Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Na čekané

31. 03. 2023
20
27
313
Autor
Alenakar

 

 

Noc na posedu -

Nad mýtinou se pasou

zatím beránci

 

Skvělý úlovek!

Pod posedem do rána

vyrostl hříbek

 

Čeká před domem

Té jeho už to trvá

čtvrté cigáro

 

 

 


27 názorů

Alenakar
06. 04. 2023
Dát tip

atkij,

Darmošlapa znám nejen tady z Písmáku, ale i z jeho webu, kde se kdysi věnoval literatuře, než ho napadli hackeři a web mu zlikvidovali. Dobře znám jeho sbírku haiku Kámen v botě. Působí na mne ale spíš jako celek, jako autoportrét moderního "poutníka", který se dívá na svět haikařskýma očima. Že by v té sbírce byly nějaké skutečné jednotlivé "perly" nebo vybroušené diamanty, to říct nemohu.

Japonští haikaři dělali často narážky na Bašóa nebo na jiné slavné autory, tedy na celou subkulturu haiku, na několik staletí před jejich érou, na různé buddhistické teze atd., proto rozhodně nelze říct, že by jejich h. byla jen výsledkem okamžitého prožitku.   Tohle ovšem v západním haiku docela chybí a s tím i jakýsi filozofický nadhled. Západní haiku, včetně toho českého, je docela jiná, velmi mladá, disciplína.


Rhodesie
04. 04. 2023
Dát tip

Pravda. To mi nedošlo...


atkij
03. 04. 2023
Dát tip Gora

Ano, všichni máme svůj kousíček pravdy. Myslela jsem to spíš v kontextu s obsahem. Pokud někdo napíše haiku od stolu tak nápaditě, že to nejde poznat, tak proč ne. Inspirace může přijít i s nějakým dokumentem o přírodě. 

Často se mi dostávají k přečtení haiku třeba Romana Szpuka, který má prostě dar se dívat a ty jeho  postřehy, záblesky z cest nebo v kruhu vnoučat jsou bez prozitku nevymyslitelné...to jim jak jsem to myslela. Důležitý je výsledek a čtenář. V tom určitě souhlasím. 


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip

sveřep,

dobrou chuť! A neboj - hřib satan to není.


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip

Rado,

ano - momentky. Třetí momentka zatímtrvá čtvrté cigáro.


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip

Blackie,

díky. Přemýšlím o tom, zda by se dali nějak Křemílek a Vochomůrka přeložit do japonštiny. Křemeny tam asi budou, ale jestli tam rostou muchomůrky, to nevím.

 


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip

atkij,

mám myslivce v rodině, takže mám k myslivosti blízký vztah a to zejména v kuchyni.

Ano - autentická haiku jsou patrně cennější a haiku by se mělo člověku přihodit. Kromě toho ale i spousta japonských haiku je vymyšlených od stolu. Třeba Masaokla Šiki píše o tom, kolik autorů v Japonsku vymýšlí svá haiku nad dřevořezy.

Dnes se princip "autenticity" silně přeceňuje, což se promítá i do víry, že každé haiku by mělo být autentické. Je to ale jen víra, přesvědčení, nic víc. O úspěchu haiku rozhodují čtenáři, ne teoretikové.


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip Gora

Goro,

Japonci mají k plynutí času daleko hluší a duchovnější vztah. Jejich haiku by měla obsahovat princip wabi - sabi. My Češi si většinou děláme legraci i z času a to nás odlišuje.


Alenakar
03. 04. 2023
Dát tip

Rhodesie,

ano třetí se tematicky liší, ale přilípla jsem to tam, protože je to taky o čekání.

Možná příští paroháč čeká na svou laň.


sveřep
02. 04. 2023
Dát tip

Baštím tu s hřibem 


blacksabbath
01. 04. 2023
Dát tip Jamardi

bivak s měsícem

Křemílek a Vochomůrka

pařez osiřel...:-)))))))))))))

 

 


atkij
31. 03. 2023
Dát tip

Asi takhle: Na haiku/senrju si nejvíc cením autentičnosti. Protože tak ojedinělost opravdických zážitků dostává úplně jiný obsah, než ta psaná od stolu.

Ale možná se mýlím  a třeba jsi, Ali, opravdu strávila na posedu celou noc. I když ty většinou používají pouze myslivci na čekanou. Ale možná jde o nějaký vyhlídkový, nevím. 

Tip za poslední. 


Gora
31. 03. 2023
Dát tip

Žertovná/vtipná haiku/senrju... hodně vtipný je růst hřibu pod posedem. Všechna pojednávají o relativitě času.


Rhodesie
31. 03. 2023
Dát tip

Jako vždy, skvělý.

Třetí se tématicky liší, ale je nejvtipnější. 

Snad to byly jenom krátký Startky...


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

snakeu,

ďábel i haiku se často skrývají v detailech.


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

Jam,

mám k lesu blízko. Asi tak 200 metrů.


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

ukrytá,

někdy se člověk dočká i toho, na co nečekal.


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

Evženie,

senrjú z mechu a kapradí.


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

Poe,

občas píšu o myslivcích. Mám je totiž v rodině. Ale oni Písmák nečtou.


Alenakar
31. 03. 2023
Dát tip

Kočkodane,

dnes nevím jestli se synek - zloduch zklidní. Možná matku zabije. U nás na Moravě je takových případů poslední dobou povícero. Asi to začalo být "moderní" třeba jako vraždění spolužáků a učitelů v USA. Inu - moderní doba...


snake_01
31. 03. 2023
Dát tip

Máš ten správný smysl pro detail.


Jamardi
31. 03. 2023
Dát tip

Hezké postřehy.


hezky učekané*


Jako živé :-)


Bezvadné! Děkuji 


Kočkodan
30. 03. 2023
Dát tip

Zlobí Luborek

mámy facka pořádná

zklidní se týpek?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru