Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Po vodě

11. 03. 2018
21
41
3356
Autor
Gora

I.verze:

V ulici Po vodě

Poposedává na mokrém soklu v uličce u Vltavy. Je mu šestnáct nebo třicet – nevíš, kapuce skrývá tvář. Sedí, a hned zas se motá po nerovných kostkách, smýkán pitbulem na krátkém vodítku.Pes a pán.

„Je to ještě štěně,“ šišlá muž a  ukazuje občasným okolojdoucím, rukou prodlouženou lahví, na psa. Jejich oči jsou si podobné, existuje – li něco jako zvířecí smutek.

…..

Na Lipně taje. Žlutá voda se valí korytem, sem tam nese hnědý list. Odraz mohutných stromů mění řeka na kmitavý stín.

…..

V ulici Po vodě sype hoch do tří ptačích budek umístěných blízko zábradlí, semínka slunečnice. Prázdný sáček dal do koše a naklonil se přes klandr. Plival do vody a pozoroval, jak rychle unáší jeho sliny řeka. Zjistil, že si ho někdo všimnul, utřel rty a odlepil se od zábradlí.

Strčil ruce do kapes od tepláků. Začal si pískat. Šel dál ulicí.

Po vodě

Poposedává na mokrém soklu schůdků k Vltavě. Je mu šestnáct nebo třicet – nevíš, kapuce skrývá tvář. Sedí, a hned zas se motá po nerovných kostkách, smýkán pitbulem na krátkém vodítku. Pes a pán.

„Je to ještě štěně,“ šišlá a občasným okolojdoucím ukazuje, ruku prodlouženou lahví s pivem, na svého psa. Jejich oči jsou si podobné, existuje – li něco jako zvířecí smutek.

Jak by asi nazval Darwin proměnu člověka ve zvíře?

…..

Na Lipně taje. Žlutá voda se valí do města plným korytem, sem tam nese hnědý list. Řeka mění zrcadlení mohutných dubů, které stojí na břehu snad odedávna, v kmitavý stín.

…..

V ulici Po vodě sype hoch do tří krmítek, připevněných k zábradlí, semínka slunečnice. Prázdný sáček dal do koše a naklonil se přes klandr. Plival a pozoroval, jak rychle jeho sliny unáší řeka.

Zjistil, že si ho někdo všimnul, utřel rty a odlepil se od zábradlí.

Strčil ruce do kapes od tepláků. Začal si pískat. Šel dál ulicí.

K budce přiletěl kos. Sedl si a pustil do semen.

Odlétal nasycen a cvrlikáním poslal ptactvu depeši  - hostina v ulici Po vodě!


41 názorů

Gora
17. 03. 2018
Dát tip

blackie, ano...děkuju:-)


prolog..... syrové...tak jak to vytrysklo....*/***


Gora
14. 03. 2018
Dát tip

Karle, díky moc, no, to o kosovi a jeho zpěvu je taková návaznost na pískání chlapce...ještě se zamyslím, dík.


K3
14. 03. 2018
Dát tip

Líbí se mi obě verze.

V případě druhé bych možná první díl skončil proměnou.

A u třetího bych asi poslední větu smazal.

To je moje doměnka. Měj se dobře.


Gora
13. 03. 2018
Dát tip

kvaji - díky, taky nevím, zda se to Zdendovi nyní líbí či ne, ale nečekám slova chvály

ono se to samo nějak roztahalo, ta první verze...a už to nechci opravovat, zas to není tak závažné dílko, abych nad ním strávila den...


kvaj
13. 03. 2018
Dát tip

Tak by mě zajímalo, jestli se Zdendovi upravená verze zejména v té pasáži o stromech-dubech a jejich odrazu ve vodě líbila víc? Já jsem  pochopil i v první verzi, jak to myslíš.

Jinak: Celé je to o atmosféře vyjádřené prostřednictvím zdánlivě nesouvisejících postřehů, což se mi líbí. Trochu mě ruší grafická roztahanost, v které nespatřuji zase tak velký smysl. Pnutí v tom cítím, vnitřní vstup mi také chybí.

Tip dávám.


Gora
12. 03. 2018
Dát tip

Jani, jsi moc laskavá, děkuju:-)


vesuvanka
12. 03. 2018
Dát tip

Irenko, máš pěkné postřehy, které dokážeš vystihnout málo slovy. Líbí se mně obě verze :-))) TIP


Umbratica
12. 03. 2018
Dát tip

Je to tak,jak jsem psala. O důstojnost v takovémhle nerovném páru musí vždy bojovat ten pes.


Gora
12. 03. 2018
Dát tip

Díky, Um...bojovalo už i to štěně - vlastně o důstojnost jich obou...


Umbratica
12. 03. 2018
Dát tip

Až když jsem si přečetla tvůj text,uvědomila jsem si,že takových klukochlápků jako je ten tvůj v kapuci a s pitbulem okolo sebe vidím docela dost. Nejsou ro žádní rváči, jsou to spíš takoví marijánkoví mimoni a ten pes jako by jim vynahrazoval neexistující mužnost. Kolikrát jsem si říkala,jestli s nimi ten bojový pes nakonec nezačne bojovat. To by ovšem byl jejich konec.

Tip za výborný pozorovací talent.


Gora
12. 03. 2018
Dát tip

Dodolo, díky!


Dodola
12. 03. 2018
Dát tip

Taky je mi bližší druhá verze.


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Evi, ahoj, díky, jsi pozorná čtenářka...ano, bylo...


zvedavec
11. 03. 2018
Dát tip

Zdravím Ťa, Irenka.

Prvá verzia je ako cvaknutie spúšte fotoaparátu, mne sa páči viac.

Upútalo ma, že vo všetkých častiach používaš prítomný čas, aj v tretej - ale len na začiatku. Potom v tretej časti používaš už minulý čas. Bol to zámer?


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Leraku, díky...zaskrblila, jo:_))


Lerak12
11. 03. 2018
Dát tip

Řekl bych "Mžitky." Druhá verze oslovila více. Ale zaskrblila si k nám zajímavě !


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Čudlí, dík:-)


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Evži, díky moc...


Čudla
11. 03. 2018
Dát tip

Pěkné /*


Upravená verze je plnější. Líbí se mi víc. :-) /T


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Štírko Inko, děkuju, já tu nechám obě...dík, že jsi početla a napsala názor...


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

bixley, je to dvakrát, protože jsem po připomínkách několika čtenářů udělala drobné změny a vložila, tak aby bylo možné ev.porovnat. Děkuju ti.


Štírka
11. 03. 2018
Dát tip

Málo je více!. Za mě: prvá varianta. A to bych ještě vynechala šišlací větu a zakončila to jen podobností smutku


bixley
11. 03. 2018
Dát tip

Skoro jako záběry kamerou. Hezky popsané.

Nepochopila jsem, proč je to dvakrát.

V druhé části hezká vyústění. Proměna člověka ve zvíře.

Přiletěl kos a poslal ostatním depeši. Tip.


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Diano, díky.


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Kočkodane, zase jsi na to kápnul, díky:-)


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Aleši, už jsem dopředu dala i tu původní...


Diana
11. 03. 2018
Dát tip

Pěkné postřehy :-)**


Kočkodan
11. 03. 2018
Dát tip
Být tím kosem člověk, tak se možná přežere a zbytek si odnese. A pokud neodnese, tak aspoň bude před ostatními držet zobák… ;-)

ona se ta opravenæ verze tězko posuzuje, když tu nemáme původní k porovnání...:o)


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Stejně dík!


atkij
11. 03. 2018
Dát tip
Goro, jsem uz trochu zacyklena. Radeji necham na ostatnich:)

Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Jitko, mohla bys prosím ještě jednou zavítat? Všechny mírně poupraveny.


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Oldjerry, jsem ráda, že ses stavil a prohodil pár slov:-) - díky


Oldjerry
11. 03. 2018
Dát tip

Helelele - pa-rád-ní miniatura. Tedy nikoli román, dokonce ani novela. MINIATURA... 80 slov včetně spojek.  Větší obsah se už do osmdesáti slov nevejde ***


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Jitko, díky, upravím ...


Gora
11. 03. 2018
Dát tip

Zdendo, díky, upravím, tedy - pokusím se.


atkij
11. 03. 2018
Dát tip
Ta prvni trosku zarezonovala skrz ty smutny oci. Obrazy mas pekne nastinene, tak, jak jsi skutecne videla. Chybi mi vsak do nich vetsi vnitrni vstup a pnuti.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru