Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Písmák 20/1

Výběr: egil, a2a2a, Elizabeta
21. 02. 2017
22
36
4139
Autor
Lyryk

Při příležitosti dvacátého výročí založení Písmáka a v rámci studie s názvem Nové médium a česká literatura, kterou se snažím v současnosti bez grantu napsat, přál bych si vystihnout v chatrné vzpomínce svoje první dojmy na Písmáku.

Matně si vybavuji, že jsem se na Písmáka registroval někdy těsně před vánoci 1997. Vím, že pak byly svátky a já se začetl do prvních příspěvků na Písmáku. Bohužel si nejsem jist, zdali lze ještě někdy v budoucnosti zjistit přesné údaje, neboť při některé manipulaci s daty se nejstarším uživatelům zapsalo do kolonky „Na Písmáku od“ 09.12.2002 20:55:10. V praxi to znamená, že před tímto momentem čas registrace už nikdy nezjistíme. Jsou ovšem nepřímé údaje, ze kterých lze zjistit, že autor – nick se naposledy přihlásil v některých případech před datem registrace. Dalším nepřímými údaji jsou publikovaná díla, ale též diskuzní příspěvky na různých stránkách Písmáka. I když je to práce málem detektivní, samotného mne překvapily výsledky prvního letmého zkoumání začátků s odstupem let. Z mnoha pochopitelných důvodů nemůže být úplná pravdivost všech dále uvedených údajů ověřena, tudíž mi za mé případné nesprávnosti nespílejte, není v tom žádný špatný úmysl.

Prvním registrovaným nickem byl Saki. Pokud si správně vzpomínám, byl Saki kamarádem Oldy Neubergera, původního programátora serveru Písmák. Právě pro něj nejspíš Písmák vznikl, ale s jistotou to nevím. Saki podle údajů na autorském profilu publikoval 48 děl, obdržel za ně 326 tipů a 27 výběrů. Sám napsal 57 kritik pod díla ostatních. V době registrace mu mohlo být 17 let, ale to je libovolně vyplnitelný údaj, za který nelze dát ruku do ohně. Písmáka navštívil zatím naposledy 20.3.2015. Pokud vím, byl Saki možná prvním autorem Písmáka, který vydal v nakladatelství vlastní sbírku.  Ale možná to byl jiný Sakař, na netu jsem nikde informaci nenašel, jenom lovím v paměti. Jistý Honza Sakař s doménou www.saki.cz provozuje dnes fotografické studio, ale zdali je to ten náš, těžko říci. Datace jeho prvního díla na Písmáku je z 20.11.1998, dílo id=30. Tak možná byl Písmák založen až v roce 1998, což by bylo pro mě dobře, protože si nejsem jist, zda se mi podaří tuto opulentní studii letos dokončit. Že bych byl potom omylem ve správném roce? Na stránce Písmáka „O serveru“ O. Neuberger uvádí: „V březnu roku 1997 server založil Oldřich Neuberger.“ http://www.pismak.cz/index.php?data=text&id=5 Jsou to záhady. Pokud zadávám filtr od roku 1997 a měsíce 03 na stránce Díla, dočkám se až 1998/12 http://www.pismak.cz/index.php?data=today&ord=&pg=&kat=&zanr=&vyber=&y=1998&m=12&ok=ok zobrazí se mi v tomto měsíci díla poprvé. Úplně jiná díla, než by měla. V databázi po několika migracích na rozličné servery došlo zřejmě k poškození dat.

28.11.1998 pod nejstarším detekovaným dílem píše svou kritickou poznámku Jarka nick č. 12. Moje kritika tam chybí, což je s podivem, protože v začátcích jsem kritizoval úplně všechno. Zdá se tedy, že tvorba z období březen 1997 až listopad 1998 zcela chybí, pokud někdy byla. Na druhou stranu si vybavuji, že se mi narodila v prosinci 1998 třetí dcera a určitě jsem neseděl na Písmáku a rozhodně jsem se na něj tehdy neregistroval, tak zůstává v podezření stále prosinec 1997. Sakiho pročtenost je po letech impozantní, pohybuje se v řádech tisíců (rekord 4547). O takovém čtení si může leckterý autor nechat zdát. Dnes rozhodně v takovém nákladu poezie nevychází. Sakiho lze považovat v jistém smyslu za živého autora, za takového živého autora pokládám každého, kdo se přihlásil alespoň v roce 2012.

Dále budu glosovat autory s nickem do č. 101, pokud jsou dosud živí, protože je osobně znám nebo jsem se s nimi setkal, případně, pokud je o nich co říci.

Kombajn, nick č. 10, naposledy přihlášen 21.7.2015, 112 publikovaných děl, 382 tipů, 3 výběry a 356 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2003.

MM, nick č. 11, naposledy přihlášen 28.10.2015, 34 publikovaných děl, 201 tipů, 11 výběry a 755 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2003. Uvádí svoje vlastní stránky www.zbiejczuk.com

Jarka, nick č. 12, naposledy přihlášen 17.4.2015, 68 publikovaných děl, 25 tipů, 3 výběry a 122 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Přestal publikovat v roce 1999.

Paul, nick č. 25, naposledy přihlášen 10.12.2016, 16 publikovaných děl, 11 tipů, 1 výběr a 34 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1000 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2009.

AHED, nick č. 35, naposledy přihlášen 12.11.2016, 177 publikovaných děl, 950 tipů, 137 výběrů a 1078 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 2500 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2012. První talentovaný autor, kterému jsem se obšírně věnoval. Vyjadřoval jsem se takřka ke každé básni, což bych dnes již prostě fyzicky nezvládl. Uvádí svoje vlastní stránky  http://ahedov.blogspot.com

Emily, nick č. 36, naposledy přihlášen 22.8.2006, 1 publikované dílo, 0 tipů, 0 výběrů a 406 napsaných kritik. Publikovala pod tímto nickem jediné dílo, pozvánku na svoje čtení v kavárně Obratník 2003. V pozvánce se přiznává, že je Kateřina Bolechová, autorka několika básnických sbírek. Pro mne náhodně objevená informace, která mne rozesmála. Párkrát jsem se s autorkou potkal.

Krytyk, nick č. 56, naposledy přihlášen 11.8.2016, 5 publikovaných děl, 19 tipů, 2 výběry a 1286 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca ---- čtenářů. Můj první, dnes zdevastovaný nick. Zprvu jsem psal jenom kritiky, později i básně. Po nepřátelském převzetí serveru Písmák byla díla pod tímto nickem v roce 2004 úplně vymazána z databáze.

Naja, nick č. 63, naposledy přihlášen 23.12.2014, 100 publikovaných děl, 611 tipů, 8 výběrů a 1053 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2005.

ViNiL, nick č. 65, naposledy přihlášen 12.5.2015, smazal svá díla, ale pamatuji jeho účast na mnoha tehdejších setkáních, 493 napsaných kritik.

B.Ezejmenij, nick č. 71, naposledy přihlášen 25.11.2014, svoje díla smazal, 1139 napsaných kritik. Pamatuji si, že to byl jeden z nejnadějnějších autorů té doby. Třeba se prosadil, nevíme o něm nic. Na jeho autorské stránce se dochovaly v diskuzi prvotní kritiky na jeho tvorbu.

Jákob, nick č. 76, naposledy přihlášen 20.10.2014, 68 svoje díla smazal, 2249 napsaných kritik. V diskuzi na jeho autorské stránce se dochovala moje nelichotivá kritika jeho díla. Autor se bezprostředně poté smazal, nicméně na server občas zavítá. Na jednom setkání té doby v čajovně jsme se osobně potkali. Sympatický člověk s velkou sebereflexí přijal moje „kritiky“ rytířsky. Od té doby jsem už nikomu nenapsal, že nemá talent, to totiž nikdo nikdá neví..

Print, nick č. 82, naposledy přihlášen 14.5.2015, 70 publikovaných děl, 3865 tipů, 343 výběrů a 29136 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 6000 čtenářů (rekord 11322). Přestal publikovat v roce 2009. Print je Písmácká autorská hvězda nejvyššího dosvitu. Jako nakladatel bych po něm sáhl všemi deseti, ale on sám se zřejmě z důvodů skromnosti nikde jinde neprosazoval nebo o tom nevím. Všem doporučuji k pozornosti.

Merle, nick č. 93, naposledy přihlášen 12.7.2011, 196 publikovaných děl, 1073 tipů, 13 výběrů a 13257 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 2000 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2004. Velký spoluorganizátor společných setkání, konstruktivní diskutér, s nímž jsem mnohokrát poměřil v dobrém svoje názory.

Dušín, nick č. 101 je testovacím nickem původního a současného programátora – majitele Oldřicha Neubergera. Podle posledního přihlášení 17.2.2016 se zdá, že jsme právě minuli výročí jeho přítomnosti na serveru. Ono to tady sice technicky běží, ale vývoj to nemá, a zřejmě mít nebude. Motivace programátora nikdy nebyla literární, ale sociální, kamarádská. Po dvaceti letech má zajímavější projekty než Písmáka.

Zde moje první o vyšetřování prozatím končí. Uvítám jakákoli doplnění a připomínky k věci i od věci. A kdyby měl někdo fotky z té doby… to by bylo.

 

 

 

 

 

 

 

 


36 názorů

AHED
22. 08. 2017
Dát tip
Ahoj Lyriku, vzpomínám na ta léta 1997 a dále. Ale už bych se k nim nevracel, nicméně žiju a občas sem zavítám. Plodit slova tak, aby je někdo s chutí četl už mi nepřísluší :-)

Zajímavé... nějaký ten pátek sem taky docházím, oblíbil jsem si pár autorů, ale bohužel se smazali nebo uz nejsou aktivní. Nejvíc mi tu chybí thalina. Taky sem se rád zastavil u autorů > sidonia, Červený vrabec, Talu ben Kohelet, král bramborových lidí, kjkszpj2, Artie, Tartaro. Potěšilo mě, že po letech přispěli > sepiolite a DanielP. 


clovrdik
06. 06. 2017
Dát tip

to je let, co Písmeťák existuje; nevím, jak je to s datumy přihlášení; koukal jsem se a mám tam 11.2.2000, což odpovídá; ne všechna data jsou v háji


Lyryk
05. 03. 2017
Dát tip

Není to jen anonymní. To je hodně zavádějící představa.


Loutka
05. 03. 2017
Dát tip

nový média teď učim na FHS... a upřímě jsem taky koketoval s představou, že by bylo zajímavý udělat nějaký rozbor, co vlastně pro lidi tady poezie a možnost (anonymně) psát znamená...


Rivka
03. 03. 2017
Dát tip

Je pěkné, že si ty Narcisky ještě někdo pamatuje :)


Lnice
02. 03. 2017
Dát tip

kalendář.-)


agáta5
28. 02. 2017
Dát tip

kalendář skvělej


papouch
26. 02. 2017
Dát tip

nene, to fotil Tynda sám, včetně postprodukce a výroby (já jen skromně přispěl několika nápady a radami při aranžování a svícení a chodil jsem pro pivo :)


Miroslawek
26. 02. 2017
Dát tip

Lyryk: Fotili to tynic s papouchem, ale vznikalo to jako kolektivní dílo, každý přispěl nějakým nápadem.


Lyryk
26. 02. 2017
Dát tip

avi


Lyryk
26. 02. 2017
Dát tip

Výborně Míro, díky, a kdo má na kalendář autorská práva??


Gora
26. 02. 2017
Dát tip

Miroslawku, parádní:-) 


Miroslawek
26. 02. 2017
Dát tip

Tak fotky říkáte...

Papouch: Ponořil jsem se do análů a vyhrabal tuto perlu http://miroslawek.sweb.cz/ruzne/kalendar_2001.pdf

A Lyrykovo cudné foto z téhož roku.

Kam se poděly fotky z památného výletu na Karlštejn (2000) ví čert.

 


Lnice
24. 02. 2017
Dát tip
Hmm, zajímavé, ráda jsem četla:)

papouch
23. 02. 2017
Dát tip

Hösküü!! I slzu melancholickou uronilť jsem. :-)(mimochodem - kam až budeš pokračovati? Doporučil bych nejméně do čísla 561... ;-) )


dadadik
23. 02. 2017
Dát tip

dobrý počin, dík


palaven
22. 02. 2017
Dát tip
Z registračního roku 2002 si vybavuji už jen nicky Bříza, Falka a Lyryk. Četl jsem je s nadšením a obdivem. K Břízovi se občas vrátím, asi z nostalgie, jeho verše jsou krásné, přežily ve mně.

Oldjerry
22. 02. 2017
Dát tip

Sákryš -  já to přečetl jedním dechem, o historii Písmáka před mým drzým vlezením doňho 7.12.2005 jsem neměl ani  páru - ani molekulu páry  - už tu jsem 11 let a 77 dní...

Děkuji ti, že když tě to napadlo, žes to taky začal psát. Kde to nude, až to dokončíš?

Díky


ok. ak teda je vyhrozovanie to ze poviem ze by bolo chybou AK by si aj v studii glosoval svoje nicky a riesil veci v ktorych si z principu neobjektivny pretoze si v nich zjavne emocionalne prilis zaangazovany ked hovoris o nepriatelskom prevzati serveru. --- tak jo som vinny tvrdym vyhrozovanim. ---

 

co sa tyka tvojich pamati tak ti ich nikto nebere. ja ako pamatnik - uzivatel ktory vie akurat tak par bulvarnych informacii ktore tu vtedy presiakli tak mozem  pohode to nepriatelstvo spochybnit /kedze nepriatelstvo vyznieva akoby niekto chcel pismaku zamerne skodit, polozit server - co sa samozrejme nestalo/ --- pismak fungoval dalej.  --

- cize cele to nepriatelske prevzatie vnimam len ako osobny/majetkovy spor medzi tebou a vellou. /kto bol v prave ja netusim./ --- pre samotneho uzivatela v principe bezvyznamny  --- . a tak ako sa hystercilo kedysi kvoli kyrykiade potom sa hystercilo kvoli diktatorke velle a neskor zas kvoli inym veciam. holt virtualny svet....


Lyryk
22. 02. 2017
Dát tip

ašš: je to vyhrožování, do mých pamětí ti vůbec nic není, a pokud napíšeš svojí verzi, budiž, těžko můžeš mít předem nějaký postoj k mým pamětem; objektivitu si samozřejmě mohou zjednat aktéři, kteří se tenkrát účastnili; jak můžeš předem zpochybňovat, co ani ještě není napsané, já doufám, že to čtenáři náležitě ocení, co jsi za charakter;


jezisi nikto ti nevyhrozuje. len som napisal ze som na studiu zvedavy ale dufam ze sa vyhnes veciam ktore som popisal lebo podla mna take veci tu studiu mozu zrazit dolu.

hele. waybackmachine vravi ze od roku majitelka bola vella ty skromny webmaster. --- co bolo medzi vami /ake dohody/ ja fakt netusim. ale da sa vytusit ze vella by mala tez svoju verziu a ked sces spisat nejaku studiu tak by bolo fajn mat vyssiu ambiciu ako "riesit" 13 rocne spory drobne hacky a podobne. 

 


Lyryk
21. 02. 2017
Dát tip

no jo, tak uvidíme; i já mám právo na svojí verzi; ty pak máš právo na svůj názor a nesouhlas, ale abys mi vyhrožoval dopředu, to o tobě něco vypovídá; příliš věříš nějakým "pevným názorům", to je tvůj problém;

pokud bys něco myslel objektivně vážně, asi bys dokázal definovat terminus technikus nepřátelské převzetí ve smyslu neobjektivního zkreslování; nějaké příklady z praxe; já jsem měl dost času o tom uvažovat a neosobnější vyjádření jsem nenašel; protože podle mne to dobrovolné převzetí nebylo, ale ty to musíš vědět lépe než já :)


neviem aky osobny zaujem by som na tom mal ale budiz. tvoje spomienky ti nikto nebere ani tvoju verziu klucovych udalosti len som skromne ded vsevedovsky podotkol na zaklade tohto textu  som sice  na studiu zvedavy ale dufam ze aj ked bez naroku na grant tam bude pokus o aku taku objektivitu. tych flejmov a hysakov o tebe velle a zlych ludoch co si musel zablokovat a co potom teba blokovali a postmanzelskych hadok som sa nacital dost na to aby som tak trochu mal dojem ze si nie som tak uplne isty ci si schopny o pisat s nadhladom a objektivotou o tomto citlivom odbobi pismaka ktore akiste starsi pismaci vnimaju ako obodba temna revolucii a spomalenho pismaka :-)


Lyryk
21. 02. 2017
Dát tip

ašš: nechápu tvůj stihomam, leda bys měl nějaký osobní zájem; jsou to moje vzpomínky a měl bych se vyhnout svým nickům a zápisu mojí verze klíčových událostí; na svůj názor máš pochopitelně názor, ale rozhodně to není fér přístup někoho varovat dopředu, ale co od tebe děda vševěda očekávat...


nikto nehovori o zatajovani ale ked chces glosovat autorov a potom glosujes sam seba tak mi to pride tak nejak smiesne --- netvrdim ze o tom viem viac alebo som u toho bol --- ale uz len ten tvoj emocionalny terminus technikus mi napoveda ze si v tom spore emocionalne zainteresovany. co sice chapem ale o tvojej objektivite vzhladom na to ze "nepriatelske" prevzatie serveru sa ta konkretne dotyka sa da pochybovat


Lyryk
21. 02. 2017
Dát tip

ašš: nechápu, co máš na mysli?? co s nicky, mám je zatajovat a nezmiňovat se o nich?? to je pitomost; a nepřátelské převzetí je terminus technikus reálného průběhu firemní historie, nic víc; pokud se ti něco nelíbí, protože o tom víš víc a byl jsi u toho, dej námitky, jinak mlč nebo zavři oči .))


Zuzulinka
21. 02. 2017
Dát tip

díky, že sis dal tu práci...


a2a2a
21. 02. 2017
Dát tip

Narcisky pro Andreje Vojtěcha v nakladatelství Gloriet - název sbírky Printa, která, jak jinak pro autorovou skromnost, byla vydána z iniciativy jeho přátel. Souhlas s Lyrykem - doporučuji všem jeho básně ke čtení.

Lyryku a tobě vřelý dík za tento počin.


Diana
21. 02. 2017
Dát tip

Považuji tento příspěvek za velice přínosný a vážím si toho. Je velmi užitečné se občas ohlédnout a zhodnotit, co jsme udělali nebo naopak neudělali  za ten čas, který uplynul. ****


technicka: dufam ze sa v studii vyhnes veciam v ktorych si prilis emocionalne zainteresovany ergo z principu neobjektivny /svoje nicky a nepratelske prevzeti servera/. ak jo tak som celkom zvedavy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru