Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - MÁ SETKÁ(VÁ)NÍ S BOHEM?

26. 03. 2023
23
46
443
Autor
blacksabbath

MIMO SOUTĚŽ

 Vzpomínám ....

jak jsem chodívala do kostela s babičkou a dědou. Sváteční den, neděle. Při kázání jsem byla neposedná. Nepomáhalo ani napomínání mé milované babičky. Vůbec jsem nedávala pozor, co pan farář vypráví. Více mě zajímala barevná sklíčka vysokých oken. Když svítilo slunce a vítr pohupoval větvemi lip kolem kostela, krásně se to barevně mihotalo. (Po mši babička chvátala domů dovařit nedělní oběd, my s dědou jsme zašli do hospůdky U Staňků. Děd na jedno točené a nedělní viržinko, já na párek a malinovku.)
Večer jsem se pomodlila "Andělíčku..." a poslouchala jak se oni dva modlí Zdrávas a Otčenáš.
Víra byla tenkrát něco úplně běžného. Pomodlit se, poděkovat u společného stolu. A modlitba za sebe navzájem také.
Dnes se hodně z nás obrací k Bohu až když už je v konci. Modlí se, prosí a čeká, že bude vyslyšen. Ono - co by také jiného Pán Bůh dělal než poslouchal naše brblání, zoufalství, prosby a snažil se je splnit. Vždyť je nás jen 8 019 149 073. A i kdyby si přál třeba jen každý tisící, musel by mít hlavu jako pátrací balón.
Ale asi ve mně babiččino okřídlené semínko víry zanechalo stopu. Dělám to i já. Když je mi ouvej, navštívím kostel. Ten můj je katedrála svatého Mikuláše (tady u nás v Budějovicích).
Vůbec mě nezajímá honosnost výzdoby. A myslím, že ani On si na to nepotrpí.
Pomodlím se tak, jak umím. Andělíčka a odposlouchané Zdrávas a Otčenáš. Jdou slova v modlitbách správně za sebou? A je to důležité?
Nemyslím, že mě vyslyší. Nevyslyšel mě ani tenkrát, když kolem nás létal smrtihlav.
Jde vlastně o něco úplně jiného.
Je tam studeno a ticho. To ticho je důležité. I když studeno v parném létě je také super. V tom tichu totiž jde neslyšně otevírat šuplíky mysli a pěkně si vše roztřídit, podstatné uložit, nepodstatné vypustit. Ergo kladívko ... modlitba-rozjímání může člověku pomoci zpracovat, co jsme nabrali. Možná něco pochopit.
Ať je to, jak je to - vycházím ven, vážnost zůstává u střechy chrámové lodi, já mám hlavu tak nějak lehčí a všechno kolem se zdá býti barevnější.


46 názorů

děkuji za návštěvu...posílám pozdrav z Budějc


Maruško, krásně žasneš:-))))))))


Moje promluva k Bohu se většinou týká přírody, památek, počasí a pak se slovy ,, Bože, to je krása!" žasnu.


krtečku, díky za tvé podělení se....P.S. představuji si, jak podáváš obě ruce...:-)))))


Květoň Zahájský
28. 03. 2023
Dát tip blacksabbath

Inu nosné téma. Jak jsem letorou spíše mlčenlivý zádumčivec, stejně se občas nechám unést. Jak říkám - nosné téma.


Květoni, Milane....děkuji za vaši stopu u díla


Aru
27. 03. 2023
Dát tip

Květoni, skvělá optika, církev nakukala lidem, že bůh bydlí v kostelech a potřebuje od svých věřících gigantické chrámy, čím větší město, tím obrovitánštější. mě to přijde, že v kostelech se uctívá především církev a proto byly postaveny, aby se tam ti věřící taky shromazďovali před zraky církve, už ve středověku znali sčítání lidí :))


Květoň Zahájský
27. 03. 2023
Dát tip Gora, Aru, Alegna, blacksabbath

V Boha nevěřím. Já ho znám.

Bůh, pokud je opravdu takový, jak si jej v naší kultuře představujeme, nepochybně má smysl pro humor.

Má. Já Boha znám. Často s ním mluvím. Ale není to ten, za kterým musím chodit do kostela abych byl viděn ostatními souvěrci a pochválen velebníčkem za účast. Tento chodí za mnou, když máme oba čas na kus řeči.


K3
27. 03. 2023
Dát tip

Květoni, to je docela zajímavé co píšeš o křesťanech. Jsi-li křesťan chápu, máš na to právo. Ale co když nejsi? To mě potom napadá: "Co ty víš o křesťanech a o bohu?" Co se týče mě, nejradši mám malé kostelíky vysoko v horách nebo na docela bezvýznamné vesnici, tam máš větší možnost se s ním setkat a nemusíš říkat vůbec nic.


Abakus
27. 03. 2023
Dát tip Nami 99, Gora, Alegna

Asi som jediná koho modlitba vyhnala z kostola v Ríme  - naplno bol pustený modlitebný elektronický mlynček s otčenášom. Mala som pocit, že aj pre toho najvyššieho je toto trochu príliš. A tak sme zdrhli obaja.


Květoň Zahájský
27. 03. 2023
Dát tip gabi tá istá, Alegna

Křesťané více hovoří o Bohu než s Bohem.

Myslí si, že s ním rozmlouvají prostřednictvím modliteb, ale to si jen pokrytecky nalhávají. Důležitější je upřímnost. Spíše, než odříkávání kodifikovaného textu, je vhodnější projev člověka, který, mantry neznaje, obrací se na něj vlastními slovy.

Bůh stvořil člověka k obrazu svému. A slyší-li našinec v televizi stále se opakující reklamu, co se stane? Nejprve si text zapamatuje, následně zoškliví a nakonec se naučí sdělení ignorovat. Není tedy divu, že Bůh nacvičených modliteb nedbá. Ale co nám zbývá, než to občas zkusit, že. Co kdyby…


Romane....děkuji .....i za podělení se o to tvé


 

Ovšem během nedávné pandemie plížili jsme se zadem do kostelů alespoň pro Eucharistii,..., a nějak nám to v tu dobu (ovšem s kombinací s přenosy v TV Noe, apod.) i stačilo ... :).


 

 

Já jen (Jihomoravák řekne to snad každý?) mohu říci, že si myslím, že lidé, kteří dobrovolně nevyužívají služby církve (včetně pravidelné Zpovědi sv., a  Mše sv.), se velice, velice ochuzují... . 

 

((...)).

Pokud nestihnu na Mši zajít alespoň alespoň dvakrát týdně, cítím se dost nesvůj (a ano; dost často jsem také při bohoslužbě duchem mimo; - chodí mne tehdy totiž  snad ty nejlepší rady... :) ).


gabi tá istá
26. 03. 2023
Dát tip blacksabbath

ja na šmýkaľku v parku (nie v párku)

biele pančušky už neboli biele


já se také nejvíc těšila na páreček a malinovku:-))))


ja som prestupovala z nohy na nohu a modlila sa, nech konečne povie - Iďte v mene božom, omša sa skončila :)


Gabi....děkuji


Aru
26. 03. 2023
Dát tip 8hanka

OsmiHanko, příroda je skvělá, leč ticho v přírodě těžko pohledat, a ano, lidé jsou absolutně všude, takže jsem rezignoval a řeším to tak, že... si dávám to kafe :D:D

ale můžu si snít jak chci o divoké, nezkrocené, mýtické přírodě a jejích bytostech a příbězích ;)

do kostelů nemůžu, ať prázdných, nebo plných, od nohou by mi na té půdě začaly šlehat plameny a já příliš teploučko moc nemusím :D:D:D


8hanka
26. 03. 2023
Dát tip Aru, K3

Aru,mne veľmi pomáha samota v prírode, oveľa ľahšie sa mi hľadajú riešenia, nechávam voľne plynúť čas a myšlienky, chvíľami mám pocit, že je tam niečo so mnou...kostol  má tiež svoju magickú atmosféru, pre mňa prázdny,  na Vyšehrade to bolo čosi ako medzi nebom a zemou, odvtedy sa mi nepošťastilo byť tam sama a mať znovu tie pocity...priznávam, ľudia okolo ma rušia, neprecítim to čarovné...káva to nedokáže:)


Aru
26. 03. 2023
Dát tip

tak to si dáme spolu, teď mám zrovna jedno ;)


blacksabbath
26. 03. 2023
Dát tip Aru

no vidíš - kafe- jdu si jedno uvařit:-))))


Aru
26. 03. 2023
Dát tip

když potřebuju něco zpracovat, dám si kafe, to je univerzální všelék a řešení na všechno :D:D


Karle, tak to má leckdy pěkné divadlo.....děkuji za tvou stopu u dílka.


K3
26. 03. 2023
Dát tip Gora

Já myslím že ani tak neposlouchá co kdo říká, spíš se dívá co kdo dělá.


Zajíci....stačí, že tě zaujal obsah....stejně je to mimo soutěž:-))))


kadeřavá...na místě asi fakt nezáleží....ale měla jsi fainovou studovnu:-)))))


Text se mi po formální stránce těžce hodnotí, ale obsahově zajímavý je.


kadeřavá
26. 03. 2023
Dát tip

Připomnělo mi to když jsem chodila v Brně do školy tak jsem se chodila do kostelu učit.Byl tam chládek a klid a dalo se tam dobře soustředit na rozdíl od našeho smíšeného internátu kde se učit prostě nedalo.Myslím, že každý člověk  má období kdy se obrátí k Bohu.Já vnímám Boha jako lásku:-)a člověka s kterým mohu vše probrat třeba v lese kostel k tomu nepotřebuji:-)


Juliáne - díky!


Nikolasi....díky za nakouknutí


blacksabbath
26. 03. 2023
Dát tip Gora, dievča z lesa

Aru....nojono...i rockerka má někdy potřebu zpracovat nabrané

Jednapoetka...děkuji za čtení

8hanko.....děkuji za podělení se

Irčo......děkuji!!!

Jarmilo.....no je tam taková zvláštní atmoška

Janino, Al. .....děkuji za přečtení....návštěvu (v mé mysli)

Safiáne....to mě fakt těší. Co dodat?

Jani.....asi nám prarodiče zaseli semínko:-)))

Nani, Maru....děkuji!

Luboši, to mručení slyším - usmátý smajlík

 


Kočkodan
26. 03. 2023
Dát tip

Ivi, po přečtení neuslyšíš moje brblání, ke tvým zvukovodům se donese pochvalné zamručení.


... klenby a vitraže znesú veľa, posedieť si v tichu pod nimi a pootvárať šuplíky je blahodárne ... krásne spomienky***


Nami 99
26. 03. 2023
Dát tip

Moc hezké a krásné vzpomínky.


vesuvanka
26. 03. 2023
Dát tip K3

Ivi, moc pěkně napsané, TIP. Když jsem byla malá, chodíval se mnou do kostela dědeček. Fascinovala mě tenkrát nejen výzdoba (barokní kostel. sv. Ignáce na Karlově náměstí v Praze), ale i hudba - hra na varhany, která ve mně vyvolávala pocit něčeho posvátného - úžasná atmosféra. Do kostela jsem chodívala i později.


Safián
26. 03. 2023
Dát tip

Velmi mě zaujalo. Co dodat?


Alegna
26. 03. 2023
Dát tip vesuvanka

Taky ráda navštěvuju kostely, je tam zvláštní energie, energie všech těch motliteb a proseb a taky to ticho pro myšlenky a jejich uspořádání, jak píšeš. Moc ráda jsem četla.


Janina6
26. 03. 2023
Dát tip Gora

Jako vždycky umíš chytit za srdce. Taky jsem z tématu měla dojem, že vlastně mluví o víře... A o radosti ze života. Sama jsem tentokrárt nějak nenašla ten svůj "příběh", co by stálo za to vyprávět. Tak si aspoň čtu a tohle se hodně povedlo.


Jamardi
26. 03. 2023
Dát tip

Pěkně jsi to napsala. I lidé, kteří chodí do kostela pravidelně přiznávají, že kázání zpravidla neposlouchají a myslí si v klidu na své záležitosti. Že se jim v kostele dobře přemýšlí.


Gora
26. 03. 2023
Dát tip

Zajímavý příspěvek, ivi, osobní přemítání "o víře" v širších souvislostech života... 


8hanka
26. 03. 2023
Dát tip

Hovoris mi z duse, krasne si to....do kostola chodim zriedka, nie na omse ci spoved, ale presne ako ty, ked je prazdny, tichy...raz sa mi to podarilo na Vysehrade, to prepojenie s niecim tam hore bolo priam neskutocne...az mi slzy vyhrkli...a ked som odchadzala z nemocnice, kde  mi miesto stretnutia s mamou oznamili, ze uz nie je..nepamatam, kade som  sla, len som sa zrazu ocitla na Marianskom namesti v prazdnom kostole, ktory byva bezne mimo omsi zamknuty...uprimna modlitba dava silu ist dalej, tomu verim, nech sme hocikde...


Jednapoetka
26. 03. 2023
Dát tip

Ivi, ráda chodím do kostelů. Snad pro to ticho, občas mám pocit, že jsem tam něco odevzdala ...A na koncerty, zrovna včera byl jeden úžasný u nás v Liberci v kostele sv.Antonína...:-;


Aru
26. 03. 2023
Dát tip

blacksabbath chodí do kostela? to jsem nečekal iví, asi si v sobotu taky zajdu synagogy :D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru