Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

+1 neviditelných
Zborův písmácký manuál pro hádky s redaktory
datum / id05.09.2018 / 490416Vytisknout |
autorZbora
kategorieKritiky (lit. kritiky díla)
zobrazeno1073x
počet tipů21
v oblíbených1x
do výběru zařadilLyryk, Gora, a2a2a,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

Chcete se pohádat s redaktorem a sdělit mu, že je úplný blb? Zde je návod, jak to nedělat, abyste nebyli za blba sami (případně oba), aneb mám svých starostí dost a nebaví mě každou chvíli zbytečně odpovídat stále dokola na to samé. 






Snažil jsem se být vážně co nejstručnější, nejsrozumitelnější a nejroztomilejší.

Zborův písmácký manuál pro hádky s redaktory

Na začátek maličko historie

Dříve (ve starověku a středověku), byla poezie veškerá literární tvorba (vše se psalo ve verších). V 18 století rozuměl poezii v podstatě každý, kdo rozuměl psanému slovu, protože idealizujícím způsobem ztvárňovala běžná témata. V poslední třetině 19. století přišli prokletí básníci a natrvalo zničili tento požehnaný stav. Od té doby už nikdy nebylo a nikdy nebude v poezii nic jako dříve. Moderní lyrika se stala víceméně poezií pro zasvěcené. Už nestačí jen báseň přečíst a zjistit tak o čem je. 

Stejně jako u v zásadě všech ostatních uměleckých směrů už není možné vsadit jen na obvyklé estetické cítění a na první dojem. Do moderní poezie je prostě nutné se dostat, pročíst se do ní. Jinak to často nejde, a je jen málo lidí, kteří jsou schopni vnímat ji bez předchozího nastudování, proniknutí do její podstaty. Zkrátka některé básně mají lepší účinek na zkušeného čitatele. 

 

Píšeme redaktorovi, že je blb!

Členové redakce poezie na literárním portálu Písmák jsou čas od času požádáni o zdůvodnění, proč se zrovna tohle dílo dostalo do Zlatého výběru. Takřka pravidlem bývá striktně odmítavý postoj dotazujícího se, typu: "Postrádám jakýkoli smysl sdělovat obecenstvu, že je člověk vyprázdněný a hledat pro to nové a nové příměry, aby se čtenář mohl kochat tím, jaké bejkárny autor vymyslel. Jsou to zkrátka zbytečná slova." Diskuse s tak "spravedlivě" rozhořčeným čtenářem je prostě složitá a čas redaktora, věnovaný výměně názorů, ve většině případů přijde vniveč, protože se rozčilený dotazovatel už od počátku nehodlá hnout ani o píď ze své "pravdivé" pozice. 

 

Co s tím, když redaktor odmítá vzít na vědomí, že je blb?

Pokud i vy máte někdy pocit, že je dílo ve Zlatém výběru neprávem, dříve, než se rozhodnete za to vynadat redaktorům, zkuste si třeba přečíst báseň ještě jednou... a pak ještě jednou v klidu. Když to nepomůže, můžete se vrátit zítra, pozítří, za měsíc. Přečíst si jiné básně ve Zlatém výběru a pokusit se najít něco společného. Půjčit si klidně v knihovně každoročně vydávaný sborník Nejlepší české básně a začít hledat, proč asi můžou být označeny za nejlepší. Načíst si Seiferta, Halase, Blatného, Holana, Mikuláška, Skácela, Ortena, Hraběte, Reynka, Zahradníčka, později Šiktance, Wernische, Diviše, Hejdu, Hrušku, Slívu, Trojaka... Čtení poezie je o hledání, ne o militantním setrvávání na dobytých pozicích. 

Tomu, kdo má o poezii zájem, nelze pro začátek poradit nic jiného, než aby si jeho oči zvykaly na temnotu, která zahaluje moderní lyriku.* Je otázka, jak dlouho jste ochotni to vydržet. 

 

Podobnost poezie a malířství

Jako příměr k poezii je často používáno výtvarné umění. Taky mám jeden: v centrech moderního umění jako MoMA, Tate Modern nebo Pompidou proudí denně tisíce návštěvníků z celého světa. Potřebují si odškrtnout jednu z turistických atrakcí, které je nutné v té lokalitě navštívit, aby byla dovolená úplná. Stoupněte si na chvíli opodál a sledujte návštěvníky, jak ve všech světových jazycích, za shovívavého mlčení kunsthistoriků, před plátny Kupky, Mondriana, Maleviče a Kandinského s pohoršením prohlašují "...no koukej, mámo, to bych přece namaloval taky...", čímž jen okatě demonstrují vlastní nevědomost o vývoji moderního malířství.. 

Než někam napíšete poselství typu: "no, tak to snad ani není poezie" nebo "takovejch sraček napíšu za večer dvacet" (tuším o čem mluvím, podobná moudra jsem taky psával), zkuste si vzpomenout třeba na tu Kupkovu Amorfu a její příběh (Kupka pozoroval svou dceru při hře s míčkem, pak zachytil pohyb do křivek a vytvořil tak jeden z prvních abstraktních obrazů).

Stejně tak, jako v moderním malířství získala struktura barev a tvarů na autonomnosti, aby poodsunula nebo úplně odstranila vše předmětné, a stala se obsahem sama sobě, tak i v lyrice může autonomní pohybová struktura jazyka způsobit, že báseň už vůbec není pochopitelná z obsahu svých jednotlivostí. Její vlastní vnitřní obsah totiž spočívá v dramatičnosti vnějších i vnitřních sil formy.* 

 

Co dělat, když se vám ty moderní básničky prostě pořád hnusí?

Závěr předcházejícího odstavce už možná nemusí být úplně srozumitelný. Vysvětlím: nejdůležitější pro schopnost naladit se na poezii je podle mého názoru smíření, že v poezii obecně nejde o srozumitelnou informaci, ale o vyvolání dojmu, o pocit, o kouzlo, o zachvění, a nebál bych se snad ani napsat o mimosmyslové vnímání.

Pokud v literární tvorbě požadujete příběh, jeho logickou strukturu a co nejpřesnější sdělení, charakteristické postavy a časovou posloupnost, čtěte prostě prózu. Poezie nic z toho nepotřebuje a většinou ani nenabízí. 

Jestli se vám zdá, že je báseň nehodná Zlatého výběru už jen pro své kontroverzní téma, vulgaritu, úchylnost, nebo cynickou ironii, vězte, že všechno tohle už tu dávno bylo a zkuste zapátrat, jestli v textu není náhodou něco navíc, nějaká nadstavba, nějaký přesah, který na první pohled nemusí být zřejmý. 

Ale třeba máte pravdu a autor napsal svou báseň skutečně pouze na efekt (a teď se šklebí za monitorem, jak nás všechny "převezl"). Jistě je spousta takových textů. Je ovšem většinou poměrně složité to dokázat. A už nikdy pak nedokážete čtenářům, že se jim báseň vlastně ve skrytu duše nelíbí a hodnotí ji kladně jen proto, že to dělají také ostatní.

Dílo, vypuštěné do veřejného prostoru si tímto okamžikem začíná žít vlastním životem nezávisle na svém autorovi, a to, jak ho kdo vnímá, by asi autor neměl zpětně moc ovlivňovat. 

Jestiže se vám báseň nelíbí, napiště klidně jen: Nelíbí se mi, protože... V okamžiku, kdy se začnete navážet do ostatních čtenářů a dělat z nich idioty, když sklouznete při hodnocení textu k osobní rovině, přestáváte se vyjadřovat o díle a začínáte psát sami o sobě. 

Pokud se přes to přese všechno rozhodnete vyčinit redaktorům za jejich nekvalifikovanost (a hloupost, samosebou), uvědomte si, prosím, že redakční práce pro Písmáka je dobrovolnická činnost, nezavazující k žádné povinnosti, a je vždy jen na samotném redaktorovi, jeho vůli a časových možnostech, jestli (a jak dlouho) se s vámi bude nebo nebude chtít vybavovat.

 

A na závěr několik léty prověřených citátů:

 

Nikdo by nepsal verše, kdyby problém básnění spočíval v tom, jak se vyjadřovat srozumitelně. (Montale)


Poezie je sdílná, i když není pochopena. (Eliot)


Vědec směřuje k zevšeobecnění jednotlivostí, umělec se snaží promítnout všeobecnost do jednotlivosti. (Frejka)


Umělecká fantazie ve skutečnosti není idealizovaným zobrazením, nýbrž je deformací skutečnosti. (Mallarmé)


Báseň sama je do sebe uzavřený útvar. Nesprostředkuje pravdu ani opilost srdce, nezprostředkuje vůbec nic, nýbrž je. (Poe)


Umění je citová paměť člověka. (Lustig)


Disonantní napětí je cílem moderního umění jako takového. (Stravinskij) - jen upřesňuji, že disonance je něco jako mix fascinace a nesrozumitelnosti, ale klidně si to vyguglete.


Požaduji odhlédnutí od jakékoli osobní sentimentality ve prospěch jasnozřivé fantazie, jež zvládá těžší úkoly lépe než jen prostá citovost. Nepodléhat opilosti srdce. Ta sice může do básnického díla vstupovat, avšak ne, jako samo básnictví, ale jen jako jeho materiál. (Baudelaire)

 

Díky, že jste četli.

 

 

 

 

 

 

 

* obě citace pocházejí z knihy Struktura moderní lyriky od Hugo Friedricha

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

|< <
> >|

29.10.2018 09:13:17Aššurballit

dakujem za informaciu

29.10.2018 08:47:16Musaši

Zboro a ostatní ,

původně jsem s vámi chtěl o mnohém diskutovat a polemizovat , ale přes víkend se mi to rozleželo v hlavě a uvědomil jsem si , že taková diskuse by zákonitě přerostla v nekonečný konflikt. Vy máte své přesvědčení a já mám své a žádný z nás by neustoupil ani o píd´. Ale co z toho ? Když zůstaneme všichni ve svých bublinách ,nebudeme si ničit nervy a výsledek bude fakticky úplně stejný , jako kdybychom se půl roku hádali .

26.10.2018 11:26:30kvaj
redaktor prózy

Slovenština je v pohodě. Jestli by se mělo něco zakázat - tak Zdenda. Proč? Aby byl naštvanej.

25.10.2018 12:32:17Aššurballit

ten prispevok som cital. ale nevidim tam nic na co by som mal reagovat jak je to vseobecne. ale ok teda. niektori redaktoru su tupci jesitaci a hysterky /napr. whitesnake/. niektori redaktori su pohode. je to holt pismak - zadna profesionalita + fakt ze velku rolu pri tom byt redaktorom zohrava aktivita.

nie inak je to aj v "realnom" literarnom svete - niektori basnici su tupci jesitaci a hysterky /napr. whitsnake/ a niektori basnici su v pohode. :-)

 

zdendo: vsak mala.

 

 

 

25.10.2018 11:20:08Zdenda
Tak jo, prechazim do mlčení, cítím totiž, že v této diskuzi o NĚCO jde. A všech mých padesát kamarádů s blesatou zpěvačkou v čele tu bude mlčet se mnou!

Mimochodem vyhresit je skutečně odporné slovo a znovu dokazuje že by se slovenština měla zakázat.
25.10.2018 11:08:22Musaši

"Bavit se s tebou nechci" - tot´ jediné podstatné sdělení ,které se dá od tebe očekávat . A k tomu pár sprostých slov a osobních invektiv. Ano  , nezměnil ses ani trochu ,jsi stále stejný a to mě mrzí. Čekal bych ,že za tu dobu ,co se známe ,už trochu dospěješ .

25.10.2018 11:04:05Musaši

To avi jsi dostal proto ,abys nějak okomentoval můj příspěvek pro Zboru,protože naše poslední diskuse už začínala být věcná a to mně baví ,když se jedná " o něčem ".

Zdendu si vyřeším sám ,ale myslím si ,že on bude "vtipně " a statečně mlčet ,jako kdykoli ,když o něco jde .

25.10.2018 11:01:15Zdenda
Četl jsem jen ten příspěvek začínající na "Zdendo..", ten dlouhý vyblitek se mi číst nechce.

Bavit se s tebou nechci, protože neumíš přečíst jedinou větu, klidně vymenis slova redaktor a autor, takhle se jakákoliv diskuse vést nedá.

A fnukani tu předvádí neustale, úplně stejne, i když pod různými nicky. Nějaký kecy o kamarádech, soudruzstvi a ignorantstvi - sorry, na to se nedá reagovat.
25.10.2018 10:57:54Aššurballit

to avi som dostal aby som fnukal s tebou alebo vyhresil zdendu?

25.10.2018 10:50:20Musaši

Zdendo ,

přečti si prosím můj diskusní příspěvek pro Zboru a (znovu tě prosím) vyjádři se k němu věcně. Bylo by dobré používat racionální argumenty a fakta.

Nad čím bych měl fňukat a z jakého důvodu ? Můžeš mi to nějak vysvětlit ? Nevšiml jsem si totiž ,že bych tady nad něčím fňukal . - Je to pořád totéž : lidé tvé generace končí jakoukoli diskusi ve stylu : proč bych se s tebou vůbec bavil ? Jsi přece nevzdělanec ,blbec , ufňukanec a tak podobně. 


|< <
> >|
Všechny kritiky na jednu stránku



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Veškerá autorská práva na jednotlivá díla náleží výhradně jejich autorům. Právní odpovědnost za obsah uveřejněného díla nese jeho autor v plné míře.