Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Andulička 7., 8., 9.

10. 08. 2018
1
3
1302

  

Kapitola 7.
 
Karel přišel podle domluvy. Andulku překvapil kytičkou v květináči. Pochlubil se, že je to jeho výpěstek. Tedy zcela náhodný, ani nevěděl, co to pěstuje, ale Andulka to jako odbornice bude vědět. Pochopila, že si z ní tak trochu utahuje pro ten spor minule. Začal dobře. Zasmála se a zdálo se, že ledy byly prolomeny.
 
 
Pozvala ho do svého bytečku, nabídla mu obložené chleby a čaj. Předpokládala, že asi moc nesnídal. Měla pravdu. Pustil se do nabízeného. Vzal si pro tento den v práci volno, naštěstí nebylo moc zakázek, tak nebyl problém. Moc nemluvili, Andulka byla trochu v rozpacích, když si uvědomila, že jsou vlastně sami doma. Dva dospělí lidé, dosud nepříliš zkušení v tom, jak jednat . Nějaké známosti měli, hlavně Karel, ale dobrých zkušeností moc neměl. Předešlá zklamání, nejistota, zda zase nenarazí. Jen pomyšlení, že nyní záleží jen na něm, že matka už mu do toho nemůže mluvit, mu dodávalo sebevědomí.
 
Andulka naopak moc nepřemýšlela o tom, jak to s nimi dopadne. Pořád ho měla před očima, jak si hraje se synovcem, směje se. Všimla si, že se mu na tváři dělají dolíčky, které se s věkem protáhnou možná do vrásek, ale teď jsou takové skoro dětské. Líbil se jí čím dál víc a také byla více rozpačitá. Po snídani šli konečně do skleníku. Karel si v duchu říkal, že Andulce nebude moc odporovat, ale pokud ano, zkusí to s humorem, který jí zřejmě tak trochu provokuje, ale líbí se jí. Poznal už u Jardy, že má smysl pro humor a to se mu líbilo.
 
Andulka mu zapáleně vysvětlovala, jak co pěstuje, zdůvodňovala výhodu koridoru uprostřed skleníku a přístupnost k rostlinkám. Přikyvoval, poslouchal, občas se něco zeptal, ale najednou zjistili oba, že jen tak Andulka mluví a on jí naslouchá, ale patrně myslí úplně na něco jiného. Zmlkla náhle a čekala, jestli Karel něco řekne.
Mlčel, díval se na ni a najednou řekl, že se mu už dávno líbí, neměl však odvahu dát jí to najevo. Neměl ani příležitost, dokud žila matka, nikam moc nechodil. Zeptal se, jestli má v současné době někoho ráda. Andulka byla překvapená, ale docela mile. Odpověděla, že nemá a on jí také není nemilý. Je to však moc náhlé a měli by se nejdříve lépe poznat.
 
Vrátili se do pokoje, Andulka uvařila kávu, podala k ní perníkové řezy, které den předtím narychlo upekla. Rodiče je také měli rádi, tak jim nebylo divné, že se dala do pečení. Seděli, povídali si. Hlavně Karel se vyptával na rodiče, na vztah k Jardovi. Poznala z jeho řeči, že o Jardově plánu dát je dohromady neměl tušení, což jí bylo sympatické. Dopoledne uběhlo rychle. Poobědvali guláš, který měla Andulka také připravený. Karel si v duchu řekl, že je dobrá hospodyně. Další dobrá vlastnost. Jak to, že si jí dosud nevšímal?
 
Ztracený čas, ale s ohledem na matku, která ho vůbec nerozmazlovala, jak by se mohlo zdát u jedináčka a mnozí se to domnívali, byl rád, že mu už do všeho, co může přijít, nemůže mluvit. Měl kdysi sestru, která měla slabé srdíčko a přes veškerou péči zemřela hodně mladá. Matku to velmi trápilo, poznamenalo to její vztah jak k muži, tak k synovi. Po smrti manžela se na syna upnula, ale nedovedla mu přitom dát najevo nějaký cit, jen ho hlídala a vyžadovala, aby byl s ní. Bůhví jak by se chovala k jeho ženě. Andulka by si nezasloužila její případné napadání či ignorování, má možná svých starostí s rodiči dost.
 
Jak to bude s jejími rodiči, Karel neuvažoval. Neznal podrobně jejich situaci. Myslel si, že pokud jsou oba, nebude problém s případným odstěhováním Andulky k němu. Netušil, co ho ještě v dalších dnech čeká. Zdánlivě dobrá situace, poměrně zjevná náklonnost Andulky k němu mu zlepšila natolik náladu, že při loučení Andulku, která ho pustila ven raději zadní brankou, aby nepotkal rodiče, najednou zlehka políbil na tvář. Neodtáhla se, stiskla mu pevně ruku a vyzvala ho, ať co nejdříve zavolá. Neuvědomil si ani, že zatím Andulka nechce, aby rodiče o jejich začínající známosti věděli. Říkala si, že je musí nějak na to připravit, vyřešit situaci s maminkou, aby se její stav náhodou nezhoršil, s výhledem na její případný odchod. Však je čas.
 
Karel šel domů jako ve snách. Je možné, že se on, málem starý mládenec tak zamiloval? Měl ji tak blízko a byl jako slepý. Docházel k domu a viděl, že tam u dveří do domu někdo čeká. Nějaká žena. Stála k němu zády, prohlížela si dům, nepoznal ji hned. Kdopak to je? Co asi chce? Otočila se...
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
  
Kapitola 8.
 
Karel nemohl uvěřit svým očím. Když přišel blíž, poznal v té ženě jednu ze svých bývalých známostí - Janu. Byla jen o tři roky mladší než on a bylo to opravdu dost dlouho, co s ní chodil. Jedna z těch, které se jeho matce nejméně líbila. Říkala o ní, že je to taková nafrněná "strojna". Pravda, oblékat se uměla, ale na celkem tradiční vesnici to bylo opravdu dost nezvyklé, elegantní i vyzývavé oblékání.
 
 
Jana nemohla Karlovu matku ani vidět. Kritizovala ji, že pořád dělá z Karla kluka, který musí poslouchat a dělat vše, co matka požaduje. Karel byl jako mezi dvěmi mlýnskými kameny a neměl tehdy z té známosti dobrý pocit.
Jednou se Jana doslova s jeho matkou pohádala, když zrovna nebyl doma a ona přijela bez ohlášení, protože zrovna měla čas. Matka se vyjádřila v tom smyslu, že Karla nahání a chce se usadit na jejich chalupě, že pořádná dívka nechodí za chlapcem sama, ale počká si na něj třeba před domem. Jana tehdy vyběhla vztekle ven, počkala si na Karla a dala mu ultimátum. Buď bude chodit s ní a matka se k ní bude chovat slušně nebo se rozejdou. Karel chtěl vědět, co se stalo, vyslechnout i matku a to Janu tak rozčililo, že se sebrala a šla pryč s tím, že už ho nechce vidět a najde si chlapce, který bude stát jen o ni.
 
 
Na toto si vzpomněl Karel, když Janu uviděl. Nebyla sice tak upravená, jak byl zvyklý kdysi ji vídat, zdála se mu nějaká pobledlá, zřejmě se nenamalovala. Nebylo mu vhod, že ji vidí. Vzpomněl si na Andulku a krásný pocit z její společnosti. V duchu ty dvě porovnával. Najednou si uvědomil, že Jana se objevila tak náhle, nečekaně, co asi chce?
 
Ta samozřejmě čekala, že ji pozve dál, ale vyzval ji jen, aby si sedla na lavičku, která byla před domem a zeptal se, co ji sem přivádí.
"Omlouvám se, že tě nezvu dál, ale nebyl jsem celý den doma, chci jít ještě nakoupit a pak nakrmit zvířata, uklidit trochu doma. Musím zítra do práce, mám si nadpracovávat dnešní volno."
"Mohu ti pomoci, když jsi teď sám, je toho na tebe jistě dost."
 
Zbystřil pozornost.
"Jak víš, že jsem sám?"
"Cestou od autobusu jse se stavila v obchodě, nechtěla jsem přijít s prázdnou, aspoň kávu a pár loupáčků, kdyby bylo třeba, nebo jsi nebyl doma, abych měla pro sebe. Byla tam starší paní a ta se mne vyptávala kam jdu a když jsem jí řekla, že za starým známým ze školy, tak ochotně sdělila, že ti zemřela maminka, děláš u jednoho sedláka mechanika a žiješ sám."
Jana nevěděla, že ta paní netušila, že je konkurence pro její dceru, asi by mluvila jinak. Když přišla Olga do obchodu, matka jí povykládala o té návštěvě a kam měla namířeno. Olga byla zaražená a matce domlouvala, že toho tolik o Karlovi neměla říkat. Bůhví, co ta ženská chce. Nějaká jeho bývalá.
 
Jana se ke Karlovi doslova vnucovala, začala mu se vzlykáním vyprávět o svém nevydařeném manželství. Není ještě rozvedená, ale vypadá to tak, že co nejdříve bude. Muž ji začal dokonce bít, musela utéci z domu a teď se tam bojí vrátit. Karel se zeptal na její rodiče.
"Jsou také rozvedeni, mají nové partnery a ti ji neradi u nich vidí." Přiznala, že nemá kam jít.
"Nemohl bys mne tady aspoň pár dní, Karle, nechat bydlet? "
Zhrozil se.Kategoricky prohlásil, že to není možné, chodí do práce, má známost a nehodlá o ni přijít.
Škemrala, aby alespoň dnes ji u sebe nechal, je už dost pozdě hledat někde nocleh. Navíc by potřebovala půjčit nějaké peníze, aby mohla případně jít někde do hotelu nebo penzionu a nepřekážela mu tady. Prý vyběhla z domu jen tak, neměla možnost si nějaké peníze vzít. Podle cestovní kabely a elegantní kabelky, kterou u ní viděl při příchodu, to tak ale nevypadalo.Představil si, co by si asi pomyslela Andulka, kdyby se dověděla , že tady měl bývalou lásku dokonce ubytovanou.
 
Najednou se mu Jana začala věšet na krk, šeptala něco o bývalé lásce, na kterou stále vzpomínala a nebýt jeho matky, možná by dnes byli svoji a podobné řeči. Karel ji trochu zprudka odstrčil a řekl, pokud jí má pomoci, tak jen trochu penězi, ale u sebe ji v žádném případě nenechá. Co bylo je dávno pryč. Nevěděl, jak se jí zbavit.
 
Vtom ho něco napadlo. Sousedka, náramně zvědavá, ale také docela dobrá paní určitě zaregistrovala, že k němu šla nějaká žena. Předejde jejím informacím sousedkám a poprosí ji, zda by nemohla na jeden den Janu u sebe nechat přespat. Je to bývalá spolužačka ze školy, náhodou projíždí a nemá další spojení. On musí brzy ráno do práce, Jana hned ráno odjede, tak aby nemusela být u něj doma sama.
Janě řekl, že musí něco zařídit, ať chvilku počká a vyběhl ven. Jana nelenila. Prohlížela si celkem uklizený byt, napadlo ji, že to byla jen výmluva, že nemá uklizeno, ale zajímalo ji víc, jestli někde nenajde nějakou korunu. Na obvyklých místech, kam ukládají ženy peníze na nákupy nic nebylo a pak ji napadlo, že z něj peníze vytáhne, takže bude lepší na nic nesahat.
 
Karel se vrátil i s paní sousedkou a ta udivené i rozlobené Janě nabídla na dnes ubytování i se snídaní. Karel to s ní vyrovnal předem. Sousedka v té ženě poznala jeho někdejší lásku, ale nic neříkala. Nakonec je vidět, že Karel už o ni nestojí a zřejmě se jí chce zbavit. Pomůže mu ráda.
Když si Jana, dost nazlobená, brala cestovní tašku a kabelku, vytáhl Karel tisícovku . Bohužel víc doma nemá, drobné si musí nechat na nákup.
Dal ji Janě schválně před sousedkou s tím, že s vracením spěchat nemusí, pokud jí to pomůže, ať na něj vzpomíná v dobrém. Popřál jí, aby to s manželem dobře dopadlo, nebude to snad tak zlé . Rozloučil se s ní jen podáním ruky. Všechno tak, aby sousedka, nenápadně postávající u dveří viděla, že s Janou nic bližšího nemá.
 
Po jejich odchodu rozčileně přecházel po místnosti a přemýšlel, jestli by neměl Andulce nějakým způsobem o té návštěvě říci, než se to doví od někoho jiného. Rozhodl se, že při nejbližší příležitosti jí to řekne. Netušil ovšem, že šla náhodou nakoupit nějaké drobnosti do obchodu, kde jí Olga při řeči povykládala, jako takovou novinku, že za Karlem přijela nějaká paní. Nevěděla, že to Anduličku zajímá z jiného důvodu, než si Olga myslela. Ta sice nedala nic najevo, ale zneklidněla. Počká, jestli se jí Karel pochlubí, pokud jí to vůbec řekne. Čekala na jeho zavolání, schválně mu nevolala...
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Kapitola 9.
 
 
Andulka čekala, jestli jí Karel zavolá. Při návštěvě obchodu od Olgy slyšela o nějaké ženě, která byla u Karla, zřejmě jeho bývalá láska, přestože tvrdila její matce, že je jeho spolužačka. To se jim nezdálo pravděpodobné. Najednou se o něj zajímá, když už není jeho matka naživu. Nic neříkala, jen se v duchu divila, že se tak Olga rozohnila při možnosti, že by Karel s nějakou ženou začal chodit. Snad na něj nemá zálusk? Je sama, s dítětem, určitě by se jí taková známost hodila.
Odcházela z obchodu poněkud zneklidněná, ale doufala, že jí Karel sám o té návštěvě řekne.
Zavolal ještě ten den, chtěl se s ní sejít, má prý pro ni nějaké novinky. Domluvili se na večer, až bude se vším hotova u rodičů. Karel přicházel k jejich domu a všiml si, že je tam nějaký rozruch. Stála tam sanita a lékař zrovna vcházel do domu.
 
Za nedlouho odváželi Andulčina otce a objevil se tam i bratr, kterého Andulka asi zavolala. Musela zůstat s matkou doma, otec měl zřejmě buď infarkt nebo mozkovou příhodu. Karlovi bylo jasné, že ze schůzky nic nebude. Nechtěl rušit a řekl si, že později Andulce raději zavolá, zeptá se jí, co se stalo. Bratr Jarek chtěl s otcem jet do nemocnice, ale musí vzít své auto, aby se mohl případně vrátit, až bude vědět, co o otcem bude.
 
Ještě než Karel došel domů, volala mu Andulka a omlouvala se, že se nemohou dnes sejít a neví, kdy bude moci, protože jejího tatínka odvezli do nemocnice. Přiznal jí, že jeho odvoz viděl, nechtěl rušit a po příchodu domů jí chtěl zavolat. Kdyby něco potřebovala a mohl jim nějak pomoci, ať zavolá. Bude jí sám volat později, snad už něco bude vědět, pokud se bratr vrátí a staví se u nich. Chtěl jí něco vyprávět, ale teď telefonicky to nejde, však si čas najdou později .
 
Sotva Karel došel domů, přiběhla k němu sousedka, která zřejmě na něj čekala a začala mu vyprávět, že ta žena, co u ní přespala, zřejmě ještě z vesnice neodjela.
"Tvrdila, že se domů bojí a vyptávala se, jestli není někde možnost levného ubytování. Tady ji prý nikdo nebude hledat."
Paní sousedka varovala Karla, že ta ženská by ho mohla znovu žádat o peníze, ať se jí raději vyhne. Doporučila jí prý jednu důchodkyni, která občas vzala na léto nějaké hosty. Byla v domku sama a tak jí byla každá koruna dobrá a navíc měla společnost.
" Co tady ta žena bude dělat? Copak nemá zaměstnání? Z čeho bude žít?" Vyptávala se.
Karel jí řekl, že to jeho starost není, má svých starostí dost. Chtěl se sousedky co nejdříve zbavit, aby mohl zavolat Andulce, jestli už něco neví. Možná zavolala sama do nemocnice a nečekala, až se Jarek vrátí. Sousedka konečně odešla.
 
Andulka mu sama zavolala, že to byl infarkt, ale snad ne tak silný a otec zůstal zatím v nemocnici. Jarek jí to zavolal ještě z nemocnice, aby matku uklidnila. Ta byla kupodivu klidná, jako duchem nepřítomná. Vzala si zřejmě prášek proti bolesti a ten její pozornost otupil. Jen pokývla, když jí Andulka vyřídila bratrův vzkaz. Věří, že to bude dobré.
 
Karel byl rád, že se sama ozvala, viděl v tom její zájem. Jako by spolu chodili již delší dobu. Snad jí vysvětlí lehce tu návštěvu Jany a ta nebude už otravovat. Nemohl vědět, že si Jana usmyslela ubytovat se nejen u té důchodkyně, které by musela platit, ale zkusit to ještě jednou u něho.
Navíc netušil, že způsobí rozruch ve vesnici svou přítomností, protože o ní vědí v obchodě a Olgu vše náramně zajímá, co se kolem Karla děje. To navíc nevěděla, že "si začal " s Anduličkou.
 
Nemoc jejího otce však způsobila, že se nemohli na delší dobu sejít, jen si volali, případně se sešli jakoby náhodou na chvilku. Usoudili, že nebudou matku rozrušova . Radost by určitě neměla, bála by se, že Andulka odejde a ona zůstane s nemocným otcem, pokud se vrátí, sama. Nebo snad dokonce bez něj. Možná později uvítá, když k nim Karel zajde, pomůže s něčím, zvykne si pak na něj lehčeji.
 
Andulka se nastěhovala na čas k matce do předního pokoje a tak odpadla i možnost, že by Karla pozvala k sobě do bytečku, až bude matka spát. Uvažovala už o tom, protože ve vesnici, kam chodila na nákupy, aby nemusela jezdit do města, slyšela stále nové řeči. Hlavně o té ženě, která hledala Karla. Bydlí u paní Krupálkové a tvrdí, že tu bude později bydlet asi natrvalo. Má tu známost, ale musí se nejdříve rozvést s mužem, který ji týral a před kterým se tady schovává.
"Snad nemyslí Karla? " Olga všechno rozhořčeně vyprávěla jedné známé a Andulka to slyšela.
 
Zjistila, že jí to vadí a tak si řekla, že musí najít možnost, jak si s Karlem věci vyjasnit. Ta ženská by ho mohla ovlivňovat a těžkosti v rodině Andulky by ho mohly odradit. Její stydlivost a nejistota musí jít stranou. Věděla, že Karel má soucitnou povahu, což bylo vidět na jeho chování k matce a mohl by se do vztahu s tou druhou třeba nechtěně zaplést. Jen co se otec vrátí domů. I když bude muset být opatrný, do práce už nepůjde a bude doma s matkou, ona se vrátí do svého bytečku a Karla si tam pozve. Bude dobré, když jí vše řekne sám, nějaké dohady cizích ji jen dopalují.
xxxxxxxxxxxxxxxxx
 

3 názory

Ono  se už někdy přejí moc krve, zlých skutků, i tak je toho všude plno. Ten běžn život je mimo pozornost. Není těžké tam přidat něco napínavě jšího, ale když se podíváte na televizi, videa a pod. samé křivárny. Věřím, že obyčejný život ení moc zajímavý. Možná to příští vyprávění bude zajímavější.


Magdalene
10. 08. 2018
Dát tip

Nevím, takové nemastné, neslané. Běžné denní záležitosti, běžné vztahy, spíš jako osobní deník.  Koukla jsem i na první díly a zatím mě to nezaujalo. Uvidíme, jak se to rozjede dál. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru