Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Respondentem

08. 11. 2002
7
0
1569
Autor
horák

Z deníků, nočníků H.V.

Respondentem

 

Konečně jsem se dočkal! U mých dveří zazvonil pán s kufříčkem, po otevření mi předložil průkaz a oznámil, že je z agentury pro výzkum veřejného mínění AISA.

 

Po letech, kdy jsem se z různých tiskovin dozvídal, jak coby průměrný Čech volím, jak se mění mé stravovací návyky, které vysavače preferuji, kolikrát měsíčně souložím a s kým, kolik utratím za hračky, cigarety, benzín a oblečení od Vietnamců, jsem konečně i já dostal příležitost zahýbat statistikami. Jenže ouha - nejsem žena a mám zbytečně vysoké vzdělání. Pán potřeboval nevzdělanou ženu.

 

Utekl půlrok a agent se za mými dveřmi objevil znovu. Tentokrát šel najisto, potřeboval někoho, jako jsem já. Už jsem se těšil, jak to na něj rozbalím se svou potencí, popsanými deníky, přečtenými knihami, kuchařským uměním a cestovatelskými zážitky. Jenže jeho zajímaly peníze.

„Jsem učitel," namítl jsem a zamyslel se, jestli nebudu za blba, až nás někdo vykrade. Přece se nebudu cizímu člověku svěřovat s tím, kolik mám na kontě. Už jsem však nevěděl, jak ze situace vycouvat.

Muž si mezitím vyžádal prodlužovák k zapojení notebooku a džus k osvěžení.

 

„Jaké znáte finanční domy poskytující kompletní finanční služby?" tak nějak zněla první otázka.

„Sakra, copak já vím, které banky poskytují celkové tó."

„Takže nejste si jistý u žádné?"

Začal jsem se potit jako zkoušený student. Chtěl jsem se pochlubit svými znalostmi, místo toho ze sebe dělám idiota, který nezná jedinou banku. Střílím od boku: „Česká spořitelna, Československá obchodní banka, Komerční banka ..."

„Řekněte mi, které z finančních domů, které vám přečtu, znáte."

Valí se na mě jakési názvy, které jsem možná slyšel v nějaké reklamě. Přemýšlím, jestli už nemám kývnout. Kývu a hned se ptám: „Nejsou tam nějaké chytáky?"

 

Po hodině to mám za sebou. Děsím se toho, až se průzkum někde zveřejní. Omlouvám se, že nemám nic moc co investovat, a tak se o akcie, obligace, hypotéky, termínovaná či netermínovaná konta moc nezajímám. Vím, kde mám běžný účet, který mi manželka občas přečerpá, umím nahlásit, že jsem opět ztratil kreditní kartu, a počítám roky, po které budu ještě splácet půjčku na stávající byt.

Za hodinu zpovídání jsem dostal firemní klíčenku a kolečko do košíku v megaprodejnách. Po několika dnech mi ještě přišel lístek, v němž se mě agentura ptala, zdali byl jejich agent milým a čistým společníkem, který se mi nepokoušel prodat třeba vysavač a nelákal mě k Jehovistům. Vychválil jsem ho, přestože podle firemních zvyků se více jak půl roku neobjeví. Snad příště, příště se budu moci více vytahovat.

 

 


JiKo
07. 03. 2004
Dát tip
To je dobrý :-) Jen nechápu jak vůbec můžou něco vyzkoumat, ale na druhou stranu je mi teď jasné, proč si poslanci myslí že průměrný občan má přes 20 papírů měsíčně :-)

uranium
22. 11. 2002
Dát tip
aha tématicky je to dost podobný tomu mýmu, ale nevím jestli jsme to četl už předtím nebo až teď, že by mě to tajně inspirovalo?? Asi jsme byl v minulým životě horák :o)

horák
22. 11. 2002
Dát tip
Tak to ti teda nezávidím :o)

Seregil
19. 11. 2002
Dát tip
O respondentech bych mohl vyprávět... kdysi jsem dělal průzkumy po telefonu... Tohle je přesný...

Josefk
11. 11. 2002
Dát tip
gd: obávám se, že časem budeš překvapenej :-)

Sama
11. 11. 2002
Dát tip
Vzhledem k tomu, že mně se do dveří zatím cpali jen Jehovisti a jednou vnikl do bytu chlápek s jakýmsi prý úžasným vysavačem, nemám ambice konečně se dočkat a stát se respondentem. Ale tohle mě pobavilo. TIP

JanisFan
10. 11. 2002
Dát tip
:))

Rowenna
08. 11. 2002
Dát tip
:-))))

Josefk
08. 11. 2002
Dát tip
:-))) gd: golf je číslo jedna! :-)))

gd
08. 11. 2002
Dát tip
a sex je kolikátka? abych věděl, na co se mám připravit... :)))

Toxman
06. 11. 2002
Dát tip
Jelikož mám také vlastní (bohaté) zkušenosti s tazateli AISA, mohu s celou vážností potvrdit, že Horák (vesměs) nekecá :o))*

gd
06. 11. 2002
Dát tip
jednou se mě nějaká ženská ptala, jestli cestuju a kam bych rád jel. a já že samozřejmě a někam do jižních krajin, kde je teplo. a ona kam přesně. a já - no třeba na island. v této fázi příručky tazatelům doporučují poděkovat a ukončit rozhovor... a ještě jedna - ptala se mě, jakej je můj žebříček hodnot. tak jsem řekl: 1. peníze 2. sex 3. alkohol 4. jídlo 5. golf zdálo se jí to divný, tak jsem nakonec podlehl a prohodil druhý a třetí místo, koneckonců už nejsem nejmladší, tepny kornatí a dvojka se bude v celkovým pořadí už jenom propadat. přesně dle příručky poděkovala a ukončila rozhovor...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru