Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tvarování II.

09. 07. 2001
1
0
1436
Autor
inventor

Cavalerovy "Střepy žen"

Oceňují jeho odvahu (nepáře se s tím, není co dodat, je tam celý ON - falus); oceňují jeho sílu a bojovnost – revoltu – provokaci (dost hustý…, “konečně zase jedna pěkná romantická sluníčkem prosvícená básnička”, drsné, to byla soda); oceňují hnus – ošklivost – odpornost (strašně hnusný ... a strašně skvělý); také jsou rozpačití (Na jednu stránku se Ti to děsně povedlo, ale ta druhá stránka... Jde z ní trochu strach..., Je mi z toho trochu na blití, ale to byl asi záměr); srovnávají jeho “styl” s Filipem Topolem; kdo? Jeho čtenáři…

O co jde? Jedná se o naturalistický popis “SM” vizí, které svou odvahou hraničí s pravidly pornografie. Zůstává vedle popisu ještě něco z poetických prostředků? Jedno přirovnání, které není svébytnou - samostatnou metaforou mimo kontext: “a stejně jako můj penis / i prapory na rakvích přestaly dýchat…” A nejasné poslání na konci básně: “a vykročil tam, / kde jsem přestal ztrácet …” Neadresnost toho místa a neadresnost toho, co je ztráceno, umožňuje si představit jakékoliv zisky.
“Styl” s Filipem Topolem, násilí, jednoduchost a psychotropní náhražky pěstované fantazie, silácky neuvěřitelné zážitky, divadlo kruté obyčejnosti, minimum nebo žádná estetická kultura krásy, a vždycky obžaloba nepřející společnosti. Básnící stíhaných a odstrčených vždycky bojují a nelze jim to mít za zlé. Posláním poezie jsou také etické normy, většina neuspokojených stavem lidství společnosti řekne: “hlavně (nebo dokonce jenom) etické normy”. Krásou je sama obžaloba, její fakt a odvaha, se kterou je přednesena.

Výše zjištěné potvrzuje krizi postmoderních hodnot. Postmoderní = sociologický. Každá vrstva – skupina – menšina společnosti má své typické umění, autonomní svět a individuální krásu. A také relativizující neochotu přijmout (nedej bože pochopit či obdivovat) svět a krásu jiných menšin. Tvrzení, že dekadentní “hnus” může být krásou se tedy opírá o své sociologické zázemí a tím se stává zastoupenou pravdou. Větší, než jiné menšinové proudy, např. hlubinná meditativní poezie, symbolismus, niterná metafyzická poezie a mnohé další. Největší proudy této poezie pracují s polopatismem hříček jednoho nápadu, s důsledným popisem hnusu a hněvu nebo groteskního ironizování. Pracují jen s několika základními poetickými prostředky – gramatický rým, popis, naivní drmolící rytmika, a také s tzv. “naprosto volným veršem”. Stále je to, ovšem, kultura a literatura. Vzhledem k rozpadu všech diktatur po celém světě se zdá tento vývoj směřující k reklamě a kýči, jen k výpovědi o své sociologické skupině, nevyhnutelný, správný a demokratický. Autoři stále cosi pěstují a časem si znovu povšimnou poetických prostředků, které využijí ve svých myšlenkových proudech. Jde o to, který z těch sociologických proudů chce vůbec (a jakou) poezii slyšet.

Nejde o Cavaleru, jeho báseň je samozřejmě dobré publikovat, neboť velmi zdařile (možná nejlépe) ilustruje sebevědomé hnutí “hnusu”. Jde o krásu, kterou lze položit pod nos sociologickým kategorikům napříč. Nelze tak učinit diktátem intelektuální kvality, ale motivací jejich schopnosti opouštět jejich sociologické předurčení, stát se během života nejen dospělým, ale i sebekritickým, laskavým ironikem, a nakonec třebas i rozněžnělým dědkem…

Chápu tedy sice, kde může v “hnusu” vznikat krása, neumím ji však přijmout, zabydlet se v ní, jsem od takové již někde daleko. Snažím se ze všech sil si cestu k “hnusu” neuzavřít, vymlouvám to svému odporu, hledám záchytné body tam, kde vždycky v poezii existovaly, v nesmyslně dobré vůli, optimismu a poetických znacích. Dovedu si totiž představit, jak bezradně se nad mým hlubinným textem snadno kroutí hlavou a hledají důvody jak si vysvětlit zívání nad “zbytečně skrytými významy”, kterým věřím snad už jenom já sám. Společně zatím věříme, že poezie má smysl a já navíc fandím těm, kdo chtějí dobýt Tvar…, ale kde jsou??? Neusnuli???


Bootex
23. 02. 2003
Dát tip
whow

inventor
06. 11. 2001
Dát tip
...protože tě považuji za nejvyhraněnější osobnost ze světa klubu "hnusu" :-))) a byl na to čas, a ...zasloužil sis to :-)))

Cavalera
26. 10. 2001
Dát tip
Stejně by mě zajímalo, proč zrovna téhle básničce jsi věnoval tolik prostoru a času, zatímco ostatním v "Tvarování I." jen obvykle jeden krátký odstavec:-)

Cavalera
16. 10. 2001
Dát tip
Víš myslím, že základní věc v které se mýlíš, je Tvé vnímání impulsu k napsání takové básně. Není to ani oslava násilí, dekadentnosti, onoho zmiňovaného hnusu. Není to ani exhibicionismus, který je mi spolu s brutalitou, cynismem a kdo ví čím ještě, tak často předkládán. Ta báseň není o slovech v ní. Je v ní pocit a možná úplně jiný, než se může zdát. Sám ho nedokážu popsat, je to bezmocnost? Pocit nedosáhnutelnosti něčeho, čeho se chi dotknout a přitom vlastně nevím co to je? Je to útok na soudobou morálku a svět? Tohle není oslava, vyřvávání apod., je mi smutno. Z čeho? Nevím, možná z toho co mám uvnitř. Možná z toho, co se bojím,že mají druzí, nevím.

Krel
12. 07. 2001
Dát tip
no nevím....já bych se přiklonil k clovrdikovi...

clovrdik
10. 07. 2001
Dát tip
Inventore, neusnuli, neboj se. Svým způsobem obdivuju tvojí schopnost napsat stránkovej traktát, kterej by se dal shrnout do věty : tahle báseň se mi nelíbí, protože je moc "hnusná" .

viz Clovrdik :)

kde jsi ? Neusnuls Inventore..asi ne,jak Tě tady čtu,děkuji..bylo to skvělé,velkolepé čtení.

fox
09. 07. 2001
Dát tip
jdu si přečíst cavalerii

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru