Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ČEDIČ

11. 02. 2004
28
31
12260
Autor
vesuvanka

I obyčejný kámen dokáže potěšit...


ČEDIČ

Žhavá řeka navždy zkameněla
zbavena žáru
proměněna ve varhany
jež hrají už jen
tichou symfonii
o zrození hor

Varhany z černého kamení
zdánlivě chladné
skrývají v sobě
jiskřičky ohně
věčného tvoření a lásky
jež zakleta je
v barvě smutku

Čedič, obyčejný kámen
o nějž nezavadíš
ani pohledem
a přece tě, člověče,
ve tvém díle věrně
doprovází životem

Zastav se na chvíli
a pohlaď ho v duchu
zbav černou barvu
jejího smutku

Čedič pak prozáří tě
paprskem lásky
a varhany zahrají
Ódu na radost

 


31 názorů

vesuvanka
02. 11. 2022
Dát tip

Mariane, děkuji za přečtení a milou odezvu a Tip. Těší mě, že je Ti Středohoří tak blízké.  Vrkoč i Ústí nad Labem znám, je vidět i z vlaku. Zaujme nás svým zvláštním a ojedinělým uspořádáním sloupců do obráceného vějíře - tím se zapsal i do zahraniční geologické literatury. (Podobnou skálu s vějířovitým uspořádáním čedičových sloupců bychom našli až na Islandu). Radobýl s čedičovým lomem také znám, byl to poslední kopec, na který Karel Hynek Mácha vystoupil.


vesuvanka
17. 10. 2021
Dát tip blacksabbath

Ivi, potěšila jsi mě svojí návštěvou u mých starších básní a děkuji za milá slova a Tip :-))). Když jsem jezdívala (mohla ještě jezdit) na výlety, měla jsem inspiraci. Někdy jsem psala ve vlaku při návratu, dokud byly zážitky a dojmy ještě žhavé, a občas i trochu kreslila, když to bylo možné. 


pořád mě udivuje...jak s láskou...maluješ štětcem i písmenky....*/*****


vesuvanka
10. 02. 2021
Dát tip

Křivodržka a Cadmium, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
10. 02. 2021
Dát tip

Děkuji za zastavení a komentář, který mě potěšil. Zlatý vrch jsem nenavštívila, znám ho jen z geologie. Dutý kámen jsem si našla na internetu. Na Panské skále jsme byli jednou na podzim, začalo pršet a pro mě byl úžasný zážitek pozorovat, jak skála úplně zčernala a vynikly na ní lišejníky. Přesně jak píšeš, příroda je největší umělkyně :-)))


vesuvanka
05. 11. 2020
Dát tip

Savage Flame, děkuji za přečtení této básně a za milá slova :-))). Moc mě těší, že se Ti varhany líbily a dokonce vyvolaly představu Dalího obrazu hodin - ten obraz jsem viděla poprvé asi ve svých sedmnácti letech a zaujal mě na první pohled, takže jsem si ho dobře zapamatovala. Určitá asociace tu je - roztékající se hodiny i láva :-))).


Varhany se mi moc libily... Predstavil jsem si najednou jako Daliho hodiny rozteklou cernou klaviaturu a ta predstava, ac me trochu zaskocila, se mi libila taky. Mam rad basne, ktere mi umozni videt necekane obrazy a zvlastnost ve zdanlive obycejnosti a poklady ukryte prvnimu letmemu pohledu... Dekuji. ;) S.F.


vesuvanka
29. 08. 2020
Dát tip

Milane, díky za zastavení a Tip :-))). Také ráda poslouchám varhany, a to je další důvod, proč jsou mně  ty čedičové tak blízké.


MilanH
29. 08. 2020
Dát tip

Varhany já rád poslouchám hudbu


vesuvanka
03. 08. 2020
Dát tip

Mária, děkuji za přečtení básně a milou odezvu :-)))


...láska,  jež zakleta je  v barvě smutku... /*


vesuvanka
23. 07. 2020
Dát tip

René, děkuji za přečtení této starší básně a milá slova :-)))


Rendlík
23. 07. 2020
Dát tip

Asi škoda slov, už to asi napsaly mnozí jiní. Ale tohle to je opravdu pěkné.


vesuvanka
01. 06. 2020
Dát tip

Modrý angrešt, děkuji :-))). Geologie  a vulkanologie je mým koníčkem.


vesuvanka
31. 05. 2020
Dát tip

Modrý angrešt, děkuji za přečtení a milá slova :-))). Obrův chodník Giant's  Causeway znám z geologie, fotek a filmů.  je to úžasný přírodní výtvor, svědčící o dávné sopečné činnosti.


vesuvanka
12. 10. 2019
Dát tip

Přemku, mám radost, že se Ti líbí báseň i obrázek. Děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


lastgasp
11. 10. 2019
Dát tip

Krásné. Obdivuji oboje.


vesuvanka
29. 01. 2017
Dát tip

Irčo, děkuji za návštěvu a milá slova i za zájem :-))). Na Pyšnou princeznu se dívám opakovaně právě kvůli Panské skále, ale líbí se mně i ty další pískovcové skály.


Gora
29. 01. 2017
Dát tip

Až budou zase dávat Pyšnou princeznu, povšimnu si Panské skály...pěkné:-)


vesuvanka
08. 03. 2013
Dát tip

Lassie, mám radost, že Tě báseň zaujala natolik, že jsi se k ní vrátila. Děkuji za milý komentář a zdravím :-)))


Lassie
08. 03. 2013
Dát tip

Čtu si jí zas po dlouhé době....a je prostě krásná :)  *


vesuvanka
08. 09. 2009
Dát tip
A.H. - děkuji za návštěvu i tip :-)))

A.H.
08. 09. 2009
Dát tip
*t*

vesuvanka
17. 09. 2008
Dát tip
Narriel - děkuji :-))) Právě kvůli této scéně na Panské skále se ráda dívám na Pyšnou princeznu a čekám netrpělivě na tento okamžik... :-)))

Narriel
17. 09. 2008
Dát tip
Krásná a hřejivě laskavá... A zase jedna asociace... tentokrát na Pyšnou princeznu, na tu scénu, jak se Miroslav a krasomila schovávají právě za čedičovými varhanami... T.

vesuvanka
04. 12. 2007
Dát tip
Lauro, díky za milé zastavení i slova... mluvíš mi z duše, já také miluji kameny a vše kamenné :-))) přeji krásný den :-)))

vesuvanka
22. 08. 2006
Dát tip
den"v"NOCI - děkuji za milé zastavení i tip :-))))

Ruslana
10. 03. 2005
Dát tip
nádherný vesuvanko!!!!!!

vesuvanka
10. 03. 2005
Dát tip
Ruslana - díky za milé zastavení u tohoto starého dílka i za tip

Moc krásná báseň, zvláště toto se mi mooc líbí.. Zastav se na chvili a pohlad ho , v duchu, zbav cernou barvu jejiho smutku. Cedic pak prozari Te paprskem lasky a varhany zahraji Odu na radost. tip*

vesuvanka
28. 01. 2005
Dát tip
malinka_hvezdinka - to je od Tebe moc milé, že jsi se zastavila, díky i za tip

Grosanda
12. 10. 2004
Dát tip
hezké ##...........)

vesuvanka
12. 10. 2004
Dát tip
Grosanda, to je od Tebe milé, díky za přečtení

ondrech
12. 10. 2004
Dát tip
to mě pobavilo.:-) A má to logiku, což se mi líbí.***TIP

vesuvanka
12. 10. 2004
Dát tip
ondrech - díky za milé zastavení i tip

Jindra
14. 08. 2004
Dát tip
Kdybych přišel jako člověk, který nic neví o kamenech, tak bych v nich začal hledat něco víc, než co jsme se učili ve škole. Protože však o kamenech něco vím (nejsem však ani geolog ani mineralog), tak jen musím říct, nádhera krása... Je zajímavé, jak někdo umí vyjádřit to co ostatní cítí...

Jindra
14. 08. 2004
Dát tip
*

vesuvanka
14. 08. 2004
Dát tip
Jindro, děkuji Ti moc za milá a krásná slova i tip .... jsem potěšena i tím, že se zajímáš o kameny

vesuvanka
16. 07. 2004
Dát tip
Eilil i já moc děkuji za krásná a milá slova, jsem ráda, že se Ti básnička líbí a díky za tip

Eilil
13. 07. 2004
Dát tip
uz jen prolog v sobě skrývá prostou pravdu.. kterou je nám.. myslím, třeba.. neustále připomínat.. abychom nezapoměli, že nic kolem nás není samozřejmost a lze se radovat z "maličkostí" básnička je neobyčejné dílko o "obyčejném" kameni :o) moc se mi líbí.. děkuji mockrát za Tvé báječné postřehy.. tip :o)

vesuvanka
17. 05. 2004
Dát tip
Milá Andromedo, moc Ti děkuji za milá slova a tip. Kameny jsou nádherné a promlouvají k nám...

Hermann
15. 05. 2004
Dát tip
Toto je skutočná Oda na radosť....Prekrásna a plne precítená báseň....Zatiaľ najlepšia, čo som od teba čítal, ale ide sa dalej...Hermann tipppppppp!!!

vesuvanka
15. 05. 2004
Dát tip
Moc děkuji za přečtení a tip. Jsem ráda, že se Ti líbí.Tato báseň vznikla ve vlaku za zvláštních okolností. Jela jsem z Plzně do Prahy a dívala jsem se z okna na řeku Berounku. Nevím proč, ale mě najednou napadlo, jak by ta krajina byla zajímavá, kdyby tam někde se tyčila čedičová skála, podobná jako je Panská skála u České Lípy. A najednou báseň začala vznikat. Napsala ljsem ji snad jedním dechem. Je to óda na radost, miluji kamení, obzvláště to ohněm zrozené. Je dost lidí, na které kamení působí chmurně, ale na mě naopak. Na horách mám ráda poslední vegetační pásma, kde mezi kameny jsou rostliny.

vesuvanka
10. 05. 2004
Dát tip
Mám ráda Beethovena a moc, ale mám ráda i dalsí klasiky díky

cherubino
06. 05. 2004
Dát tip
.....a jeste k tomu mas rada Beethovena?! :-)

Simona
04. 05. 2004
Dát tip
K tomu prologu je moc pěký ale jedna drobnost tam chybí, tvoje poezie a láska ke kamenům ...pěkné ;o)*t

vesuvanka
04. 05. 2004
Dát tip
Arien: diky za navstevu. Miluji kameny a myslim, ze v nich nachazim to co hledam - neco krasneho a hrejiveho z nich vyzaruje... alespon ja to tak citim. Rezavej retez Sloupy se hrde tyci k nelitostnemu nebi - to je krasne receno. - diky za navstevu a tip Simona: Diky za navstevu a tip. Ten prolog jsem zamerne napsala jen tak jako pouhe konstatovani "i obycejny kamen dokaze potesit" , na ktere navazuje vlastni basen, kde nadherne kamenne varhany zahraji "Odu na radost". Jen pro zajimavost - basen jsem napsala ve vlaku cestou z Plzne do Prahy, zaujala me mirne zvlnena krajina kolem Rokycan. Pripomnela jsem si, ze v prvohorach v teto oblasti smerem ke Krivoklatu probihala bourliva sopecna cinnost - i kdyz vyvrele horniny jsou tam uplne jineho typu nez cedice, mne se vybavily varhany z cerneho kameni na Panske skale na Ceskolipsku, pro kterou jsem vlastne basen slozila.

Sloupy čediče se hrdě tyčí k nelítostnému nebi........:-)*T

Arien
25. 04. 2004
Dát tip
Nevím, zdá se mi, jako bys v tom kameni hledala víc, než v něm je, ale jestli tě dokáže potěšit, je to jen dobře

vesuvanka
20. 02. 2004
Dát tip
To je hezky receno, diky.

Robinia
14. 02. 2004
Dát tip
Pohlad ho rukou a dotkneš se věčnosti....

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru