stahuje od možná příliš moralizující pointy do konkrétna.

Neskrývaná absurdita toho chlapa je skvělý oživení uprostřed každodenního rozhovoru, jenom bych z přirozený zvědavosti stál o aspon naznačení, cože vlastně má za problém. Baví mě, že jsou dotyčné bývalé učitelky, byť je to trošku levný; totéž se psem: vlastně každá jednotlivost mi připadá kýčovitá, ale celkově to tak nevyznívá.

 

jinak mi připadá maličko dlouhej ten úvod: protože jsou tam vlastně úvody dva, první do prostředí (vlak, postavy) a druhý do děje (hádka), připadá mi, že se dlouho nic neděje. nenudilo mě to, ale mám z toho dohromady trošku pocit nevyváženosti.

odstavec o slove mrtvy mi pripada trochu prazdnej a neduveryhodnej: bral bych ho bud propracovanej a s nejakym smyslem, nebo vubec, par fadnich vet mi pripada zbytecnej, nenese zadnou informaci. 

a malicko jsem se ztracel v ty hadce tech dvou zen: dlouho tam nejsou zadna uvozeni; ta, kterou jsem si zapamatoval jako "damu" je navic na zacatku uvedena jako "ctenarka", coz me zmatlo: z prvni vety si to nepamatuju (dost logicky, protoze na uvod mi informace o tom, ze nekdo cte marqueze nepripada dulezita, beru ji jako soucast uvedeni do atmosfery, poustim z hlavy), ze neco cetla, navic potom telefonovala (o knize ani zminka), takze ji vidim, jak nadava s telefonem v ruce. Krome toho ctou pani s vnukem, takze se mi to spojuje s ni. Zato je pak geniální scéna se syčenou hádkou.

 

co povidka mesice?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru