Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rieka

20. 03. 2004
5
0
1944
Autor
Hermann

\"Táto voda len plynie a plynie, ustavične plynie a jednako je naveky tu, je vždy a v každom čase tá istá a predsa v každom okamihu nová!\" Hermann Hesse- Siddhártha

Rieka

 

Najprv pomaličky ako vánok..Potom rýchlejšie a... pozri!Už naberáš i víry, bubnuješ o vzduch a napreduješ...Si silnejšia, búrlivejšia, rýchlejšia, väčšia, svetlejšia, každým dňom viac nesmrteľná! Podobáš sa Slnku, Mesačnému meteoru ...Aj hviezdnatá rosa z rána do Teba zahryzla ... Si krstiteľka šumov! Žehnáš každú komoru srdca posvätným šepotom! Tak zase...Opäť tu stojím a pohľad krútim vo víroch...Dnes máš rýchlu vodu..Ponáhľaš sa od zimy za jarou?...Obloha sa krvaví nafarbeným karmínom a Slnko si schovalo tvár na zajtra.. Moje nohy vyhĺbili jamky, do ktorých tenučkým prúdikom vždy vtečieš a tak sa spojíme... Vie, že ju milujem a šepká mi milenecké verše po objatí...Dvíham hlavu a pľúca plním orosenými bozkami...V diaľke cítim vôňu rýb a vody..V rieke voda vždy vonia. Psi začali brechať, vtáci utíchli...Už nie je nič, pretože som pri Všetkom!...Som s ňou...Stojím pri jej rukách, ktoré majú desaťtisíce prstov a na každej je jeden ľudský osud...Prečo tečie? Spýtam sa... Rieka? Počúvaš ma? Alebo si zase tak zaneprázdnená tokom, že nemáš čas zastaviť? Chcela by zastať, ale nemôže...Vtáci lietajú a spievajú, psi sú verní a brechajú, stromy hovoria i voňajú a - rieka? Rieka tečie a všetko ostatné je tajomstvo...Raz vystúpila z koryta, ale opäť sa vrátila späť...Urobila to preto, že chcela ísť medzi ľudí, no tí ju zahnali so slovami -"Choď preč! My Ťa nepotrebujeme, vystačíme si aj sami".. Rieka zosmutnela a zakalila sa..Och akí sú tí ľudia zlí..Málo voňajú...A tak pomaly tečú. Chcela ísť dole, pod zem, spýtať sa podzemnej vody prečo ona netečie...No i tam nebolo miesta...Túžila ísť späť, ku prameňu, ale bol priúzky, nezmestila sa do neho... Odrazu sa rieka sa zdvihla, víry na hladine odrážali svetielka svätojánskych mušiek, ktoré sa utopili pre kúsok kvapky...Stúpala k nebu... a vtedy prvý krát pršalo...Tam ju Bohovia premenili na paru a vytvorili oblaky...Doteraz sa i oblakmi volajú, hoci majú všakovaké tvary...A potom? Potom sa rieka pomaličky, veľmi pomaly... nakvapkala na ľudí... Napršala na nich, na ich domy, polia, lesy a  pobozkala ich jej kvapkami...Tak takto sa teda bozkávajú rieky...A splnil sa jej odveký sen...Byť súčasťou všetkého...Vtedy vsiakla do zeme a podzemná voda ju prijala, ale po čase zosmutnela, pretože chcela k niečomu spieť, už nie byť súčasťou, lebo pochopila, že byť súčasťou znamená raz zomrieť...Odkliať sa od života..Preto tečie..Tečie od mála k veľkému - ako život ako láska. Vleje sa do mora a vtedy sa jej splnia obidve želania. Je súčasťou a dospela do lásky..Pretože rieka vždy speje do lásky, len ľudia spejú od nej... Je nesmrteľná, pretože ak sa vyparí, bude v nebi a keď vsiakne do zeme, pomiluje sa s podzemnou vodou a ak ju vypijú zvieratá, dá život... Už je noc, na oblohe je atrament a závitnice vírov na  hladine, zmizli..Posledné odlesky zamatových ilúzií odišli za horizont...Zajtra? Áno, prídem zase..Veď už mám všetko, keď som s Tebou, už môžem čakať len na smrť...Tak zajtra, zase vyjdem zo svojho tela a budem tiecť a spieť...

Alebo Ťa aspoň napodobním...


Hermann
03. 06. 2004
Dát tip
vesuvanka. Máš pravdu okolie Piesťan je krásne a teší ma, že si taká skúsená botanička a zoologička, vieš toľko názvov že "smekám klobouk" Bozkávam ťa priateľka.Peťo

vesuvanka
28. 05. 2004
Dát tip
POeťo, děkuji. Váh znám z Piešťan, kde jsem byla na léčení. am jsem víc než kde jinde vnímala geografickou odlišnost krajiny. Objevovala jsem nové rostliny, například hlaváček jarní, stromy - dub-cer, ale i ptactvo - poprvé jsem viděla dudka chocholatého a exotickou žluvu hajní. Podnikala ljsem procházky na Povážský Inovec, na Slňavu, promlouvala tu ku mně step a jih. Na břehu Váhu hnízdily labutě.... Nádhera

Hermann
24. 05. 2004
Dát tip
dakujem Janíčka, dnes som ti poslal list, prišiel ti? Rieku milujem, kúsokček od môjho bytu tečie Váh a túto rieku milujem, miloval ju i Hermann Hesse v Siddhárthovi...Dakujem, Váh a voda je niečo viac ako Váh a voda..Hermann

vesuvanka
22. 05. 2004
Dát tip
Krásný prolog i pohádka, velice mě zaujala. Krásná metafora řeky a lásky. Pohádkově popsaný koloběh vody v přírodě a při čtení této pohádky, ale li jiných děl si uvědomuji jak je slovenština krásná, taková jemná a něžná... Díky a veliký TIP

Hermann
02. 04. 2004
Dát tip
Ani nie, nie je to náročné, je to o tom, že rieka plynula do šťastia, teda je to jej príbeh a končí sa dobre...Ale má to veľa osobných črt....Hermann

KayTee
01. 04. 2004
Dát tip
veľmi pekné...ale rozprávka? Je to na rozprávku veľmi náročné, nemyslíš? *

cmukina
26. 03. 2004
Dát tip
je to velmi pekne... :-))) cmukina

andromeda
23. 03. 2004
Dát tip
Jak už jsem říkala, moc hezky píšeš! Ale nejvíc se mi líbí - prolog!TIP a děkuju za tvé kritiky!!

Fidunka
21. 03. 2004
Dát tip
Jů...to je úžasná lyrika! Skvělé přírodní obrazy a vážně dobrý námět!!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru