Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Průša zvítězil

17. 01. 2018
12
22
816
A podíval jsem se na druhý chodník a tam šel Průša. Nic se za ty roky nezměnilo, pořád se mu při chůzi třese nakynuté břicho, nos se mu propadá mezi tučné tváře, nohy se tíhou rozestupují do X a jsou velmi tlusté a krátké.

Průša okusoval hamburger.

"Průšo, zastav!" tak jsem se mu připomenul. Zastavil a ukousl si. Přešel jsem k němu.

"Promiň, že začnu tak zpříma, ale nevadí ti, že vážíš přes metrák?"

"Už ne," zafuněl Průša.

"Už ne, už ne, podívej se na sebe jak vypadáš! Furt jenom žereš!"

"Směješ se mi?"

"Směju a dobře ti tak. Všichni se ti smějou. Pořád se láduješ!"

"Změnilo se to."

"Co se změnilo?"

"Všechno."

"Co všechno?"

"Zvítězil jsem nad sebou."

"Jak zvítězil?"

"Jídlo už mě neovládá."

"Co to žvaníš! Právě se cpeš smradlavým, mastným hamburgerem!"

"Takhle to vidíš ty, ale já byl na kurzu."

"Pane bože, na jakým kurzu zase?"

"Před měsícem, na třídenním kurzu. Stálo mě to šest tisíc, ale řeknu ti, změnilo mi to život. Byli jsme tam všichni ti, kdo máme... měli jsme s jídlem problémy."

"A co tam s vámi za šest papírů prováděli, proboha?"

"Tak první den hlavně meditace, druhý den jsme dělali autohypnózu, a pak třetí den to hlavní, úplně mě to vzalo, to ti byl normální zázrak, jak to se mnou zamávalo. Přitom docela jednoduchá věc."

"Povídej, Průšo." Průša se rozhlédl, jestli někdo neposlouchá a slavnostním, tichým hlasem mi přednesl ten vesmírný princip.

"Když mám před sebou něco k jídlu, vždycky si musím říct tu základní věc: Nemusím to jíst. Rozumíš tomu? Ne-mu-sím. Ne---mu---síííííím..."

Průša se na mne zahleděl s nadšeným očekáváním, co na to řeknu.

"Jéžiši, Průšo, co je tohle za pitomost?"

"Žádná pitomost, úplně mi to změnilo život, najednou cítím, že mám jídlo i váhu pod kontrolou, jsem to já, kdo rozhoduje o tom, co budu jíst, ne nějaká moje neřízená žravost. Všechno je to schované v té krátké větě: Nemusím to jíst. Prostě nikdo mě nenutí a ani nemůže nutit, abych třeba snědl tenhle hamburger, rozumíš? Já sám se rozhodnu, jestli ho budu jíst."

"A co, Průšo, sníš ho?"

"No samo, ale jenom proto, že chci, jinak by mě k tomu nikdo nedonutil. Nemusím ho jíst. Tak tohle nás naučili na kurzu."

Průša se na mne díval vítězně a po ruce mu kapal kečup. Potom triumfálně odpajdal a špek se na něm přesýpal ze strany na stranu.

"To je blb," pomyslel jsem si. Vytáhl jsem z kapsy placatici s rumem, odšrouboval víčko a napil se. "Sakra, hůůůůf," odfrkl jsem z té síly. Kdyby mě viděla manželka, hned by spustila své obehrané: "Ty ožralo, alkoholiku, běž se léčit do Bohnic, mám tě plný zuby, zase jsi nadranej, závisláku, trosko, blablabla..."

Průša žere, já piju. Chtěl jsem přestat, nepovedlo se, nikdy. Nakonec, ono to zase neznělo tak hloupě, co ten tlusťoch povídal. Nemusím to pít. Ježiši vlastně jo! Vždyť já ten rum nemusím pít. Kdo mě k tomu může donutit? Já sám rozhoduju, jestli tuhle flašku vypiju a pak si dám pár piv a třikrát ferneta plus dvě velké slivovice a zazdím to kapitánem Frakasem. Vždyť ono je to vlastně geniálně jednoduché. Nemusím chlastat! To znamená, že to mám pod kontrolou. Nejsem alkoholik. Piju ze svého svobodného rozhodnutí. To je tak osvobozující!

Průša vysolil šest tisíc. Já je tím pádem ušetřil. Představil jsem si, kolik si za šest táců nakoupím kořalky. Ale nemusím ji pít...


22 názorů

Lakrov
21. 03. 2018
Dát tip

Stručné, vtipné výstižné. A humorné -- po odšroubování víčka se směju nahlas,  neb se v tom taky poznávám.  ...Představil jsem si, kolik si za šest táců nakoupím kořalky... :-)  Skrz bohnickou pakárnu jezdím denně -- a nemusím, do práce se dá jet i jinudy.  ale ta možnost...  Tip.  


Stargazer
20. 01. 2018
Dát tip

U mě Průša nezvítězil. Až příliš odlehčené.


upupa
19. 01. 2018
Dát tip

"Smích, jo?? To projde!" - hovorili nám na vojne mazáci. Ale neprešlo, večne sme robili vtákoviny.

Smích projde, až človek skončí na sále s rozrezaným bruchom. Zatiaľ je to dobré, padáme voľným pádom, cítime sa skvelo.


osmhanka: koneckonců, metrák peří a metrák železa váží úplně stejně, to je známá věc


8hanka
17. 01. 2018
Dát tip

mám jedlo rada, netajím sa tým, jem, pretože chcem...a metrák nie je žiadna váha:)))


Gora: Ano, Betty mi dala souhlas toto literárně zpracovat


Gora
17. 01. 2018
Dát tip

Elizabeth Taylor to znala dávno - hlásala  něco ve smyslu - můžeš se sám rozhodnout, ale není člověka důstojné takhle se ládovat:-), je pravda, že jednu dobu dost zhubla...


Diana: Do hrobu si to nevezmu... když nemusím


Diana
17. 01. 2018
Dát tip

Díky, že ses podělil o vzácný recept, jak zvítězit na svými zlozvyky :-)))*


Lerak12: S dietou je třeba začít až po vydatném jídle a maximálně na hodinu!


gabi ta stejná: děkuji za libreto


Lerak12
17. 01. 2018
Dát tip

Prima recept. Jdu do toho ! Jen co dojím ten bůček a vykloktám si žaludek Metaxou.


áno, Pruša je úchyl a Láďa má velkou hlavu jak pytel od banánů

kričím to z okna, já můžu! *

 


agáta5
17. 01. 2018
Dát tip

:) ano, polepším se... nemusím to roztrubovat, ale můžu áách, to je pocit :)


agátapět: Ano, je to celorepublikově známé, ale prosím o diskrétnost...


agáta5
17. 01. 2018
Dát tip

... tak ono je celorepublikově známé, že Průša je úchyl :))


Kočkodan: Ano, toto je málo známá verze té více známé verze...


ahátapět: Velice mě těší


Kočkodan
17. 01. 2018
Dát tip
Jeste jsem si vzpomnel na to známe heslo Václava Havla: Prusa a Jarda zvítezí nad obzerstvím a chlastem. :-)

Kočkodan
17. 01. 2018
Dát tip
Nikdo mne nenutil si tvoje dílko císt, udelal jsem to jenom proto, protoze jsem sám chtel. A jiz ted vím, ze budu chtít i príste...

agáta5
17. 01. 2018
Dát tip

muhehehe


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru