Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Šum

09. 10. 2022
22
30
687
Autor
Alenakar

 

 

 

Tma plná větví

            zní tak chaoticky!

Poznáváš po hlase borovice

a pročesáváš ušima

                  jehličnatý sbor.

 

Noc beze stínů,

           namísto souzvuků

                           spíš skřípavý křik,

       větrné útrpné právo...

 

Nemůžeš spát a nasloucháš

            a promítáš si na zčernalé plátno

film z kratičkého dětství,

                   kdys měla zelenou,

                              než oázy zasypal

          zvířený písek.

 

Co zítra zůstane

             stát na svém místě?

Co bude zlomeno v půli?

Co obnaží kořeny

          v horizontálním finále

     ticha bez potlesku?

 

 

 

 


30 názorů

Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

orane,

proškrtej mi to tady  v kritikách. Zajímá mě, co by z toho ve tvém pojetí vzniklo.


oran
13. 10. 2022
Dát tip

hm, kdyby se to silne proskrtalo, tak by z toho byla mozna basen. nenech se obalamutit mistnim dobractvim.


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

Theo,

pod širákem jsem to nikdy nezkoušela. Dřív jsem ale byla v lese každou chvíli a pak jsem o něm psala po paměti. Náš bývalý statek je ale obklopený arboretem, tedy v podstatě lesem, takže to tam při vichřici bývá "hustý". Obzvlášť při noční vichřici. 


Tato báseň mi připomněla spaní v lese pod širákem. Tu šumění... Ty zvuky! 


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Mari,

taky přeju krásný den. Dnes má být podle předpovědi jeden z posledních slunečných dnů. Tak doufám, že to vyjde.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Žužlíku,

když se ti většina textu líbí, je to O.K.. Ale protože se na "pročesávání" zadrhly oči více lidí, budu nad tím slovíčkem uvažovat. Určitě to slůvko není emočně neutrální a dalo by se obložit lepším verbálním kontextem než je ten v mé básni.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Mari,

moc děkuji. Mně ale kritiky nevadí, pokud jsou slušné a konstruktivní. Vždyť proto jsme tady, abychom si povídali o básničkách.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Alegno,

já mám "pročesávání" docela ráda od hřebenu ve vlasech až po rojnici policajtů a psů v lese při hledání ztraceného dítěte...

Jsem ráda, že se ostatní líbilo.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Žužlíku,

jsem ráda, že se ti líbí aspoň něco.  I metafory podléhají osobnímu vkusu a některé jsou někomu blízké a jiný je pokládá za nepatřičné. Je to asi tím, že metafory mohou plnit spoustu funkcí od pohlazení duše po provokaci.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip

Abakusko, dík.  Kdybych nevěděla, že jsi Slovenka, myslela bych si, že jsi Valaška. Na Vsetíně sa říká "enem" za každým druhým slovem.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip Philogyny

Phil,

je to taková "lesní" básnička a tys měla k lesu vždycky blízko.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip Lerak12

Leraku, díky. Snažím se střídat různé styly a způsoby psaní. Nějaký novátor ale nejsem. Spíš dělám z něčeho, co už existuje, něco poněkud jiného.


Alenakar
10. 10. 2022
Dát tip blacksabbath, Philogyny

Blackie,

párkrát jsem zažila vichřici, které z naší tahrady udělala docela jiný svět.


Alegna
09. 10. 2022
Dát tip

Zasekla jsem se na pročesáváš, ale dál mi hezky plynulo.


Abakus
09. 10. 2022
Dát tip

nejsu teoretik, enem sa mi to páči.


Philogyny
09. 10. 2022
Dát tip

Moc se mi líbí. 


Lerak12
09. 10. 2022
Dát tip

No poklona (!) tvému rozhraní - rozkročením se, mezi "tvým" klasickým poetickým jazykem a flexibilním se vyjádření v poetickém novu. Asi tvá tvorba není jen o uvyklém a zatvrzelém poetickém vyjadřováním se. * Ale o hledání nějakého možného kompromisu. Jinak v dnešní době budeš literárně (byť jen amatersky)  jen "existovat"  jako - jako.

No, třeba se mi to jen zdá, a zdání klame. Však to známe.

Ale ne každý básník dokáže chytit každý vítr do plachet... a na pobřeží si mnohdy ani nepovšimnou.

No, třeba se mi to jenom zdá, a zdání klame? Však to známe! 


  namísto souzvuků.....................větrné útrpné právo...


Alenakar
07. 10. 2022
Dát tip

Evženie,

představy mohou být někdy ještě horší než sny.


Alenakar
07. 10. 2022
Dát tip

Goro,

původně to bylo o třetinu delší. Vyškrtala jsem toho už hodně. Ale možná by se dalo škrtat dál.


To se ti povedlo. Taky jsem nespala, ale jen proto, aby nepřišly zlé sny.


Gora
06. 10. 2022
Dát tip

Z posledním by mi možná jako závěr stačila první otázka - nechat doznít nejistotu...


Alenakar
06. 10. 2022
Dát tip

Díky, Goro.

Možná si pamatuješ, že už jsem vícekrát psala o vichřici. Tuhle básničku jsem se pokoušela napsat trochu "expresionisticky", ale v poslední sloce se mi do ní vloudily ty symboly, které tam asi neměly být.


Gora
06. 10. 2022
Dát tip

Teskný pohled zpět... povedená báseň.


Alenakar
06. 10. 2022
Dát tip

Markel,

díky za hvězdičku.


Markel
06. 10. 2022
Dát tip

líbí *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru