Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Já - emeritní kouč

27. 03. 2023
14
28
340
Autor
Umbratica

 

 

Kdejaký nesmělý

               začínající básník

mi kdysi strkával pod nos

zpocenou ruku s demosbírkou,

jako by ještě existoval

                       nějaký Parnas

a já tam měl výborné známé:

"Podíváte se na to?"

 

Tehdy jsme ještě hráli hru,

že jde o hodně,

ba, že jde o všechno

a já se choval "svědomitě"

a zbytečně jsem ublížil

         mnoha citlivým duším.

 

V denním tisku už dávno

                nezveřejňují básničky,

protože: "Kdo by to četl?"

Protože: "I trocha dnešní poezie 

                                          zabíjí!"

 

Pořád si ale hrajeme

                 na Velké Umění

zde na smíšených webech,

kam mezi trapné amatéry

zavítá občas celebrita

                 z "literárního provozu".

 

Kdopak už ale dneska dá

              na něčí hraběcí rady?

Kdo o ně stojí,

když žádný mladíček

s cepínem v ruce

a s lanem přes rameno

nehledá šerpu - průvodce

pod osluněným vrcholkem

                         mýtické hory

která už ostatně 

                     neexistuje  (?)

 

 

 


28 názorů

Umbratica
před 11 měsíci
Dát tip

Rhodesie,

to už tak bývá. Já jsem chodívala na horské tůry a nikdy se mi nic nestalo a pak jsem po dešti uklouzla na zahradě a zlomila si nohu v kotníku. Spěchala jsem, měla jsem oběd na sporáku a musela jsem dokončit práci.

Ale i při šplhání na Parnas dochází někdy k těžkým úrazům.


Rhodesie
před 11 měsíci
Dát tip

Umbra - skoro jsi to trefila. Šplhal jsem na štafle... Jedenáct šroubů a tři pláty.


Umbratica
před 11 měsíci
Dát tip

Rhodesie,

jedenáct šroubů? Že ty ses zase šplhal na Parnas!


Umbratica
před 11 měsíci
Dát tip

Veršotepče,

o tom, co se dnes stalo s poezií, přemýšlím neustále. Někdy se mi zde daří i diskutovat s představiteli současné české poezie jako jsou egil nebo Luzz. Pokud bys měl zájem se k diskusi přidat, nebo si ji aspoň přečíst, je pod dílkem Alenakar "Fosílie".


Velmi dobré. Po dlouhé době báseň, která mě fakt oslovila. Vyvolává to filozofické úvahy, co se s tou poezií stalo.


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Málem jsem zapomněl.  Pravá ruka - jedenáct šroubů...


Umbratica
před rokem
Dát tip

Rhodesie,

já jsem měla v sobě po úrazu ještěnedávno tolik železa, že bych asi neprošla bezpečnostním rámem. Kam se hrabeš se svou plombou!  Ani bych nemohla navštívit pana prezidenta...


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Já to spíš myslel ve srandě... To jsme vpodstatě zčásti každý - u mně třeba plomba v zubu... :)

A občas (spíš kdysi) - umělý úsměv   :)


Umbratica
před rokem
Dát tip

Břízo,

"úspěch" včera a "úspěch" dnes jsou zcela odlišné pojmy. Kdysi byl úspěšný ten, na jehož básnické sbírky stáli lidé fronty, ať už to byli třeba Seifert, Hrubín nebo Florian. Takovíto básníci se hojně vyskytovali ve sdělovacích prostředcích a byli kulturními ikonami, které národ doopravdy znal od školáků po důchodce. Co byl úspěch včera, to vím, ale co je úspěch dnes, to naprosto netuším. Poezie ve sdělovacích prostředcích už dávno neexistuje. Nevím, zda se dá za úspěch považovat třeba potlesk uzavřeného klubu jen pro zvané, jakým je současné básnické ghetto.

Poezie není jazyk sám, poezie se teprv musí z jazyka vytvořit. Musí z něj vyrůst jako bylina z hlíny. Problém je ale možná v tom, že u poezie je třeba přecejen trochu(nebo někdy i hodně) přemýšlet. Dnešní mladší generace jsou schopné jen vidět a slyšet a u toho většinou myslet ani není třeba. 


Umbratica
před rokem
Dát tip

Rhodesie,

zčásti umělá jsem. Ale kdo je "autentický" na sto procent? řekla bych, že nejmíň autentický je ten, kdo se o to usilovně snaží, protože je to tak nějak příkaz dnešní doby.


Bříza
před rokem
Dát tip

Umbra . . . ty píšeš poezii z . . . . touhy po úspěchu? Tady a teď?

Básník se zhodnocuje zásadně po smrti

Pošetilče . . . poezie je jazyk. Nemůže zaniknout, dokud lidé existují. Jde o to naučit se jím mluvit - jako kdysi latina - "lingua franca". . . nikoli dostat  cerifikát, že patříš mezi 20 nejlepších latiníků . . .


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Věřím, že umělá nejsi ani zčásti... :)


Umbratica
před rokem
Dát tip

Mojše,

tebe by to ale jistě někam "nahoru" ani nelákalo. Máš přece svůj underground. Vždy jdeš rád "do hloubky".


Umbratica
před rokem
Dát tip

Ellisee,

dala jsem ten otazník do uvozovek, protože - jeden nikdy neví...


Umbratica
před rokem
Dát tip

Rhodesie,

já se vždy snažím být autentická a vidíš - někteří tady si myslí, že jsem jen počítač - umělá inteligence.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Norsko,

plagiát koho? Musašiho?


Umbratica
před rokem
Dát tip

Břízo,

jde o to, že se dá celkem přesně říct, kdo je dnes nejlepším českým hokejistou nebo operním zpěvákem nebou tenistou(lépe řečeno tenistkou). Špička ledovce v určitém oboru je většinou dobře definovatelná. Jen u poezie tomu tak není. Ta současná přestala úplně existovat. Tak kam - mezi jakou "lepší společnost" bych se mohla dostat, kdybych se konečně naučila psát "dobře"? Mezi patnáct nebo dvacet lidí v kavárně Fra?  Nemohu se dočkat, až mě tam těch dvacet lidiček v barevných brýlích pozve!


Umbratica
před rokem
Dát tip

kočkodane,

za to jiní nesnášenliví lidé tady mají obavu, že by je má poezie zabít mohla.

Nevím proč. Jsem přece neškodná.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Biskupe,

možná to má být slovo do pranice. Existuje ještě vůbec nějaká skutečná "oficiální" poezie? A pokud ano, kde je? Já na ni z Vyhnálova tak nějak nedohlédnu. Kdysi jsem si mohla koupit Tvorbu v každém kiosku a ta byla nejen plná básniček, ale i jejich fundovaných rozborů. Kiosky už u nás zkracovaly, takže, kdybych se zeptasla v kamenném tabáku, jestli mají časopis Tvar, mysleli by, že jsem spadla z višně.


Ellisee
před rokem
Dát tip

Líbí se mi to, asi nejvíc ten optimistický otazník 


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Ostře upřímné. A "emeritní kouč" - je super. 


Norsko 1
před rokem
Dát tip

.. ani neexistuje. Jinak výbornej plagiát


Bříza
před rokem
Dát tip Al Jal Úd

O všechno jde stále. Pokud lidská duše existuje. Poezie je její jazyk.


Kočkodan
před rokem
Dát tip

Přesně jak jsem očekával – tvoje poezie mě ani trochu nezabila.


tohle má v sobě břitvu.... a baví mě to


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru