Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seO smyslu naplněného života
19. 06. 2003
0
0
2606
Autor
Hvezda1620
Zajímalo by mě, v čem kdo vidíte smysl života. Jeho naplnění.
Když se ohlédnete za sebou, z čeho máte radost? Co hřeje a přetvoří váš obličej do úsměvu? Třebas i po letech?
Snad děti? Dobře vykonaná práce, kterou člověk dělá s láskou? Nebo něco jiného?
Jaké konkrétní zážitky diametrálně změnili směr životní cesty?
a) soudit znamená i posuzovat - ne jen odsuzovat
b) tzn. to můžeme odepsat z "božských atributů"
c) to už je argument sám sebou. pokud vím, v bibli se hovoří o tom, že Bůh propůjčuje případně dává svoji moc. takový Mojžíš konal zázraků, a stejně ho to nedělá součástí Boha víc než normálního člověka.
d) ano, nás vykoupil, ale to taky není božský atribut.
sečteno podtrženo 0
Sargis: víš ty co? :)))) na to je čas po práci ;)
a) přečti si Mt 25,31-46!!! Je to výstižné podobenství, Ježíš tam odsuzuje lidi do pekla!
b) ?
c) Ježíšova moc činit zázraky ho nedělá Bohem.... u Jana Ježíš říká např. "já a Otec jsme jedno" atd.... znovu říkám: ani ariáni netvrdili, že Ježíš je pouhý člověk
d) ortodoxní teologie tvrdí:
1. kdyby za nás neumřel na kříži Bůh, nemohlo by nás to vykoupit.... vždyť proč by zrovna smrt jednoho z lisí měla být tak výjimečnou událostí, aby vykoupila lidstvo?
2. kdyby na kříži umřel pouze Bůh a nikoli člověk, znamenalo by to, že Bůh na sebe nepřijal náš hřích a naši špínu, že by tedy náš hřích neukřižoval.... a že by taky netrpěl (neboť Bůh netrpí), že by to nebyla žádná oběť, nýbrž spíše fraška....
o trojičním učení se vedly měsíce a měsíce bouřlivé debaty na ChristNetu, mohu dát odkazy....
Znovu opakuji: Písmo jasně dokládá, že Ježíš byl mnohem víc než člověk, spor může být jen o tom, jestli byl rovný Otci či nikoli.
a) tzn. tím chcšš říct, že když je odsoudil, v tu chvíli do pekla šli, nebo jim to pouze řekl?
b) tím chci říct, že nikde není, že by je odpouštěl jako Bůh, nikoliv jako člověk
c) pouhý člověk? je mocnější vědoucnější člověk pouhým člověkem?
myslím, že lidí co jsou víc než člověk by se asi dalo najít trochu víc...
být jedno s něčím, neznamený být ekvivalentem.
d) zase logika aplikovaná na nelogické věci...
ale dost už. o teologii se vůbec nezajímám, a tuhle debatu tu můžeme vést donekonečna, aniž by se z toho dalo cokoliv vyvodit...
a) soudí lidi a posílá je do ráje nebo do pekla.... jestli tam také šli, to nevím.... předpokládám, že jo :-)
b) odpouštět hříchy může jen Bůh.... to je už učení judaismu... judaisté považovali Ježíše za strašného rouhače, když viděli, že si troufá odpouštět hříchy... a rouhač by byl, kdyby nebyl Bohem
c) řekl: já a Otec jsme jedno....
d) částěčně souhlasím....
teologie je mé hobby :-)
Jen pro zájemce.... kdo by chtěl vidět, jak dalece a šíleně se dá diskutovat o tom, zda Ježíš byl Bůh,
viz:
http://www.christnet.cz/diskuse/tema.asp?id=530
http://www.christnet.cz/diskuse/tema.asp?id=565
http://www.christnet.cz/diskuse/tema.asp?id=588
http://www.christnet.cz/diskuse/tema.asp?id=549
Hvezda: křesťanství, aspoň ve své původní podobě, není o dodržování nějakých kodexů, nýbrž odmítnutí litery (kodexu) a přijetí Ducha (lásky). Původní křesťanství i DNES většina církví se shoduje na tom, že mnozí lidé prostě z nějakého důvodu nezaviněně věřit nemohou... i ti dojdou spásy, pokud milují (láska v křesťanském smyslu není milostná láska, nýbrž cosi jako solidarita.... nebo ještě mnohem víc).
Pán se vyjadřuje k tomu, jak bude soudit, jednoznačně v evangeliu Matoušově 25. kapitole, verších 31-46. Zkus si to přečíst.... budeš překvapen :-).
rainman: víra, pokud je vírou, není berlička.... následovat Pána na Glogotu vskutku není berlička.... je to mnohem více tragická sázka na lásku, na SMYSL lásky....
malé upozornění: pokud se mne na něco ptáte, je dobré poslat avízo :-)
Obecná poznámka: nedělejte si prosím názor na křesťanství podle jeho různých paskvilů, nýbrž podle Písma, zvláště Nového zákona.... všichni křesťané se shodují na tom, že tam je řečeno to, co Bůh po nás chce.... jak to různě překrucují nebo neplní, to už s Bohem nesouvisí :-).
boris: to je bohužel stejný nesmysl.
Búh nikdy nebyl na kříži, a nemohl tam umřít ani neumřít. na kříži byl člověk... se vším všudy člověk. možná věděl víc, možná měl nadání přesahující chápání... ale byl to člověk... a k tomu svobodný ve svým konání.
Merle: podle křesťanské ortodoxie drtivé většiny všech církví, za nás umřel na kříži Bůh, a jen a jen díky tomu je golgotské mystérium spásonosné.... Ježíš Kristus je podle ortodoxie PLNĚ Bůh a PLNĚ člověk, je obojím, to obé je pak sjednoceno v OSOBĚ Krista a ta osoba umřela, tedy umřel Bůh i člověk....
To, co říkáš Ty, je ariánství.... já Ti ho neberu, OK.... ale ortodoxní křesťanství to prostě není.
Boris: na na křesťanství se díky církvi postupně nabalila spousta balastu... a to tam nabalili lidé... kteří někde něco chtěli vidět, a tak to tam viděli...a aby to nebylo málo, tak to uzákonili, protože věřili, že je to tak správné.
to ale nic nemění na tom, co skutečně bylo nebo nebylo
Boris: to já nevím, ale vím co bylo psáno... (nemluvě o tom, jak to bylo procenzurováno) a přestože to, co píšeš je jedna z vzdáleně možných interpretací, v textu nic nenaznačuje, že je správná.
ale tuhle diskuzi můžeme klidně ukončit, protože zatímco ty jsi analytik, a začal bys sem vepisovat pasáže z bible jako důkazy... já jsem člověk který pracuje intuitivně, a veškeré moje argumenty bys zas označil jako nepodložené :)
Jo, už jsem chtěl začít psát :-).
Jen pár poznámek:
a) i ariáni chápali Ježíše jako Boha, ovšem nižšího než je Otec... tedy neuznávali trojiční dogma... jinými slovy: kromě gnostiků nebyl v raném křesťanství NIKDO, kdo by neměl Ježíše za Böha
b) v Janově evangeliu přímý Ježíšův žák nazývá v Prologu Slovo Bohem a mluví o vtělení tohoto Slova čili o zplození a narození Ježíše Krista
c) Ignác z Antiochie (žák Janův) na začátku 1. stol. po Kr. nazývá Krista Bohem běžně
boris: takže se tomu asi nevyhneme....
nazývat krista bohem může kde kdo... ale on sám to nedělá, spíš naopak zdůrazňuje svoje lidství, a vyzdvihuje neobsáhnutelnost božích záměrů lidmi.
brát ducha svatého za jakousi samostatnou část, to je doslovnost jak prase.
ikdyž byl Boží záměr - přes jeho slova "vtělen" do krista, neznamená to, že by Kristus přestal být člověkem (nebo jím nikdy nebyl) ale stal se jen informačním kanálem pro něco většího... to ale jeho lidství to nemůže popřít.
několikrát by sám kristus na pomezí "vzpoury"... odchýlení se... nechtěl se nechat zabít... nebyl si jistej.... měl strach...
nazývat ho Bohem, jen proto že tyhle pochyby nakonec odsunul a překonal.... to velmi snižuje to co udělal.
Kristovo lidství VŮBEC nepopírám! Ortodoxie říká: plný Bůh, plný člověk. Špatně jsi mne pochopil: trpěl jako člověk, pochyboval jako člověk, došel na kraj zoufalství.... BYL ČLOVĚK, ale byl i Bůh.... to Bůh se STAL ČLOVĚKEM, aby za nás trpěl až do krajnosti, aby za nás zemřel.....
Volal Otce, modlil se k Otci, mluvil o Otci.... Otec je první božská osoba (v trojičním učení). Bůh je podle trojičního učení JEDEN ve třech OSOBÁCH: Bůh Otec, Bůh Syn, Bůh Duch svatý....
Krédo říká o Ježíši Kristu: Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený, nestvořený, jedné podstaty s Otcem, skrze něho všechno bylo stvořeno, on pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil na zem... přijal tělo s Marie Panny a stal se člověkem...
tohle je přesně učení, který vzniklo až dodatečně a hlavně proto, aby lidé Krista mohli zbožštit... lidé totiž nechtějí uctívat lidi. raději vzhlížejí k bohům. lépe se pak snášejí to, že se jim nevyrovnají...
BTW: mám pocit, že Kristus by z toho radost neměl.
Kristus o sobě (Synu člověka) mluví jako o soudci, který bude soudit všechny lidi (Mt 25,31-46), odpouští hříchy, dělá zázraky, přemáhá smrt.... myslím, že atributy Boha má.
Trojiční učení ve své precizní podobě vzniklo během prvních 4 století dějin křesťanství, ale jak už jsem řekl, jeho základy jsou v 1. století po Kristu, v Písmu a v tradici.... opakuji: všichni křesťané, kromě gnostiků, chápali Ježíše jako Bohočlověka, jako Boha i člověka..... ta shoda byla zcela všeobecná.... spory byly jen o tom, zda je rovný Otci nebo zda je to nižší Bůh.
ortodoxní křesťanství se potom vyvinulo v trojiční nauku.... východní formulace Trojice (tzv. monarchie Otce) je někde uprostřed mezi ariánstvím a západním řkc pojetím. Myslím tedy, že původní (východní) učení by co do myšlenky spojovalo VŠECHNY křesťany prvních staletí (odpor k ariánům měl spíše politické motivace a řevnivost), kromě gnostiků (kteří se ovšem od křesťanů liší v jiných zcela zásadníchvěcech).
V poslední době dichází k jednání mezi jednou z východních nestoriánských (neortodoxních) církví a řkc.... tyto dvě církve jsou izolovány ve svém vývoji od sebe asi od 4. století po Kr. Přesto s překvapením bylo zjištěno, že jejich učení je téměř zcela shodné (co do nauky o Kristu).
odpouští hříchy? on sám za sebe?? nebo říká: Bůh ti odpusť? kromě toho za Boha odpouští hříchy každej círekvní zpovědník.
zázraky? dělá je on, nebo jen jeho prostřednictvím Bůh? nebo je to prostě jen větší mocí nadaný člověk? zázraků bylo povícero, nejen od něj...
přemáhá smrt? tím myslíš to, že po několika dnech "vstal z mrtvých"? udělal to on, nebo "ho vstal" Bůh?
přesně pro tohle nemám rád církve...
a) on sám bude soudit (podle Mt 25,31-46), ovšem u Jana zase často říká, že nedělá nic než to, co chce jeho Otec :-)
b) církevní zpovědník neodpouští hříchy.... to dělá jaksi Bůh... já jsem řkc zpověď nikdy pořádně nepochopil a nesouhlasím s ní.... starokatolíci ani protestanti tohle nemají.... a pravoslaví to tuším pojímá taky jinak
c) zázraky.... jak se to vezme, normálně to vypadá, že je dělá on, ale u Jana v jedenácté kapitole, když vzkřísil Lazara, to vyznívá tak, že Otec.... jenže oni jsou co podstaty jedno, chápeš?
d) přemáhá smrt nikoli tím, že on sám vstal z mrtvých (jestli to udělal on nebo Otec.... to je totéž jako u toho Lazara), nýbrž především tím, že NÁS vykoupil ze smrti....
pro co to nemáš rád církve? já je taky moc nemiluji....
Hvezdo, myslím, že se Ti nestane nic...akorát ve chvíli, kdy člověka popadne depka a pocity marnosti a nesmysluplnosti, ten věřící má oporu, berličku, útěchu ve své víře, zatímco Ty se z toho musíš vybabrat sám...
ššššššesnácetdvacet.: Jo. Bylo mi špatně, řádně špatně, dokonce bych to nazval impertinentním slovem: BLBJE mi bylo, tak strašně blbě, že jsem (opět) přísahal, že už nikdy nebudu pít...
Ale dobře mi tak! Za kařdé opití má následovat trest
a já nejsem proti :--)))))))
nicméně: Já už to nikdy neuděláááááááááámmmm------- :-)
Hvezda1620
21. 06. 2003Hvezda1620
21. 06. 2003
Ne, Merlem nesouhlasim. Ono, právě to je svým způsobem smysl života - a ten se u lídí, co hledaj Boha diametrálně liší od smyslu žití zapřísáhlých ateistů - smyslem pozemského života z pohledu křesťana (tím pádem i z mého) není až tak Obchod - Já budu dobrej, Ty mi, Bože, spasíš, jako spíš proces poznávání... Něčeho nepoznatelného. Poznávat a žít v souladu s tim, co už člověk zná. A věř mi... hledal jsem se v mnoha jinejch věcech, než v Bohu... A nakonec jako jedinej mi nabídl to, že... Nemám potřebu dál hledat, jakýsi naplnění, který se mi nedostalo v týhle míře, timhle způsobem, nikde, ani v synkretistických východních směrech, ani v samotný kabale, která staví na Hospodinu. Liší se to, a kdo vyzkoušel, ví o čem mluvim. A... btw, je krajně neetické popírat něč víru jako nepravdu. Dokaž, že Bůh neni, že Kristus nežil, že ho neukřižovali. Hm? :-)
JRR: vůbec jsi nepochopil, co jsem napsal, a tedy ani s čím nesouhlasíš
přečti si ještě jednou, co byl ten bod D, a možná si všimneš, jaká blbost tam je napsaná (jako obvykle boris sčítá hrušky a jabka)
jen pro tvoji informaci, i já věřím
Merle: Jo-o. Napotřetí, našel jsem to tam. Promiň:-) Fakt, už chápu (resp. už konečně nechápu:-) )
Hvezda1620
20. 06. 2003Monty_Python
20. 06. 2003
JRR.... souhlasím i nesouhlasím :-). O poznání nejde (1K 13. kap.... vždyť my známe jen jako děcka, jako v zrcadle, víme velké kulové)... jde o lásku (a toho je plný Nový zákon). I zapřísáhlý ateista může milovat, i zapřísáhlý atesita může být blízko Bohu.
Jinak souhlasím s odmítnutím "obchodnického" pojetí spásy.... to je jasné! A pokud jde o víru.... cožpak není plná tajemství? ptám se: jak jsem uvěřil? a věřím? a věřím dostatečně? a jak a KDY uvěřili apoštolé? Víra je pouť.... absurdní, mystická pouť za golgotským mystériem s golgotským mystériem na zádech....
Merle: ano, správně by to mělo znít takto:
d) naše láska by nebyla ničím, kdyby Bůh, který je láska, z lásky k nám za nás neumřel na kříži, aby smyl to všechno, čím se my všichni prohřešujeme proti lásce....
psal jsem v rychlosti a stalo se.... omlouvám se
Hvezda1620
20. 06. 2003Navždy_Tvůj
19. 06. 2003
moje životní cesta nabrala jinej směr poté, co jsem nejdřív začala chodit do skauta a potom se setkala na intru s človíčkama, kteří radikálně změnili moje směřování, teď žiju spíš samotářštější život, důležitý je pro mě, že žiju s partnerem, kterej se mnou sdílí život, jako já s ním, moje směřování je spíš "proti", něco jako rebecca, kašlu na oblečení, umělý utužování vztahů v práci kolektivníma večeřema a pitkama, spíš se snažím kultivovat svoje nitro, než vnějšek, nějak si to v nitru uklidit, utřídit si vztahy s Bohem, přírodou a lidma kolem, v tom tak nějak vidím smysl pro sebe
ideálem je pro mě sbalit sebe, muže a odstěhovat se na louku do chalupy, mít děti, ovce, zahradu, starat se o rodinu, zvířata, číst a překládat (pracovat z domova)....
Autoři literárních děl bejvaj většinou zvláštní brouci, dost často psychicky nevyrovnaní a vůbec divní, jen co je pravda a proto si troufám říct, že tohle ehm... divadlo postrádád poněkud smysl. Nechť si ho někdo vede v klubové sféře, kde vrána vráně vši vybírá, ale na celopísmáckých upoutávkách mi přijde vážně, ale vážně nanicovaté( no co sem si vzpomněl na pana profesora(teď nemylsím Lyryka, ale Klause:-))
shamman: je to diskuze podle všech pravidel, a ta se stejně zobrazí na hlavní stránce...
Já tam vidím divadlo. Jinak samozřejmě máš pravdu, ale kdyby to bylo zařazený v nějákým tom klubu, myslím, že by to pomohlo.
Hvezda1620
19. 06. 2003
Cením si Rebečina vyznání.... moc.
To téma je tak složité, obsáhlé a plné nedorozumění, že by se o tom muselo psát léta a léta, než by se dalo napsat něco rozumného.....
já mohu shrnout svůj postoj do jednoduchých bodů
a) svět sám o sobě je absurdní
b) jediné, co má smysl, je láska, ale ta vždy na tomhle světě nakonec prohrává (přinejmenším smrtí)
c) život nemá smysl ve světě, ale v té lásce
d) která by nebyla ničím, kdyby Bůh, který je láska, z lásky k nám za nás neumřel na kříži, aby smyl to všechno, čím se my všichni prohřešujeme proti lásce....
aby nám otevřel ráj čili naplnění lásky, nekonečno lásky
rebecca: OK.... nezdá se mi to vůbec tak jednoduché, ale nic proti :-). V tomhle se lidi budou vždycky lišit.... a svým způsobem máš rozhodně pravdu :-).
Láska rozhodně neprohrává tím, že je život konečný...ve věčnosti je síla...
Smysl života jako takový nemá asi nikdo z nás, Ti kdo si myslí, že ho mají se mýlí...jenom si myslí, či spíše si toužebně přejí mít nějaký cíl, nějakou pevnou půdu pod nohama.
Krel: možná..... víra není vědění, víra je spolehnutí se na toho, s kým jsi denně v modlitbách.... kdo Tě svou milostí uchvátil.... ono se to vlastně nedá říci :-).
Beru Tvůj názor! :-) Víra je to, co žije tváří tvář totální desiluzi.
Věřím ve světlo na v nějakého "boha" kterého jsme si stejně vykreslili mi jako lidé...
Třebas(určitě) není takový jakého ho známe...takového ho jen mi chceme mít...
Ale to je na dlouhou debatu bez konce a výsledku:-))
Souhlasím :-). Jen podotknu, že ortodoxní křesťanství jednoznačně učí, že Bůh JE NEPOZNATELNÝ.
:-)
O smyslu života už stejně všechno (?!) řekli Monty Pythoni, né? ;o))))))))))
m.