Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePonurý cirkus
Autor
Umbratica
Na zápase
v Atlantě
jsem sledoval, jak se dole honí a potí
a myslel jsem na toho
Holanďana,
Holanďana s tahy štětcem jako
zubním kartáčkem,
co se nikdy nenaučil správně namíchat
barvy a neuměl sbalit ani
kurvu
a jednoho dne byl s láskou konec
a tak si uřízl ucho a dál
žebral o barvy
a teď
se o něm píšou knihy,
jenže je mrtvej a nemůže si je přečíst
a loni jsem viděl pár jeho obrazů v
galerii,
byly za provazem a hlídaly je stráže, takže
jsem si na ně nemohl
sáhnout.
Ten zápas v Atlantě někdo vyhrál a ta
kurva
Holanďanovo ucho
odmítla.
Charles Bukowski: úryvek z básně "Van Gogh a devět směn"
Ponurý cirkus
Zcuchaná mračna halí věže
do pavučiny soumraku.
Bez fanfár vběhli do manéže
vraníci... Stádo přízraků
točí se v kruhu nad náměstím,
hledá stáj v temném podloubí...
Kdo musí přes den kříž svůj nésti,
zoufalství své vždy prohloubí
v bezedné noci jak ta příští
pod sešeřelým šapitó.
Vyblednou slůvka, jež se "blyští"
v jalových verších... Upito
bude mít Básník, s ním i jiní
"umělci" - šašci z cirkusu.
Kouř z komínů tvář lůny špiní...
Dost bylo trapných opusů
tam u klavíru, nad sešitem
s "dokonalými" básněmi.
Šapitó z cárů mračen šité,
pod kterým klauni oněmí.
10 názorů
Rhodesie,
když jsem četla Ch. B. básničku o Van Goghovi, vzpomněla jsem si na Andyho Warhola. Ten na svých grafikách zobrazoval Marilyn Monroe jako fenomén popkultury. Bukowski zase zobrazil jako fenomén popkultury Van Gogha. V šedesátých a sedmdesátých letech minulého století věděl o Vincentovi zhruba to, co je obsahem básně, každý primitiv. A každý primitiv měl k Vincentovi, jakožto k popikoně, podobně odcizený vztah. Přesto ale ve druhé polovině dvacátého století Van Gogh byl obecně známý fenomén, jakýsi prototyp moderního umělce. Kdo je takovým prototypem dnes? Ve výtvarném umění by se takové postavy, i když mnohem menších rozměrů našly (u nás je to třeba nyní David Černý, před pár lety to byl např. Jan Saudek), ale v poezii? Poezie už byla.
Jamardi,
básníci se především předvádějí. Svou podstatou to jsou většinou jen šašci a herci. Hrají svou roli, které jim osobně třeba připadá náramně zajímavá a originální, ale publikum jejich (často křečovitá) póza vůbec nemusí bavit. A to je pak nářku a pláče! Dnešní oficiální básníci si zakládají na tom, že jsou "autentičtí" a "pravdiví" - tak proč ale do toho jejich cirkusu už třicet let nikdo nechodí?
Benetko,
Bukowski byl outsider a já jsem taky outsider, proto se s ním mohu tak často ztotožnit. Nemohu se ale vyjadřovat tak syrově až brutálně jako on, protože mým základním převlekem je kultivovaný estét z konce devatenáctého století, tedy vlastně jakýsi protiklad brutalisty Bukowského. Obsahově byl ovšem Ch. B. minimálně v mládí vlastně dekadent a nihilista jen bez oné okázalé estétské masky básníků jako Karásek, Hlaváček nebo Opolský.
Kočkodane,
celá jsem jalová jako neplodná pláňka na chudičké mezi nad Vyhnálovem.
Poetko,
nejsem si jistá, jestli po prvním červenci 2025 bude Písmák dál žít. Je tedy docela dobře možné, že tu všichni zpíváme svou labutí píseň. Někteří by se v případě, že Písmák zmizí a ostatní litweby budou už trvale polomrtvé, přecejen sklonili před pány Muskem a Zuckerbergem a přestoupili by na sociální sítě. Já ale určitě ne. Proto se cítím být tak nějak na konci své prokleté "kariéry" a vnitřně se smiřuju s tím, že možnost zveřejňovat své básně pro mě končí posledního června 2025. Proto se víc a víc ztotožňuji s prokletými básníky všeho druhu.
Rozesmutnilo mě to. Různé druhy cirkusů se mohou neustále střídat a všechno ostatní se v nich ztratí jako v černé díře. Básníci jen zachycují skutečnost. Tobě se podařilo zachytit etapu, kdy se do popředí dostávají mračna.
Mám doma sbírku básní od Bukowskiho 1974-1978 Láska je pes a musím říct že nic syrovějšího jsem v básních nikdy nečetl. No... Možná že syrový není ten úplně správný příměr jenže žádný přiléhavější mne momentálně nenapadá.
Nicméně ale to jak píšeš Ty mě zaručeně vždycky dostane!
Paráda!!!
;)
Nevzpomínám si na žádný okamžik, kdy bych měl při čtení tvých veršů zoufalý pocit, že z nich čouhá jalovost jako špinavý palec z děravé ponožky.
Tolik příměrů v jedné básni! Kdybych uměla malovat, byli by to vraníci na náměstí...Moc se mi Tvůj styl líbí...