Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vlasy, vlasy se lesknou

Výběr: Gora, Biskup z Bath a Wells
25. 04. 2023
16
22
457

chce se vyjadřovat s pomocí veršů

rozpletením hexametru bez rýmů volá o pomoc

leze po žebříku z komůrky váže vlasy k okennímu rámu

ostrými nůžkami stříhá bílý cop

 

venku ji obejme měsíc

hřbety střech ježí stegosauří hroty sněhu

kočky hrají za komínem karty

 

a mrzne

 

v hluboce zařízlé ulici prodavači ryb opustili stánky

třpyt poházených šupin stiskne rukou provaz roztřepených vlasů

 

knihy se o tom nezmiňují, a pokud, nikdo je necituje

výhoda básně je, že nikoho vůbec zajímat nemusí

žádné plány neplní

a její děj může skončit nečekaně

 

dopadá na kočičí hlavy

zrcadlo dláždění jí olízne ústa sumčím jazykem

v přístavu se zámořské lodě nadouvají nahoru a dolů

prázdnota hlubiny vypustí k hladině průlom v terapeutickém sezení

 

zvrat v příběhu o svobodě

vyjádřené s pomocí veršů

vyjádřené s pomocí dlouhých zapletených vlasů

splývajících s hladinou


22 názorů

Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

tvoje bezhlavé nálepkování je opravdu úsměvné. Shodou okolností vím o tom, že člověk vznikl mutací už od svých gymnaziálních let za bývalého režimu, kdy nás biologii učila na svou dobu velmi pokroková vědkyně. Neztotožňuji se s žádným imperiálním blokem. Ani se Západem, ani s Ruskem, ani s Čínou...

V mlhách nebytí se postupně ztratíme všichni tady na Písmáku a já asi dřív než ostatní... 


Philogyny
před 11 měsíci
Dát tip

pro Alenakar

Kamarád nafotil uprostřed louky nahou ženu s věnečkem na hlavě, byla v pohybu, tančily jí vlasy a byla krásná...


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

pojmy, které používáš (například "archeonika" nebo "slovansko- arijský") potvrdily můj předpoklad, že inklinuješ k k ruském panslavistickému nacismu a jeho imperiálním fantasmagoriím. Takže hodně štěstí při čtení slovanských run na švédských balvanech!


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

já mám zase obavy, že ty přizpůsobuješ historii jakési své prapodivné osobní ideologii, která se přede mnou začíná v matných obrysech rýsovat.

Exituje celá řada významných starověkých královen a císařoven jak na blízkém východě, tak na dálném východě, třeba v Číně. Co třeba Bilgís, královna ze Sáby, co třeba královna Semiramis, která vytvořila jeden ze sedmi divů světa, co třeba notoricky známá Kleopatra?  Jistěže panování žen bylo ojedinělé a v porovnání s muži - vladaři jich bylo velmi málo, důležité ale přece je, že aspoň některé z vladařek si vedly velmi dobře. Třeba Čína by byla v tomto směru kapitola sama pro sebe.

Zajímalo by mě, co ty vlastně víš o kultuře starých Slovanů, nebo o jejich náboženství. Říká ti něco pojem Tripoli Cucuteni?


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip

Zoroastere,

ale pokud se vrátíme před křesťanství, ocitneme se ve společnosti, kde hrály ženy docela významnou úlohu, a tak nevím, jestli by se ti tam líbilo.

Ani v křesťanské éře nebyly ovšem ženy až tak nepodstatné, jak si asi namlouváš. Když pomineme významné panovnice, jako byla třeba Marie Terezie, mnohé šlechtičny se mohly stát v českém království jakožto vdovy "paní vladařkou" a spravovat dominium a nevedly si při tom špatně.

A co třeba naše předkřesťanská kněžna Libuše?


Alenakar
před 11 měsíci
Dát tip Gora

Zoroastere,

kam konkrétně by ses chtěl vrátit? Do devatenáctého století jako já?

Ale každá lidská společnost žije na úkor něčeho nebo něčeho a ti, co si žili v devatenáctém století skvěle, žili na úkor těch, kteří se měli mizerně. Psal o tom třeba už Dostojevskij v knížce Uražení a ponížení. Těch "uražených a ponížených" bylo tehdy opravdu mnoho, nejenom v Rusku... A kolonie? Tam se o "uražené a ponížené" nikdo nestaral. Jako by to ani lidé nebyli.


lawenderr
před 11 měsíci
Dát tip

jo


Alenakar
před rokem
Dát tip

Lady,

pro mne je zásadní otázkou, kolik lidí dnes vlastně ještě touží po poezii. Já se obávám, že už nás moc není. Internet není temný les, ve kterém bychom my, ztracené děti, hledaly světýlko. Je to spíš hlavní street nějakého magaměsta plná neonů a rozličných reklam. Proto na webdesignu velmi záleží. Je to jako náhle uvidět uprostřed rozkvetlé louky nějakou velmi zvláštní květinu. Například rozkvetlý kaktus.


Lady de Winter
před rokem
Dát tip Philogyny

Děkuju za tip - ale ráda bych poznamenala, že stejně jako šaty nedělají člověka, nedělá ani webdesign poezii. Nemyslím, že je ve finále podstatné, jestli to píšeme na nový Písmák nebo to třeba čmáráme kusem ohořelé větve na skálu, pokud si to tam přečtou ti, kteří si to přečíst chtějí.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Všímám si, že moderněji pojaté verše se k novému Písmáku tak nějak lépe hodí. Ty tvoje s ním ladí mnohem líp než ty moje, archaické. Hodíš se sem, já už ne...  Tip.


Lady de Winter
před rokem
Dát tip Gora

Děkuju moc všem za komentáře, za tipy a Goře za výběr! Nějak tápu v tom novém webu, tak nevím, jak vám poslat avíza, ale snad dospějí ke každému z vás. :)


Rhodesie
před rokem
Dát tip
Skvělý, silný. Super obrazy.  Takový hutný, bez hluchýho místa. SUPER!
 

Philogyny
před rokem
Dát tip Lady de Winter, Rhodesie

Když si žena ustřihne cop, tak se s něčím loučí. Vlasy se stříhaly před popravou. Je to takový symbolickyý...


Pižák
před rokem
Dát tip

pěkný - hezky se to čte a jedna představa navazuje na druhou :-)


Gora
před rokem
Dát tip Janina6, blacksabbath

S nadhledem umíš vystihnout i pocity, s nimiž se obvykle nejde "na trh", a toho si cením. Příběh, ale i metafory, zejména o touze po svobodě skvělé. Bohatá slovní zásoba.


Janina6
před rokem
Dát tip blacksabbath

Mrazí mě... nádherně. Je to působivé a vtahovací, přímo sugestivní. To si přijdu číst víckrát. 

"S pomocí veršů" - pokud na tom netrváš z důvodu, který mě nenapadl, dala bych jen "pomocí" bez s.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru