Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bazénikové…/ Bazénkové... - LitBor

11. 06. 2022
32
57
1070
Autor
Gora

s omluvou za možné jazykové nedokonalosti

s poděkováním za konzultaci 8hanky

level č. 1 - kat. haiku/senrju

 

Vodná hladina

pableskuje po dome –

plávam a plávam

 

 

 

Letný podvečer –

na anténe pinka

tak ako vlani

 

 

 

Mračnami  zahrmí –

odháňam sršňa

 

 

 

...

 

 

 

 

Vodní hladina

pableskuje po domku –

plavu a plavu

 

 

 

Letní podvečer –

na anténě pěnkava

tak jako vloni

 

 

 

Mračny zahřmí –

odháním sršeň

 


57 názorů

Gora
11. 08. 2022
Dát tip

Radmilo, díky:-)


Goro a Radovane, parádní...


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

Canus, děkuju, cením si!


Canus
22. 07. 2022
Dát tip

Tretí je skvelé. V druhom mi dajako prekáža pripomenutie, asi by som chcel tiež len dva riadky. 


Janina6
21. 07. 2022
Dát tip

Aháá... super.


Silene
21. 07. 2022
Dát tip

Janina6: Autorka napsala nové dílo přímo pro soutěž (do klubu vloženo), a původní bazénky jsou pak v nové autorské práci podřazeny jako bonus. Myslím, že jde o pěkné řešení.  


Janina6
21. 07. 2022
Dát tip

Aspoň kdyby to Silene zařadila do klubu... posílám prosbu a avízuju.


Gora
21. 07. 2022
Dát tip

Ahoj, nějak jsem zazmatkovala... snad vše uvedu "na míru" soutěže LitBor...díky za shovívavost a detektivní práci!


lawenderr
21. 07. 2022
Dát tip

já jsem ta poslední, co by dokázala správně ocenit haiku - beru všechno jako báseň, jen kratší, o fous :)

Asi nejlepší ta první, protože je divná - přemýšlím nad rozvodněnou řekou a je mi docela úzko a docela osvěženě :) Když dohodím do obrazu bazén, je to matoucí - ale tak nějak příjemně.

Tip a plavu a plavu


Janina6
21. 07. 2022
Dát tip

Zvláštní, taky se mi objevilo, že dílo bylo smazáno, našla jsem ho jen díky Andreinině komentáři. To srovnání české a slovenské verze je zajímavé. Třeba slovo "pinka" zní úplně jinak (možná jemněji) než pěnkava...


Andreina
21. 07. 2022
Dát tip Gora

Vida, tak pěkné haiku a hezké porovná obou jazyk. To zaslouží típnutí.

 

Jen na okraj, mne o ně skoro připravila v avizech hláška, že dílo bylo smazáno. Tak jsem si ho našla až ve Tvém seznamu. Někde je nějaký šotek.


Gora
14. 06. 2022
Dát tip

sluko, taky si myslím, díky...


Gora
14. 06. 2022
Dát tip

Evo, jen pokus:-) a děkuji...


Gora
14. 06. 2022
Dát tip

guy, děkuju, cením si!


zvedavec
14. 06. 2022
Dát tip

Tvoja obojjazyčnosť je milá :)


guy
14. 06. 2022
Dát tip

Hezké letní příjemnosti ..


Gora
14. 06. 2022
Dát tip

Děkuju, Renato:-)


bixley
14. 06. 2022
Dát tip

Irco. Hezky cesko-slovensky.  Krasne momentky a obrázky. 


Gora
12. 06. 2022
Dát tip

Karle, moc dík. Třetí je volná forma, občas některé tak píšu... ale málokdy.


K3
12. 06. 2022
Dát tip

u "pableskovat" jsem v duchu hned viděl co je myšleno, odraz vodní hladiny se tetelí na zdi. I odraz hladiny vody ve sklenici se tak tetelí. Takže s tím nemám problém. Básník si snad může i dovymýšlet nebo přizpůsobit slova... Druhá je taková klasika, není co dodat. U třetí mi chybí ten třetí řádek...


Gora
12. 06. 2022
Dát tip

Ivi, mám ze sršně husinu a krajně nepříjemné zkušenosti... díky!


Gora
12. 06. 2022
Dát tip annnie

an, děkuju za ...


Gora
12. 06. 2022
Dát tip

Jituš, děkuju, jsem si vědoma, že bez názvu by bazének asi zůstal ne zcela pochopen... 


pableskuju s tebou....pěkné!!!...sršně nebrat....pinku ano....:-))))))


annnie
12. 06. 2022
Dát tip

Pěkné! 


atkij
12. 06. 2022
Dát tip

Pěkné, Iri, faktickou poznámku si ale dovolím. Vnímat texty odděleně, bez názvu, je jejich prioritní poslání. Potom i text s vodní hladinou u domu může působit různou čtenářskou interpretaci. Plavat se dá i v rybníce. To znamená, že zde plaveš v protiproudu a stále pozoruješ stejný motiv, na kterém se sama podílíš...ci ho vnímáš, dokud nezměníš směr, neplaveš k druhému kraji...

Mám velice ráda nostalgii dejavu, takže se mi nejvíc líbí pěnkava. 


Gora
12. 06. 2022
Dát tip

Díky - proto jsem dala obě verze...


Rhodesie
12. 06. 2022
Dát tip

Moc pěkný. Překvapila mě slovenština,  už jsem si chtěl dát do překladače,  co je to pinka. Pak jsem ale četl dál... 


Gora
12. 06. 2022
Dát tip

Markel, díky ti!


Markel
12. 06. 2022
Dát tip

zajímavé *


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Evži, díky:-)


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Radovane, posílám úsměv, pobavils...


Pablesky- zajímavé slovo a použité je vhodně. Umím si to představit, i když bazén u domu nemáme. :-))) Je dál v zahradě.


Dát tip Radmila Marie

O mně by to bylo takto:

vlnek zrcátka

na zeď hází prasátka -

prase v bazénu


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Tak díky za tvá slova! Pobavila...


Jamardi
11. 06. 2022
Dát tip

Pěkně ti to pableskuje :) Pěnkava je jistota a když zahřmí, někdy se objeví sršeň a někdy lidé s milými pozdravy. :)


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Díky, Jirko.

Ano, bazén stojí téměř u zdi domku a pokud svítí slunce, hladina se na domě odráží a čím víc pohybu ve vodě, tím silnější pablesky. Jsou to pablesky významem, v němž si slovo představuji, odrazy odrazu... mohu se samozřejmě mýlit.

Děkuji za tvé dojmy, podle mne je tentokrát nejsilnější třetí - i přesah, totiž kontrast mezi dvěma nebezpečími - jedno je daleko, druhé až příliš blízko. V mračnech hřmí a nad hlavou silné bzučení, nebojím se blesku, i když jsem ve vodě, zato sršně, která právě před bouřkou/jako i jiný hmyz/ může zaútočit. Ale forma je volná, zřetelněji mi haiku nedávalo význam, který jsem chtěla podtrhnout, než  zkratka.

Děkuji, Jirko.


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Jani, díky...


a2a2a
11. 06. 2022
Dát tip

Podnětná diskuse, kterou vyvolalo slovo pableskuje, a která svědčí podle mne o vytříbeném jazykovém citu yss.  Stejně jako ona vnímám slovo pableskuje, a je mi jedno, že je ve tvaru slovesa,  jako více efektní než výstižné. Jestliže připustím odraz, pohyb vodní hladiny na fasádě domku, pak působí spíše tlumeně, uklidňujícím způsobem, zatímco pableskování má spíše blíže k drobným zábleskům. V kontextu celého haiku tak trochu vytváří dojem metafory a navíc nesouvisející s dalším veršem plavu a plavu, který, jak to napsat, spíše vyjadřuje následnou představu než odpozorovaný pocit. A to nemluvě o tom,  že mám-li možnost sledovat vodní hladinu a fasádu domku, zaznamenám sice možný obrazový efekt, ale jistě daleko více mne zaujme hladina samotná. Ale to vše je jen mé subjektivní vnímání a nemohu vyloučit, že autorka se nechala unést oním efektem, jen si to prostě neumím dát dohromady.

Haiku s pěnkavou naopak chválím, až na zbytečné slůvko tak ve třetím verši, ale zde je jasná obsahová kontunoita i přesah.

Třetí text mi přijde bez přesahu, jen jakýsi fotozáblesk.


vesuvanka
11. 06. 2022
Dát tip

Irenko, "namalovala" jsi pěkné letní obrázky ve slovenštině i češtině :-))), TIP


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Díky, Hanko...


8hanka
11. 06. 2022
Dát tip Gora

slovenčina je trošku iná, než bývala za mojich študentských čias, pred pár rokmi ma na školení  lektorka prekvapila, koľko slangových a iných slov je akceptovaných ako spisovné...o básnických výrazoch ani nehovorím...

zahrmieva bolo slovo, ktoré ma zaujalo, vyhľadávač našiel niekoľko diel , v ktorých bolo použité, tak ho proste  beriem ako básnický výraz...

po domčeku, po dome...viem si predstaviť  ten obraz odleskov, ale neviem, čo je lepšie použiť v básni...

keď človek rozpráva, je to jednoduchšie...

smazat (ještě 13 minut)

 


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Taky mám pocit, že domček není slovensky to pravé, díky za poznámku, yss. Lepší určitě je po dome...


yss
11. 06. 2022
Dát tip

Zahrmí jednoznačne pomohlo...po domčeku skôr nie ako áno / ono tie "naše rozdiely" sú zákerné aj s predložkami...buď po dome,..domček navodzuje až nechcenú detinskosť, alebo v dome..neviem, snáď ti poradia iní autori


Gora
11. 06. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ

Díky všem, opravila jsem - domčeka a zahrmí, slovo pableskuje nejvíc vystihuje v obou jazycích pocit, který u pozorování oněch jemných, sluncem protkaných stříbřitých vodních "záblesků" ligotajících po stěně domku mám, dlouho jsem jej zvažovala...

pro mne při psaní velmi zajímavý slovenský pokus -  a popravdě jsem myslela, že to bude snadné, ale nebylo...


sveřep
11. 06. 2022
Dát tip

jo!!!

 


yss
11. 06. 2022
Dát tip

Ono je možné že sa autorka snažila poukázať aj na blízkosť češtiny a slovenčiny v slovnej zásobe, ale práve za týmto účelom by odlíšenie /iný front/ atď tento "cieľ"zlepšilo, prípadne tento spôsob zapracovať do ďalších /častí/...

 


yss
11. 06. 2022
Dát tip

Avi 


yss
11. 06. 2022
Dát tip

Nevidím, aby som v komente použila výraz nekorektné, alebo nesprávne, viď pôvodný koment, kde to vysvetľujem "slovo, ale v pretaveni do polohy slovesa, mne osobne asi veľmi nesedí v zmysle správneho "obrazu" nevyvoláva ten žiadúci pocit preblyskovania"

 


8hanka
11. 06. 2022
Dát tip
"pableskovať" - slovenský pravopis - Slovnik.sk
https://slovnik.aktuality.sk › pravopis › q=pableskovať
 
 
  • pableskovať, -uje, -ujú nedok. bás. svetielkovať, prebleskovať; pren. teplá, pableskujúca hmla detstva (Kost.) ...
 

yss
11. 06. 2022
Dát tip

pableskuje...pablesk ako záblesk ok, aj keď je to istým spôsobom zriedkavé slovo, ale v pretaveni do polohy slovesa, mne osobne asi veľmi nesedí v zmysle správneho "obrazu" nevyvoláva ten žiadúci pocit preblyskovania, prípadne zábleskov..buď by teda stačilo ostať pri pablesky po dome, alebo zvoliť výrazovo zdatnejsie slovo...ono celý ten výraz zaváňa trochu "čechizmom' , pretože po dome, po domčeku,  ..pokiaľ bol úmyslom variant pôvodného jazyka tam by snáď stačilo dodať kurzivu, aby tento riadok "nemotal"

 


Gora
11. 06. 2022
Dát tip

Díky:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru