Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rozprávka o užitočnosti...

06. 04. 2004
4
0
2272
Autor
Hermann

Raz mám takýto sen......

Rozprávka o užitočnosti...
-"Oci, ja nemôžem spať, poď mi čítať..."- vyrútila sa na mňa moja malá dcérka a takto sa už vo svojich piatych rokoch domáhala svojho práva na pozornosť. Aj keď som bol veľmi unavený, nikdy som nedokázal odolať jej prosebným veľkým očkám a tak som ju zobral do náručia, usmial sa na ňu, pobozkal a uložil som ju do postieľky...Bola ako medvedík, len hlavička jej trčala a očká žiarili iste viac ako všetky hviezdy na nebi.
-"Som zvedavá, minule tá rozprávka o mackovi bola suprová, a tá líška tiež nebola zlá....ale macko bol suprovejší..."
-"Nie, zlatíčko, nehovorí sa suprovejší, ale krajší, dobre? Tak ešte raz. Opakuj po mne. Kraj-ší..."
Dcérka len nezbedne zavrtela hlavičkou a povedala-
"Mne sa aj tak viac páči suprovejší, aha oci. Su-pro-vej-ší...haha"-zasmiala sa a schovala sa pod perinu, lebo sa bála, že ju budem zase štekliť ako minule. Hrávali sme sa takto stále a vždy ten kto viac šteklil a smial sa, bol vyhlásení za kráľa šteklenia.
-"Urobíš miestečko ockovi? Chcem si ísť k Tebe ľažkať..."-opýtal som sa nesmelo, lebo moja nezbedníčka si vždy pri čítaní rozprávok vylieva zlosť so zlými škriatkami a rieši spravodlivosť na mojich vlasoch....
-"A môžem Ťa pošticovať, ak tam bude príšera?"-smiala sa maličká, ale len tak potichučku... Ale dnes som jej chcel prečítať inú rozprávku, nie z knihy ale z hlavy...
-"Môžeš, ale za každé šticovanie mi dáš božtek na noštek. A príšera tam nebude..."- pohladkal som ju a ona mi dala veľký a hlasný-Cmmúúkkk na noštek...Aj ja som ju pobozkal a ľahol si k nej...Zakryl som ju perinou a povedal-
-"Milé deti, táto mladá slečna chce rozprávku, dáme jej ju?" -opýtal som sa improvizovaného publika a pomaličky s úsmevom pozrel na maličkú..
-"Dáme, dáme, dáme, "-skandovalo to roztomilé stvorenie v postieľke a trepotalo nôžkami a hlavičkou, tlieskalo pod perinou až som ju musel utíšiť a povedať, že prídu bubáci ak bude kričať, lebo bubáci štípu kričiace deti...
-"Už nebudem kričať oci, že ma ochrániš ak prídu tí bubáci?"
Usmial som sa a uložil si ju na hruď...
-"Jasné, neboj sa, moju princezničku si nedám...."
Ale to už sa schyľovalo k rozprávke a ani neviem prečo, začal som takto...
                               Bola raz malinká šáločka a tá sa dopočula, že niekde na ňu čaká i tanierik a že ten sa na ňu stále pýta a je veľmi smutnučký, že nemá šáločku.No a tak sa tanierik pobral hľadať milú šáločku až prišiel k rieke. Rieka, rieka, kde je šáločka videla si ju...? Nie, nevidela, ale môžem Ťa vziať na môj druhý breh a možno je tam..Ďakujem, uklonil sa malý tanierik a vhodil sa do vody...Preplavil sa na druhý breh, vyšiel, vylial zo seba vodu a na mieste, kde sa voda vyliala, narástla bylinka...Voňala až sa tanierik rozkýchal...
Opýtal sa jej-Ahoj milá bylinka, nevidela si tu šáločku? Bylinka mu povedala že nie, nevidela,ale ak ju zoberie so sebou, že mu ju pomôže nájsť...A tak šli ...Išli dlho až prišli k domčeku..Pred ním stála velikánská polica a na polici plno, plnúčko malých šáločiek...Obaja sa potešili-Hurá, našli sme, ale ktorá je tá moja? Na každej šáločke bola nakreslená bylinka a každá bola iná..
-Pozri na mňa!-pyšne povedala bylinka, ak nájdeš takú istú bylinku ako som ja i tam /ukázala lístočkom na šálky/, to je ona, nájdeš ju...Ďakujem Ti bylinka...a tak tanierik naozaj našiel svoju šáločku..Juj ako sa zvítali, bylinka si ich obzerala, krútila lístočkami  a povedala..-Veru, ste krásny pár, nikdy som nevidela krajší tanierik a šáločku...
-"Oci, to bolo krásnučké, tam neboli ani príšery, ani draci, ale potom? To je už koniec?Mne sa ešte nechce spať."
-"Nie zlatíčko, ešte nie, počúvaj"-Povedal a pohladil som dcérku po vláskoch a ona si vzdychla-"Jéj chcela by som byť šáločka ..."
-A tak sa našli ale po čase boli smutní, lebo hútali, že načo vlastne sú...Na niečo musia byť..načo je šáločka a tanierik..? Zrazu im bylinka povedala...Poďme k rieke, ona všetko vie...Prišli k rieke, bylinka sa viezla v tanieriku a hojdala s lístočkami ako s opratami...Vystúpila pri brehu a zišla k vode... po chvíli sa vrátila sa k tanieriku a šáločke a povedala im-Poďte dole, rieka Vám chce niečo povedať...Zostali bojazliví a zvedaví, lebo ešte nikdy nepočuli hovoriť rieku a ona im povedala...
-Pýtate sa, na čo ste. Ja mám pre Vás odpoveď...Ste na to, aby ste boli užitoční, aby z Vás niekto niečo pil, len tak budete šťastní..Tvoríte jeden celok, ste pár, ste ako skladačky, nemôžete byť sami, a keď ste už dvaja, nemôžete byť prázdni...
Vtom priletel vtáčik..Zobral do zobáčika trošičku vody a nosil a nosil až naplnil šáločku takmer po vrch, potom do vody vstúpila bylinka a okúpala sa...Kúpala sa dlho až nakoniec voda v šáločke zmenila farbu, teraz bola
žlto-zelenkavá ako Tvoja suknička miláčik....Z vody vznikol čajík a z čajíka sa napil vtáčik, vtáčikovi sa narodilo veľa maličkých vtáčikov a stavím sa, že teraz otec, alebo mama vtáčikovci rozprávajú túto istú rozprávku aj ich vtáčatkám...Ale čajík a šťastie tých dvoch by nevzniklo, ak by sa tanierik nerozhodol hľadať šáločku, nepomohol bylinke a  bylinka by nepomohla jemu...
-"Chcem, byť šáločkou, chcem byť užitočnou šáločkou s čajíkom a pomáhať bylinkám"-povedala mi pri bozkoch dcérenka, ale to mi už zaspinkávala v náručí......


Hermann
24. 05. 2004
Dát tip
Dakujem Janka, je to môj sen...Hermann

vesuvanka
22. 05. 2004
Dát tip
Nádherné a něžné. Jak krásně umíš vyprávět... Mně ta pohádka připadá opět taková "andersenovská" , má hlubokou myšlenku. Děkuji a obrovský TIP

lienka
13. 04. 2004
Dát tip
Jeeej, ake milucke... kraaaasne... tolko zdrobnenin naraz som uz davno nevidela :) tip

Ika_Jed
08. 04. 2004
Dát tip
Nádhera, neha ... ty ... nemôžem nepovedať ... si úžasný ... veľký nežný tip ...

KayTee
07. 04. 2004
Dát tip
stráááááááááášne krááááááááásne! Ďakujem ocinko ;o) *

Hermann
07. 04. 2004
Dát tip
ĎAKUJEM a bozkávam Ti ruku za Tvoju kritiku, aspoň Ty ma tešíš...Hermann

andromeda
07. 04. 2004
Dát tip
Krásně krásné! Až napíšeš knížku pohádek pro děti, určitě si ji koupím. Moc mě to rozehřálo na srdíčku.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru