Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mladí a staří

15. 01. 2021
12
59
1152
Autor
bixley

V současné covidové době neustále řešíme, co se starými, co s mladými, podívejme se na to tedy trochu jazykově.

Přídavná jména mladý a starý patří  nejen k nejstarším českým, ale obecně slovanským slovům. Od nich potom odvozujeme podstatná jména označující mladé a staré osoby. Jaký pro to máme dnes repertoár? Mladík, mládenec, mladice, mládež, teenager, stařec, stařenka, dědeček, babička, senior, seniorka. Už z tohoto výčtu je patrné, že označení mladých a starých lidí nepokrýváme jen českými slovy. Každý z výrazů byl navíc typický pro nějaké období.

Asi nejstarším slovem je mládenec, dnes ustrnulé ve spojení starý mládenec. Ale i toto spojení je už dávno na ústupu. Mládenec původně pochází z nářečního množného čísla od slova mládě, tedy vedle mládě – mláďata bylo možné říct i mládence, podobně děvčata, děvčence. Mládenci dodnes  vystupují v lidových písních.

Když jsme už u té historie, je dobré připomenout slovo junák. To má německý základ jung „mladý“. Také junáci se objevují v lidové slovesnosti. Připomeňme si i ruské pojmenování chlapce junoša. Občas ho používáme, když chceme povzbudit staršího muže, že je stále čilý: "Vy jste ještě junák!" Ale dnes známe výraz junák hlavně v jiné souvislosti. Antonín Svojsík ho totiž použil jako český ekvivalent pro anglické scout, skaut.

Slovo mládež zase frčelo v době socialismu. Vždyť proniklo i do názvu organizace, kterou měla pod křídly tehdejší Jediná a Velká strana, KSČ: Socialistický svaz mládeže. Dobře to navazovalo na stavby mládeže v 50. letech minulého století a další akce.

O mladících se v současnosti dočítáme nejčastěji v návaznosti na různé nehody, tedy že například nějaký mladík nezvládl řízení apod. Většinou jde o muže ve věku 20 až 25 let. Mladici se dnešní čeština vyhýbá, nahrazuje ji mladou ženou. Toto slovo užíváme kupodivu spíš ve vztahu ke starší ženě, když ji chlácholíme „vy jste ještě mladice“.  Stejně tak starší ženu na ulici nebo v obchodě oslovíme „mladá paní“. Je to jakýsi druh eufemismu.

Mládeži od třinácti do devatenácti dnes říkáme anglickým teenageři, podle anglické přípony –teen u těchto číslovek. Česká paralela –náctiletí se moc nevžila.

Pokud jde o staré občany, dnes jsou to nejčastěji senioři. Opět jsme se uchýlili k cizímu jazyku, a to k latině. V latině je senior ovšem 2. stupeň od přídavného jména senex, starý, znamená tedy starší. Senioři jsou tudíž starší obyvatelé. Někdy jim říkáme dědečci a babičky, zahrnujeme je do jakéhosi pomyslného příbuzenského vztahu, protože jinak bychom museli mluvit o stařečcích a stařenkách, a to se nám nelíbí, je to k nim neuctivé.

Jaký asi bude další vývoj? Těžko předvídat, ale pravděpodobně cizí jazyky budou dále vítězit nad češtinou. Je to dáno tím, že v češtině význam "nízkého věku" u přídavného jména starý sice zůstal, ale změnily se jeho konotace. Dříve bylo slovo starý chápáno jako synonymum k moudrý, dnes ho vnímáme pejorativně jako hloupý. 

 

 


59 názorů

bixley
28. 04. 2021
Dát tip

Díky za ti, alfonsi.


bixley
18. 01. 2021
Dát tip

Díky za tip, fialko.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

To je jenom ta scéna se starou jedničkou... :-))


Je to krásný humor.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Evži, tak jsem si to našla:

ttps://www.youtube.com/watch?v=UTYohxQLR38


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Přiznávám, že tenhle film tak důkladně neznám. Najdu si ho na netu. :-)


Evženie Brambůrková
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

No, Renato, ,,Stará jednička" byla přece paní Kaplanová při vyšetřování ve vile továrníka Birhanzla.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath, Gora

"Starou jedničku" si nějak nevybavuju. Ale vzpomněla jsem si na vtip:

"Prosím vás, rychle, pane doktore, dítě se dusí."

"A jak je staré?"

"Což o to, staré je dobře, ale dítě už modrá."


Taky by bylo pěkné, kdyby mne na nějaké párty osvovovali: Stará jedničko!

Jako v Rozpuštěný a vypuštěný. 


JJJ...to je vidět podle počtu konemtů...:-))))


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

A úvaha přitom nic moc... :-)


No vida-vida...jaká se tada rozjela diskůzíja...jeden se poučí...i pobaví......:-)))))))


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Prosecký, jasně, ale opravdu myslím, že angličtina, zejména americká, už k zjednodušování vykročila. To slovo kid je první vlaštovka. Píše se a vyslovuje stejně. :-)

Nami, hezké.


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

 

Je dobré mít s účastníky,

ty korespondenční styky.

S každým povedeným stykem,

je člověk víc romantikem.


Prosecký
16. 01. 2021
Dát tip Benetka

Já si samozřejmě dělám legraci. Když se ale podíváme na češtinu s nadhledem, je to šíleně komplikovaný jazyk.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip Prosecký

Luboši, každopádně super, korespondovat s půlou světa.


Kočkodan
16. 01. 2021
Dát tip

 

Renato,

 

 

 

moje znalosti nebyly nikterak omračující a už je také zavál prach zapomění. Moc jsem toho nenamluvil, ale v první polovině devadesátek jsem provozoval korespondenční styky se zahraničními spolujazyčníky (Litva, Argentina, Brazílie, Peru, Togo, Pobřeží Slonoviny).

 

 

 

Laďo,

 

 

 

jen jestli by tě pak ta paní nepovažovala za nějaké pako...


bixley
16. 01. 2021
Dát tip Prosecký

Kočkodane, jinak jsem Tvou znalostí esperanta překvapena. Kde jsi esperantsky rozprávěl?


bixley
16. 01. 2021
Dát tip Nami 99

Nami, uchou je špica! Podle vzoru nohou...


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Jednou jsem v práci na lise ohýbal kovová ucha. Když jseměl práci zapsat do sešitu, měl jsem dilema.

Ohýbání uší - to ne, to je životné

Ohýbání uch - to ne, to je divné

Ohýbání uchou jsem si nakonec schválil

Ale stejně nevím.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

:-)))))


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip bixley, blacksabbath

Slovíčko "kolikpak" je spisovné. Žádné pravidlo tedy neporuším, když příjdu do čekárny u lékaře a zeptám se paní přede mnou: "Kolikpakátá jste?"


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Kočkodane, taky bych řekla. :-) 

Jinak myslím, že kdyby se esperantem začalo mluvit při běžné komunikaci, ne jen mezi zasvěcenci, tak by možná časem taky nebylo tak pravidelné.  Lidi totiž mají ve zvyku pravidla porušovat. :-)))


Kočkodan
16. 01. 2021
Dát tip

 

I já už jsem šedesátplus.

 

(Nemůžu přece psát – hnus!)

 

 

 

V 80. letech jsem se esperanto učil a ta skvostná pravidelnost mým mozkovým závitům vskutku nemálo lahodila. Přesto je na celém širém světě největší kráskou ta naše mateřská čeština.


Kočkodan
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

 

I já už jsem šedesátplus.

 

(Nemůžu přece psát – hnus!)

 

 

 

V 80. letech jsem se esperanto učil a ta skvostná pravidelnost mým mozkovým závitům vskutku nemálo lahodila. Přesto je na celém širém světě největší kráskou ta naše mateřská čeština.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Pardon, uvědomila jsem si, oni už jsou vlastně na té zpravidelňovací cestě. Zavedli slovo kid. :-)


bixley
16. 01. 2021
Dát tip Prosecký

A to nevadí, že angličtina píše child a čte to čajld?


Prosecký
16. 01. 2021
Dát tip Gora

"Díťata" je blbost. Zase se tam mění písmeno na konci. To, proboha ta čeština nemá žádný smysl ro řád? Snad "dítěta" by šlo. Ale jednodušší bude češtinu úplně zakázat. 


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip bixley

Přiznám se, že tomu moc nerozumím, i když ovládám dva jazyky a oba dva jsou český.


bixley
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Anebo dítě - díťata podle vzoru kotě - koťata...


Prosecký
16. 01. 2021
Dát tip

Můžeme o nich mluvit, ale jednodušeji: buď dět a děti, nebo dít a diti. Ono to půjde.  


bixley
16. 01. 2021
Dát tip Prosecký

No nevím, je totiž prokázáno, že nepravidelnost se v jazyce drží tím, že se nepravidelné tvary používají hodně často. A v případě dětí to právě platí. Ledaže bychom o nich přestali mluvit. :-)

Dík za příspěvek.


Prosecký
16. 01. 2021
Dát tip

Další vývoj půjde k jazykovému sbližování a úpadku komplikovaných jazyků. K těm patří, bohužel, i naše mateřština, němčina, francouzština nebo rétorománština.

Vezměmě si jen tu češtinu: Jednotné číslo "dítě", množné číslo "děti"? A mohl bych jmenovat tisíce dalších jazykových nesmyslů. Budoucnost patří esperantu. Labora tago. 


bixley
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, on tím taky naráží na Jesus Christ Super Star...


kdybys měl sbírku LP desek....mohla bych o tom uvažovat, Nani...:-)))))


Za to nemůže tvůj přítel, ale ty pokladní. Já myslím, že je to vtipný....s dovolením....budu to používat....zdraví.... super stará ivi


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

Nami, boduješ!

Blacki, můj přítel při nakupování jízdenky říká, že je super stár. Tán myslí, že je šedesát pět plus. Až na to, že ty pokladní zpravidla jeho vtip moc nechápou. :-)


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Nezašla by jste na kávičku.

A nebo ke mně na chviličku.

Mám krásnou sbírku motýlů

a vychlazenou tequilu.

Můžem se bavit i plesat,

přesto, že jsem plusšedesát.

 


blacksabbath
16. 01. 2021
Dát tip Nami 99

Dobrý den, pane. Je přesně 13.11.....Přeji krásný den!


Nami 99
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi - plusšedesát je super.

Za mně běžná věta, kterou neurazím a neřeším věk.

"Dobrý den paní, nevíte prosím vás kolik je hodin?

 


Renatko,...já to trošku otočím.....:-))))....."prosím vás".... by mělo býti samozřejmostí....a pane/paní...tím se fakt nic nezkazí...


bixley
16. 01. 2021
Dát tip blacksabbath

Já bych souhlasila s tím, co navrhuje Nami, tedy jen paní. A třeba to doplnit "prosím vás", tím se nikdy nic nepokazí...

Dík.


blacksabbath
16. 01. 2021
Dát tip Nami 99

Já to mám stejně jako Evženie.....v komentáři Kočkodana jsem si také nevybrala......Nami to zase strašně zjednodušil....nojo ale.....jak si budeme tedy říkat...když uj jsme plusšedesát??????


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

alegno,to mě taky...  :-)


Alegna
16. 01. 2021
Dát tip

hezky ses zamyslela ......pravda, pořád mi říkají mladá paní.... už mnoho let :)))***


bixley
16. 01. 2021
Dát tip

annie, máš pravdu, tady ovšem to stará znamená přemoudřelá. Je zajímavé, že k tomuto slovnímu spojení nemáme mužskou paralelu. :-)

Kočkodane, díky za vtipné doplnění. Tvoje Odkveťačka


Kočkodan
16. 01. 2021
Dát tip Alegna, blacksabbath

 

Dílko ne zrovna nedávno odkojené autorky jsem si přečetl se zájmem.

 

Půvabných alternativních výrazů pro starší občany nabízí čeština celou přehršli. Například:

 

zraloš – zraloška

 

olďák – oldice

 

polokmet – polokmetka

 

vráskař – vráskařka

 

zažilník – zažilnice

 

pozeniťák – pozenitnice

 

Odkveťáček - odkveťačka


annnie
15. 01. 2021
Dát tip

No, nezapomeňme ještě na úderný výraz "stará-mladá", což opravdu není totéž jako "forever young" :)


bixley
15. 01. 2021
Dát tip Benetka

To se klidně slovně upozorňovalo na to, že jsou staří, děti si moudrých starých lidí vážily, dnes se nesmí říct, že je někdo starý...


Benetka
15. 01. 2021
Dát tip

Toš... Tadyk u nás na slovácku je to skoro to samé: Stareček a Starenka...

Koneckonců asi kdekdo zná Starečka Pagáča... :D

(Bo slovácko sa aj súdí aj nesúdí! :)


bixley
15. 01. 2021
Dát tip

Benetko, necháme se překvapit... :-)

Já su z Brna, babička z Hané. Ta svým prarodičům říkala stařeček a stařenka, nikoli dědeček a babička.

 

 


Benetka
15. 01. 2021
Dát tip

Nemyslím si že by cizí jazyky vítězily nad tím našim mateřským. Spíš je to takové prolínání...

A nevím jak to vnímají ostatní čehúni bo já su moravák ale třeba hodně těžko mi jde přes pusu to slovenské stará mama starý otec. O kolik je krásnější BABIČKA & DĚDEČEK!!!

Ale to jen tak na okraj...


bixley
15. 01. 2021
Dát tip

No vidíš. Jak jednoduché, milý Watsone. :-)


Nami 99
15. 01. 2021
Dát tip

Hezké - zjímavé.

Napadá mně:

Do padesáti - délemladá, nebo brzostarší

Po padesáti - dlouhomladá, nebo spíšestarší

 

Já při oslovení vůbec věk, nebo přídavné jméno neřeším. Ženy mladší i starší oslovuji "Paní" a muže "Pane." Dívku "Slečno.

 


bixley
15. 01. 2021
Dát tip

Nami, díky.


bixley
15. 01. 2021
Dát tip

Evži, máš pravdu, tady to oslovení opravdu pokulhává. Ono nějak samotné paní nestačí, muselo by se asi něco přidat, ale ne věkového, třeba "milá paní",  to by ovšem taky asi neprošlo. :-) 

(o oslovení "dobrá ženo" nemluvě)


bixley
15. 01. 2021
Dát tip

Správná připomínka, Ireno. Další význam těchto přídavných jmen nesouvisející s věkem. Díky.


Rozhodně zajímavé pojednání. V dnešní době mi chybí oslovení pro starší paní. Říkat důchodkyni ,,mladá paní" je dost drastické. Taky by mne nenadchlo, kdyby mi nějaký muž v letech říkal ,,stará paní".

Snad bych unesla ,,madam", ale tak si zase nepřipadám.

Třeba se zde urodí nějaké pěkné oslovení.


Gora
15. 01. 2021
Dát tip

Probrala jsi, Renato, ta přídavná jména z různých úhlů pohledu... Maně jsem vzpomněla na: Ve 2. polovině 19. století vzniká první politické sdružení Národní strana, která se později dělí na staročechy a mladočechy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru