Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Navsteva u Mr.Lube

31. 01. 2004
21
7
8676
Autor
Andulka

                   

      Vcera jsem chtela vymenit olej, ale garaz byla plna. Nechtelo se mi cekat ani minutu. Vsechny fronty jsem si vystala dopredu behem socialismu, a od te doby tam odmitam stravit vic jak pet minut sveho zivota ve fronte.  A tak  jsem musela jet do garaze  dnes znovu. Jednou se mi stalo, ze jsem prisla na vymenu oleje a nemela jsem ho tam ani kapku. Nejenze jsem zaplatila o dvacku vic, ale hlavne mi mechanik vysvetlil, ze mi klidne taky muze odejit  motor uprostred ulice a ja budu moct dat auto akorat do srotu. A jelikoz o autech toho moc nevim, a ani me to nezajima.....dbam na pravidelne vymene oleje.

 

        Sklenena vrata se vysunula nahoru a mechanik  me navigoval dovnitr. Ja mu  rikam mechanik, ale jaky je jeho presny titul, nevim. Garaz se jmenuje Mr. Lube, je to retezec soukromych franchise, ktere nedelaji nic jineho, nez vymenuji oleje a jine tekutiny v autech. Vymenovac oleje by znelo nezvykle, tak mu rikam mechanik. Stejne mu tak rikam jenom v duchu, takze je to stejne jedno.

 

        ‘Mechanik’ je uzasne slusny a vsechno dela podle predpisu. Toho se desim, protoze to me pak stoji vzdycky spoustu penez, protoze mi da seznam veci, ve kterych je treba vymenit nejaka ta tekutina a ja o techle vecech nemam ani paru, a tak mu to vzdycky odkyvnu.

 

-           Prosim te, nic mi nekotnrolujte, ja chci jenom vymenit olej a pospicham.

-           Nic nekontrolovat, krici muj mechanik na ostatni mechaniky v garazi.

 

       Vsichni  v garazi jsou mladi kluci. Majitel splaci pujcku za franchise, takze vsem zamestnancum plati nejnizsi hodinove platy. Fakt je ten, ze na meneni oleju neni moc vzdelani potreba.  Jezdim k tomuhle Mr. Lube uz leta a to proto, ze je deset minut daleko od meho domu. Majitel ma kolem ctyricitky, ma doma ctyri deti a miminko, pry uz posledni. Me ma rad, protoze jednou tam mel sveho kluka a ja nahodou v kufru plny kos krasnych dinosauru po svym malym, co jsem vezla do Armady spasy, a on si me od te doby pamatuje. Me si vubec vsichni pamatuji. Rikam si, ze je to urcite kvuli memu prijemnemu zjevu, ale klidne to muze byt diky memu prizvuku. Ale co si budeme povidat, mozna, ze si me pamatuji, protoze jsem to ja.  Vzdycky, kdyz slysim Ivanu Trump v televizi prodavat bizuterii, vstavaji mi vlasy hruzou na hlave. Co kdyz mam stejny prizvuk jako ona! Nastesti  mi chybi hudebni sluch, a tak jen doufam, ze nemam. A muj milujici muz me v tom usvedcuje, trdi,ze mu prizvuk je velmi prijemny.

 

       Mechanik mi nabizi kafe a noviny. Nechci ani jedno. Taky me neustale oslovuje slecno, coz se mi moc libi, jelikoz slecna uz dlouha leta nejsem. 

 

-           I kdyz bych to nemel rikat, mam radost, ze pospichas, protoze taky pospicham,  sveruje se mi mechanik

-           Kam pospichas?

-           Po vecerech delam v jedny restauraci. Poustim tam hudbu. Potrebuji penize.

-           Na co chces penize?

-           Chci podnikat. Chci si otevrit vlastni restauraci.

-           Skvely, odkud vlastne jsi, ptam se se zajmem a pritom pozoruji, jak mu neustale vsechno vypadava z rukou.

-           Trinidad. ..usmeje se na me.

-           A tvi predci prisli do Trinidadu z Indie….hadam, protoze vypada jako Ind......Mam par pratel odtamtud. Je jedno,  kolik jim je, jakmile slysi karibskou muziku, hned to s nima zacne hybat….taky me moc chutna vase jidlo.

S tim jidlem trochu lzu, protoze  trinidadska kuchyne je na me moc paliva. Navic mi v rybach nechavaji kosti a ja si odmitam macet prsty do jidla.

Usmivame se. Ono menit olej cely den, kazdy den, kazdy tyden, musi byt poradna nuda. A tak pro neho je rozptyleni hovorit se zakazniky a pro me je zase tezke pul hodiny nemluvit.

 

         Zkontroluje mi svetla, vystavi ucet a popreje hodne stesti. A zas mam na tri mesice od oleje pokoj. 

    

 


7 názorů

StvN
19. 08. 2014
Dát tip

Tohle je staré téma. Byla to hloupost. Hlavně u nových aut a pokud s tím nechceš mít problém, tak je lepší si nechat olej vyměnit v servisu. Je to lepší i z toho pohledu, že pokud se něco pokazí, tak za to nese odpovědnost ten servis.

Já se pohybuji v jiném odvětví než restauratérství, tak nemohu soudit. Jako zákazník však soudím, že trh je poměrně dobře nasycený a není lehké si u nás otevřít restauraci. Konkurence je veliká. Amerika má stále spoustu možností. I když nemohu hovořit z osobní zkušenosti. Navíc je to jiné ve městech a na vsi. Asi to bude trochu jiné v takovém New Yorku a v Oklahomě.

Nemyslím si, že EU umírá. Amerika má přece svůj několikrát navýšený superdluh. Pokud vím, tak Obama prosazuje jakýsi helth care, takže neboj se nic, socialismus se do Ameriky také dostane.

Jinak pokud kamkoliv přijdeš s ničím, tak jsi odkázaná na pomoc druhých. To není žádný survival pud :) Je to naopak velice pohodlné. Proč lidé odjíždí do Ameriky? Protože se nebyli schopni prosadit v konkurenci toho místa, kde zrovna byli. To je celé. Přece kdyby se člověk uměl prosadit doma, tak by neměl důvod někam jezdit.


Andulka
17. 08. 2014
Dát tip

Jinak Mr. Lube je znamy pro oil vymenu asi jako MacDonald pro jeho sendwiches....dneska uz nevozim auto na vymenu oleje tam, ale k automechanikovi..:-)


Andulka
17. 08. 2014
Dát tip

Mily StvN - I kdyz jsem to psala pred lety, a ted kdyz si to znova prectu, asi se budu stydet co jsem byla schopna splodit.....ale je mi moc lito, ze ti to tak prislo - je snad normalni, ze jakykoliv servis si zaplatis, ze ocekavas tu nejlepsi praci....a je mi opravdu lito, ze to tak vyznelo....jdu si to po letech precist....:-)


Andulka
17. 08. 2014
Dát tip

ano precetla jsem si to znova....blby to teda je....ale je to momentka....franchize v cesku zacinaly....proto jsem vysvetlovala o co jde....ale ted mi doslo, co jsem zachytila....je to rozdil mezi ceskym a severoamerickych myslenim....myslim tu touhu osobniho podnikanikani.....ze chlap dela od rana do vecera aby uzivil pocetnou rodinu a aby si splnil svuj sen....otevrit svuj vlastni restauraci...:-) Na tom stavi dnesni analytici svou hypotezi - ze eu umira kvuli socialnim davkam, ale ze amerika tu krizi prezije...protoze v americe je porad ten survival pud....prisel sem s nicim a splnim si svuj sen...:-)


Andulka
17. 08. 2014
Dát tip

ano precetla jsem si to znova....blby to teda je....ale je to momentka....franchize v cesku zacinaly....proto jsem vysvetlovala o co jde....ale ted mi doslo, co jsem zachytila....je to rozdil mezi ceskym a severoamerickych myslenim....myslim tu touhu osobniho podnikanikani.....ze chlap dela od rana do vecera aby uzivil pocetnou rodinu a aby si splnil svuj sen....otevrit svuj vlastni restauraci...:-) Na tom stavi dnesni analytici svou hypotezi - ze eu umira kvuli socialnim davkam, ale ze amerika tu krizi prezije...protoze v americe je porad ten survival pud....prisel sem s nicim a splnim si svuj sen...:-)


Andulka
17. 08. 2014
Dát tip

Mily StvN - I kdyz jsem to psala pred lety, a ted kdyz si to znova prectu, asi se budu stydet co jsem byla schopna splodit.....ale je mi moc lito, ze ti to tak prislo - je snad normalni, ze jakykoliv servis si zaplatis, ze ocekavas tu nejlepsi praci....a je mi opravdu lito, ze to tak vyznelo....jdu si to po letech precist....:-)


Dělám to taky: nechce se mi lézt pod auto, tak jedu někam, kde mají zvedák...a rád jim zaplatím.Zas tolik to nestojí a mají to rychleji.To není o pohrdání. Už to u nás taky začíná fungovat, že každej dělá práci, co ho baví nebo co umí, a zbytek si nechá udělat od těch co zas umí něco jiného...

Aaria
05. 02. 2004
Dát tip
Krásně vystižen jeden okamžik dne.

Azmidiske
04. 02. 2004
Dát tip
Je to pěkné, až na tu gramatiku a občas tykání/vykání v jedné větě. Jinak se mi to líbí.

smrt_666
02. 02. 2004
Dát tip
j

Yossarian
02. 02. 2004
Dát tip
beru to

maia
01. 02. 2004
Dát tip
Tato tvoja poviedka sa mi ako criepok zo zivota paci tiez. :-) Dam ju do poulicneho klubu. Pises totiz pekne, bez prikras. *

Seregil
01. 02. 2004
Dát tip
Moc pěkné...

Diana
01. 02. 2004
Dát tip
Zaujalo.

Yossarian
01. 02. 2004
Dát tip
Andulko, myslím, že se ti podařilo docela dobře vystihnout život v Severní Americe, tedy alespoň některé jeho rysy odlišné od života v tuzemsku. Trochu mě mrzí, že kvůli tvé poloze při psaní (nemyslím tělesné :o) nemůžeš (?) používat českou klávesnici. A ještě obecnější otázka: jak poznáš jestli ti mechanik (nebo kdokoliv) tyká nebo vyká? :o) tip a pánovi StvN radím (pokud tak dosud neučinil), aby poznal trochu blíž kdo jsi (myslím tebe, Andulko), a odkud k nám promlouváš, přišlo mi že to neví (nic ve zlym, pochopitelně)

Andulka
01. 02. 2004
Dát tip
- no vykat, nevykat....nad tim jsem premyslela.....a tak nakonec jsem to nechala takhle...protoze napr veta Pane, na co vlastne chcete penize....uz by vypadala uplne na hlavu...:-)))))))

StvN
01. 02. 2004
Dát tip
Yossarian - vím víc, než si myslíš. A mohu to říci o každém, kdo nepochopil mou poznámku.

zvedavec
01. 02. 2004
Dát tip
"Rikam si, ze je to urcite kvuli memu prijemnemu zjevu, ale ..." Toto je najkrajšia veta (pre mňa) v tomto texte. :-) veľmi sa mi páči. A tiež "...a pro me je zase tezke pul hodiny nemluvit." super, ako láskavo so sebou zaobchádzaš. A zároveň aj s tými naokolo. Pekné, páčilo sa mi to. :-) tipujem

zvedavec
01. 02. 2004
Dát tip
mne sa zdá, že to tipovanie som len sľúbila ale políčko som nezaškrtla - teda tak činím!

StvN
31. 01. 2004
Dát tip
Říkám si, jak mizerné musíš mít vzdělání, když si neumíš vyměnit olej a na výměnu oleje přece není moc vzdělání potřeba. To mě jen tak napadlo. Jinak si ze čtení žádný zvláštní dojem neodnáším.

park
31. 01. 2004
Dát tip
Osobně si myslím, že je tu přesně vystižen rozdíl v kultuře podnikání a mezilidských vztahů u nás a v zahraničí....StvN asi není ženat, tak se diví, ale klid, má žena také neumí vyměnit olej, a řídí ! K Tvému literárnímu stylu mě napadá přirovnání : 70 léta, civilní projev, sympaticky, bez afektu..

Andulka
31. 01. 2004
Dát tip
StvN: Nejde preci o to , jestli umim vymenit olej nebo ne. Umim. Jde o to, jestli se mi tim chce ztracet cas a spinit se. Nechce. Ani me ani jinym zenam a muzum. ( Ze mych znamych akorat jeden jediny si sam vymenuje olej). A proto je Mr. Lube vsude jako hub po desti. Navic, automechanik (stredni skola + 9 mesicni kurz) by u Mr. Lube, nedelal,protoze by se nic noveho nenaucil a hlavne mel malo penez. Aby si mohl pracovat u Mr. Lube, musis si u nich vzit asi 14 denni kurz, kde te nauci jake presne tekutiny se na aute musi vymenovat a jak. Takze 14 dni = moc vzdelani nepotrebuje.....Ja doufam, ze se neucis na automechanika, a ze jsem se te nedotlka...:-)))))..nebylo to tak mysleno...:-)....DIik za precteni S_B: no jo, mozna se z toho prumeru taky jednou vyhrabu...:-)))) dik moc Park:-)))..dik. ..jednak...a jednak vsude kolem nas sou lidi, ze uz je ani neregistrujeme. A ja se snazim registrovat, protoze kazdy ten pribeh stojit za to...Tady se mi desne libilo, ze ten mlady kluk dela dny a vecery, aby nasetril. Ne na auto nebo na investovani.....ale, proto, ze si jde za svym snem. Navic jsem cetla, ze princip Franchise neni v Cesku moc rozsiren ( jenom Mac Donald, KFC)....tak treba nekdo dostane napad ...:-))))) Takze moc diky jeste jednou vsem, ze ste mi venovali trochu vaseho casu a hezkou sobotu!

StvN - ano ty umíš číst, ale absolutně nechápeš smysl sděleného....poznáváš písmenka, že jo??:o))to ti stačí :o)...jinak, přesně jak píše park....líbí se mi ten civilní styl...žádnej morytát.Andulko, McDonald a KFC je jedna z největších špín, co nám do Evropy z Ameriky dotáhli a to především proto, že z lidí dělají karierní kriplíky par excellance.....:o)ale ten příjemnej pokec u pana Lubeho nezaslouží nic jiného než tip

Rozervanec
31. 01. 2004
Dát tip
Andulko...ten zacatek me moc nevzal, ale stejne jsem to docetla do konce a po precteni kritik a tve odpovedi si musim tipnout.....jedna oprasena fadni fraze ...v jednoduchosti je krasa..... :c) quen...souhlas s McDonald a KFC .....je to hnus hnus a hnus...c)))))) tipuju..:c))))))

Andulka
31. 01. 2004
Dát tip
rozervanec...no, me taky vymena oleje moc nebere...:-))))) diky...

StvN
31. 01. 2004
Dát tip
Další názorná ukázka toho, jakou sílu mají smajlíci. Andulko - mě jen zarazila tvá logika, nic víc.

Andulka
31. 01. 2004
Dát tip
ja vim...ja jsem si to precetla znovu. To neni logika, to je nedorozumeni...Ty si to bral v negativnim smyslu. Ja tim jenom vysvetluji, proc tam jsou jen mladi kluci, a proc jim muze majitel vyplacet nejnizsi mzdu. Kdyz reknu, ze na vymenu oleje neni zadne zvlastni vzdelani potreba, neznamena to, ze ti kluci nejsou vzdelani. Ten muj mel computer science, ale prace s pocitaci ho nebavila, tak si nasel dve prace, navic jeste doma opravuje auta a setri, aby mohl delat co ho bavi...:-). Znam treba jeste jednoho kluka. Je z Afganistanu. Jmenuje se Spartakus a vypada krasne jako recka socha, cerny vlasy a modry oci....pres den studuje na univerzite a v noci dela vratneho. Taky ma minimum na hodinu, protoze vratnych je hodne a vzdelani na to taky neni potreba......:-) Tak jsem to myslela. Ale mas pravdu, pokud se te to jako ctenare dotklo, mam to blbe napsany....zkusim se na to podivat pozdeji a trochu to predelat...:-))

StvN
31. 01. 2004
Dát tip
Na první pohled to čtenář chápe jako ponižování. Pohrdání. Velký šéf si přiveze auto do servisu, vytasí pár bankovek a ti s nižším vzděláním ho obskočí. Já vim, že jsi to tak nemyslela. Jen říkám, že to tak zní. Ale asi jenom mě.

Andulka
31. 01. 2004
Dát tip
- vis co je pro me zajimave....cist tve duvody...proc se te to doklo....vis, jako uplne jiny mysleni....to by me ani nenapadlo...:-) - tady ma auto skoro kazdy, protoze vsechno je desne daleko..Nekdo ma normalne penez a drahy auto, jiny nema penize anebo jich ma moc a ma bezne auto. Nekdo ma rad auto, nekomu je to suma fuk....Auto neni status jak moc si mohu dovolit....takze kazdy vozi auto do serisu....nikdo netasi bankovky, protoze vsichni plati kartou....Kdo je tu velky sef nepoznas...protoze lidi, co maji opravdu hodne penez, tak na ulici vypadaji uplne stejne jako lidi co maji malo nebo normalne, podle chovani to taky nepoznas.....a kamkoliv jdu, chci ten nejlepsi service, a chci byt co nejlepe obslouzena, protoze me to stoji peniz a na ten peniz musim delat nejaky cas. Tak si toho penize vazim, protoze si vazim sveho casu. Pokud se na me usmivat nebudou, tak pojedu nekam jinam. Jinak by te mozna prekvapilo, lide co maji hodne, hodne penez, nekdo ma univerzitni vzdelani, nekdo dokoncil jenom stredni skolu. Nikdo nikym nepohrda, jelikoz osud je nevyzpytatelny, dneska muzes byt nahore....a kdovi, kde muzes byt zitra....:-))

Arien
31. 01. 2004
Dát tip
StvN: s tím pohrdáním nesouhlasím, na mě to působí prostě jenom jako fakt, nic víc jinak to je takový hezký střípek denního života, tak trochu bojkot té povrchnosti, se kterou se koukáme na všechny věci kolem sebe a ani se nad nimi nepozastavíme, protože nás to prostě zdržuje a každý má svoje starosti... (btw TVÍ předci přišli do Trinidadu z Indie) tip, líbí se mi to:)))

StvN
31. 01. 2004
Dát tip
Smutnej fakt.

Barbar
31. 01. 2004
Dát tip
Pobavila mne povídka i reakce. Je příjemné vidět jak se čtenáři zastávají autora proti záměrně hloupé kritice. Je dobře že se tyhle kritiky vyskytují, nevěděli bychom, že se nás někdo zastane. Je mi z toho dobře a proto děkuji všem zúčastněným. BARBAR* P.S. K těm frenšízám, u nás je pěkný obchod na této bázi i na internetu: www.bestpricenetcz.com kde pod ID číslem se můžete dostat do jednotlivých obchodů: např ID 500034389

Dero
31. 01. 2004
Dát tip
Hodně dobré. ***

C_ensinka
31. 01. 2004
Dát tip
Souhlas s Barbarem, Maureskou, Arien, ...a však víte s kým. Navíc celý text jistíš poznámkami typu: Vsechny fronty jsem si vystala dopredu behem socialismu, a od te doby tam odmitam stravit vic jak pet minut sveho zivota, Vymenovac oleje by znelo nezvykle, tak mu rikam mechanik atd. Je to úžasně milý a usměvavý, nevyumělkovaný, takže si dovolím tipnout

C_ensinka
31. 01. 2004
Dát tip
zapomněla jsem ten tip;o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru