Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hypochonder

26. 09. 2017
7
19
1203

Hypochonder 

november 2016

Kým je v stacionári, zabehnem za doktorkou, vysvetlím jej situáciu, odovzdám dokumentáciu a tlačivo na vyplnenie. Objedná nás na pondelok, okolo desiatej, vtedy býva ambulancia prázdna, bude mať čas venovať sa jej. Dcéra vie najlepšie, čo potrebuje, odkázala doktorke rovno, že krv zobrať nepotrebuje. S úsmevom súhlasí, pozná Petru od narodenia, je informovaná aj o jej súčasných psychických problémoch a výkyvoch nálad. Netreba teda prísť zavčasu ráno na odbery.

V pondelok je čakáreň aj o desiatej nečakane preplnená rodičmi s chorými deťmi. Napriek tomu sestrička prednostne pozýva dnu Petru. Odovzdám ju a odchádzam. Sestrička sa pokúsi zadržať ma:  „Môžete zostať s ňou!“

Dcéra okamžite zareaguje: „Neprajem si, aby tu mama zostala, chcela by som sa s pani doktorkou rozprávať osamote.“

Sedím hodinu v čakárni medzi chorými, cítim sa previnilo, najmä keď prichádzajú rodičia s dospelou slečnou, ktorej viditeľne nie je dobre, podopierajú ju z oboch strán, sadajú si a čakajú. Našťastie matka po chvíli vstane a zaklope. Sestrička ich okamžite púšťa dnu, dievčinu uloží na posteľ a moja dcéra zostáva bokom, ale v ordinácii.

Po poskytnutí pomoci odchádzajú a vo vnútri sa znova venujú Petre. Po hodnej chvíli ma doktorka volá dnu.

„Petra požiadala o výtery z hrdla a nosa, môžete ich odniesť do nemocnice na mikrobiológiu?“

„Môžem,“ odpovedám zaskočená.

Čo iné mi zostáva? Ak odmietnem, budem s ňou musieť prísť zavčasu ráno, aby ich odviezla sanitka.

Sestrička prichystá tyčinky. Moja samostatná dospelá dcéra uhýba, kričí, že sa bojí, musím jej držať hlavu.

Po výzve: „Otvor ústa, vyplaz jazyk a povedz A“ sa  vrtí, ústa otvára, zatvára, jazyk miesto vyplazenia vťahuje do hrdla. Sestrička je nervózna, upozorňuje ju, že má vonku plnú čakáreň.

Cítim sa trápne a dôrazne ju vyzvem, nech nezdržuje a poriadne vyplazí jazyk.

Konečne odchádzame z ambulancie. Keďže som nepočítala, že tu strávime celé dopoludnie, nemám doma navarený obed. Zastavíme sa v reštaurácii, som nahnevaná, klepú sa mi ruky, ovládam sa, aby som nevybuchla. Mali sme cestou všeličo naplánované, ale zaveziem ju domov a bežím s výtermi do nemocnice, kým nezatvoria oddelenie.

Autobus ako na potvoru nestihnem. Blížim sa k cieľu, keď mi napadne skontrolovať obsah tašky. Vrecúško nenahmatám. Postupne beriem do ruky jeden predmet za druhým, nič. Nechápem. Doma som vyložila zdravotnú kartu, žeby sa zasunuli do nej? Bežím teda späť. Cestou sa mi rozjasnilo. Výtery som vložila do ruksaku na vozíku, ktorý zostal v garáži. Kontrolujem čas, keby som chytila autobus, stíham. Kým odomykám garáž, otváram ruksak, autobusu môžem už len zamávať. Zostáva mi zasa iba po svojich. Som trénovaná, stihla som aj tak.

Domov prichádzam unavená, keby to nebol ďalší z dcériných rozmarov, vôbec by mi to nevadilo.

Ale čo keď za svoje správanie naozaj nemôže? Znova ju ospravedlňujem.

Tlačivo doktorka vyplniť nestihla, zavolá mi vraj, keď bude hotové.

Na druhý deň prichádzam preň bez Petry, doktorka sa usmieva, ubezpečuje ma, že dcéra je fyzicky v poriadku, tlak výborný, moč negatívny. Sťažovala sa, že jej v noci stekajú hlieny do hrdla a obáva sa, že to poznačí jej spevácky výkon. Rozprávala jej, ako ju prijali do divadla a v decembri majú premiéru. Preto tie výtery a tablety pantenolu na cmúľanie. Len pre pokoj jej duše. 


19 názorů

8hanka
28. 09. 2017
Dát tip

na svoje chvíle "slávy" na divadelných doskách rada spomínam, aj keď to bolo len ochotnícke divadlo pod hlavičkou  závodného klubu gumární... pamätám si na trému tesne pred začiatkom  i eufóriu, keď diváci pozitívne reagovali ...je celkom jedno, či je to besiedka alebo hra v ND, niečo dokázať "predať svoju kožu"je super...a milovala som skúšky..."kdyby se vrátil čas...


u nás prostě ženy pracují tvrdě...teda pracovaly, když se tvořila pravidla pravopisu...:o)


agáta5
27. 09. 2017
Dát tip

tak já bych klidně měla jen jedno a určitě by se ke mně přidalo víc lidí a taky mě mně to bych taky zrušila :))


agáta,vy zase v slovesách pokojne fláknete "y", keď niečo robili ženy...to je úroveň! :)))

 


agáta5
27. 09. 2017
Dát tip

gabi, tak hrubky stejně nevím, kde jsou u slovenštiny ... píšete si klidně měkké i i tam, kde mě se ježí chlupy :)))))


agáta5
27. 09. 2017
Dát tip

Aleši, myslím, že to záleží na tom, jak člověk s životem nakládá, mě se třeba líbí všechno, co jde z lidí... myslím, ta snaha nějak se projevit... umím se krásně rozplývat jak nad dospělýma, tak dětma... před pár lety nám nastudovali studenti scénáře a odehráli je v divadle, bylo to všechno tak nahonem, že ta úroveň hraní taky podle toho vypadala... byla jsem naměkko z tý snahy podat co nejlepší výkon... nikdy na to nezapomenu


forma je dobrá...jsi ve formě...:o)


gramatiku ovládam, hrubky nenájde ani Slovák, pani učiteľka Dušová by bola na mňa pyšná, na môj dušu

mala som na mysli skôr formu, ako pravopisné chyby


ještě k divadlu: to se mi právě líbí, že sice nad tou besídkou kroutíš hlavou, zdá se ti pod úroveň, ale Petře necháváš volnou ruku... když bude mít radost ona, nakonec ji budeš mít i ty...


agáta5
27. 09. 2017
Dát tip

aleš to řekl za mě :)


pokud jde o hrubky - na jemnosti slovenského pravopisu asi nepřijdeme...:o)

a divadlo - to je právě kouzlo toho příběhu. že ani ty sama tu motivaci nechápeš...ve stacionáři jsou všichni dospělí, a přesto jim besídka udělá radost...


agáta, myslím, že som pochopila, len o toto práve ide, aby ste videli aj hrubky, chyby, že môžete aj kritizovať - spôsob písania, nenechať sa pohltiť obsahom, nerada by som vzbudzovala iba súcit, o ten mi naozaj nejde

tak do mňa! :)

a k tomu divadlu - keby mala 10 rokov, chápem, ale maturantka, takmer bakalárka...a stále je svojim spôsobom decko


agáta5
27. 09. 2017
Dát tip

náhodou, já hrála kdysi v páté třídě divadlo...pamatuju si tu památeční větu dodnes:  "Leničko, Leničko, něco ti nesu.."  s těmito slovy jsem vlítla na prkna, co znamenají svět a zase vylítla na druhý straně... měla jsem takovou  trému, že jsem prohučela až mezi skříně v zákulisí...

a má dráha hérečky byla v čudu

 

čo sa týká tej psychoterapie, špatně jsi mě pochopila :)  a myslíš správně, jen mě při čtení občas napadne, že jak to zvládáš a tak mi někdy ta literatura jde tak nějak bokem... kdybys tam měla pak třeba hrubku, určitě bych ji neviděla... tak asi


potom je všetko, ako má, aleši

vďaka za podporu


no to se mi právě líbí, že si prostě sama stanovila svůj žebříček priorit...

i zdánlivě obyčejná mikulášská besídka může mít pro další vývoj velký význam...

a je to přesně, jak to říkáš: tvé psaní dělá pro nás laiky z vozíčkářů skutečné bytosti, s názory, vrtochy, radostmi, složitostmi...díky za to.


áno, agáta, smeruje to k súčasnosti, len občas pre spestrenie pridám niečo z hlbokej minulosti

čo sa týka psychoterapie, mohla by som si písať pre seba, alebo posielať mailom kamarátkam...publikujem, lebo dúfam, že to má aj akú-takú literárnu úroveň a zmysel pre čiataeľov, ktorí stretávajú vozíčkarov iba na ulici a možno si myslia, že vozík je ich jediný problém, pritom ten je tým najmenším, v skutočnosti ich trápia celkom iné veci, tak ako aj chodiacich

aleši, Petra sa v tom čase, odtrhnutá od reality, tvárila, akoby ju prijali do Slov.nár.divadla, v skutočnosti išlo o obyčajný mikulášsky večierok a divadelný krúžok


může se to zdát jako rozmar, ale co když opravdu jde o kvalitu zpěvu?

jinak souhlas s agátou: na aktuální fotky by ti měli pomalu přikreslovat svatozář...


srozumeni
26. 09. 2017
Dát tip
Čo také nám zbývá, než posečkat, než ty různé vrtochy a libůstky a specialitky v chování našich dospělých dětí přejdou a doufat, že je to vždy jen dočasné. Tedy pakliže je to negativní. Což třeba v našem případě bývá skoro vždy...***********

agáta5
26. 09. 2017
Dát tip

svatá dobroto, ty máš ale skvělou povahu... nechceš přijet, potřebovala bych pošuchať...

umím si představit, mám něco podobného doma, ale už jsem ztvrdla kapku a tím, jak ubývají síly, ubývá i ta zbytečná obava, co by kdyby... jsem vyrovnanější, některé věci prostě neřeším a ono to jde.

Koukám, že je to 2016 a tak doufám, že je to lepší, juknu na další část, máš to směrem k teď, žejo?

je lepší ztvrdnout, protože co bude, až tady nebudem? Čím víc bude dcera samostatnější a míň závisla na tobě, tím se jí bude do budoucna líp žít... ale já ti věřím... a věřím tomu, že tohle psaní je jen tvá terapie, jak některé věci vypsat a jít dál a jít pořád líp :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru