Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kousek za nádražím

14. 07. 2016
15
36
1689
Autor
Umbratica

 

 

 

Kousek za nádražím

 

Je listopad a prší na koleje

kavky ty kaňky tuši

se rozpíjejí v mlžné prázdnotě

a vzdálené zvuky

se rozbíjejí o rezavý vlak

jak o vozozou hradbu

 

Už zase útočí splín

se splihlým praporem z deště

S  vlajícím praporcem z kavek a vran

vítězí na všech frontách

 

- Rezavé vagony v dlouhé řadě

jako dny v podzimním kalendáři...

 

Nač celé týdny nakládal vítr

na korby starého náklad'áku

servané listí saze a šelest kapek ?

Je naloženo 

a mašina nikde

 

 

Kousek za nádražím   II

 

Je listopad a prší na koleje

a kaňky - kavky vpíjí piják z par

mží na vagony občas hustě leje

svět bez obrysů - všechno ztrácí tvar

 

Déšt' bubnuje na zrezavělé vozy

rez rozežírá na nich nápisy

- Čas na světobol na stesk na korozi

na neurčitý smutek jakýsi

 

Je naloženo : saze mokré listí

a mokrá pírka kavek vran a strak

- Déšt'...mlha zhoustla...vlákna lze z ní přísti

vlak neodjíždí - trčí tu jak vrak

 

 

 


36 názorů

Umbratica
03. 09. 2020
Dát tip

Kaji,

někdy jsem realistka a prostě jen popisuji to co vidím. Kolem tohohle vlaku jsem chodila celou jednu zimu. Stál na odstavné koleji malého nádraží několik měsíců. Nejspíš na něj zapomněli a nikdo ho nepotřeboval.


Kaj
02. 09. 2020
Dát tip

Jednička se mi líbí o trochu více než dvojka (na rozdíl od Kolobajdy). Nabízí se, jak by jsi toto psala, kdyby všechny vagóny byly natřené a nádraží opravená. Na nové omítce nelze hledat boudníkovské fantazie. 

Máme podobnou zálibu v železnici a snad i v periferii, kterou bych čekal spíše u muže. 


Umbratica
21. 07. 2016
Dát tip

Kolobajdo,

na podzim budu nejspíš reagovat na svou aktuální četbu současné poezie. Čtu dost a dělám si poznámky.


Safián
20. 07. 2016
Dát tip

Nevím, jak mohou tyto subtilní básně připadat někomu drsné. Asi nic opravdu drsného nikdy nečetl. 


Kolobajda
20. 07. 2016
Dát tip

Svět bez obrysů - dobrý postřeh - v dešti a mlžném oparu se ztrácí 3D...  první je dobrá, druhá je lepší... ale: Co budeš psát na podzim?    /**


Umbratica
18. 07. 2016
Dát tip

returne,

trochu jsi mě donutil zapřemýšlet o tom,jestli tu už pomalu nejsem za drsňačku,za punkerku a tak jsem ti napsala malý cyklus snad trochu jemnějších básní : Listopadové akvarely.

 

Muamarku,

máš mou básničku plně k dispozici.

 

Safiáne,

děkuji za obranu z konstrukčního hlediska a jsem ráda,že tě básnička zaujala i jako náladovka.Ve čtvrtek ještě jednu vázanku vložím a pak si dám zas pauzu.

 

Můro,blackie,qíčalo,zuzulinko,kočkodane,

vaše chvála měpotěšila natolik,že čas od času zase nějaké vázané verše vložím.


Kočkodan
15. 07. 2016
Dát tip
Nechci mlcet, ne a ne, ten svuj názor skoro kricím: Jsem pro verse vázané v dalsí tvorbe Umbratičí! :-)

Můra73
15. 07. 2016
Dát tip

druhá bez škobrtání, krásná


Zuzulinka
15. 07. 2016
Dát tip

druhá plyne přirozeněji...


Muamarek
15. 07. 2016
Dát tip

Tak už jsem si dal tu svou reakci na zeď - hezký víkend :-)))


Safián
15. 07. 2016
Dát tip

Ta druhá se mi líbí víc. Beru ji tak, jak je, bez upejpání. Rýmy se mi zdají dobré, i v tak melancholické básni jsou motorem. Diskuze o vhodnosti toho či onoho slova by byla velmi subtilní, pro mne zajímavá, ale obávám se, že by nudila.

Jinak bych si přál, abys alespoň půlkou střevíce zůstala u vázaného verše. Určitě se jednou vrátí. Záleží to jen na básnících. Vím dokonce o překvapivém případu, kdy vázané verše, kterých si sám autor, naprosto neznámý básník píšící převážně volně, příliš nevážil, došly překvapivého ocenění.


Safián
15. 07. 2016
Dát tip

Já se nikoho nezastával, jen jsem chtěl vědět, podle čeho posuzuješ. Předpokládám, že víš, že cochcát znamená cokoli chcete, tedy svévoli, 

V tom je právě ten problém, že dnes, a už drahnou dobu, je i v literárních časopisech kriteriem  pouhé "jak se mi to líbí". Tvoje poznámky vypadaly, že vycházejí z hlubšího poznání. Tím nemyslím teorii, ale osobní pojetí poetiky.


Milý Safiáne, to máš těžké. V první řadě jsem psal autorce a nikoli Tobě. Ve druhé jsem si dovolil napsat vlastní názor a může se Ti jevit, jako absolutní soud. A ve třetí je to stejné, jako bych Tě požádal, aby jsi mi definoval důvody, proč je můj názor "cochcát". Ale je hezké, že ses autorky zastal, ocení to.


mám ráda. podzim, déšť i nádraží...tady je v jednom balíčku.....*/***


Čudla
14. 07. 2016
Dát tip

/*


Safián
14. 07. 2016
Dát tip

Milý returne, když už tak absolutně soudíš, bylo by hezké uvést, co je na těch kritizovaných obratech "objektivně špatně"  Tvé tvrzení "Závěr strak-vlak-vrak prostě není konstruktérsky zdařilý. A není to ani expresivní ani drsné. Je to nezdařilé." mi přijde jako cochcát. A že je to odbyté, také není argument, prvoplánový rým to rozhodně není. 


Muamarek
14. 07. 2016
Dát tip

Um - jasný, to nemá spěch - a jak píšeš, až dozraje doba :-)))

 

 Zítra si dám asi tu svou reakci na Tvé dílko na zeď i s odkazem na Tvou báseň, jestli neva...

 

 Měj se hezky :-)))


No jo, před 15ti lety jsem kýčaře a zamilované verše tepce přímo trápili. Měj s.

Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

returne,

"čelní rým" jsi pochopil přesně. Oceňuji,že si stojíš za svým : jisté fragmenty z mé básně se ti prostě nelíbí. - To je tvoje svaté právo.Na to ti můžu říct jedno jediné : jiným čtenářů se ale líbí nebo jim minimálně nevadí.

Při této příležitosti tě možná pobaví,že dlouho po té,co jsem sem přišla, jsem byla prohlašována autoritami za kýčařku právě proto,že píšu moc "jemně".


Nešlo mi ani tak o "vrak", jako o celou tu "trčící" konstrukci. Čelní rým, hm hm ... něco jako "pes neutíká, trčí tu jak ves?. Nevím, oprosti se od pocitu,  že Tě prudím. Závěr strak-vlak-vrak prostě není konstruktérsky zdařilý. A není to ani expresivní ani drsné. Je to nezdařilé.


Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

returne,

každý z nás to cítí jinak a já přece nejsem po těch letech tady tak naivní,abych si myslela ,že napíšu univerzálně platnou báseň,která se bude líbit všem.Občas jsem poněkud drsná a expresivní,tobě se to nelíbí a s tím já nic nenadělám.

Jen poznámečka "vrak" na konci je proto že v posledním verši tvoří tzv. "čelní rým" se slovem "vlak" na počátku verše. - Jsem totiž spíše konstruktérka verše než emotivní maniak,který už to chce mít hotové. Myslím,že kdybys mě četl pozorněji,přišel bys na mnohé,co ti zatím uniká.


Podle mě kazíš konce. "servané", "mašina nikde" tam prostě nepatří a ač bych v předešlých dvou výrazech mohl pochybovat tak "trčí tu jak vrak" je naprostý zabiják. Přijde mi to, jak když už už to potřebuješ mít napsaný, tak tam vsuneš první rým, který Tě napadne.I tak *.


Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

Díky,Muamarku,

jak víš - o dialog já vždycky stojím. - Vím,že jsem ti slíbila dva sonety,nejsem sklerotická,ale jsou to sonety ryze zimní,jsou to sonety o Zimní královně a tak s nimi ještě počkám.Podzim se na ochlazení uprostřed parného(jak kdy)léta hodí,ale zima - to už by bylo moc.

 

Agáto,

naprosto s tebou souhlasím,problém je ale v tom,že píšeme pro Písmák a naše básně "žijí" tady. Já jsem zatím nezaznamenala příklad,že by se moje básničky z Písmáku někam stěhovaly.


Muamarek
14. 07. 2016
Dát tip

Um: Je věnován Tvé básni, respektive, určitým navázáním na ní, dialogem s ní...

 

Jsem rád, pokud potěšil :-)))


Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

Goro,

jsem moc ráda,že to říkáš a že jsem dnes vložila právě tohle a ne něco jiného.


agáta5
14. 07. 2016
Dát tip

víš, já myslím, neuspět zde u čtenářů, neznamená, že je báseň špatná... chtělo by to víc zpětné vazby a ta tady je málo ..  i když na druhou stranu, někdy stačí jedna dobře mířená rána :)))

rýmuj každopádně :)


Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

Muamarku,

moc ti děkuji za sonet a pakliže je určený pouze mně ,tím více. - Nad zašifrovaný obsahem budu pilně uvažovat.


Muamarek
14. 07. 2016
Dát tip

V obou verzích mě to oslovuje - i inspiruje :-)))


Muamarek
14. 07. 2016
Dát tip

 

 

 Je červenec - a všude zataženo

na nebi nápis - Inventura zboží

Jen zrezlou klec (jinou tu neseženou)

teď šedá zkrápí - svůj vzkaz do ní vloží

 

 Již neslouží - je tady, osamělá

nikdo ji nechce - nikdo neposlouchá

Když do louží svůj pohled obracela

třásla se lehce, slabá, jako moucha

 

 Trochu se přimkne ke stehnům popelnice

zakašle, znovu, pak ještě, dotřetice

slzavé oči zprávu zamlží

 

 "Byla jsi celou, však také pevným bodem

byla jsi pouty - ovšem i doprovodem

Byla jsi propast - i plot nad strží"

 

 

 

 

 

 

 


Umbratica
14. 07. 2016
Dát tip

Lilinko,

měla jsem na dnešek přichystané jiné básně.ale když jsem se podívala ven z okna,řekla jsem si : tohle bude ladit s dnešní atmosférou. - A - já děkuji tobě.

 

Agáto,

zkouší to se svým vá.v. znovu,protože zatím jsem s ním moc neuspěla.Zveřejním ještě jednu hlaváčkovskou variaci o dvou chrtech v obilí a pak uvidím. Zařídím se podle reakcí čtenářů.


Gora
14. 07. 2016
Dát tip

Um, nálada přesně odpovídá propršené noci a ránu...sedlas mi do noty, díky:-)))


agáta5
14. 07. 2016
Dát tip

já osobně si myslím, že obě varianty mají své kouzlo... miluju vázaný verš a tvůj je neotrocký, volný a pro mý uši (jak si to tu recizuju nahlas) balzám... závidím - upřímně ten rozmach, který vlastníš ... nádhera, že můžu číst a odnášet si :)

 

čas na světobol na stesk na  korozi ...


LILINKA
14. 07. 2016
Dát tip

Miluji takové pošmourné nálady, když déšť omývá svět.

Děkuji :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru