Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Správná holka, nejsprávnější ze všech

Výběr: clovrdik, Print, Milly, domin.go, LaMouette, Zlý_wětry_vod_řeky
26. 01. 2004
52
68
15349
Autor
crayfish

(2003)

Jde o čekání. A o dálky. Kdo nerad čeká nebo nemá rád dálky, stopuje se mu blbě. Taky musíte mít rádi spálený pravý předloktí, teda pokud stopujete v létě. A mhouření očí – mafiána se slunečními brejlemi nikdo nevezme. A musíte se umět smát, to hlavně.
Toho léta se mi smálo špatně.

Vylhat se ze všeho, praštit vším, vyrazit ven, někam daleko. Tam, kde žijou ti, které zatím neznáme. Odkud budeme třeba zase někdy utíkat.
Takže stojím. A mávám na auta. Připadám si trochu jako pouliční harmonikář s čepicí na chodníku a trochu jako námořník v přístavu.
Kapitáne, vezmete mě do Kalkaty? Peníze nemám, jen dvě zdravý ruce.

(Tenkrát jsem se vedle ní naposledy probudil. Byla vzhůru; seděla na posteli a koukala na mě.)

Zapadám do stříbrného renaultu; spousta prázdných slov, legrácky před někým, koho už v životě neuvidím. To umím. Řidičům nakecám cokoliv.

(Noc před posledním kolem přijímaček na FAMU jsem ležel vedle ní a nemohl usnout. Ve všeobecným kulturním testu mě mohli nachytat na čemkoliv.
Ty to zejtra uděláš, řekla. Seš můj chytrej.
Byla tam, byla se mnou a to mi stačilo.
Ten den jsem jí napsal báseň. Hloupou. Ten den jsme se milovali.)

„Jedu na Prahu,“ řekl renaulťák. „Ty musíš sejít dolů, bacha, auta tam jezděj rychle, běž radši až támhle k tomu příjezdovýmu pruhu.“
Pomalu jsem šel po krajnici. Slunce se pomalu koulelo za obzor, tráva voněla. Odněkud se ozval osamělý cvrček. Cvrček samotář.

(Pořád ji miluju, jestli se to tak dá říct. Spala v mý první posteli, kterou jsem si koupil za vlastní prachy. V zelených teplákách se mnou po schodech vynášela televizi do mýho prvního podnájmu. Jedl jsem jídlo, který uvařila. Vídal jsem ji po ránu nenamalovanou a rozcuchanou.)

Auta tady opravdu jezdí rychle. Jenže já vím, jak na to, jsem už zkušenej silniční námořník. Nejlepší místo na stopování je tam, kde jsou na svodidlech nápisy stopařů. Načmáraný fixem, kterým se píše na kartónový cedule jméno cílovýho přístavu.
Protože odtud prokazatelně někdo odjel, tady stáli námořníci.

Lukáš + Káťa, 21.7.1996 Břeclav – Roma? Držte palce!
(Ten den mám narozeniny - v devadesátém šestém jsem je slavil v Rovaniemi. To je ve Finsku, za polárním kruhem.
Budeme na sebe ten den myslet přesně v poledne, řekla, než jsem odjel. Myslela na mě v jednu. Zapomněla na časový posun, to se stává.
Možná jsem nemusel jezdit tak často pryč.)

Trčím tady už tři hodiny. Pomoc! (chacha) Ivan z Plzně, 4.8.1994.
(Jednou jsme takhle uvízli v Alpách, s kámošem. Začalo pršet, složili jsme si bágly u krajnice a hypnotizovali projíždějící řidiče. Kašlali na nás.
Na svodidlech rostl divoký chmel, utrhl jsem kousek a přivoněl k němu. Málem jsem se rozbrečel, vůně je pěkně vlezlej kámoš.
Na chmelu jsem se s ní totiž seznámil.)

26.6.1995: Odjíždíme k moři - holky na plážích, těšte se! Jakub a Patrik.
(To poslední společné léto jsme strávili na Korsice.
Ty blázne, vždyť je to jako z nějakýho filmu, smála se. Hlavně, ať nás tady nikdo neuvidí.
Pamatuju si, že mě tu noc hrozně tlačily kamínky do kolen. Pamatuju si její pootevřenou pusu. Pamatuju si její vůni.
Tak proběhlo moje první milování na mořský pláži. Od tý doby mám rád vrzání cvrčků a cikád. Od tý doby mám rád moře.)

Další řidič mě vzal až do Budějovic. Byl to jeden z těch mlčenlivejch kamioňáckejch týpků. Ve Veselí jsme se stavili na kafe do motorestu. Začínalo se stmívat.
„Tady vedle jsem měl autodílnu, se švagrem,“ mávl rukou z okna. „Auťáky miluju. Pak jsme se nepohodli. Znáš to, prachy a tak. Příště už se ale napálit nenechám,“ řekl.
Zbytek cesty mlčel.

Na chalupě jsem ze všeho nejdřív otevřel okna a vyvětral. Zapomenutý hrnek s plesnivým lógrem jsem postavil na kamna.
Sedím na verandě a kouřím.
Na mý oblíbený místo z dětství, na pohádkovou louku, je to z chalupy kousek. Nejdřív starou polní cestou, pak pěšinou mezi smrky. Maliní tam šlehá po lýtkách, komáři se přisávají k tepnám. Měsíc se zbaběle schovává za kopcem.

(Seděli jsme tenkrát na verandě.
To o těch vílách sis vymyslel, že jo, smála se.
Kdepak, je to pravda. Zdejší víly jsou správný.
Byla jsem tam, na tý louce, řekla. Žádnou vílu jsem tam teda neviděla, ale zato jsem nasbírala tohle.
Ten večer jsme snědli spoustu malin.)

Kukačky z roku 1938 tikaly celou noc, v hodinových intervalech mě budily kukáním. Když jsem tady byl s ní, nikdy jsem si toho nevšiml. Nikdy mě to nerušilo. Asi jsem přemýšlel o něčem jiném, než je tikání hodin.

(Na vodě se ti bude líbit, řekl jsem jí jedno léto. Chtěl jsem se s ní chlubit před klukama, chtěl jsem, aby byla se mnou.
Bude se mi tam líbit, řekla. Tví kamarádi jsou srandovní.)


Český Krumlov je hezký město. Propletl jsem se uzounkými uličkami a koupil si cigarety Lucky Strike v trafice skryté ve středověkým podloubí. Nad trafikou svítil barevnej neón. Pořád v tom středověkým podloubí. Jiří z Poděbrad by z toho dostal škytavku.
Za městem se na pravém břehu Vltavy rozkládá kemp. Vodáckej kemp.

(Tenkrát v kempu došlo k leteckýmu dni. Lítaly tady nezajištěný nafukovací čluny. Našim kánoím, složeným na břehu, vichřice nevadila, ani průtrž mračen. Výletníkům s nafukovacími čluny a velkými kempingovými stany ano.
Vrhla se tenkrát do vody a ten člun přitáhla ke břehu.
Proč se mi tví kámoši tak smějou? zeptala se.
Vypadala jako napůl utopenej vrabčáček, co jsem jí na to měl říct?

Ten den to byla správná holka, nejsprávnější ze všech. A když se smíchem odháněla tu děkující rodinku s nafukovací lodí, byly jí pod promočeným tričkem vidět ňadra.)

Je večer, zasvítí první světla vodáckých ohňů, zadrnčí první kytary.
Sbohem lásko, nech mě jít, nech mě jít, bude klid, zpívá parta blízko mě.

(Tenkrát jsem přišel až k ránu. Opatrně jsem se svlékal, abych ji nevzbudil. Nevěděl jsem, co bych jí řekl. V kuchyni na stole stál talíř přikrytý fólií, aby mi večeře nevystydla. Vedle něj vychladlý  kafe – věděla, že ho mám po jídle rád.
Když jsem pak usínal, pohnula se.
Jinak, než se vrtí ze spánku, natolik už jsem ji znal.)

„Pojď k nám,“ volají na mě holky právě od toho ohně, „tady je děsná sranda, protože Bručoun má rozladěný bendžo a nechce tomu věřit, von totiž nemá hudební sluch a když mu to někdo řekne ...“
Sedám si do trávy, už je mokrá rosou.
„Nehraješ na kytaru?“ osloví mě hlubokooká víla, „my moc ne, ale rádi zpíváme.“
Vezmu si ji a rozpomínám se na starý fláky. Víla sedí naproti mně, kolena pod bradou. Má zelený tepláky – jestlipak v nich někomu vynášela po schodech televizi do prvního podnájmu?
Trochu se na mě usměje, když začnu zpívat.

(Ještě si vezmi překapávač, já ho nepotřebuju, řekla. A povlečení vyper jednou za měsíc, špindíro.
Nejhorší bylo rozdělování společných fotek.)

 „Jak ti říkají?“ ptá se mě ta neznámá víla. „Já jsem Julie. Legrační, co?“
Spousta fajn lidí kolem jediného ohně.
Bručoun, co na bendžo fakt moc neuměl.
Puňťa, hezká holka s legrační přezdívkou.
Komár, čahoun s brejličkama.
Kristýna, maličká tmavovláska.
Dingo, vodáckej samorost s dlouhými ušlechtilými prsty.
Julie.

Noc postupovala, hráli jsme pořád starší písničky.
Smutno je mi, smutno je mi, na ten smutek není lék, zpíval jsem. Už to není pravda, možná i kvůli cinkavému smíchu téhle víly. Zase.
Pak jsme u ohně zůstali sami.
Večer volala, že dabuje, a tak jsem šel hledat kamarády, stála s ním, naštěstí otočená ke mně zády ..., zpívám pro Julii.
(Věř mi, nejsem zlej, jenom slabej.)
„Půjdeme spát?“ řekla Julie se zavřenýma očima, hlavu opřenou o mé rameno.
Když se zpívá píseň poslední, myslet můžem na pár přátel, co je známe.
Jde jen o dnešek. O pár vteřin, o jeden úsměv. Jako vždy.
„Pojď se radši vykoupat,“ řekl jsem. „Jinak fakt usneme.“
Pak stála nahá v řece, temná voda jí sahala ke kolenům.
Je to dobrá řeka, napadlo mě přibližně v místech, odkud jsme jednou dávno tahali velkej nafukovací člun. Vrací mi to.
Zezadu jsem ji položil ruce na ramena. Obrátila se
„Víš, že máš stejnej nosík jako někdo, koho… jako jedna holka?“ zeptal jsem se.
„Já vím, trochu nakřivo,“ řekla a rozpačitě si na něj sáhla. „Po tátovi.“
„To ona říkala taky,“ zasmál jsem se.
„Měls ji rád?“
„Nevím.“
„Tohle by člověk vědět měl.“
„Fakt nevím. Někdy je láska tak silná, že je nejslabší na světě.“
„A naopak,“ řekla tiše. „Víš, že už se nejspíš v životě neuvidíme?“
„Teď se vidíme,“ odpověděl jsem, vzal ji do náručí a odnesl na břeh. Do trávy. Do tý trávy, která byla mokrá rosou.
„Ale já už nechci,“ zavrtěla hlavou. „Je pozdě, musíme jít spát.“
Vždycky si budu pamatovat, že mě tu noc mohly zase tlačit kamínky do kolen. Vždycky si budu pamatovat její pootevřenou pusu. Její vůni.

Nejlepší místo na stopování je tam, kde jsou na svodidlech nápisy stopařů. Načmáraný fixem, kterým se píše na kartónový cedule jméno cílovýho přístavu.
Protože odtud prokazatelně někdo odjel, jako já teď.
Kapitáne, vezmete mě do Kalkaty? Peníze nemám, jen dvě zdravý ruce.

(Věděla jsem, že mě nepoznáš, řekla. Seš pořád stejnej.)


68 názorů

Janina6
před 8 měsíci
Dát tip

Jo, to je ona... pořád krásná.


větroplach
09. 11. 2010
Dát tip
ty bláho, tak to je voňavá věc :) /hmmm, to jsem se divně vyjádřil, ale tak mě to prostě napadlo.../ ... a mám z ní husinu ... nejsi Ty takový věčný tulák?...

Horavin
07. 10. 2008
Dát tip
Nádherná povídka, říká si o to, aby se četla znova :o)

Arwennn
30. 10. 2007
Dát tip
skvělý, skvělý, skvělý! pch, rozmačkalo mě to uplně napadrť... diky, diky za avi... chjo! .) autore, smekám, výborně napsaný

Milly
27. 10. 2007
Dát tip
Jedno z Nej děl pro mě tady....

Barman
12. 10. 2007
Dát tip
No, ani nevím co na to říct. Popadá mě vír vzpomínek

Alú
05. 10. 2007
Dát tip
Mám chuť na fixu na kamínky tlačící do kolen, na zvlhlou trávu a pohyb při kterém nespím, mám chuť se přitáhnout. Děkuji

poklona, jinak nevim co říct

poklona, jinak nevim co říct

poklona, jinak nevim co říct

Malačinka
08. 09. 2007
Dát tip
úžasné *

niniw
06. 09. 2007
Dát tip
príjemné nostalgické čítanie páčilo sa mi prelínanie spomienok a prítomnosti *

Milly
06. 09. 2007
Dát tip
Reb, díky za vysvětlení... :-) Ehm, jo, právě jsem o tom mluvila- že ty rozpitvávají a kecavý já kolikrát radši než promyšlený obrazy a minimalisnus... (ale zas jak kdy- třebas ten Ondra má krásný krátký...).

Milly
05. 09. 2007
Dát tip
Reb, proč? Není to tak dlouhý.....- doporučuju teda odložit, jestlo to je proto... Mně se moc líbí....

Krásně napsané, působivé, prostě skvělé!

Milly
02. 09. 2007
Dát tip
Tak jo, když užn jsme dneska mluvili o týhle povídce, jak je strašně pěkná a jak nás rozbrečela a tak, tak avi lidem, aby si zapamatovali jméno autora a těm ostatním k posouzení kvality povídky. .-) Ha, Nicol! A pak, že je to pro Tebe blbost.......!! :-)

bestye
02. 09. 2007
Dát tip
velmi osvěžující dílko po dlouhé době - budu se těšit na další :c)*

Olly
02. 09. 2007
Dát tip
Po některých textech zůstane pachuť spáleného listí,po jiných nic,ale po tomhle určitě něco nepojmenovatelného zůstává,budu si ho ještě dlouho pamatovat...Díky!

Pecy
31. 08. 2007
Dát tip
ouu tak to je fakt supa!!az takhle budu umet psat..............no takova chvile nebude!dobre se to cte!!

LaMouette
31. 08. 2007
Dát tip
nejni vubets zac..:-)) a Treti prani si prectu urco.. mi totis dlouhy povidky.. pokud se daj cist.. a to predpokladam, ze tenhle pripad bude.. vubets nevadi.. naopak..:-)

crayfish
31. 08. 2007
Dát tip
Jejda! Všem vám moc děkuju! Dva měsíce jsem tady nebyl - a 86 kritik! Díky! Nevím proč si myslím, že to nejlepší, co jsem na Písmáku zveřejnil, je Třetí přání. Ale je to tak. Trochu dlouhý, ale to už někdy příběhy bývají. cray

S.J.
31. 08. 2007
Dát tip
moc se mi líbí, má úžasnou atmosféru

tohle je tak silný a osobní.. tak moc dobrý,.. že mi je z toho smutno a nemám to rád.. a to je taky výkon

LaMouette
30. 08. 2007
Dát tip
ty brdo.. po dlouhy dobje dilko povidkofy.. co me posadilo.. mno.. musim to rict.. na prdel..:-) vazne.. ma to pro me.. secko co ma spravna povidka mit.. *

Myník
24. 08. 2007
Dát tip
Moc hezký, fakt, tohle se ti povedlo, jen tak dál. Hezky se to čte a má to skvělý text.

Co mám na tohle napsat? Dostalo mě to. Je to krásně smutný. Co jinýho si zasouží tip když ne tohle. Paráda. a ten ***

Vitex
09. 08. 2007
Dát tip
Docela mě to dostalo. Parádně napsané, zajímavá atmosféra. Ale vůbec by mi nevadilo, kdyby to nebyla ona.. (nebo nebyla ?) * * (Milly, dík za avi)

reka
03. 08. 2007
Dát tip
fajn čtení; i když u podobných věcí jsem vždycky trochu rozpačitej, pač nevím, jestli se mi to líbí, protože to ve mně vybuzuje moje vlastní vzpomínky (v tomhle případě na stopování a holky), anebo jde víc než jen o moji blbou sentimentalitu. stejnak tip.

Cristinne
02. 08. 2007
Dát tip
Myslim, ze moc povedene. Neco, co jsem ted potrebovala a zaroven, to co bych ted vubec nemela cist - chapes? Tip Omlouvam se, ze je to bez carek, pisu na blby klavesnici... Lakrov: diky za avi :)

Damné
02. 08. 2007
Dát tip
kurva!proč mi pořád posíláš avíza?nedošlo Ti snad, že já su vlk, kterej na to všechno sere? A kdybych snad jen náhodou chtěla, to ,,správné" si sama vyhledám..nicméně dík..a čau snad foeva

jarouch
02. 08. 2007
Dát tip
Krásná... tip jak mraky, nemám nic proti! Lakrov - díky za avi.

Lakrov
01. 08. 2007
Dát tip
Pro Těša: > stopaři ještě žijou To je dobře. Cítím v tom takový (pozůstatek?) přátelství mezi cizími lidmi. (Takhle pozdě večer občas nedokážu dost přesně vyjádřit, co cítím :-) )

těša
01. 08. 2007
Dát tip
jo, lakrove, dík, tady už jsem teda byl ale nevadí to ještě jedno přejet očima. stop moderní asi nejni ale ač jsem mlád jezdim tak všude a celkem stopaři ještě žijou.

Lakrov
01. 08. 2007
Dát tip
Pro Milly: "Byl jsem tu a zase přijdu" (nebo jak to napsal Breta)

Lakrov
01. 08. 2007
Dát tip
Trochu jako reportáž a trochu jako sen. Přemýšlím, kolik Ti je, nebo jako je možné, že ještě víš něco o autostopu - prý to už není moderní (a říká se 'IN'). Líbí se mi ty úseky, připomínajíci (již zmiňovanou) reportáž, prokládané vzpomínkami. Místy se ztrácím, ale kdo ví jestli to vadí? (já ne). Baví mě ztrácet se, protože v opravdovém životě se mi to nestává. (Proto máme lietreturu?) Místy se ztrácím, ale je to přijemné bloudění. V kouzelném lese je tak snadné zbloudit. kdyby Ti nekdo vyčítal přiliš mnoho erotických náznaků, tak ho pošli do... pionýra a za mnou. Už mu to snad nějak vysvětlím. Dostals mě letní náladou. Mám chuť uchopit pádlo, nechat se zas vzít za ruku a nechat se unášet... řekou až... Dík. TiP a... kdo ví, co mi na to dotčení řeknou

hai_mal
29. 07. 2007
Dát tip
ja už tu byla:) ale neškodí číst znovu...

Milly
29. 07. 2007
Dát tip
Pokusný avi sem... :-)

Svatuskaaa
29. 07. 2007
Dát tip
1*

zbroják na tohleto*******************************

Milly
28. 07. 2007
Dát tip
Co? :-)

Milly
27. 07. 2007
Dát tip
Vílinko, co je hrozný? :-)

hai_mal
27. 07. 2007
Dát tip
svižné, příjemné, působivě psaní...psát s takovou lehkostí by se mělo "vyučovat", kdyby to ovšem šlo:) *

Jade
27. 07. 2007
Dát tip
smutny, desne smutny, ale nadherne napsany.

lehoučkej rukopis silný pocity zdravej nadhled, ale stejně čtenáře dostaneš dobrá práce !!

tinja
25. 07. 2007
Dát tip
waw..uplne mi to vyrazilo dych:)..este musim nad tym trochu porozmyslat:)..potom napisem snad aj nieco hlbsie;)..ale jednoznacne jeden velky TIP;)

těša
24. 07. 2007
Dát tip
taky připojuju poklonu, fakt pěkný, ten krumlovskej kemp je asi nějakej prokletej, taky jsem tam jednou skkončil ve dvou u ohně. a taky to začalo tim, že jsem si přised v podobný náladě k lidem s kytarou a bez kytaristy.

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Přečti si......

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Bezva, bezva, bezva....... mě taky :-) (jen nevím, nakolik tím, že mi to připomnělo jednoho stopaře.., ale stejně.......) To mám radost, víš... Říkám, já to četla nadvakrát, protože napoprvý to celý nešlo....

domin.go
24. 07. 2007
Dát tip
no ale úplně uf

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Huráááááááá!!!!!!!!! :-) Taky Tě to........, co? .-) Bezva, domin.go!

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Huráááááááá!!!!!!!!! :-) Taky Tě to........, co? .-) Bezva, domin.go!

domin.go
24. 07. 2007
Dát tip
strašně to.,..takový to.,..achjo

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
avi :-)

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
avi (snad ne podruhý.... :-))

maartin
24. 07. 2007
Dát tip
parádní text, i přes (dost) krátké věty plyne, jak voda až by se chtělo čekat na pokračování...

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
avi

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Do hajzlu!!! -t- -V-

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
A ještě pár

Milly
24. 07. 2007
Dát tip
Nebyla jsem tady už?? Nemám na to celý, je to moc silný teď.............. brečim jako želva. avi

sidonia
06. 10. 2005
Dát tip
jo, hezky se to čte člověku ani nepřijde je to takový.. přirozený, jo, to je to slovo *t

Proč bychom se netopili. Knížka od Šmídy a je strašně podobná..teda jako ten konec A tahle voní. *

Nicollette
29. 08. 2004
Dát tip
mám tě.........***

park
08. 02. 2004
Dát tip
Někdy je láska tak silná, že je nejslabší na světě. - až na tuto větu velmi příjemné čtení........tip

clovrdik
29. 01. 2004
Dát tip
člověče, nádherný čtení, takový povídky bych rád uměl; má to ten správnej nadhled, kterej ale dokáže řezat jak nově nabroušenej nůž ...; TIP a V

johanne
29. 01. 2004
Dát tip
moooc hezké, mistrně napsaný :o ta propletenost současnosti a vzpomínek... skvěle!

blázen
28. 01. 2004
Dát tip
HLubší kritiku neposkytnu. Ale každopádně to bylo silné čtení. Něco, co jsem teď potřeboval, abych se mohl odpojit od netu, sbalit batoh a jít spát. Pokud jde o formu, dobře kombinuješ různé časy (nebo roviny - nevím, jak to nazvat). Tím, jak měníš písmo, je to srozumitelnější. A umíš popsat okamžik bez zbytečného patosu, ale působivě.

cilka
26. 01. 2004
Dát tip
* hezky se to četlo :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru