Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nádražíčko Vyhnálov

05. 01. 2017
21
37
2195
Autor
Alenakar

 

 

 

Nádražíčko Vyhnálov

 

To směšné "nádraží" kde nikdo nepřisedá...

Jen zřídka zastaví tu počmáraný vlak

Ten nápis "Vyhnálov" na černé boudě - běda !

Pýr - prázdná lavička a oloupaný lak

 

Těch krásných rychlíků co prosvištělo kolem !

(Koleje zaduní a rozvířen jest prach...)

Těch tupých ksichtíků co zrudlé alkoholem

se z okna zazubí než navždy zmizí v tmách !

 

Má víska za kopcem kam nikdo nezabloudí

kde hrstka penzistů v svých zborech dožívá...

My - báby s hůlčičkou a divní dědci - bloudi

co pouhý Tuzemák si zazdí do piva

 

Já místní básnířka smím psát výhradně tajně

Vždyt' - kdo by uvěřil že mířím na Parnas

když mám své králíčky a držím krok - jsem v lajně ?

Leč snad až do Prahy se chystá jedna z nás !

 

...Tak až se osmělím dám do batohu z mládí

pár dílek výtečných jen co je doladím

a hurá k nádraží - už jedu kamarádi

už v duchu v kavárnách tam s vámi dovádím !

 

 

 


37 názorů

Alenakar
22. 09. 2022
Dát tip

kadeřavá,

pokud tě zajímá železničářská poezie, tak  na mém starém nicku Umbratica by se toho ještě našlo dost:

10.12. 15      Nádražní bufet

   2.8. 16       Nádražíčko v polích

23.10. 17       Nádraží Vyhnálov - Sever

19.2.    18      Výhybky

19.4.     18       Rychlíkové blues

 

Pěkné počtení.    

 

 


Alenakar
22. 09. 2022
Dát tip

kadeřavá,

jsem ráda, že jsme se tu sešly. Psávala jsem o vlacích a o nádražích poměrně hodně. Myslím si ale, že už jsem to všechno smazala. Koknu se, jestli tu ještě něco nezbylo, a kdyby ano, dám ti vědět. Díky za tip.


kadeřavá
19. 09. 2022
Dát tip

Mám ráda cesty,nádraží,vlaky,setkávání i loučení a ta atmosféra v básni se mi moc líbí,holt nádraží jsou plné inspirace:-)


Alenakar
07. 03. 2022
Dát tip

Lyrae,

myslela jsem, že si všímáš pouze volných veršů a tak mě příjemně překvapilo, že tě zaujala i má klasika. Potřebovala bych se tady bavit s někým nezaujatým o začátcích moderní poezie, proto právě zveřejňuji takovou krátkou minisbírku týkající se Baudelaira a alexandrínových sonetů. Zatím se mnou diskutuje pouze modernista Zajíc Březňák, ale já bych ráda diskutovala i s jinými modernisty, kteří nejsou agresivní. Ty mi agresivní nepřipadáš.  Ta sbírečka(série), o které mluvím, začíná 1.3. 22 Vyhnálovskými "už", pokračuje dnes Vyhnálovskými "až", za týden na to navážovou Vyhnálovská "když", 21.3. pak Světlonoš a nakonec 28.3. Vyhnálovská "ó". Moc by mě bavilo, kdyby ses diskusí o počátcích moderní poezie zúčastnila. 


Lyrae
07. 03. 2022
Dát tip

Woow. Nádherná, roztomilá


Alenakar
19. 11. 2021
Dát tip

Uličný,

pravda bývá většinou někde uprostřed. Mnohé moje básničky jsou v podstatě autobiografické, ale k faktům přistupuji spíše jako spisovatelka než jako emocionální básnířka, která se čtenářům zpovídá. Jsem úplně někde jinde, než je současná poezie. V žádném případě si nemyslím, že by báseň měla být nějakou výpovědí o autorových emocích. Naopak. Básník by měl tvořit s dokonalým nadhledem a probouzet emoce ve čtenářích, tak jakoto praktikoval třeba E.A. Poe.

K realitě patří fakt, že bydlím blízko malého nádražíčka. Další novou básničku o něm(jmenuje se Plakátové blues a jsou to opět vázané verše) zveřejním v neděli.


Uličný
18. 11. 2021
Dát tip

Tak třeba toto se mi líbí mnohem více, než nic neřikající angl. sonet. Já jsem prostě taky buran.

O básnířce by to asi vypovídalo mnohem více, než by zřejmě sama chtěla. Je to však napsáno s takovou lehkostí a nadhledem, že to určitě nemůže být o autorce samotné. 


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Venco,

ještě dodatek... Tématem "Nádražíčko Vyhnálov" jsem se tady na Písmáku zaobírala mockrát. Skoro všechny ty železničářské básničky jsem smazala, protože se čtenářům nelíbily. Něco tu ale zůstalo. Třeba:

nick Umbratica - 23.10. 2017 - Nádraží Vyhnálov - sever . Takže - kdyby tě to zajímalo.


Alenakar
15. 11. 2021
Dát tip

Venco,

ale to je na tom právě báječné - moci psát na obehraná a profláknutá témata - jinak. Mě hlavně bavilo zhostit se tématu Nádraží jako "klasik" - psát alexandrínem.


Safián
14. 11. 2021
Dát tip

Díky za avi, pěkná písnička.


Ve folkových písních je motiv nádraží celkem častý.

"Sedim na pátym patníku,

a na nebi bez blatníků,

jede Velkej vůz, 

jak vlak má voči veliký,

zpívá mi bimbam, budliky,

a už má dávno skluz.

Proč pořád se jen toulám sem a tam?

proč hajzlíkům a ohradám

na dvířka křídou načmárám,

svý trápení, co nerad postrádám..."

... a tak dál, pořád dokola, kytára hraje, buřtíky s škvařej, oči pláčou, smradem, kouřem, dojetím i únavou. 

 


Alenakar
22. 06. 2017
Dát tip

Když mě občas pochválí dokonce i Safián,cítím se občas jako klasik.Jinak jsem ale většinou dekadentní punkerka a příliš libová haikařka jako třeba dnes. - A dík. Vždycky mě velmi potěší zájem o starou básničku. Můžu si pak chvilku namlouvat,že jsem nadčasová.


ani klasik by se nestyděl


Alenakar
12. 01. 2017
Dát tip

Safiáne,

děkuji za velmi podrobnou kritiku,keré si vážím.Vliv ruské literatury je u mě patrný,protože ji občas překládám(ovšem tak trochu po svém).Po dlouhé odmlce se zase pokouším nabídnout nějaké své překlady Lermontova.Ty první vyšuměly prakticky bez odezvy,takže zkusím tři další a když to nezabere ,vykašlu se na to.


Safián
11. 01. 2017
Dát tip

Pěkná báseň. Líbí se mi spojení symbolické (možná bezděčné) roviny s civilním realismem. V pozadí cítím vliv ruské poezie, ale to není na škodu, každý podléhá nějakým vlivům. Snad jen ve druhé strofě obraz opilců za okny vlaku je v české realitě trochu extrémní.

Alexandrín je pěkný, ale přece jen na několika místech vybočí do své české "uvolněné" formy. To není žádný hřích, spíše bycjh se divil, kdyby se to nestalo. Jambické metrum je češtině přece jen cizí, takže začínat každý půlverš nepřízvučnou slabikou je samo o sobě obtížné.

Vytknul bych absenci interpunkce. její vypuštění mělo asi zajistit celistvost verše, ale ta je zaručena už samou strukturou alexandrínu. Že se bez interpunkce neobejdeš, ukazuje v podstatě nesmyslné použití pomlček.

Chválím rýmování. Tři trojslabičné souzvuky, byť ne zcela čisté, si zaslouří obdiv. Navíc je do jednoho z těchto souzvuků vetknut jednoslabičný štěpný rým. I gramatické rýmy mají svůj půvab (např. vnitřní rým ve druhé strofě).

 


Honzyk
09. 01. 2017
Dát tip

neni zac, je "to":pekny--)))


Alenakar
09. 01. 2017
Dát tip

Diano,

v Brně jsem nějakou dobu bydlela(na Koněvce) i pracovala(na Grohové),ale mám dojem že většina pražáků pokládá i Brno za Vyhnálov.


Alenakar
09. 01. 2017
Dát tip

Hozyku,

díky za chválu a za hvězdičku.

 

Vezuvanko,

také děkuji za chválu.U nás by sis přišla na své.Železniční násep je vysoký,je hustě zarostlý houštím a tvoří biokoridor,kde některé roky hnízdí i slavíci.

 

Díky Knihomole,

taky jsi mi nějaký povědomý a jsem moc ráda,že jsi tady.

 

Lnice,

já jsem ale velmi nesmělá a než poběžím do Prahy,budu muset na svých básničkách ještě hodně zapracovat.

 

Luzz,

ber to tak,že jsem dadaistka a mým největším vzorem je nejen Morgenstern ale i český dadaista Mrkvička,který používal přísné strofické formy.

 

Muamarku,

dík a jak víš,jsem ráda,když jsem čím dál tím tajemnější.

 

jejdavildo,

dík.Psát texty je můj výhledový cíl,ale zatím na to asi nemám,nicméně nějaké nesmělé pokusy by se už taky našly.


jejdavilda
06. 01. 2017
Dát tip

připomíná mi to Nedělní odpoledne od L. Pospíšila, teda ta atmosfera*


Muamarek
06. 01. 2017
Dát tip

Vyloženě se mi líbí ta atmosféra, kde se tajemno snoubí s nadhledem a vtipem :-)))


Luzz
05. 01. 2017
Dát tip

jsem z toho trochu rozpačitá

jakoby se tady všechno se vším pralo, forma s obsahem, archaičnost s expresivitou - obraty jako "rozvířen jest prach" stojí vedle penzistů a lajny)... neříkám, že to tak nemůže být (myslím tím tu kombinaci starýho a novýho) a tady je to asi záměr, možná nějaký pokus o humorný nadhled/parodii na něco, ale na mě to působí dost rozhašeně.


Lnice
05. 01. 2017
Dát tip

líbí se mi jak běží.-)


remeslo zvládnuté ľavou zadnou a viac než povedomé /*


vesuvanka
05. 01. 2017
Dát tip

Moc hezky napsaná báseň, podobná nádražíčka znám - nejednou jsem na nich čekala na vláček-motoráček a čekání  bylo pro mě tak trochu botanickou exkurzí. Kolem tratí a opuštěných zastávek roste tolik druhů kytiček...  :-))) TIP


Honzyk
05. 01. 2017
Dát tip

vyborne..)*


Diana
05. 01. 2017
Dát tip

To bych ráda! Ale, když já jsem, holky, z Brna! A do Prahy je cesta dlouhá... a v poslední době i zarúbaná.


Alenakar
05. 01. 2017
Dát tip

Provokatérka ? - To byla Um ! - Já už budu hodná.


agáta5
05. 01. 2017
Dát tip

:)) ach ty provokatérko!


Alenakar
05. 01. 2017
Dát tip

Ještěže tady je dost ladičů,kteří nám třeba s dolad'ováním pomůžou.(Pokud to teda myslí upřímně a ne jako Standa Gros)


agáta5
05. 01. 2017
Dát tip

haháá, dolaďuju celej život :))) nikdy nebude doladěno :)


Alenakar
05. 01. 2017
Dát tip

Agáto,

jednou to možná přijde. Zatím ještě pořád dolad'uji ,dolad'uji a dolad'uji ,ale pavučiny z batohu jsem už ometla.


agáta5
05. 01. 2017
Dát tip

...že bychom se my báby potkali v crossu? :)   ach ty jedna disidentko :))))


Alenakar
05. 01. 2017
Dát tip

Goro,

s tebou se budu cítit dobře v kavárně nejen v Praze,ale třeba i v Krumlově a s tebou taky Diano.

 

Diano,

časem sem zase dám nějaké svoje nové překlady,takže mě určitě bude zajímat tvůj názor.


Diana
05. 01. 2017
Dát tip

Chytlo mě to! Nádhera, zase  slovy dokonale vykresleno ********** 


Gora
05. 01. 2017
Dát tip

Tak nashle v té kavárně:-)

Dobré čtení:-)


Alenakar
05. 01. 2017
Dát tip

Díky Aleši,

já jsem sebevědomá , drzá a vlezlá a pouštím se do všeho. Dokonce překládám z ruštiny a BIS už mne má kvůli tomu určitě na seznamu. 


pěkné. do takových forem se tu pouští málokdo...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru