Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePecka z Maďarska: Revizoři
Autor
ulita
Pokusím se neutrhnout ze řetězu, ale s největší pravděpodobností se mi to nepovede. Protože tak skvělý film, který bych si navíc maximálně užila od prvního do posledního záběru, jsem hodně dlouho neviděla.
Revizoři
Revizoři jsou debutem režiséra, scénáristy a původně kameramana Antala Nimroda.
Svěží, postmoderní, místy klipovitá hříčka je největším překvapením „východní kinematografie“ poslední doby, a zaslouženě byla poslána do oscarové soutěže za nejlepší neanglicky mluvený počin maďarské kimatografie.
Celý film se odehrává v bizarním prostředí budapešťského metra, které – podobné tomu pražskému, jen působí víc bezútěšně – hraje ve snímku zásadní roli. Podobně jako například Los Angeles v Collateral je tu místo děje jednou z postav: připomíná záhadného živočicha, který žije svým vlastním životem a ve svých útrobách skrývá tajemné tvory, místa i celé příběhy.
Antihrdiny snímku, revizory, tvoří parta ztracených existencí, narkoleptiků, zoufalců a prosťáčků. V podzemí hrají své podivné smrtelné hry, bojují mezi sebou i s pasažéry, kteří si s nimi co do bizarnosti rozhodně nezadají: proti zoufalcům vymáhajícím lístky stojí pasáci se svými „děvčaty“, ordinérní blondýny, hysterické maminy, nabušení maniaci a růžový plyšový medvěd.
Hlavní hrdina, revizor Bulcsú (neuvěřitelně charismatický Sándor Csányi ) opustil „život na povrchu“, a podzemka je celý jeho svět. Žije tu, pracuje, po ránu krvácí z nosu a možná by se rád vrátil nahoru, ale eskalátory vedoucí ke světlu jsou pro něj příliš dlouhé.
Jeden z vrcholů filmu tvoří scéna, kdy jsou všichni zaměstnanci metra nuceni navštívit „podnikového psychologa“: ve sledu rychle nastříhaných scén dávají průchod svým neurózám, strachům a touhám. Do tohoto momentu jsem měla pocit, že v Revizorech není nikdo normální, opak je ale pravdou. Normální jsou tam úplně všichni.
Obrovskou výhrou Revizorů je kamera a hudba. Nimrod v sobě nezapře svou původní profesi, a všechny ty skvěle načasované záběry nástupišť, kolejí, obřích podzemních ventilátorů a pohledy do tunelů dávají podzemce další rozměr. Pod hudbou je v titulcích jakýsi Neo (jak taky dneska jinak). Filmové muzice bohužel nerozumím, takže jsem schopná jen zamumlat „Fenomenální. Miluju Nea.“ Díky hudbě se ve filmu organicky prolíná realita a fikce (obě stejně halucinogenní) a banální honičky revizorů a pasažérů působí jako scény z těch nejvymazlenějších akčních filmů.
Jestli bude mít tenhle snímek soundtrack, určitě si ho nenechám ujít.
Vedle kamery Nimrod nezapře ani svou rockovou minulost. V poměrně násilných scénách teče rozhodně víc krve, než byste v prostředí městské hormadné dopravy čekali. Celá ústřední partička absolvuje film s rozbitými a odřenými obličeji, a Bulcsú za své závěrečné „vykoupení z temnoty“ zaplatí větším než malým množstvím krve.
Konec, v němž zvítěživši sám nad sebou stoupá ke světlu s oním plyšovým medvědem, působí možná trochu americky happyendově - ale v tomto případě to vůbec, vůbec nevadí.
Protože ani v budapešťském metru sovy nejsou čím se zdají být.