Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sami si sobě

30. 08. 2000
8
0
9175
Autor
Merle

myšlenku jsem vytuneloval z jedné mé oblíbené Fantasy knížky... (kdo pozná autora, má u mě pivo nebo zmrzlinu - pište do zpráv) Pro ilustraci lidí, co podobnou literaturu podceňují...

Já viděl peklo. (padal jsem dolů po celý den) Žádný ďábel. Žádné ohně. Jen... dlouhé řady stolů. Lahůdky a krmě sice dřevo stolu zakrývají, zato všichni v rukou mají neobratně dlouhé lžíce. Slyším je lkát. Marné jsou pokusy za sousto do pusy... Zoufalý hlad! * Já viděl nebe. (letěl jsem nahoru nad smrti lež) Žádný anděl. Žádné zpěvy. Též... řady stolů k obzoru. Proti peklu žádná změna? Stejné stoly, lavice, stejná jídla i lžíce... Přesto zcela jiná scéna. Chyběl tady nezájem. Místo lkaní, naříkání, krmili si navzájem.
Chaloupka
09. 05. 2003
Dát tip
:-)


mike
20. 11. 2000
Dát tip
100 % souhlas s Mahoneym. Nevím, jestli jsi četl poslední věc od MM. "Profesor byl tak roztržitý, že po smrti dvakrát vlezl do pekla, místo do nebe." Každopádně, vím, že to s básní nesouvisí, ale chci rozhodně do pekla, v nebi bude asi pěkná nuda.

Anonym
05. 09. 2000
Dát tip
zbd ! B.ez .:)

zolli
05. 09. 2000
Dát tip
:o)

JiKo
05. 09. 2000
Dát tip
No přiznám, že jsem to začal chápat až napotřetí. Ale pointa se mi zdá slabá, popřípadě jsem nepřišel na tu správnou (viz LYRYK). Je to na druhou stranuten typ, co čím víc čtu tím víc v něm nacházím ...

Merle
04. 09. 2000
Dát tip
dobře... já to mám z Davida Gemmela, konkrétní knížku si nepamatuju

myrinda
03. 09. 2000
Dát tip
libi, co vic dodat.. (ten obraz nebe a pekla je mi duverne znamy, kdysi jsem se s nim setkala, jen pamet starence selhava ;-))

Cid
01. 09. 2000
Dát tip
Merlíku udělal jsi mi ohromnou radost. Jako uvítání po dovolené je to výtečné. Tato legenda je hodně stará. Mě by zajímalo, odkud si k ní přišel, tedy jaký je zdroj. Já jsem ji četl naposledy myslím u C.S. Lewise. Moc děkuji. Lyryk: Lewis také napsal: "Pokud neumíte číst knihy pro dospělé, čtěte knihy pro děti, ale nekomentujte to, čemu nerozumíte." Na Tvou první reakci se velmi dobře hodí.

Laďa
01. 09. 2000
Dát tip
Tak by mě docela zajímalo, jestli já jsem to dobře pochopila. :-(

Bodlak
31. 08. 2000
Dát tip
hmmmmm....neumim tak odborne rozebrat, ani nechci, ja to musim citit srdcem...nekde trochu zadrhava, ale jinak si urcite budu dlouho pamatovat TIP

Mahoney
31. 08. 2000
Dát tip
peklo a nebe si lidé dělají navzájem, myšlenka vskutku stará, známá, otřepaná podáno způsobem otevřeným, jednoduchým, až příliš srozumitelným (nepočítám-li překlep :-)) leč stejně, a nebo možná právě proto, mě to příliš nezaujalo... mám radši něco, u čeho mohu ulétnout na křídlech fantasie objevovat nové obzory - třeba i ty, které sám autor neviděl... zkrátka máš lepší, a u jiného autora bych k tomu asi ani nic nenapsal...

Tynic
30. 08. 2000
Dát tip
Prvni

Laďa
30. 08. 2000
Dát tip
bééé druhá.

Tynic
30. 08. 2000
Dát tip
Jo myšlenka pěkná... Ba dokonce velmi pěkná...

Vio
30. 08. 2000
Dát tip
Jo Merle, hodně zajímavé. Myslím, že stojí za přečtení... TIPík. Jen... krmili SI navzájem? to jako co???

Laďa
30. 08. 2000
Dát tip
Merle všiml sis, že už píšeš úplně jinak než dřív? Prostě tě to dostalo.

Lyryk
30. 08. 2000
Dát tip
Peklo a nebe jedno jsou, tvrdí autor v této své básni. Je vyšperkovaná, dal si záležet i na rytmu, zajímavě vyznívá i možnost číst souběžně první i druhou část verš po verši. K formě jen maličkou tvůrčí výhradu, žádné nově nalezené slovo, nemusel by to být novotvar, stačil by alespoň pokus o posun významu. Slučování pekla a nebe není nic nového, nepřišla na to fantasy literatura, je to stará ateistická veteš, relativizování. Vůbec pojem peklo je v dnešním slova smyslu zprofanován, (o nebi si to netroufám ani šeptnout :-) ), peklo je původně výraz z alpské staroněmčiny (hodně zkrácená definice pro jazykovědce) a jeho někdejší význam je smůla, smůla neabstraktní, nefalšovaná lesní, lepivá. Pozdější inkvizičně posunutý výhrůžný význam slova nám dělá starosti dodnes. Nicméně ateisti nebo relativisté a nově "fantasysti" cítí stále potřebu se proti mýtu pekla bránit. Někdy i ponižováním nebe na úroveň pekla. Ve skutečnosti je až dojemné, jak se nedokážeme při představách pekla či nebe zbavit pozemských představ. I v tomto smyslu tedy Merlíku nic nového pod sluncem. Jiná otázka je, jak je báseň zábavná, vtipná. Vzhledem k tomu, že pointu čtenáři nesnadno chápou, ani to nebude slavné. Ono nejasné "krmili si navzájem" může mít jediný význam a to, domyslet si slovo bachor (čili pupek). Jinými slovy, pokud jsi Merle celou tu báseň nevěnoval problematice zklamání, potom jsi jenom svéhlavě experimentoval, a v mých výkladech vidíš, kam takový experiment vede, každý si interpretuje tvůj volně vysvětlitelný verš jak chce. Nakonec proč ne, na tomhle právě i já svou poezii stavím, těším se právě na ty interpretace, čím více a různých se mi jich dostane, tím úspěšnější (nadčasovější) báseň jsem napsal, jde jen o to, aby na naši poezii za dva dny svět nezapomněl. Nevzdávej to chlapče, klidně piš dál :-))))), protože tahle tvoje poloha se mi docela líbí..

Lyryk
30. 08. 2000
Dát tip
No a ještě jedno nearénové avízko, aby ostatní věděli jak tě měli číst.. :-)))))

Adelan
30. 08. 2000
Dát tip
Autora Ti neřeknu ani já...Téma, jak sám říkáš, vytunelováno, ale napsané je to moc pěkně, tahle forma mi opravdu sedí...

AZALIN
30. 08. 2000
Dát tip
Dílko je to pjekný.. autor mě nenapadá.. sakra.. stydím se.. ;-)

Laďa
30. 08. 2000
Dát tip
Já myslím, že poslední sloka zcela jasně vystihuje rozdíl mezi peklem a nebem. A taky zcela jasně (pro mě) říká, že jestli se cítíme jako v pekle, můžeme si za to jen a jen mi svým vnímáním okolností. Můžeme se tedy docela dobře v pro někoho pekelné situaci cítít jako v nebíčku. Má to taky znamenat, že v pekle jede každej na svý triko? Asi jo. Nikdo zřejmě nepočítá s tim, že by mu v něčem někdo mohl v pekle pomoci. Spíše naopak. Prostě záleží na nás a jsem ráda, že Lyryk mě donutil se více zamyslet. Že by v nebi byli k sobě vstřícnější? Ale z Merleho básně mi to přijde, že cestou do nebe se zas tak šťasten necítil, jak by si mohl představovat. Možná zklamán, možná sám špatně nebe pochopiv?

Vio
30. 08. 2000
Dát tip
Cítil jsem to jako Laďa, akorát jsem to nedokázal napsat :-)

Merle
30. 08. 2000
Dát tip
ech chyba... krmili se

jorel
30. 08. 2000
Dát tip
si šikula

Ber
30. 08. 2000
Dát tip
Myšlenka pěkná souhlas s Tynicem

Merle
30. 08. 2000
Dát tip
Lyryk: dobře, dostal si mě... mě ta myšlenka přišla dost zvláštní, na to abych o ní psal. BTW: neříká, že nebe a peklo jsou jedno, ale že nás trestá vlastní egosimus. Žádné další významy jsem tam prostě nechtěl. Chjo chjó, co s koncem udělá jedna blbá chybička...

Laďa
30. 08. 2000
Dát tip
Merle já si tý chybičky nevšimla a všechno správně pobrala. :-)

Grim
30. 08. 2000
Dát tip
Mňam

Tohle neni z fantasy, nebo mozna je, ale puvodni namet je, myslim, z jedne budhisticke ci hinduisticke bajky. A fantasy podcenuji i nadale. Omlouvam se za hacky, carky a krouzky, ale nejak se mi rozsypal pocitac.

Omlouvam se tez za muj sloh, misto 2. je by asi melo byt pochazi.

Brablenec_P
30. 08. 2000
Dát tip
Zajímavá báseň. Zvláštní. Taková k zamyšlení. Líbí. :-)

madoka
30. 08. 2000
Dát tip
DObrá báseň a dobrý nápad. Líbí se mi to.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru