Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

CURRIKULUM VITAE II.- REBEL & PRŮŠVIHÁŘ . . .

12. 04. 2021
32
56
731
Autor
blacksabbath

CURRIKULUM VITAE I.– PACIENT a jiné

Hned po škole jsem začala pracovat jako vychovatelka. Na starost jsem dostala mimoškolní vyžití dětí.


REBEL

Průšvih“ na sebe nenechal dlouho čekat.
Mou první větší akcí byla návštěva Muzea revolučního a dělnického hnutí v krajském městě s žactvem posledního ročníku ZŠ.
Ve stejný den, na který byla návštěva naplánovaná, hrála ve Strakonicích skupina Katapult.
Účastníci zájezdu mě dlouho přemlouvat nemuseli. Byla jsem tehdy jen o tři až čtyři roky starší než oni. Úkoly byly rozdělené. Sehnat letáčky z muzea, zakoupit lístky na koncert. Vlaky se křižovaly ve stejný čas na stejném nádraží. Děti mě neprozradily. Tím zákeřníkem byla paní pokladní, která nám prodávala lístky na vlak. Možná proto, že nemohla jet s námi. První černý puntík v mém spisu.

Druhý na sebe nenechal dlouho čekat. Tehdy byla vyhlášena nějaká sbírka na cosi nesmyslného. A já jsem v té době sháněla vybavení pro děti na letní činnost.

S prudkostí sobě vlastní jsem vtrhla do ředitelny, kde šéfoval takový malý mužíček s velkou pravomocí. Jmenoval se Štěpka. Rozepřela jsem futra a dovolila si na tohoto mocipána křičet, že nic nedáme, že sami nemáme.

Následovalo sebrání všech odměn. Abych byla uvědomělejší, byla jsem odeslána na VUML.

Já jsem sice nastoupila, ale oni mě po třech hodinách vyhodili.

Místo učení se ze spisů soudruha Lenina

baštila jsem vlašák…... z papíru se třema.


LETNÍ ČINNOST


Příprava letní činnosti byla každoroční dřina.
Základním krokem k úspěšnému startu bylo postavení základny.
S partou nadšenců jsme vyráželi už od začátku června. Postavit bránu, provizorní kuchyni, přístřešek na jídelnu a třicet pět podsad na stany. Kdo někdy byl na nějakém táboře, určitě si umí představit.
O víkendech nás na stavbu jezdilo dost. Přes týden já a sem tam někdo.
Zpočátku jsme spali pod širákem. Jak tábor rostl, postupně se naše spacáky stěhovaly do přístřešku, kuchyně, když se postavily první stany a napnuly plachty, mohl nás pak klidně překvapit i déšť.

Každý rok jsem musela připravit dva plány. Jeden tak, aby byl schválen bez připomínek nadřízeným orgánem. Druhý byl pro děti.

Je pravda, že na dodržování plánu jezdily přepadové kontroly. Na ty jsme ale byli „vždy připraveni“!
Předsunutá hlídka hlásila každý přijíždějící automobil. V terénu s jedinou lesní cestou to nebylo nic složitého. Praktikanti pak měli naučeno, jak rychle přemístit nepřijatelné pomůcky a nahradit je schválenými.


Vedoucí na mých táborech byli stejní šílenci jako já. Zdravotník se vždy našel přímo v našich řadách. Horší to bylo s „funkcí“ kuchaře. Často vypomáhaly kuchařky ze školní jídelny.


A stalo se!
Jak jistě tušíte, z turnusu vypadla kuchařka. Byla to moje druhá prázdninová štace. Šedesát dětí, zdravoťák, šest vedoucích, pět praktikantů. Když to sečtu i se mnou, je to hodně. Hodně snídaní, obědů, večeří. Snídaně budou v pohodě. Namazat chleba. Uvařit čaj. To zvládne každý. Večeře také nemusí být pokaždé teplá. No a buřt opečený na ohni se vlastně, při troše dobré vůle, za teplou večeři dá považovat.
Ale kdo uvaří obědy?
Kdo asi? Los padl na mě!
K ruce jsem dostala kuchařku. Aby nedošlo k omylu – kuchařku-knihu. Tam byly rozpisy jídel v poměru 10osob/gramáž.

Málem mi vypadly oči z důlků, když mi provianťák přivezl obrovský kus hovězího masa. Zadní i s kostí. Prý na dva obědy. Guláš s kolínky, rajská s knedlíkem.

V kuchyni nízká kamna na dřevo. Obrovské hrnce. K ruce čtyři malé pomocníky.

To by nebylo, aby někdo nepřišel s chytrým nápadem.

Tím nápadem bylo opatřit mi vysílačku. Opravdovou vysílačku. Vařeček jsem měla dost.
Protože...
..naproti přes řeku byl druhý tábor.  Čtveráci - kuchař Stůpa.

A tak to začalo – vařili jsme stejné obědy. Stůpa mi do vysílačky hlásil, co právě dělá. Já jsem se opičila.

Budete se divit, ale fungovalo to.

Jak se vaří těstoviny jsem už uměla. Vždyť mi bylo devatenáct. Guláš byl v pohodě. Podle nápovědy přes řeku to šlo výborně.


Zavařilo mi až vaření rajské omáčky. Hlavně ten zpropadenej knedlík.


Spousta ingrediencí.
Cibule, pokrájená rajčata, rajský protlak, koření: bobkový list, nové koření, pepř, hřebíčky, tymián, papriku a umytý citron nakrájený na kolečka (i s kouskem kůry!).
Stůpa míchal rychle a já jsem nestíhala. V dábelském tempu zkušeného kuchaře jsem nemohla uspět.
Rozvařit, přecedit, dochutit cukrem, ev. dosolit, dokyselit… dolít vodou na množství, které bude potřeba. Zahustit jíškou na másle.

Uf. No řekněte – stíhali byste?

A ještě mezi tím vším uvařit knedlíky.

Vysílačka hlásí - pět plátků na jednu porci. Aby bylo i na přidání. Jeden knedlík = asi tak čtyři porce.

Já těch porcí měla mít tak sedmdesát. V kuchařce rozpis na deset porcí. Vše vynásobit sedmi.
Vysílačka hlásí - ať nedělám kvásek, napoprvé ať dám prášek do pečiva. Dát vařit vodu do největšího hrnce.
Dvěma pomocníčkům připomenout, že musí pořádně přikládat. Voda se nesmí přestat vařit.

Nejvíc vše klokotalo uvnitř mé hlavy!

No, už vás nebudu dál napínat.

Omáčka se povedla,“ pravil Stůpa, když přišel ochutnat.
A knedlíky?
V táborové kronice je zhodnotil historický zápis:
Paní kuchařka uvařila nějakou hmotu. Tato hmota měla úžasnou lepivost a roztažnost. Zdeptáni jsme odešli do stanů a trávili – odpolední klid.“

Můžete se divit se mnou, proč na titulní straně mé složky zazářilo razítko „NEŽÁDOUCÍ“.

Ke své práci jsem se po mateřské už vrátit nesměla.


56 názorů

8hanka
29. 07. 2021
Dát tip blacksabbath

blackie, viem, to som tak všeobecne...

doma sme sa s rodičmi bavili o tom, čo všetko je na..., v škole verklikovali naučené nezmysly a dávali si pozor na jazyk, aby sme nepovedali niečo, na čo by rodičia mohli doplatiť...

aj my, keď teraz spomíname, smejeme sa, čo všetko sme vyvádzali napriek zákazom a príkazom...

idem pozrieť ďalej, čo dobrého si napísala, veľmi ma bavíš:)


Hanko....to co se mohlo stálo za prd......a dělat s dětma 14 dní to co je nebaví a otráví????....do táborového  "klamstva" byli zapojeni jen deváťáci a instruktoři.....oni "to" pochopili velice rychle.....

Katapulti jo!!!!....Jejich starší náhrávky ráda poslouchám....

děkuju!!!!!


8hanka
29. 07. 2021
Dát tip

píšeš skvele, radosť čítať, aj keď nie všetko bolo v tých časoch zábavné...učiť deti de facto klamať, lebo na tábore sa nemohlo to a tamto...a nielen na tábore...

na Katapult by som šla i teraz:)


ALFONS
27. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Rádo se stalo a chutnalo a i v budocnu se rád zakousnu. :-)


ALFONS.....děkuji za tvou odvahu ochutnat mé vaření...:-)))...přeji krásný den!


děkuji pěkně, přeji hezký začátek týdne


Přemku.....možná zase někdy příště...:-))))) děkuji že jsi prožil se mnou.....hezké odpoledne


lastgasp
15. 04. 2021
Dát tip

Pěkně se to četlo. Překvapivá přiznání, jak se to dělalo. Škoda, že z toho mimoškolního vyžití dětí je v příběhu hlavně vaření a nezbylo víc na zážitky s dětmi. 


Evženie.....až půjdeme na pivo...:-))))......těším se........príma den!!!


Phil.....děkuji.....jsem moc ráda, že jsem ti vyvolala vzponímky na podobné....přeji hezký den:-))))


Až půjdeme na pivo, budu ti vyprávět své podobné historky mladé učitelky.


Philogyny
14. 04. 2021
Dát tip

Taky jsem dělala kuchařku, naštěstí jen pomocnou, mám někde i fotku s vařečkou... pobavilo...   :) 


blacksabbath
13. 04. 2021
Dát tip Petr333

Petře ráda tě tady vidím...:-)))...dáme návrh na novou kategorii vyprávěnka?...mně by se hodila.....děkuji a užij si hezký zbytek odpoledne


Petr333
13. 04. 2021
Dát tip Gora

Vybavil se mi pan Tau, když uvařil táborníkům gumový, po stole poskakující nok. Spíše než povídka, taková vyprávěnka. Ale tenhle styl čtu vždycky rád Ivi.


netWoore, Nikolasi.....díky za vaši stopu zde...:-)))


pedvo.....na ty knedlíky?....:-)))))....děti spolupracovaly....braly to jako srandu......děkuji


Al...když jsem si myslela, že mám pravdu.....bejvala jsem jak utržená z řetězu....děkuji....P.S. u nás sněží....hezký den


pedvo
12. 04. 2021
Dát tip

Pěkně jsem si početl. Zajímaly by mě názory těch dětí.


Alegna
12. 04. 2021
Dát tip

Přesně takovou tě vnímám, energickou a odvážnou***


Jani a pak vařit po návratu pro dva...děkuji....přeji hezký podvečer....


vesuvanka
12. 04. 2021
Dát tip

Ivi, Tvoje vzpomínky se mně hezky četly :-))). Máš můj obdiv - vařit ve spěchu pro tolik lidí bych nezvládla. 


blacksabbath
12. 04. 2021
Dát tip Aru

Abakus....jsem ráda, že jsem vyvolala tvoje vzpomínky....popravdě...odpadní jámu v kamenolomu jsem nikdy nehloubila...a odstřelem už vůbec ne....:-)))))

Aru...je vidět, že máš víc rozumu než kočka...:-))))))))

děkuji a hezké odpoledne


K3....tím chceš snad říct, že buď.....1.) by tě ona hmota nadobro zalepila nebo 2.) by ses uchechtal k smrti?????......obojí beru...:-)))))....díky

Luboši....se sekyrkou se nežertuje....káravý smajlík.....díky za ten štemplík

P.S. u nás prší a je zima....psa by nevyhnal.....


K3
12. 04. 2021
Dát tip

Tak to bych jako kluk vařil s tebou, vždycky mě to bavilo. Musela to být sranda. A víckrát bych nemusel na tábor:).


Aru
12. 04. 2021
Dát tip

souhlasím s Kočkodanem, (až na sekyrku)

:)


Kočkodan
12. 04. 2021
Dát tip Aru

 

Ivi, já ti jménem mnoha Písmáku prdnu na čelíčko s takřka miminkovsky hlaďounkou pokožkou štempl ŽÁDOUCÍ. (a smíš mi do hlavy zatnout sekyru)


Abakus
12. 04. 2021
Dát tip

no my sme táborili raz v kameňolome  a zakopávať moje rizoto nebolo vôbec jednoduché. Ďalšiu odpadovú jamu by  sme získali iba odstrelom.


Tej....ale jo...právě že to bylo k smichu...:-))))))......děkuji a ať máš celý den s usměvem!


Tej
12. 04. 2021
Dát tip

Já jsem se zasmála, i když k smíchu ti asi tenkrát nebylo. 



Lucí...ber to s humorem....odpadní jáma byla vždycky velká...:-)))))


Já Lucie píšu...
12. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Tak to mě mrzí! Já bych to určo dala :)


Jardo, když se dívám zpět.....tak ta neřízená střela....odhadl jsi mě správně...:-)))))))


Lucinko....tu hmotu si nikdo nepřidal...a že jí bylo dost....byla bys za to večer vyhlášena jako hrdinka.....:-)))))


dievča....byl to můj kus krásného života....děkuji za komentář


revírník
12. 04. 2021
Dát tip

Odjakživa odvážná holka. Nebo jenom neřízená střela?


Ty jsi teda rebelka! Obdivuji! Zasmála jsem se, ale zároveň mi Tě bylo líto... Ale dala si to hrdě! 

P.S. Také bych si přidala! I tu mazlavou hmotu, já s ním všechno :)


nádhera ... srší z toho život a odvaha ... a spomínam na moje tábory, ktoré doba premenovala na turistické, ale srdcia tĺkli po skautsky


Jamardi....hodně se muselo poschovávat, když se blížilo auto, které jsme neznali....a tak třeba....ráno začalo zatnutou sekerou do špalku....to se nesmělo....to dělali skauti.....bylo třeba uklidit totemy, vyměnit program na nástěnce za schálený....sklidit dřevěné medaile za bobříky....a nejlépe rychle odvézt děti z tábora do lesa, když to šlo....pokud bylo na programu dne koupání....rozdat jim koupací čepice....atd. když se to nepovedlo.....což se stávalo....bylo velké  bububu  a sebrání odměn za letní činnost....já je nikdy neměla...:-(((...:-)))))).


Jamardi
12. 04. 2021
Dát tip

Ivo, to vypadá, že jsi neustále kašlala na šéfa, když tady popisuješ jen ty průšvihy :) A o jaké nepřijatelné pomůcky šlo? Nedokážu si nic představit.


Zdravím....díky že jsi se mnou vařil..:-)))))


Irčo....děkuji.....i za korekci!!!!!......Měj klidný den!


blacksabbath
12. 04. 2021
Dát tip Gora

Nikolasi ... viď?..:-))))))))....ale Katapulti!!!! no nech si je v té době ujít...:-)))))


Gora
12. 04. 2021
Dát tip

Prima, Ivi, dobrý text, kde nám přibližuješ něco humorného, ale i vážného ze života tak jak plynul...


Čudla
12. 04. 2021
Dát tip

Pěkný kádrový posudek. /*


Abakus....vždycky se dá knedlík něčím nahradit....třeba chlebem:-))))...Jjj a třídní důtky?... těch jsem měla neúrekom....děkuji a přeji krásný den!


Abakus
12. 04. 2021
Dát tip

v mojom rode  to končilo obvykle zhoršenou známkou z chovania a prípadne pokusom vyhodiť študenta zo školy - a  to niekedy  za úplne malé veci.

Knedlíky nedám ani teraz. Prvá vlna ma naučila robiť dukátové buchty - znovu som ich spravila v druhej vlne. Neviem, ako by  sa musela zopsuť situácia, aby som spravila knedlík.


Diona
12. 04. 2021
Dát tip

Rádo se stalo,  Vy paní Rebelko :-)) ...hezky jsem si početla...

 

Hezký den Ti vinšuju  :-)


díky za vaši stopu zde....:-))))))))))))


Nami....ty máš snad kachní žaludek:-))))

Renato....ve vzpomínkách je to úsměvnější....:-)))

Cad .....jak píše Květoň knedlík je hmota s vlastním rozumem:-))))

Květoni...tvůj komentíř mě pobavil...jjj...od té doby ho kupuji hotový a jenom ohřívám

Křívo....úúúplně přesně

děkuji, že jste se mnou pobyli.....přeji všem pohodový začátek týdne


Květoň Zahájský
12. 04. 2021
Dát tip Nami 99, Gora, Kočkodan, Alegna

Knedlík je hmota s vlastním rozumem. Vždycky se podaří tak, jak sám chce.


bixley
12. 04. 2021
Dát tip

Já bych v devatenácti taky uvařila lepivou hmotu! Ale jinak dobře, žes měla svou hlavu, takoví jedinci se v životě neztratí, i když v socialismu možná ano. :-)


Nami 99
12. 04. 2021
Dát tip blacksabbath

Hezká vzpomínka.

A stejně jsi šikulka. Já bych si šel přidat.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru