Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Za zenitem II

Výběr: Radovan Jiří Voříšek, Muamarek
17. 04. 2023
18
36
474
Autor
Umbratica

 

 

Jiná doba

 

Časy se mění:

nejprve barokní

         sochy a lípy,

pak elektrické stožáry...

 

Jdeš trojnásobnou alejí

a jako by toho bylo málo,

míjíš dopravní značky

i čerstvé pomníčky

pro místní oběti nehod.

 

Ne - nikdo se už nemodlí

pod panem farářem na podstavci,

co chová v naruči křížek

         jako kamenné nemluvňátko,

zato vesnický motorkář

           obdrží každý den od rodiny

tři další hořící svíčky.

 

 

 

Za zenitem  II

 

Nebe je modré inkoustově

jak decentní vlasy starších dam.

Oblaka - truchlence odvál

optimistický vánek.

 

Dost bylo májů

       s pestrými mávátky slov,

dost bylo hrdliček

          v odéru hájů,

dost bylo slavíků napíchnutých

                       na trny příliš

         voňavých růží.

 

Ne - netřeba nám anglického lorda

z jakési "jezerní školy".

 

Ctěla bych umět psát červencově,

přemýšlet o plodech,

nikoli o lži kvetoucích sadů,

vroucích a mroucích

                   vyznáních

té sebestředné narcistické

                     ouplné lůny

v růžovém oparu nad vodami...

 

Nebe je modré inkoustově,

jak vlasy postarší dámy

      z literárního klubu

                   pro možná až příliš

           pokročilé.

 

Chtěla bych umět psát červencově

i když mi v hlavě straší

                    listopad...

 

 

 

 

 

 

 


36 názorů

Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Safiáne,

ještě jsem se zapomněla vyjádřit k Pusíkovi.

Je to provokatér, který se nedokáže chovat slušně déle než několik dní. Vždy sklouzne nakonec k vulgárním nadávkám a dehonestaci některých autorů. Následně je buď smazán některým z adminů, nebo se smaže sám. Když je někdo smazán, znamená to, že automaticky zmizí všechny jeho komentáře, což může být někdy i škoda. Podle mého názoru může mít i "prudič" občas v něčem pravdu.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Safiáne,

sonet "Mé sonety" jsem smazala, protože nikoho nezajímal a odpovídám ti pod těmito básničkami.

Mám dojem, že tady na Písmáku už prakticky ani nezáleží na tom, jak dobře je sonet zkonstruovaný. Když někdo dělá formální chyby, je na to upozorňován, ale když někdo píše dokonale, vlastně to vůbec nikoho nezajímá. Lidé se chtějí smát, chtějí se bavit, chtějí být dojati, chtějí si zavzpomínat, ale poezie jako taková je jim vlastně už dávno lhostejná.

Vím, že je velmi náročné i "jenom" bavit lidi. To já moc neumím. Na co v tomto směru mám, bych se mohla dovědět jen na sociálních sítích a tam se já nikdy nepřemístím. Takže mi nezbývánic jiného, než tady pomalu umírat jako kosatka na mělčině.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Břízo,

já si ráda podiskutuji s každým, i s panem Litartsem. Vadí mi tady vlastně jen Kamamurovy klony, které se snaží vychovat z konzervativců liberály, jako by liberál byl něčím víc.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Benetko,

díky, vážím si i tipu od tebe. Nemusí to být výběr.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Robine,

podpořil jsi mě v záměru psát pro nový Písmák modernější básničky. Díky.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Marku,

díky za přímo kunsthistorickou kritiku.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Rhodesie,

díky za pochvalu a nové slovo.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Indianska,

někdy už si připadám starší než hnědé uhlí. Teď uvažuji o tom, že se mé archaické veršíky už asi nebudou k modernímu Písmáku hodit.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Litartsi,

"autorka chybovala"? Opravdu? Neslyšel jsi nikdy nic o ironii?  Kdybychom čtenáře jen s vážnou tváří poučovali, bylo by to příšerná nuda.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Litartsi,

jakýpak únik?  Já se přece pokouším stavět ke tvorbě pozitivně. Odkud a kam podle tebe unikám?


Umbratica
před rokem
Dát tip

Radovane,

díky za kladnou kritiku i za výběr.


Umbratica
před rokem
Dát tip

Safiáne,

mám samozřejmě na mysli lorda Byrona. "Netřeba nám anglického lorda" je citát z dobové negativní kritiky Máchova Máje. A že byl K.H.M. "jezerní básník" (jeho jezerní veše z Máje jsou notoricky známé), to je takové ironické konstatování... Byl další v řadě Wordsworth, Coleridge, Southey...


per_zay
před rokem
Dát tip

hmmm ... T 


připojuji se ke chvále kolegů....mně se líbí obě


Diana
20. 04. 2023
Dát tip

Pěkné, působivé.


Safián
20. 04. 2023
Dát tip

Břízo, na Máchu jsem nemyslel. Nebo, lépe. Na Máchu myslím často. Ale v jiných souvislostech.


Velmi působivé, za mne ta první.


Al Jal Úd
19. 04. 2023
Dát tip

Krásné, líbí se mi :)


Benetka
18. 04. 2023
Dát tip

KRÁSNÉ.

Výběr žel dáti nemohu byť bych sto x chtěl.


Bříza
18. 04. 2023
Dát tip

To Safián . . .nenapadl Vás Mácha, když je o něm řeč?


Bříza
18. 04. 2023
Dát tip Benetka

Rád Tě čtu . . . a sebestředných lun na tomto nebi si prosím nevšímej. ***


Rhodesie
18. 04. 2023
Dát tip

Obě jsou sekyšní. Já vím, že je to slovo kravina, tak říkal kámarád ve školně povinném věku něčemu, co se mu hodně líbilo...


Indianska
18. 04. 2023
Dát tip

Obě jsou skvělé. První mě odstřelila. Závěr pecka :) 


Kočkodan
18. 04. 2023
Dát tip

Chci ti tvoje dvojdílko pochválit dubnově.


Litarts
18. 04. 2023
Dát tip

No právě, ti tři nebyli lordy (neuvádí se to), takže chybovala autorka tohoto zápisku, když píše o anglickém lordovi z "jezerní školy".


Safián
18. 04. 2023
Dát tip

Pane Litartsi, zase perlíte. Byron přece nepatří mezi jezerní básníky. Ti jsou tři. Wordsworth, Coleridge a Southey. Možná byste se mohl trochu poučit. V knihovně je určitě budou mít v Renčových překladech. Ale že by některý z nich byl lord ... 



Litarts
17. 04. 2023
Dát tip

Ale Muamarku, nepřeháněj! Srovnávat toto, v malířství s Rembrandtem, P. Brueglem i Canalettem, může jen lidská malost člověka nechápavého, neznalého a nevědomého.


Muamarek
17. 04. 2023
Dát tip

Opět jsi předvedla, co vše dokážeš vyjádřit slovy - a jak. Všedno umíš proměnit v cosi dobrodružného, osobní tragédii dodáš rozměry celosvětové, obecné.

 Tvé obrazy mají ponurost Rembrandta, osobitost Pietra Bruegela i Canalettův smysl pro detail. 

 Je potěšením Tě číst, ať již vážeš do rýmů či ne...

 

 


Litarts
17. 04. 2023
Dát tip

To je přece jasné, Lord Byron.


Diana
17. 04. 2023
Dát tip

Líbí! Ten lord by mě také zajímal  ;-)


Litarts
17. 04. 2023
Dát tip

Žádná síla, jen útěk, únik, ale kam, do prázdna?  


Fíííha - síla! Ve výpovědi, touze, atmosféře, ... ve všem!


Litarts
17. 04. 2023
Dát tip

Tak se to nauč, ale jako básník, ne povídálek dálek.


Safián
17. 04. 2023
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Gora, Benetka

Krásné obě. Ke mně víc promlouvá ta druhá. Kterého lorda jezerního básníka máš na mysli?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru