Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Točíme sa dookola

15. 03. 2017
2
6
638
Autor
plpko

Pesimista povie po kružnici. Optimista povie - našťastie po špirále.

Počúvam vysielač Slobodná Európa. Tak, ako už viac rokov predtým. Oficiálnemu spravodajstvu TV, rozhlasu, novinám už dávno nik neverí. Manipulácie, klamstvá, nabubrelé reči o úspechoch… Nik ich už neberie vážne, nik im neverí. Rádio mám úplne potichu, aby som nerušil ostatných v byte, ale tiež aby sused (ŠTB) mi zase nemusel „priateľsky“ dohovárať, že či sa chcem dostať do prúseru, keď počúvam tie imperialistické žvásty. A neustále ho dolaďujem. Rádio fičí na vkv. Dolaďujem ručne, AVC sa nedá použiť, nič by som nepočul. Rušenie je silnejšie ako užitočný signál. Je 16.11.1989, večer. Redaktor vzrušene informuje o demonštrácii študentov pred budovou Univerzity Komenského v Bratislave na Šafárikovom námestí. Celú správu som nezachytil, rušičky fungujú, Červený Kméri rušia o dušu. Je mi ale jasné, že čosi dôležité visí vo vzduchu, že sa čosi vážne ide diať. Ten pocit som nadobudol ani nie tak z útržku správy o demonštrácii študentov, bolo to skôr o intuícii, o očakávaní zmeny. Radikálna zmena nastala. Na druhý deň, 17.11.1989 sa spoločnosť začala prebúdzať. Otvorili sa i iné informačné kanály ako zašumené, zarušené vysielanie rádia Slobodná Európa.

 

Počúvam www.slobodnyvysielac.sk. Tak, ako už viac rokov predtým. Oficiálnemu spravodajstvu TV, rozhlasu, novinám už dávno nik neverí. Manipulácie, klamstvá, nabubrelé reči o úspechoch… Nik ich už neberie vážne, nik im neverí. Je 8.3.2016, večer. Rádio v PC mám úplne potichu, aby som nerušil ostatných v byte. Sused (ŠTB) sa už odsťahoval. Neskutočne zbohatol a teraz žije kdesi na vidieku v rodinnej vile za vysokým, betónovým plotom. Niektorí tomu hovoria aj luxusné väzenie. Samoväzba. Brrr. Netúžim po takom luxuse. Jeho „kamaráti“ sú mu úplne podobní. Striehnu na jeho chybu, snažia sa ho dobehnúť, okradnúť, odlúpnuť kúsok z jeho „zlatej mreže“. Úbožiaci! Neustále dolaďujem. Ručne. Portál www.slobodnyvysielac.sk a jeho tlačítko „Živé vysielanie“ je ticho. Údajne hackeri napadli server. Áno, potomkovia Červených Kmérov rušia o dušu. Preto prelaďujem každú chvíľu na iný link. Po nejakom čase ladím opäť, pretože i tento nabúrali. Už sa ani nerozčuľujem. Veď to dôverne poznám z čias dávno minulých. Je mi ale jasné, že čosi dôležité visí vo vzduchu, že sa čosi vážne deje. Ten pocit som nadobudol ani nie tak z útržkov správ, je to skôr o intuícii, o očakávaní zmeny.

 

Som optimista, vidím vývoj po špirále. Pretože jedna vec sa predsa len polepšila. Mám hlavu na krku. Aj keď som počúval ilegálny rozhlas Slobodná Európa, aj keď počúvam www.slobodnyvysielac.sk som tu, žijem. Ak by boli cez vojnu Fašistický Kméry prišli na to, že môj starý otec tajne v komore počúva Slobodný vysielač Banská Bystrica, bol by dostal guľku.


6 názorů

plpko
03. 03. 2020
Dát tip

Nuž, tu nejde o to kto komu fandí, či východu alebo západu. Tu ide o to, že tak ako kedysi oficiálne média boli poplatné vládnucemu režimu a ideológii, pravdu sme hľadali inde, tak je to i teraz, pravdu hľadáme inde. Súhlasím že po špirále.


vk
20. 03. 2017
Dát tip
jednotlivé relácie môžu byť ok, ale hlavná webstránka ma nepresvedčila

Debraket
16. 03. 2017
Dát tip

řekni třemi holými větami, co chceš vlastně říct, a budu si to číst.


plpko
16. 03. 2017
Dát tip

VK

Slobodný vysielač nefandí východu. To sú len nálepky, ktoré im dávajú tí, čo majú monopol na pravdu. Je to priestor pre ľudí s rôznymi názormi mnohokrát takých, ktorí sa nedostanú do masmédii hlavného prúdu. Okrem politikov (Sulík, Harabín,  Čarnogurský, Kotleba, Mečiar...) tam majú priestor aj odborníci z oblasti spoločenských vied (Jaskyňa pre mužov, Intimita, Červený stan, Cesta vzostupu, Dve hodiny pre maminy), medicíny, psychológie (Okno do duše, O slobode v slobodnom rádiu) i psychiatrie (Opony), ekonómovia (Ekonomická demokracia, Ekonomické rozhovory, farmári, dopravcovia, pedagógovia, bývalý profesionálny vojaci (Nebezpečná bezpečnosť, Casus belli), historici (Rodná cesta, Slovenské korene), právnici (Právo pre neprávnikov.   A fúru ďalších tém, ktoré su tabu pre oficiálne masmédiá.

Svoje pravidelné relácie tam majú aj bratia češi: Vlk z portálu https://vlkovobloguje.wordpress.com/, Česká konference, bezpečnostný analytik pán Keller (Warsonline) a mnohí iní.

VK odporúčam ti, až si vypočuješ aspoň 2-3 relácie internetového rádia www.slobodnyvysielac.sk tak potom nálepkuj.

Dovolím si opakovať to, čo môj článok popisuje. Paralea medzi totalitným režimom socializmu a dnešným pokriveným pseudo demokratickým režimom tu bohužiaľ je veľmi silná. Ak by sa mal vrátiť späť rok 1989, tak by som už veľmi, veľmi opatrne štrngal kľúčami.

 


vk
15. 03. 2017
Dát tip
divná paralela, Slobodná Európa fandila Západu, Slobodný vysielač Východu

Danny
15. 03. 2017
Dát tip
taky si myslím, že je to spíše spirála než kruh. tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru