Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prostredná podruhé

09. 11. 2017
6
17
1542

Dcéra prichádza domov z práce, plná nových zážitkov, zohrievam obed, kým papká a rozpráva, už  chystám kávičku. Do jednej šálky Velvetka, do druhej Ricoré, prvá sa zalieva vodou, mliečko až nakoniec, Ricoré s mliekom šup do mikrovlnky na dve minútky, voda vo varnej kanvici buble.
Rozhovor fičí aj s plnou pusou, ohnivo, napínavo, vzrušujúco, dnes je toho toľko... Na lyžičke zostala kvapôčka kávy, obliznem, ale debata v plnom prúde si žiada svoje, rýchlo rýchlo, aby som nezabudla, dôležitá poznámka k aktuálnej téme, nádych a...nič. Nevylezie ani slovko, viac sa nenadýchnem.
Pokoj, nie je to po prvýkrát, beží mi hlavou, treba to rozdýchať, zhlboka, zospodu natiahnuť, akoby zhíknuť, rozkašľať sa a už bude dobre. Pár márnych pokusov, oči vytreštené. Dcéra spozornie, vyskočí, zozadu ma zdrapne obomi dlaňami pod rebrami v oblasti žalúdka, prudko k sebe strhne, pritiahne, zázrak. Rozkašlem sa. Nechápem. Všetko prebehlo tak rýchlo, postupne precitám, moje „malé dievčatko“ mi zachránilo život!
"To čo si urobila? Ako ti to napadlo? Vôbec si nespanikárila."
" No vidíš, to je Heimlichov hmat. Teoreticky ovládam prvú pomoc a konečne som si to vyskúšala v praxi. Vždy si mi nadávala, ako môžem pozerať všetky tie seriály – Chicago Hope, Klinika Grace, Dr. House... a pozri! Čo myslíš, odkiaľ toto viem?"
Ešte stále sa neviem spamätať, zaprisahávam sa, že už nikdy, naozaj nikdy nebudem rozprávať počas jedla, pitia, oblizovania... Vážnosť situácie pominie a začínam vtipkovať.
"Vieš si predstaviť, aké by to bolo trápne? Kamarátka sa ťa pýta, tvoja mama zomrela? A čo sa jej stalo? Aaaale, zadusila sa kvapkou kávy. Alebo oznam v regionálnych novinách,  x-ročná žena zomrela na následky udusenia kávou."
"Mama prestaaaň, to je naozaj čierny humor!"

***

Skorozať prichádza z práce, Monka mu naloží na tanier, prinesie do obývačky k televízoru. Čítam si pri nich.

„Ten Segedín je vynikající, len je tam strašne veľa soli,“ chváli s plnou pusou náš Miši.

Spozorniem: „Strašne veľa soli?! Jedli sme ho všetky tri, mne chutil, dievčatá sa tiež nesťažovali.“

„Veď áno, je výborný, len je tam strašne veľa soli.“

„Je presolený?“ pýtam sa.

„To nie, ale je tam strašne veľa soli,“ zopakuje tretíkrát bezo zmeny.

„Tak potom povedz, pre mňa je trochu slaný,“ prestávam s čítaním.

Keď to zopakuje znova, naznačím škrtenie a on sa bráni: „Nebudeš ma biť, že nie? Veď ty si ani deti nebila, iba si sa s nimi dlho rozprávala, čo by dali za facku niekedy.“ Monka sa zrejme podelila o zážitky z detstva.

„Máš veľké šťastie, že som ten pacifista, neznášam násilie, inak by si už jednu zlízol.“

Uhýba sa, smeje sa, ale stojí si za svojim.

Medzi dverami ďakuje za večeru, keď sa dostane k druhej polovici súvetia o soli, skríknem: „Dosť! Potiaľto mi to stačí! A neopováž sa zakričať mi to zo schodov!“

S úsmevom zostupujú dole, z posledného sa ozve: “Len tej soli tam bolo veľa,“ potichu, ale nie zas natoľko, aby som nepočula.

„Hodím po tebe topánku!“ smejeme sa a rušíme večerný kľud susedov dôchodcov.

 

 


17 názorů

Gora: já a normální? na svou serioznost jsem hrdý...:o)


Kočkodan, Gora, 8hanka - som rada, že sme tu všetci (ne)normálni a môžeme po sebe hádzať, čo nám príde pod ruku :)


8hanka
09. 11. 2017
Dát tip

*****


Gora
09. 11. 2017
Dát tip

Já se z vás picnu...nejsem seriózní....ten pocit jsem dřív měla z Aleše...a on je normální:-))


Kočkodan
09. 11. 2017
Dát tip
Po tvém minulém přiznání bych se vůbec nedivil, kdybys skorozeti (skoro čistě) zazpívala ke guláši O sole mio... ;-)

agáta5
09. 11. 2017
Dát tip

náhodou, jsem nejhodnější... tedy po goře a nesolím :)


myslíš, že to bude tým? Gora na mňa pôsobí tak seriózne, asi máš pravdu...mala by vyvrátiť tento mýtus a napísať nám niečo od plic, nech si po nej hodíme :)


však taky agáta si víc koleduje...:o) než Gora...


:)))


ag: jen nemysli, na Slovensku mají topánky dlouhého doletu...:o)

a když se trochu přisolí...:o)


agáta5
09. 11. 2017
Dát tip

:))))) hlavně když to není šutrem


Gora
09. 11. 2017
Dát tip

To nevím, ale ten odstup cítím...i na dálku...


teraz som sa zasekla, Gora, prečo po agáte hodím čokoľvek bez mihnutia oka a po tebe si netrúfnem...je to dobre, či zle? :))

 


Gora
09. 11. 2017
Dát tip

Konec dobrý, všechno dobré:-))) Ale příliš solíš:-(


agáta5
09. 11. 2017
Dát tip

to bys musela pořádně zatrénovat... víš jak je to daleko ze Slovenska k nám na sever?  .. uměla jsem krásně házet žabky.. i deset za sebou... ale chtělo to pořádný placatec, akorát do ruky...


hodím po tebe topánku, aga! :)))


agáta5
09. 11. 2017
Dát tip

černý humor ti padne :)))))  i já čučím na dr.Hause a myslím, že bych zvládla i bajpás :)) 

prima čtení.. jen privela soli  :))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru