Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

První svaté přijímání

Výběr: Print
25. 11. 2003
22
0
9909
Autor
Rowenna

Otřesy přiznání

nesu se, nesu

k prvnímu přijímání

 

křivé hubeňoučké nohy

bílé šaty, úsměv příliš široký

trochu pokřivený, tu svíci neunesu

maminko, je přetěžká

 

tisknu ji k hrudi

tam kde to zatím

něžně puká, jak na jaře

na zimou zhrublém poli

proráží semínka. Lup, lup

právě tak

budu hulákat

až budu žensky

 živá

 

jen co přiznám

první nesmělé

hříšné sny.


Perchta
24. 12. 2003
Dát tip
Rowenno: ani já nevím, ale to jsou přece ta nejlepší díla, co se zahryznou pod kůži.

Perchta
23. 12. 2003
Dát tip
Rowenna = svátost ouvej, ouvej ach :-)) já znám jiná "přijímání", tohle ne. Obvykle píšu jen hvězdičky, tak teď se stydím, jenže já kritiky neumím, tak možná proto jsou tu i ty hvězdičky, pro mě.

Rowenna
23. 12. 2003
Dát tip
Perchta: ani nevím, jestli se ti to líbí nebo ne. :-) Jinak - ten název je hrozně zavádějící, prostě to vůbec není o svatém přijímání. :-)

Rowenna
01. 12. 2003
Dát tip
Dík za rozbor. :-) Jen, to, co puká na hrudi, to není srdce, pukající srdce, takovouhle banalitu bych snad nepoužila. Tam na hrudi pučí dívce ňadra. Ještě ne žena, a už ne dívka. Ta báseň je křehká jako je křehké období dospívání v životě ženy. Mám ráda tuhle dívku. Líbí se mi i tahle báseň. A mohla by být lepší. :-) Ale přesto: teď to vidím. Opodstatněnost výtek. Ano, takhle to má smysl. Za tu poslední kritiku opravdu děkuji. :-)

mejdeji děkuju nejen za sebe! tohle má velký smysl (ale to, co jsi napsal jako první "kritiku", když porovnám s poslední ... doufám, že chápeš, proč jsem si do tebe "rýpnul") a proč jsem se nesnažil podobným způsobem báseň obhajovat? protože Rowenna je pro mě srdcovou záležitostí (vzhledem k tomu, co jsem již přečetl), že její díla nemůžu hodnotit z hlediska formálního, které již v ní dozrálo a měnit se zásadně nebude. o to víc se raději obracím k obsahu, který, ač přes drobné nedostatky, je obhajitelný sám sebou a je nevyvratitelný, myslím, že ani ty by sis na to netroufl (přesto netvrdím, že by se s Rowennou nedalo polemizovat!, leč v jiných dílech)

mejdej
29. 11. 2003
Dát tip
to Swedish_Nigg: Jako kdyby přání nevyjádřit svůj vlastní názor bylo otcem rýpnutí, které sice mejdeje pobavilo, ale tím, že ani neaspirovalo na to stát se vyjádření k dílu, o kterém se tu máme bavit, zas až tolik nezapůsobilo.

mejdej
29. 11. 2003
Dát tip
Autor kritik se nijak netají tím, že lyrické nerýmované básně musí být natolik "nabité" věcmi, které lahodí kritikovu vkusu, že není lehké dostat od něj pochvalu. Ano, mám radši poezii pevné formy, metra, rytmu, ale proti gustu přece žádný dišputát a místo toho, aby se zuřiví obhájci tohohle dílka snažili mě nějakými argumenty přesvědčit o tom, že na jejich plýtvání TIPy něco je, všichni se do autora kritiky zdařile obuli a div z něj neudělali plkala, který si chladí žáhu tím, že plísní nepoplísnitelné. To je škoda.

mejdej
29. 11. 2003
Dát tip
Autorovi výše zmíněných kritik tedy nezbývá než sdělit svůj názor natolik konkrétně, aby nebylo pochyb o tom, že jen tak neplácá. Předesílá přitom, že veškeré věty níže i výše uvedené jsou prezentací jednoho člověka a není jejich účelem stát proti davu, nýbrž dospět k názorové výměně, která by oběma "táborům" prospěla. "Otřesy přiznání nesu se, nesu k prvnímu přijímání" Už v první sloce se objevuje, pro mě nepochopitelný kontrast. Vnímám sloveso - nést se - jako zdůraznění okázalosti a apatické nonšalance pohybu. Krom toho mi již zmíněné sloveso neustále evokuje "Jednou z lesa, domů se nesa, moudrý Ezop...", kde zase figuruje jistá parodičnost. Proto sloveso - nést se - v souvislosti s - otřesy přiznání - působí na mne tak krkolomně a zapeklitě, že bych je uznal v inspirovaném haiku nebo jiné miniatuře, ale nikoliv v básni, jejíž menší čás tvoří. Pokud by zmíněné trojverší bylo haiku, s TIPem bych neotálel a smekl bych pomyslný klobouk, ale jak říkám, jen za předpokladu, že již toto trojverší by bylo celou básní. Je v něm totiž obsažena celá dějová i myšlenková rovina, kterou se mi podařilo dešifrovat. "křivé hubeňoučké nohy bílé šaty, úsměv příliš široký trochu pokřivený, tu svíci neunesu maminko, je přetěžká" Sloka, které říkejme popisná. Vypustil bych z ní první řádek, který krom toho, že pomáhá čtenáři představit si onu dvku ještě daleko lépe, neplní žádnou mně žřetelnou funkci, navíc se ob verš opakuje - křivé - a - pokřivit - kde jedno druhému účin oslabuje. Navíc by báseň po škrtu již zmíněného prvního verše měla jistou veršovou formu 3-3-9-3, což by mi bylo sypatičtější jak na čtení, tak i na přednes, případně hudební podbarvení. Jinak je sloka dobrá a je v ní velmi pěkně zachycen onen náladový kontrast, - úsměv příliš široky a trochu pokřivený - se mi líbí opravdu hodně. "tisknu ji k hrudi tam kde to zatím něžně puká, jak na jaře na zimou zhrublém poli proráží semínka. Lup, lup právě tak budu hulákat až budu žensky živá" Pominu povedenou přírodní metaforu "prorážejících semínek a pukajícího srdce", která je a nevěřím, že není, moderní fintou, protože přírodní lyrika se opět vrací a spousta mladých autorů se začíná orientovat právě na ni. Ovšem taková metafora je funkční výpní a má v básni své místo. Autorka si zde ohla daleko více vyhrát s druhou půlkou sloky, kde s láme "to dívčí" na "to ženské". Pokud by se podařilo, a věřím tomu, že by se podařilo, vygradovat kontrast mezi dívkou a ženou, mohla být sloka samostatnou pěknou básní. "jen co přiznám první nesmělé hříšné sny." Konec básně je mi sympatický tím, že na vhodném místě navazuje na sloku předchozí, vyjadřuje jakýsi úšklebek nad tím, jak málo a zároveň mnoho je třeba obětovat k přerodu dítěte v ženu. Ale neplatí zde ono - konec dobrý, všechno dobré - takže jsem TIP nedal a jen se divím nad tím, jak takovou nadějnou autorku mohou její čtenáři vyloženě kazit jen slovy chvály. Každý kdo Rowenně dává jen TIPy a víc se s ní nezabývá by se měl zastydět, namítnete možná, že básní je na Písnáku spousta a nemáte čas nad každou strávit hodinu. Ale o tom to právě je. Snažit se pochopit a porozumět, snažit se poradit a vyjádřit svůj názor, o tom to tady původně mělo být a většina z vás ví, proč to tak není.

Cavalera
27. 11. 2003
Dát tip
"Samovolně vznikající věci jsou samozřejmě zmatkem" ... to je hloupost viď mejdej:-)

Hanca
27. 11. 2003
Dát tip
Nejsem žádný autor, jen se snažím něco smolit, ale Rowena autorem je a umí. Spíše bych řekla, že je báseň psána z určitého jakéhosi nadhledu, že je to dílo vyzrálého člověka a ne mladé dívky, která čeká na svaté příjmání, ale celkový dojem je pěkný.Neuspořádané mi to opravdu nepřijde, ale jak říkám je to názor laika, který tápe, ale prostě se mi to moc líbí.

Lilie
27. 11. 2003
Dát tip
Mejdej: Kdo trošku sleduje písmáka, ví (i Rowenna sama), že nejsem z těch kteří berou její tvorbu beze zbytku, snad bych i připustil, že v některých dílech na mě nesourodost trošinku dýchne, ale tady jsi šlápl vedle. Tato báseň je podle mě nádherným celkem a jakákoliv uskočení, či zlomy, velice silně obsah podporují. Toť můj názor. Jistě subjektivní ...

Rowenna
27. 11. 2003
Dát tip
Mejdej: Máš pravdu. To, proti čemu zuřivě protestuji, je tvoje věta: "Mám skoro dojem, jako kdyby přání použít někde již zmíněné obrazy, bylo otcem básně." To je to, to jediné, co mě pobouřilo. Proti tomu se bráním. Jinak - jsem si vědoma toho, že hřeším na to, jak lehce se mi slova skládají - a taky to, že je takřka nikdy - ten spontánní nával slov - neupravuji. Někdy je to dobře, a skutečně žádný zmatek nevyplodím, někdy ne. Nemůžeš jednoho každého autora nacpat do jedné škatulky. Mohu na tisíckrát studovat teorii tvorby poezie, a poctivě se o to pokouším, ale já takhle podle receptu bramboračku neuvařím. Toť vše. Pořád se domnívám, že tahle bramboračka je chutná. I když - taky mám pár remixů vlastních básní - kdy s odstupem báseň vypadá jinak. Těžko říct, jestli je lepší originál nebo remix. :-)

Rowenna
27. 11. 2003
Dát tip
Vylez, anonyme. :-) Já přece s kritikou mejdeje souhlasím. V podstatě, dotýká se mě pouze ten náznak, že to, co píšu, není příliš upřímné. To je možná moje špatná interpretace, co já vím. Čtěte, co píšu. :-) Nevím, proč právě tohle dílko by mělo vzbuzovat takovéhle reakce. Tak se někomu nelíbí, no a? Je to jeho možnost, jeho právo. Jeho způsob nazírání na věc. Na mu dušu a psi kušu a kočičí svědomí - je mi to upřímně jedno. Bráním, co chci bránit, legitimně, slušně. Kritik se mě nedotkl, už proto, že jeho dílka se mi, odpusťte, prostě nelíbí. Takže - nepadli jsme si do oka, teda naše díla, že ano, no a? Co komu tady na férovku skutečně vadí? Fanklub? Já o žádném nevím. "Nezasloužené" tipy? Jděte do háje s tipy. Koneckonců - nebaví mě dešifrovat to. Kurňa, anonyme, a ty vylez ze svého brlohu. Když mě tak dobře znáš, ať taky vím, o koho jde, a kdo mi to tu plive. Koneckonců, nežádala jsem o hlubší kritiku.

Elyn
27. 11. 2003
Dát tip
Anonym65: na to ti můžu odpovědět jediné: úsměv a že přeju hezký den..;)

Cavalera
27. 11. 2003
Dát tip
Rowčo, Ty máš fanklub? Šup sem s ním, chci v něm škodit:-))) Tak tak básně by se měly nechávat uzrát. Nejvhodnější je, když je zveřejní až pozůstalí v příštím století:-) Občas mám ale pocit, že uzrát by měly i moudra, která se snaží ze sebe vyplodit kritizující. Zvláště tehdy pokud sami nejsou úspěšnými pisateli:-))) ... ehm ... to mi připomělo, jak nedávno jakýsi Musil napsal esej o haiku, která byla dokonce zařazena do výběru. Trochu komické na tom je, že stejný musil má na kontě asi 30 neúspěšných haiku z vlastního pera, kde nejčastější kritika je , že se nejedná o haiku:-))) Doufám, že jsem toho svou hvězdičkou moc neposral:-))

mirek
27. 11. 2003
Dát tip
ta diskuse pod básní je na TIP ;-))) ... a co se básně samotné týká, tak ačkoli musím částečně souhlasit s kritikou (Mejdej), že je taková neobroušená a dalo by se na ní s odstupem určitě ještě něco vylepšit, tak si myslím, že i tak je velmi dobrá a zaslouží si tip :-)

_KKK_
27. 11. 2003
Dát tip
...citlivé, paní! Velice citlivé! :o) Díky.

"jako kdyby přání použít někde již zmíněné obrazy, bylo otcem básně, která sice pěkná je, ale jako komplex působí nevyváženě a nekoncentrovaně" ... o.k. a kde máš? ten zbytek, mejdej? (tohle ty obecný břichamluvectví za kritiku si nepovažuj, ponvadž se dotýkají pouze všeho na světě jen ne této básně: ""jako kdyby přání použít někde již zmíněné obraty, bylo otcem kritiky, která sice pěkná je, ale jako komplex působí nevyváženě a nekoncentrovaně")"

mejdej
26. 11. 2003
Dát tip
Autorka se mýlí také v několika věcech. Samovolně vznikající věci jsou samozřejmě zmatkem, který je třeba (a ne-li třeba je to vhodné) uspořádat. Nenapsal jsem také, že dílo postrádá myšlenku a pěkné obrazy, napsal jsem pouze, že postrádá vyváženost a to že se autorka neomezuje nějakým metrem samozřejmě není na závadu (v tomto případě). A obraz bude vymalován pěkně až si autorka nějaký čas ponechá skicy, které postupně prokreslí. S jistým odstupem, ať už tomu budeme říkat nadhled či autorská píle. Rozhodně bývá vhodně si párkrát báseň přečíst a snažit se, aby byla co nejlepší, pokud nemá být jen plácnutím do vody, které čeká, jak moc se hladina čtenářů zavlní. Autor tohoto příspěvku sanmozřejmě k autorce díla necítí žádné antipatie, ale obhajovat kritickou narážku způsobem tvorby je směšné.

Elyn
26. 11. 2003
Dát tip
mejdej, dík za avi, ale v tomhle případě nesouhlasím..

Diana
25. 11. 2003
Dát tip
Něžné, křehké, dojemné *************

Ženatej
25. 11. 2003
Dát tip
*

cilka
25. 11. 2003
Dát tip
*

mejdej
25. 11. 2003
Dát tip
Básni sice nechybí ono, pro mě velmi přitažlivé, vnitřní napětí, kde se dívka těší až se stane ženou a zároveň se hrozí zpovědi, kterou pokládá pravděpodobně jako dopuštění se krádeže na sobě samé, ale ledabyle naházené, třebas pěkné, obrazy, autorku usvědčují spíše ze zmatku než z rozvážného zpracování. Mám skoro dojem, jako kdyby přání použít někde již zmíněné obrazy, bylo otcem básně, která sice pěkná je, ale jako komplex působí nevyváženě a nekoncentrovaně (což může být také záměr, ale můj dojem je, že to záměr není), kde působivost obrazná je rozložena myšlenkovým nábojem, takže se obě složky spíše navzájem potírají než aby se podpořily. Má-li ovšem autorka dostatek nápadů, metafor a soudnosti, jistě příště báseň vykreslí do pevného tvaru. Ještě mě napadlo, že báseň může být stylizací do dívky o níž vypráví, ale i tak neobstojí kvůli jazykové nerovnováze.

Rowenna
25. 11. 2003
Dát tip
Ech, ne, že bych úplně chápala, co je mi vytýkáno. Tuším, že se mýlíš v několika věcech - a to jen proto, že prostě nevíš, jak autorka tvoří. Neříká: o tomhle obraze budu psát a napasuji ho do nějaké myšlenky - ne, autorka patří k těm šťastlivcům, k nimž obrazy s myšlenkami přicházejí jaksi mimoděk - a mnohdy jsou překvapením i pro autorku samotnou, budiž jí odpuštěno. :-) Proto autorka těžko může odmítnout nařčení, že je to ledabylé, protože ono to ledabylé je, že ano, když rozumem příliš nezpracovávané. V tomhle není zmatek, protože v samovolně vznikajících věcech prostě zmatek neexistuje. To je jiná kategorie - a někdy se to povede, někdy ne. Přesto se autorka domnívá, že tenhle obraz vymalován dosti pěkně. Včetně myšlenkového náboje. Že tady prostě chybí zdatný příjemce. :-) :-) Taky nakoukla na stránku kritika, ehm, autorka zodpovědně prohlašuje, že pevné formy v lásce nemá. Není schopna přijímat. :-)

DNA
25. 11. 2003
Dát tip
jen dál bez pevných forem*

Lilie
25. 11. 2003
Dát tip
Krásné ... Tipipit

Khema
25. 11. 2003
Dát tip
***

Cavalera
25. 11. 2003
Dát tip
*

Nádherná!

Digero
23. 11. 2003
Dát tip
Proc je tam datum 25.11.03? Neni to chyba systemu?

Print
22. 11. 2003
Dát tip
**!!

k téhle nic přidávat nebudu (jen se vtělím do družic) !

REDH0T
21. 11. 2003
Dát tip
Až budu velký, budu panem farářem...

mperdik
21. 11. 2003
Dát tip
zajimavá zpověď, nikoliv však na Tip!!!!

Lyryk
21. 11. 2003
Dát tip
.-)

alim
20. 11. 2003
Dát tip
taky si vzpominam na tu spoved u prvniho svateho prijimani..T*:-)

pjekné obrázky :) ***

Elyn
20. 11. 2003
Dát tip
..;) ta je krásná..

Rowenna
20. 11. 2003
Dát tip

Hanca
20. 11. 2003
Dát tip
Ta druhá sloka ke krásná - přirovnání pukání na hrudy se semínky na poli, to je nádhera. * /T/

Mishulda
20. 11. 2003
Dát tip
K tomu není co dodat....... *

Seregil
20. 11. 2003
Dát tip
Víceméně řečeno.... hlavně v té básni...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru