Art-trofie haiku | |||
datum / id | 06.03.2004 / 110930 | Vytisknout | | |
autor | Igor_Indruch | ||
kategorie | Haiku | Další dílo autora | |
zobrazeno | 10519x | ||
počet tipů | 5 | ||
v oblíbených | 0x | ||
do výběru zařadil | Alela, | ||
zařazeno do klubů | [radiohlava], | ||
Prolog | |||
Haiku nám trošku přibralo na váze :o))) | |||
Art-trofie haiku | |||
Pomalu, pomalu plyne ta voda. Barva je její tmavě šedá barva je její šedohnědá barva je její šedohnědozelená nic vůbec nic se v ní nezrcadlí Vůbec nic se v ní nezrcadlí! Jen stíny mraků a topolů mraků topolů a olší jen stíny mraků topolů olší a vrb tancují tam tancují v popleteném tanci po hladině tančí svíjejí se v popleteném tanci Proplétají se a svíjejí, po hladině se plazí Vítr nese suché listí chmýří z vrb a spoustu smetí vítr fouká listí chmýří smetí letí hladiny se dotkne flotila mrtvých dává tušit kam ubírá se proud Jen suché listí, chmýří a smetí dává tušit, kam ubírá se proud. U břehu zametá hladinu vrbové proutí voda se v pomalých vírech zde kroutí klacky se splétají v košaté vory s travou a špinavými cáry igelitu plující sarkofágy s malými tvory štěně se ve vodě nechtěně koupe nafouklé tělíčko sem tam se houpe Zdálky připomíná plyšovou hračku Našel jsem jednu když jsem byl malý ještě jsem nechápal jak se věci mají domů ji vzít umýt a vysušit tenkrát jsem chtěl až později jsem pochopil až později plakal a vidím ho stále maličké tělíčko vodou nadnášené tělíčko očička zavřená světlo nikdy nespatřila růžovoučký čumáček vše co je navíc vyhazujeme Jen proto plodíme abychom zabíjeli Břeh vyhřezlý z nedávné záplavy škraloupy bahna s kostrami ryb prázdné ulity šneků krok co krok mezi tím co noha nohu mine předbíhám vodu jen o kousek a ostřice svými seschlými chapadly snaží se mi kotníky spoutat chapadla ostružin cení své zuby zápěstí do krve rozedraná přítula svízel k stehnům se tulí nad hlavou oblaka těžká a obrovská jen spadnout jen spadnout vše živé zadusit A v dáli štěká pes, kokrhá kohout a kvílí cirkulárka. Pomalu, pomalu plyne ta voda. |
Názory čtenářů (Zobrazit smazané) |
07.04.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Alela |
Velmi, velmi silné........ t/v A můžu prosím vědět, co to přesně haiku je? (nebo čím se vyznačuje?) Dík. A. | ||
07.04.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Tohle opravdu haiku není :o)) Ovšem zařazení tohoto dílka do této kategerie není ani samoúčelné, ani to není provokace (tedy není to tak úplně provokace :o)) Jde o jakési vyjádření vnitřní spřízněnosti a odkaz jeden ze zdrojů inspirace :o)) Obsáhlou diskusi na téma haiku najdeš třeba zde: Haiku a to kolem Vypichuji pár postřehů: "Zachovat skutečnost pomocí jazyka tak, aby vjemy v haiku zachycené inspirovaly posluchače k okamžitému utvoření silné konkrétní představy jedinečné situace." (waldekke) "....pokusit se sníst motýla, aniž by se ho člověk dotknul..." (Japhy) | ||
07.04.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
avi jsem zabudol :o)) | ||
16.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Abyss |
je to uplne nejskvelejsi strasne se mi to libi a tak klubuju.. | ||
09.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | japhy |
Igor: ok., s diskuzí samozřejmě počkáme. Jenom maličkost, jaké autory jsi konkrétně přeložil - pouze pokud se to týká Zenu. | ||
09.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | japhy |
beepee: taky dík. Vy jste s parkem vlastně takoví přírodní kolegové, nebo se mýlím? :) | ||
09.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Z oblasti Zenu jen takovou knížečku "Kosti a svaly zenu" pro Votobii. Ta je ale hrozně milá :o)) Pak jsem ještě dělal na "Dynamice duše" od Lama Anagerika Góvindy, ale to nakonec nevyšlo. | ||
09.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Beepee |
Japhy - no já jsem rozhodně přírodní, kolegyně vlastně taky, tak proč ne parkova ;))) Jestliže on je zahradník, tak já narozdíl od něj vrtám spíš do živočišných záležitostí (konkrétně lidská genetika). Takže jsem spíš kolegyně DNA (taky autor). :))))) | ||
09.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | park |
Zdravím přírodní kolegyni :)) a jednu soukromou miniaturku pro genetiky ;) o DNA! stojím na dně v sifonu pod vanou ženské vlasy | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | japhy |
Igore, pokusím se co nejstručněji i když objasnění celého 'problému' by zabralo větší prostor. zařazení Z toho se nevykroutíš, tady existuje taky kat. ostatní, kam to tvoje dílko správně patřilo. Osobně mně to ale nevadilo, protože to považuji za dobrý text. transcendence haiku Tady ještě do nedávné doby existoval klub Haiku-dílna, kde jsem se k podobným 'transendencím' už vyjadřoval. a/ skvělá 'transcendence' haiku je také např. Beckettova kniha 'Novely a texty pro nic'. Jedno haiku 3 - 8 stránek. Nebo Murphy, Lutremont 'Zpěvy Maldororovy', Nebo Camus. b/ většina začátečníků po tom když zjistí, že jim to moc nejde, tak začínají transcendentovat, transformovat, vytvářet si 'svoje' vlastní haiku, haiku specifické jenom pro ně, protože na pravidla samozřejmě kašlou (nemají na to), nenechají se jimi omezovat (pravidla haiku naprosto neomezují!) atd. A tak tito revolucionáři potom tvoří specifická haiku pro jednotlivé oblasti např. z Prahy popř. jenom z Prahy 2, 6, 9, haiku z Poděbradska, haiku z Brněnska, haiku z Táborska, haiku z Horáčkovy ulice v Kutné hoře atd. Co občan to občan-revolucionář - to druh haiku. Každý, opakuji každý po čase zjistí, že tudy cesta nevede a tak: 1/ toho nechá - haiku vůbec nebo... 2/ se vrátí zase k tomu původnímu a ověřenému kvalitní pojem Jeden pól 'kvalitního pojmu' už jsem objasnil a druhý pól (haiku a Literra) je přesně tak defektní jako to výše zmiňované. Nejde samozřejmě o kvalitu jednotlivých dílek (je to obtížné), ale o kvalitu kritiky a hodnocení tady toho. A tak jediné slovo, které mně napadá je směšnost, ne ve smyslu legrace, ale ve smyslu zoufalství a nevědomosti. nevysvětloval jsi špatně... I když považuji tvoje názory (mluvím pouze tady o tom tématu - tvoje haiku), pouze za 'zárodky' názorů, tedy jakési názory, které by sice měly osvětlit 'kritikům' o co ti šlo, ale které jsou ještě příliš povrchní na to, aby někomu mohly objasnit celou problematiku. A jak je vidět i tohle bylo 'házení perel sviním' jak to vyplývá z následujích reakcí na tvoji snahu. (Mám to před sebou). Tedy snaha byla (dobře podaná), jako názor to akceptuji i když s tím nesouhlasím. ...to je tak všechno... Protireakcí (protiargumentací - pokud se to tak dá nazvat), ti bylo jenom blbství ve formě 'srandy'. nadmíru spokojen Spokojen sám se sebou - po 'dosažení osvícení'. Je to naprostý nesmysl co jsi napsal. To, že si dáš určité věci do nových souvislostí, neznamená v žádném případě ještě 'osvícení', nehledě na to, že kdybys k něčemu takovému dospěl, tak o tom ani nevíš, protože kdybys o tom věděl, popř. se to snažil ještě nějakým způsobem popsat, tak už to dávno nemáš. :) Pro případnou tvoji otázku (druhy, stupně osvícení...) a/ Shò-chù-hen b/ Hèn-chù-shò c/ Shò-chù-rai d/ Ken-chù-shi e/ Ken-chù-tò Jsou to prakticky protikladné vztahy mezi shò a hen, kdy např. shò znamená... absolutní, esenciální, prázdnotu, jednotu atd. a hen znamená... relativní, fenomenální, formu a barvu, rozdílnost atd. Ale to už jsem někde jinde. :) závěr Dobře se s tebou diskutuje, mám v hlavě takový malý projekt - diskuzní klub (uzavřený a jenom pro pozvané) o haiku, zenu i buddhismu, až to bude tak daleko, pošlu ti zprávu a pokud budeš mít zájem, jsi vítán.... zdravím j. | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Beepee |
Ahojky pánové :) tááákže - líbí se mi Igorova provokace, někdy mě taky lákají podobné činy. Taky se mi líbí ten proud myšlenek, čte se to opravdu splavně. Japhy - ad kritika haiku na Liteře - nebyla jsem si jistá, jestli správně vidím, když jsem zabloudila pod některé ty ódy ...od jisté chvíle jsem se rozhodla na L. žádné své haiku nedat, nemá to smysl. Potěšilo mě, že nejsem ve svém vnímání osamocena. oběma - je pěkné číst debatu dvou osobností, jako jste vy :) Díky a přeji pěkný den bee :) | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Díky za obsáhlé vysvětlení, Japhy. Pokusím se na vše odpovědět: Zařazení: Jak už jsem napsal, nejedná se v mém případě o "revoluci" ale napůl o "recesi" :o)) a napůl o osobní pocit. Kategorie "ostatní" je příliš neslaná nemastná a nic neříkající, tam snad nikdy nic dávat nebudu :o)) osobně jsem ale stále přesvědčen, že je to "transcendence haiku", ale samozřejmě, ty to tak vidět nemusíš a je to OK. Jinak v tom ostatním máš pravdu. Vysvětlování - samozřejmě, že to bylo zjednodušené a povrchní. Na internetových fórech je málokdy čas a prostor pro skutečně vyčerpávající výklad. Navíc, jak jsi správně podotkl, některé věci nejdou běžnými slovy tak úplně dobře popsat. nadmíru spokojen, osvícení... zase jsem si z toho dělal tak trošku legraci, což Ti uniklo :o)) ale to nevadí. Já se opravdu o buddhismus a zen poměrně dost zajímal (přeložil jsem z této oblasti dvě knížky), ale jako svou cestu jsem si to nakonec nevybral, protože jsem dospěl k názoru, že se to nakonec stejně stáčí do sebe a nevede to tam, kam já bych chtěl (nakonec jsem si vybral memetiku, která koneckonců - alespoň jak já to vidím - na buddhismus v mnoha ohledech navazuje). Nicméně jsem si z buddhismu a zenu vybral pro sebe to, co mě zaujalo či inspirovalo, ale zpracovávám si to a používám po svém. To je i případ "osvícení", ke kterému mám svůj postoj a mám s ním své zkušenosti, ale o tom se mi tady nechce psát - třeba někdy, mezi čtyřma očima. Ale diskuse se každopádně rád zúčastním, pokud bude zajímavá :o)) | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Taky se měj hezky Beepee - a díky! :o))) | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Beepee |
O memech uz jsi se u neciho dilka zminoval - ta teorie me taky kdysi potkala, ale jako biologa me potkava teorii vicero :) Nicmene je zajimave, ze to nekdo zvolil jako "svoji cestu" a tesi me, ze stopy evolucnich teorii nachazim i na mistech poeticky ladenych. | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
No, ono toho zatím o memech (alespoň u nás) zatím nevyšlo moc, co by stálo za pozornost (já teda vím jenom o Blackmooreové - ale ta je dobrá) Jinak já jsem si tu teorii - jak už je mám zvykem - upravil podle svého (teda, ne že bych byl v rozporu s tou původní - spíš jsem si ji tak jako zevšeobecnil) a nacházím v ní odpovědi na spoustu otázek. Funguje velice jednoduše a elegantně v mnoha oblastech, kde tradiční teorie vytvářejí všelijaké složité konstrukce založené na nejrůznější nepotrvzených premisách či selhávají úplně. | ||
08.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | pozorovatel |
Moc dobrý rytmus. Myslím, že byl zážitek tě slyšet recitovat. Za formu(obsah mi trošku uplaval) tip. | ||
07.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | park |
ortodoxní Haiku(y)sta, to opravdu nejsem ;))))), - Neseděl mi hlavně ten způsob sebevědomého určení něčeho někam (je to Haiku)...je to nutné? "Věřte mi, že z nekonečna vidím pouhý zlomek. Sjednotit se s ním nelze, není možné být jedno s dravým proudem řeky. S něčím, co nemá tvar, rozměr ani vlastnosti, se nelze ztotožnit. To pouze je. Tečka." (Krishnamurti) .... pokud potřebuješ názor autority, tak tady jeden nabízím... | ||
07.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
"je to nutné?" - ty jsi vážně specialista na koany :o)) Jdu o tom meditovat. PS: Citát pěkný, ale já se s ním neztotožňuji - leč nechávám ho být. :o))) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Zakazují se veškeré komentáře typu: tohle přece není haiku! Je to haiku. Nikoliv sice formou, ale podstatou. | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
(a taky jsem tady nenašel žádnou jinou kategorii, kam by se mi to chtělo dát) :o)) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Drago |
Igore, ale to není haiku (promiň, musel jsemsi rejpnout) Líbí se mi to - už tou netradiční formou tak i obsahem. Jestli se nepletu tak kousek z toho jsi recitoval na srazu... máš můj tip. | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Dík. Jo-o recitoval jsem původní verzi, tak, jak jsem si ji pamatoval. Pak jsem na tom ještě pracoval :o)) A haiku (byť zbytnělé) to je, protože na počátku byl pocit, ze kterého mělo být haiku. Ten pocit se však do jednoho haiku nevešel, tak vzniklo tohle. :o)) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Drago |
takže je to haiku podstatou... to je zajímavá myšlenka... potom i některé mé povídky jsou vlastně haiku :oD a nemáš zač. | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
"potom i některé mé povídky jsou vlastně haiku.." Jasně, proč ne? V literatuře (stejně jako ve všem) není přece nic fixní - vše je měnlivé. Já vnímám haiku minimálně dvourozměrně - jednou jako formu, jednou jako velice specifický duchovní obsah. Když může dnes vnikat spousta "haiku", která jsou sice dokonalá či skoro dokonalá předepsanou formou, ale obsah je úplně někde jinde, protože chybí pochopení věci, proč by nemoha vznikat "haiku", která se třeba o předepsanou formu ani nesnaží, ale vycházejí právě z té podstaty? :o) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Drago |
na tom něco bude... máš pravdu :o) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Dero admin, korektor |
Pane Bože, haiku bylo znásilněno. Fakt už přibírá na váze ... bude to kluk nebo holka? :o) Na srazu to bylo kratší, hm? *** | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Jak už jsem napsal výše Dragovi - ještě jsem na tom pak pracoval. A neviděl bych to jako "znásilnění" - i když k nějakému tomu oplodnění nejspíš došlo :o))) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | park |
A to sis nemohl k oprcání vybrat třeba baladu........ :( Obsah by mohl být stejný, a ducha bych specifikoval v návodu k použití :))))))))))))))))))))))) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Jaký oprcání? Jestli jsi "ortodoxní haikista", můžeš to chápat jako "transcendenci haiku" - protože to opravdu z haiku vychází, i když ty to tam možná nevidíš. Kromě toho tu kategorie "balada" není. | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | japhy |
Ano Igore, já to 'vycházení z haiku' tam taky nevidím. Text to není špatný, trochu surrealistický, ale 'transcendence haiku' je stejně kvalitní pojem jako 'haiku a její kritika na Liteře', tedy naprosto stejná píčovina. | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Proč? | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | japhy |
Igore, proč co? Proč to tam nevidím nebo proč je to stejně kvalitní pojem? Ostatně maličkost. Četl jsem na Liteře tvoje haiku (nevím už název) a jako kritiku na tebe vyštěkla jedna z pracujících občanek ....a kde tam máš zen? A ty nesmírně trpělivě jsi začal vysvětlovat, kde že ten zen tam je. Občanka sice nerozuměla ani slovu, ale ty si se mi zdál - se svým výkladem - nadmíru spokojen. Nevysvětloval jsi špatně, ale to taky bylo všechno. Možná, že už je to částečná odpověď na tvoj...proč? (Jestli správně chápeš, jak to myslím :) | ||
06.03.2004 00:00:00 | dát kritice tip | Igor_Indruch |
Jo - proč je to stejně kvalitní pojem? Víš proč ze všech možných "majoritních" systémů uznávám právě buddhismus? Protože jako jeden z mála klade důraz na individuální přístup. Každý si hledá svou vlastní cestu a pokud ho dovede k cíli, tak je ta cesta dobrá. Zen, pravda, je trošku více "stádní", ale na zenu si cením jiných věcí. Takže naprosto nechápu, proč by haiku nemohlo "transcendovat". Kromě toho - jak už jsem napsal - to zařazení tady toho neberu až tak vážně. Je prsklé pod "haiku" protože, zkrátka a dobře, k haiku to má z nabízených kategorií myšlenkově nejblíž (a taky, přiznávám, z "provokačních" důvodů :o))). Není to ani "báseň lyrická" ani "báseň epická". Na Liteře je to pod "poezie - volné verše", což je hezky neutrální. Taky, když už jsme u toho, by mě zajímalo podrobnější vysvětlení Tvého: "Nevysvětloval jsi špatně, ale to taky bylo všechno." Nevysvětloval jsem špatně, to znamená, že s tím, co jsem tam psal, v zásadě souhlasíš? Tak proč potom "to je tak všechno"? A z čeho jsi usoudil, že jsem byl s výkladem "nadmíru spokojen"? |
Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.