Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pád Gondolinu

19. 02. 2004
2
0
3444
Autor
Melian

abyste se vyznali ve jménech: Morgoth je Temný pán a chce ovládnou vše živé na zemi. Gothmog je pán všech balrogů avelitel vojska útočícího na Gondolin. Všichni obyvatelé Gondolinu kromě Tuora jsou elfové. Turgon je král Gondolinu a Idril je jeho dcera, vzala si za muže Tuora a narodil se jim Eärendil. Maeglin je Turgonův synovec. Ecthelion je Strážce Sedmé brány a druhý nejmocnější a nejvznešenější elf v Gondolinu. Glorfindel je jeden z elfích vojáků. Gondolin byl nejkrásnější a nejmocnější říše elfů.

Ach, Gondoline! Gondoline, město sedmi jmen.

Ty utajené město, které padlo Zlem.

Když Turgona podvedl a zradil Maeglin,

a zkázu městu tím tak přivodil.

 

Poté Morgothova vojska město obklíčila

a naději gondolinských tím činem uhasila.

Skřeti a vrrci a balrogové v čele s Gothmogem

a také draci, ohnivým žárem spalující zem,

zaútočili na krásný a hrdý Gondolin,

a po pár dnech zbylo z města zbořeniště

a z něj stoupající dým.

 

Ecthelion před branou Gothmoga porazil,

ačkoli za to životem svým zaplatil.

Padl také král Turgon bránící zbytek lidu svého,

v písních se vzpomínalo na velké a udatné činy jeho.

 

Třebaže Gondolin velký a mocný byl,

a i orli z hor Okružních přilétli na pomoc,

zlobě a zášti všech morgothových sil

on podlehl nakonec a přišla na něj noc.

 

Z města už stoupal kouř a dým

a po zbořených hradbách obcházel smrti stín,

část gondolinských tajnou cestou prchala,

cestou, kterou Idril již dávno postavit nechala.

 

Tuorovi a Idril se útěk vydařil

a s nimi také uprchl jejich syn Eärendil.

Však ještě jedno nebezpečí na všechny zbylé čekalo

a temnými prsty svými se po nich sápalo.

 

Před zkázou je uchránil jen statečný Glorfindel,

když na okraji srázu bojoval s balrogem.

Tak je za cenu svého života všechny zachránil

a v básních mnohý verš věnován mu byl.

 

Tak skončil příběh o Pádu Gondolinu,

a o tom, jak utonul v Moři stínu.

 

Ó Gondoline! Město sedmi jmen a bran!

Ach, Gondoline, kéž bys jednou znovu stál!

 

 

 

 

 

 


Lúmenn
15. 12. 2004
Dát tip
No mám ráda Gondolin ale tahle báseň nevyjadřuej stoprocentně mé city...sorry

Murtis
23. 09. 2004
Dát tip
Mám toto téma rád, sám jsem na něj napsal báseň Pád bílého města, ale tvoje dílo má několik zásadních nedostatků: snažíš se za každou cenu nacpat do něj co nejvíce postav, názvů a děje - méně je někdy více, některé věci stačí jen naznačit... Vypadá to, jako by ses pokoušela o epos, ale nepostačují ti prostředky. Trochu mi chybí lyrický rozměr...a rýmování škoda mluvit. Přesto vše ti přeju, abys to zkoušela dál, věřím, že tam talent bude...

johanne
02. 03. 2004
Dát tip
ten rým moc ne... jinak motivy krásné :))) t*

Melian
23. 02. 2004
Dát tip
Psala jsem to srdcem. Můj nejoblíbenější film je Pán prstenů, ale nejoblíbenější knížka Silmarillion. Nejradši mam elfy, což je vidět. Ps. Gondolin mám ráda, i když já dávám, přednost spíš Nargothrondu a Menegrothu.

Melian
23. 02. 2004
Dát tip
Jestli máš ráda básně na motivy Silmarillionu či Pána prstenů, tak příští měsíc určitě nějaké nové přibudou. Minimálně jedna.

Arienalia
21. 02. 2004
Dát tip
Jestli je město ,které ze Silmarillionu miluji nejvíc ,tak je to Gondolin skrytý v horách... možná taky proto u této básně příliš nehledím na chybky ,které tam podle mě sem tam jsou ,ale spíš na způsob podání činů milovaných postav.. Třeba u sedmé sloky tam ale máš u Glorfindela "zachránil" dvakrát.. což mi tam tak nějak celkem slušně ruší tok básně... ale je to jen můj názor. Z vlastní zkušenosti vím ,jak dokáží kritiky bolet ,ale myslím ,že především je důležitá snaha a láska k napsanému. Pokud to tedy píšeš srdcem ,jak bych to já osobně určitě napsala ,musím tě pochválit ,ať už forma třeba není úplně dokonalá. Dávám ti tip... třeba už jen za první sloku a poslední : "Ó Gondoline! Město sedmi jmen a bran! Ó Gondoline, kéž bys jednou znovu stál!"

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru