Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bára - 1. část

20. 05. 2008
3
9
1612
Autor
Claire1990

Prosím, pomozte mi svou kritikou zvednout teoretickou litarární hodnotu čehosi, v co vkládám celkem velké naděje a hlavně nadšení ... :)

  Byl přívětivý jarní večer a já jsem si byl náhle zcela jistý, že nevím, co dál. Cítil jsem se tak sám, že mi z toho bylo fyzicky špatně – osamělý chlap před třicítkou, který narazil na neoznačenou slepou silnici. A neumí vycouvat. Ten příměr se mi nepovedl a hned jsem si za něj vynadal. Co ale dál Papír a propiska vypadaly tak lákavě. Něco ve mně, nevím, zda svědomí, sebevědomí, nebo ještě cosi docela jiného, slabě zakřičelo v protest, ale byl to jen šepot: máš tolik jiné, smysluplnější práce a vůbec, jsi lékárník, ne spisovatel! Volání papíru a propisky bylo silnější.

 

Bára byla studentka víceletého gymnázia. Měla modré oči a dlouhé vlasy, taková ta špinavá blond, kterou má na hlavě každé druhé děvče, dokud se nepřebarví. Bára byla výjimečná právě tím, že si je nebarvila a smířila se s jejich nevýrazným plavým odstínem, stejně jako se smířila s obyčejnými rysy v obličeji a průměrnou postavou. V davu zaujala právě tím, jak byla nenápadná a obyčejná.

 

 Stop. Věděl jsem, že nejsem žádný spisovatel, ale nikdo mě nevaroval, že je tak těžké vymyslet první zápletku, úvod, od kterého by se můj román (ano, dovolte mi mé dílo směle nazývat románem a teprve až je dokončím, ukáže se, nakolik tomuto žánru dostál) odvíjel dál. Jediné, co jsem před sebou viděl naprosto jasně, byla hlavní hrdinka. Bára. Proč jsem jí vlastně dal takové jméno? Vždycky mi připadalo tvrdé, snad to způsobovala hláska r, ale spolu s tvrdostí ve mně vzbuzovalo i zdání přímosti: bylo přátelské. Snad jsem v této volbě vycházel z vlastních zkušeností s nositelkami jména Bára. Viděl jsem před sebou v mizejícím světle úplně přesně její tvář do nejmenších detailů. Její modré oči se na mě dívaly trochu překvapeně, ale usmívala se. Vlasy měla v culíku a jen pár pramenů jí neupraveně splývalo podél obličeje. Představa byla tak živá, že jsem natáhl ruku a chtěl jí je dát za uši, ale v tom okamžiku zmizela a já zíral zas jen na bledožlutou zeď. Usoudil jsem, že tento večer už nemá cenu pokoušet se o amatérskou literární tvorbu a šel jsem spát.

  Zdálo se mi o ní a já si ve spánku uvědomoval, že si ráno musím vzpomenout na ten sen a vycházet z jeho děje při pokračování v psaní. Rozumějte, nikdy jsem coby řadový lékárník v jedné pražské apatyce neměl potřebu psát beletrii a slohové práce ve škole pro mne bývaly hororem, ale ten večer, kdy jsem stvořil Báru, jsem měl hmatatelnou potřebu nebýt sám a protože nikdo jiný nebyl nablízku, napsal jsem si vlastní společnici a uvedl ji tak v život. Dalo by se říct, že od okamžiku, kdy se na papíře objevilo její jméno, napsané mou rukou, jsem za ní nesl plnou zodpovědnost. A nemůžete přeci nechat nic, co jste si sami pořídili, jen tak zaniknout a zmizet. Křečka byste nakrmili a pomazlili se s ním, květinu zalili. Románová postava, ať jakkoli amatérská a smyšlená, potřebuje péči stejnou a

větší, musíte se jí věnovat svou fantazií.

 

Bářini rodiče byli oba lékaři. Matka pracovala ve fakultní nemocnici na dětském oddělení, otec byl stomatolog. Doufali, že jejich dcera bude sledovat vyšlapanou dráhu, ale Bára odmala projevovala cit spíše pro estetiku než život. Třicet let krásy, tato slova si vzala za erb a toužila vystudovat jen k tomu, aby se lépe vyznala v tom, co obdivovala, v umění rukou, hlasu a pohybu. Milovala všechny druhy krásy, obrazy a fotografie, hudbu i tanec a ze všeho nejvíc obdivovala dokonalost lidského těla. V tom jediném se podobala rodičům, ačkoliv ti viděli lidské tělo jako stroj na žití, zatímco Bára v něm spatřovala sochu a obraz. Neměla ráda svoji postavu ani svůj obličej, ale smířila se s nimi, jako se smířila se svými vlasy. Chápala samu sebe jako nepovedené dílo, takové, jakých za sebou v hodinách výtvarné výchovy sama nechala několik set.

 

  Těmito větami, které jsem zapsal do sešitu v tvrdých deskách pod včerejších několik řádků, jsem dostál svému přesvědčení, že musím použít motiv ze snu. Zdálo se mi o lékařích.

  Než jsem se stihl znovu zamyslet nad svou Bárou a jejím životem, zacinkal zvonek upevněný nad dveřmi a do lékárny vstoupila příjemně vypadající žena kolem čtyřicítky. Chtěla kapky do nosu a šumivý vitamin C, platila stokorunou a já jí vracel nějaké drobné. Co mě na ní však zaujalo nejvíc byly brýle. Ta milá nastydlá bruneta měla na nose neuvěřitelně zajímavé brýle, jejichž nazlátlá barva, připomínající mi sirup na kašel, prudce kontrastovala s jejíma zelenýma očima. Když odešla, sklonil jsem se nad sešitem, který jsem měl rozložený pod pultem, a začal jsem psát.

 

Jedna věc jí na jejím vzhledu ale rozčilovala – musela nosit brýle. Pobuřovala ji přítomnost cizího předmětu na nose i závislost, která ji k tomuto kousku platu a skla vázala. Přestože neměla příliš mnoho dioptrií, bez brýlí se pro ní svět stával nejasným pohledem skrz zašmudlané okno, bez brýlí nemohla jasně vidět rysy obličejů krásných lidé, které tak ráda obdivovala. Dalo by se říct, že byla otrokem svých vlastních brýlí

a otrokem o to nešťastnějším, že se jí nepodařilo za pět let, po které brýle má, najít takový model, který by jí opravdu slušel a činil její obličej zajímavější a krásnější. Až jednoho dne….

 

 Tady jsem opět přestal psát, ovšem tentokrát nikoli proto, že bych byl vyrušen zákazníkem. Měl jsem pocit déjá vu, a nebo ještě lépe pocit, že lékárna zmizela a stojím optice, Stál jsem vedle plavovlasé dívky, která si s uspokojením nasazovala nové brýle. Musel jsem uznat, že jí moc sluší. Sledoval jsem ji i do metra. Lidé ji míjeli a nikdo netušil, že je šťastná, protože má na nose své nové brýle, první brýle, které jí za ty roky opravdu sluší. Byli zahloubaní do vlastních problémů a nevšímali si nevýrazné drobné blondýnky, která se zvědavě podívala do každé výkladní skříně a okénka v metru, protože se nemohla dočkat, až přijde domů k zrcadlu. Vlastně to byl docela uspokojivý pocit: nikdo Báru a její štěstí nechápal. Nikdo kromě mě. Já jsem šel celou dobu s ní, abych jako její autor sledoval její radost a její příběh, který se poprvé začal odvíjet bez mého přičinění. To, že si šla vyzvednout brýle,nebyla práce mé fantazie, alespoň ne vědomá práce mé příčně pruhované fantazie, abych zůstal věrný jazyku Bářiných rodičů. Nemyslel jsem na to, že bych chtěl jít s ní, až si půjde pro brýle. Ona prostě šla a já ji musel sledovat bez možnosti ovládnout svou fantazii a zastavit Báru.

  Setkání v optice bylo prvním případem, kdy se příběh začal odvíjet sám bez mého autorského zásahu. Poprvé jsem měl pocit, že jsem překročil jakousi hranici, která je mezi popsaným papírem a literární postavou. Pokud jde o to, Bára byla velice živou literární postavou, viděl jsem jasně její tvář a cítil její emoce a v okamžicích, kdy jsem bral do ruky propisku a sešit, měl jsem naprosto jistý pocit, že je se mnou a já jsem s ní. Radoval jsem se, protože vystoupila-li Bára z mé fantazie natolik, že jsem ji byl schopen vnímat, znamenalo to, že už nikdy nebudu sám. Dalo by se říct, že jsme její příběh psali společně. Já jsem do sešitu nikdy nebyl schopen zapsat epický děj. Zůstával jsem u popisů Bářiných vlastností, zkušeností, okolností a reálií jejího života a ona přicházela a prováděla mne svými zážitky, které se tak stávaly zážitky společnými, protože nebyly o tom, co se stalo, ale o tom, co se děje.


9 názorů

Claire1990
12. 08. 2008
Dát tip
Děkuju moc...za všechno a nejvíc za skvěle nalazující úsměvný postřeh Autore, ty jsi holka :) Opravdu me to potěšilo, děkuju

Lakrov
12. 08. 2008
Dát tip
Vydavatel by tě za tohle poplácal po ramenou; nebo možná níž, silněji... a ohnul by tě před tím přes koleno :-) Záznam toho, co mě rušilo při čtení: > Byl přívětivý jarní večer a já jsem si byl náhle zcela jistý, že nevím, co dál. 'jsem' by se dalo vynechat. > Cítil jsem se tak sám, že mi z toho bylo fyzicky špatně S tím zdůrazněním za použití slova 'tak' působí tahle věta tak uměle, zbytečně 'vyšponovaná, jako slogany z reklam. 'Cítil jsem se sám, až mi z toho bylo špatně.' by znělo lépe. > Co ale dál Papír a propiska vypadaly tak lákavě. Tohle asi měly být dvě věty. > ...smysluplnější práce a vůbec... před 'a vůbec' by se hodila alespoň čárka. Nebo středník. > V davu zaujala právě tím, jak byla nenápadná a obyčejná. Jedno ze slov 'zaujala' nebo 'dav' by bylo vhodné nahradit jiným. Takhel to postrádá logiku. Třeba: 'Mezi ostatními byla zajímavá právě tím, jak je nenápadná...' > Vlasy měla v culíku... Oprava: Vlasy měla svázané do culíku... > ...pokoušet se o amatérskou literární tvorbu... Zní to hrozně strojeně > Zdálo se mi o ní a já si ve spánku uvědomoval... Oprava: Zdálo se mi o ní a ve spánku jsem si uvědomoval... ALE KLADNě hodnotím ten nápad: nechat si 'vyzdát' něco, co chci napsat Celý tenhle odstavec je po myšlenkové stránce silný a je vlastně jádrem, či příčinou celého prvního dílu: On si musel Báru vymyslet, aby nebyl tak sám. > A nemůžete přeci... Oprava: 'přece' zní méně 'ordinérně' Přesto se mi myšlenka toho odstavec o lásce, kterou potřebuje románová postava, stále líbí. Za zpracování bys ale zasloužil(a)... to už se asi opakuji. > Bářini rodiče byli oba lékaři. Matka pracovala ve fakultní nemocnici na dětském oddělení, otec byl stomatolog. Tady se snad vyhnout zbytečným slovesům 'pracovala' a 'byl', která nepřidávají žadnou informaci a navíc svým minulým časem dávají nádech jakéhosi smutku z nenávratného 'minula' (ale to je třeba záměr). > Třicet let krásy, tato slova si vzala za erb a toužila vystudovat jen k tomu, aby se lépe vyznala v tom, co obdivovala, v umění rukou, hlasu a pohybu. Milovala všechny druhy krásy... Slovo krása není tak základní životní potřeba, aby se muselo vyskytovat dvakrát na tak krátkém úseku textu. Myšlenkou je i tenhle odstavec silný, ale zpracováním -- jako ten minulý. > kousku platu a skla vázala. Oprava: plastu > Přestože neměla příliš mnoho dioptrií, bez brýlí se pro ní svět stával Oprava: Přestože nebyly příliš silné, svět bez nich se pro ni stával... > ...otrokem svých vlastních brýlí... Vyhodit jeden přivlastek > ...zvědavě podívala do každé výkladní skříně a okénka v metru, protože se nemohla dočkat... Tohle je tak krásný postřeh ze života. Autore, ty jsi asi holka :-) > Ona prostě šla a já ji musel sledovat bez možnosti ovládnout svou fantazii a zastavit Báru. Nakonci by asi stačilo: '... zastavit ji.' Proč ta změna písma v posledním odstavci? Kdybyste to opravovala (jste žena, že jo), přečtěte si s podobnou snahou i druhý díl. Pak pošlete avízo.

Claire1990
12. 08. 2008
Dát tip
stojim, vydavatel to ejste endostal...:D Ne, to ne, ale zajímá mě to, pochopitelně, próza pro mě pořád zůstává ještě nezdolaným pohořím..;)

Lakrov
12. 08. 2008
Dát tip
Mám to zkusit roztrhat na kusy větu po větě a každou zvlášť Ti...? Neboj, nebude to bolet :-) Jen se ptám, jestli o to ještě stojíš, s takovým zpožděním.

domin.go
04. 06. 2008
Dát tip
Začala jsi nadějně, ale pak ses do toho ještě v prvním odstavci dost zamotala. "...slabě zakřičelo v protest, ale byl to jen šepot..." je docela nesmysl. Z monologu spisovatele je cítit nevypsanost, neschopnost udržet tak dlouhý a jednotlitý text na stejné úrovni. Je tam dost kiksů ("nositelky jména Bára," "amatérská literární tvorba"), ale taky dost dobrých myšlenek. Poslední myšlenka před druhou kurzívou je výborná. "projevovala cit spíše pro estetiku než život." - divná věta "stroj na žití" - divná formulace Kurzívy jsou poměrně tuctové (nudné). Ale celkově text vyznívá sympaticky, takže bych ti doporučoval začít povídkami a nepouštět se hned do prózy na pokračování.

Claire1990
20. 05. 2008
Dát tip
Tak i tak :)

IVO
20. 05. 2008
Dát tip
Zatím dobrý, pro povzbuzení *T. Autobiografïeké zápisky? Nebo dobře odpozorované okolí?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru