Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Anmak

10. 05. 2010
26
25
4328
Autor
Lakrov

 


Prolog


 

"A co budeš dělat, až vyhasnou?"

"Nakreslím si nová, co ještě hoří."


 


 


Anmak


 

Sedět u snídaně a přejídat se, protože jídlo bylo jediným uznávaným důvodem, proč hned nevstát a nenechat se hnát hlasem, oznamujícím: "Tady je zas zima jak v morně!"

Za oknem se sprchovali kosi, a tobě nikdo neřekl, co je morna. Zvědavost umí tížit a tohle slovo mělo váhu strachu. Byla v něm smrt a zima, a radiátor byl určitě ještě teplý. Jenže jak si všimli, že k němu přikládáš ruku, považovali to za znamení, že máš dojedeno, a následoval jasný povel: "Dojdi dolů přiložit!"

Kdyby aspoň neřekli dolů, protože dolů znamenalo ty schody a TU! tmu pod nimi. A se slovem morna, vyvolávajícím tajemnou otázku s neuhádnutelnou, tím víc však obávanou odpovědí, se ti do té tmy vůbec nechtělo. Vypínače se tenkrát nedávaly hned za dveře, ale až dozadu do kouta; kam zrovna dosáhly dráty. Takže první, zlověstně žhnoucí světlo tě uvítalo zdola od země. Vypadalo někdy jak varovný znak pro radiaci, jindy jako nedovřená brána pekel. Šel z něj strach, ale spasit se útěkem by znamenalo otočit se zády, což bylo ještě horší. Nespustit z té pekelné záře oči a pravou rukou naslepo hmatat — proč jen jsou vypínače tak vysoko, aby na ně nedosáhly děti? — a pak, tedy až na druhé cvaknutí, konečně světlo! Teď ještě horní dvířka. Aán, zavrzal litinový pant, a mak, klapla o zeď horká klička. Závan vzduchu jako z pekla tě zaštípal v nose. Pohled dovnitř už ale tak strašidelný nebyl. Ta mihotající se světýlka přece mohla připomínat taky motýly nad rozkvetlou jarní loukou, letní paprsky pronikající hustým listovím, rudě zapadající podzimní slunce nebo ranní jiskření zmrzlého sněhu. Nebo pravěké lovce a jejich převratný objev v dějinách lidstva.

Tak, jak se ti nechtělo dolů, se ti najednou nechtělo zpět; obava ze zpáteční cesty byla možná větší, než strach z právě objevené podzemní říše. Nebo ti tam dole nic nechybělo. Lopata, podlaha, stěny, uhlí — v abecedním pořádku. Lopatu do ruky, ale ještě chvíli vyčkat, než s ní zarachotíš o podlahu. Aby tě ozvěna stěn nepřipravila o varovné šeptání, přicházející před útokem temných sil; jako to bylo v jedné pohádce. Proč je uhlí tak černé? A co se skrývá pod ním? Pavučiny a šmouhy na stěnách připomínaly křídla nočních motýlů z nejhorších snů. Je v uhlí někdo schovaný nebo ty šmouhy samo nakreslilo? Třeba ta vzadu nalevo; vypadala jak zamračený stařec. Ale proč by uhlí kreslilo něčí podobiznu? A čí...?! Nebo je to nějaké znamení? Počkej, neutíkej, jako by říkala. Komu jen se podobá, popuzoval tě jakýsi záblesk z podvědomí, ale strach ti bránil znovu se podívat.

"Co tam mordyjé děláš takovou dobu?" podivil se mužský hlas.

Tobě úzkost nedovolila vydat hlásku.

"Máš už připravené věci do školy?" přisadil si ženský.

Hrrc! Zlost překonala strach a tvá ruka naštvaně rozezvučela lopatu o beton. Tvář na stěně se zahalila oblakem uhelného mouru. Má mordyjé něco společného s mornou, napadlo tě, když pekelná brána polykala černé kamení. A co mour, je přece taky od M.

"Už běž, já pak zhasnu," překvapil tě první z hlasů v těsné blízkosti. Přinášel záchranu; k nepříteli zády se nebudeš muset otočit potmě.

"Do školy se přece nechodí za trest," vyslal za tebou na schody další povzbuzení. "Tělocvik, přestávky, zpěv, kreslení...," snažil se přivést tě na příjemnější myšlenky.

Do druhého dne se tvář změnila; prach do ní vkreslil ostré rysy. Ze šmouhy se stal Indián. Další den začala připomínat spíš siluetu dívky. A den nato se proměnila v uličku neznámého města, v němž se ta dívka záhadně ztratila. Město pak den po dni mizelo v tmavnoucím oparu; mít tak odvahu se do něj vydat... Za týden se na stěně objevil kanárkově žlutý nátěr; prý je potřeba vyzkoušet barvu, než se s ní vymaluje pokoj. A za další týden... to už bylo venku teplo a topit nebylo třeba, do sklepa se už nemuselo. Pekelná brána vyhasla. Venku bylo čím dál víc světla. Bubáci ze stěn se odebrali do věčných lovišť.


 

Tady je zas zima jak v morně...

Dávno už chodíš do sklepa beze strachu; spíš s nostalgií či smutkem. Pekelná brána? Téměř čtvrtstoletí má naproti sobě plynového nástupce. Stačí otočit kolečkem. Lopata zrezivěla a odebrala se do... sběrných surovin. Monotónní šeď stěn. Nic už tě tu nemůže překvapit. Žádní zamračení starci nebo siluety dívek, mizející v ulicích neznámých měst. Zmizelo uhlí. Zbyla jen kupa starých novin, sešitů a papírů, jimiž už nikdo nestačil zatopit.

Bereš do ruky vrchní štos. Kdo ví, proč tě napadlo jej přebírat. Palcem provětráš svazek zažloutlých stránek. Je to jak listovat kalendářem, proti času. Možná to býval tvůj poznámkový blok. Kde se v něm ale vzaly obrázky? Tebe přece kreslení nikdy nebralo. Ovšem tahle podoba je věrná, jak živej, poznáváš zachránce z dávných dob. A tohle je přece Kája! V páté třídě se odstěhovali, ze dne na den, prý do ciziny. Ani rozloučit jste se nestačili. To už je let... nebýt připomenutí, tvář si nevybavíš. Zbyly jen matné vzpomínky. Kdo je nakreslil? Musel tě dobře znát... Listuješ dál. Všechno je zpátky. Zamračený stařec, Indián, silueta dívky, ulice neznámého města... Díváš se na stěnu, zpět do skicáku a znovu na stěnu. Pod kolika vrstvami malby se asi skrývají originály? Bylo by možné některý z nich zrestaurovat? Možná jsou originály to, co držíš v ruce — je na těch listech vůbec něco nakreslené? Nejsou to jen tvé přeludy? Jak provést test na vyloučení přítomnosti přízraků? Pod okénkem stojí odložené zrcadlo. Natáčíš blok proti němu, ale je šero, a tak nevidíš nic. Co se dá dělat... Vracíš se ke kamnům. Otevíráš dvířka. Vrznutí zase zní jako An-mak. Viděla by se vzplanuvší kamna v zrcadle? Nebudeš se bát, když ne? Co ti zbývá... Co ti zbylo?! Už není, kdo by řekl: běž, já pak zhasnu. Začneš tedy couvat a už víš, co budeš dělat.



25 názorů

Lakrov
28. 06. 2010
Dát tip
pro Dave9562: Díky za návštěvu. Po tak dlouhé době od zveřejnění potěší dvojnásob :-)

Lakrov
04. 06. 2010
Dát tip
Děkuji za návštěvu a ocenění. Kéž by to nebyla náhoda :-)

Edvin1
04. 06. 2010
Dát tip
Du-forma je ke čtení těžší. Je neobvyklá, těžko se vžít do vypravěčské pozice autora. Nevadí. Po druhém přečtení jsem byl navýsost spokojen. Mohu jen pogratulovat, a nemám co vytknout. Kvůli takovým textům si zde na Písmáku listuji... Dík, Lakrov :-) P.S. Tvůj styl mi připomíná postmodernu. Tu lepší. Nemyslím, že je to náhoda.

Lakrov
04. 06. 2010
Dát tip
Děkuji za návštěvu, komentář a ohodnocení. Neobvyklá "du-forma" (druhá osoba) byla zvolena jako prostředek pro vyjádření vnitřní samomluvy, za niž snad lze vzpomínky považovat.

Konečně jsem se k tvojí povídce dohrabala, musím říct, že je to povedené díílko. Na malém prostoru jsi rozehrál úžasně nostalgickou hru. Vím, o čem mluvíš, protože jsem se taky jako malá bála chodit do sklepa, hlavně do pořádného, klasicky strašidelného sklepa u babičky. Dnes mi připadá spíš jako lapidárium dávnoí zašlých vzpomínek. I s těmi starými časopisy. používáš hodně metafor a obrazů (MORNA je fakt dobrá), v tomhle případě sem určitě patří. Zajímavá je trochu neobvyklá "du-forma", kterou používáš. Jako bys mluvil sám k sobě. není to ostatně zámě? Určitě si zasloužíš tip.

macecha
19. 05. 2010
Dát tip
To já děkuji za poučení :)

Lakrov
19. 05. 2010
Dát tip
Pro macecha: ... Poutavě? To je spíš záležitost čtení (a dodatečného zamýšlení se), než psaní; kdybys viděla, jak ten text vypadal v první verzi :-) Děkuji za návštěvu a ocenění.

macecha
18. 05. 2010
Dát tip
Tak poutavě psát, já nikdy nedokážu. T***

Lakrov
16. 05. 2010
Dát tip
Děkuji za návštěvu a ocenění. A ještě avízo.

nostalgik
15. 05. 2010
Dát tip
Poutavě napsáno!

jarouch
13. 05. 2010
Dát tip
Jo, dík za podrobnou odpověď, jako dycky od tebe :) mě to právě zajímalo, stylistika mě totiž často při nápadu odvede od povídky k básni, protože mě moje krkolomné věty trápí. Tady to ale není vůbec na škodu :)

Lakrov
13. 05. 2010
Dát tip
Všem dalším děkuji za návštěvu, posouzení a ohodnocení. Pro Jarouch: Snad umím psát i jednodušším, chytlavějším jazykem. Myslím, že 'složitost' jazyka nebyla v tomhle případě ani tak záměrem, jako spíš důsledkem několika faktorů, z nichž nejvýznamnějším je ono psaní ve druhé osobě, představující jakousi vnitřní samomluvu. Dalším (faktorem) je snaha o neopakování podobných slovních spojení (k čemuž myšlenkový 'dialog' svádí). A další faktor -- ten si nechám pro sebe :-) A dík, žes mě přivedl k tomuhle zamyšlení. ...a ještě avízo s případnou omluvou :-)

jarouch
13. 05. 2010
Dát tip
Krásný. Jediné, co ale asi není ani výtka, spíš jen tak - máš dost složitý jazyk, nejde to číst "zběsile rychle"... je to záměr? umíš psát i jednoduše chytlavě?

filemon
12. 05. 2010
Dát tip
:)

baronka
12. 05. 2010
Dát tip
Moc pěkný obraz vnitřního Života čtivé T

Bíša
11. 05. 2010
Dát tip
:o))

Garay
11. 05. 2010
Dát tip
To je velmi velmi "chytlavý" styl... A to moc prózu nemusím.

Lakrov
11. 05. 2010
Dát tip
Děkuji za návštěvu, komentáře a pomoc při odhalení slohových, gramatických či typografických nedostatků. Připojuji několik avíz případným dalším čtenářům. Dotčení nechť prominou.

Benji
10. 05. 2010
Dát tip
Pěkná vzpomínka na dětství. Taky jsem se bál chodit do sklepa. Dík

Anetah
10. 05. 2010
Dát tip
nadchlo *

avox
09. 05. 2010
Dát tip
Dnes čtu asi jinýma očima, všechno je jasné :-)) */

Sebastiana
08. 05. 2010
Dát tip
T*

LadyLoba
08. 05. 2010
Dát tip
nadhera, cetla jsem to se zatajenym dechem

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru