Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KAMÍNEK Z VESUVU

Výběr:
07. 05. 2004
27
24
18016
Autor
vesuvanka

Když jsem v roce 1997 psala tuto báseň, vůbec jsem netušila, že ten sen se mně vyplní...

KAMÍNEK Z VESUVU

Až jednou budu vystupovat
ke Tvému vrcholu Vesuve,
budu našlapovovat tiše a lehce,
abych nezranila Tvoji krásu.

Nahoře pak s rozechvěním
se budu dívat do míst Tvého dechu.
Tvůj skrytý žár se mě jen mírně dotkne,
jakoby mi někdo podal vlídně ruku.

Pak poprosím Tě Vesuve,
až rozhlédnu se kolem,
o jeden kamínek,
co vynesl Vulkán na povrch.

Ten kamínek už dávno vychladnul
a já z něj přesto cítím teplo
a velkou sílu.

A proto mi dovol, Vesuve,
zvednout ten kamínek ze země
a odvézt si ho domů na sever,
kde potěší a zahřeje
když pocítím stesk a chlad.

 


24 názorů

vesuvanka
05. 02. 2021
Dát tip

Děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). Těší mě, že se Ti líbí i obrázky. Reportáž o ruční těžbě síry na Kawah  a jejím nošení v koších (až 80 kg) v neschůdném terénu dvakrát denně jsem také viděla. Navíc dělníci si moc nechrání obličej před sirnými plyny, nejvýš šátkem. Úmorná dřina, kterou si nedovedeme představit.

Držím palce, aby se Ti z Minimaxu brzy ozvali, když tak se zaregistruj ještě jednou. Budu se na Tvé fotky síry, celestinu a dalších minerálů těšit. Z kladenských hald mám salmiak, ale ten jsem dostala. Síru mám z Vulcana, tam je jí hodně. Největší krystaly síry (se sádrovcem)  jsem viděla v Národním muzeu, byly z Agrigenta na Sicílii 


vesuvanka
20. 03. 2020
Dát tip

Jarodějko, děkuji za odezvu. Tak to jsi měla skvělé zážitky a mohla porovnávat různé druhy sopečných krajin, od sebe tolik vzdálených, kde se projevuje vulkanismus i geotermální energií :-))). V Japonsku je kromě posvátné hory Fudži asi 80 činných činných sopek. Jednou z nejaktivnějších je Sakuradžima, která se tyčí na Kagošimských zálivem na ostrově Kjúšú. V Japonsku je také bohatá geotermální energie. Říp se Ti určitě bude líbit, roste tam hodně hodně druhů kytiček. Jednou, bylo to začátkem srpna před více lety, jsem viděla na čedičových skalkách hadince, které byly rozvětvené a doslova se plazily po kamení. Na dálku bylo to místo úplně modré.


Jarodějka
20. 03. 2020
Dát tip

Děkuji za reakci, Vesuvanko, ano, byl to park Tongariro a Mount Taranaki. Pamatuji si, že tam byla mimořádná obloha, taková víc 3D :-) O Fudži (a celkově o Japonsku) nevím téměř nic.. Říp už mám v plánovacím deníčku, třeba až pojedeme zas někdy za bráchou na chalupu do Tisé :)


vesuvanka
20. 03. 2020
Dát tip

Jarodějko, i já děkuji. To jsi navštívila velmi zajímavá místa s bohatou geotermální energií. Národní park Tongariro se stejnojmenným vulkánem a dalšími velmi aktivními sopkami Ngauruhoe a Ruapehu a gejzíry,  a aktivní vulkanický ostrov White Island jsem procestovala díky internetu a filmům v televizi. A ještě Mount Taranaki na západě Severního ostrova, připomínající svým  pravidelným kuželem japonskou Fudži. Moc Ti přeji návštěvu Vesuvu a Řípu. 


Jarodějka
20. 03. 2020
Dát tip

Děkuji, Vesuvanko. Vnímala jsem ta dávná dramata na Zélandu a Islandu. Bohužel jsem ještě neměla možnost se dostat do končin Neapolského zálivu. Věřím, že by mě uchvátil i Vesuv. Nikdy jsem nebyla ani na Řípu :o) Přitom jsme to měli kousek, když jsme jezdili na Labské pískovce.


vesuvanka
20. 03. 2020
Dát tip Jarodějka

Jaroděko, zdravím Tě a děkuji za přečtení této starší básně a milá slova:-))). Jak jsem psala výše, Vesuv mě přitahoval už od dětství, a když jsem poprvé spatřila Neapolský záliv s Vesuvem z dálnice, byl to pro mě fantastický zážitek, který se těžko dá popsat slovy. Oblast, kde se v minulosti odehrávala bouřlivá dramata (naposledy v roce 1944) působila úžasným klidem a nádhernou barevností. Těší mě, že Ti báseň připomněla místa, která jsi navštívila. Moc Ti přeji, aby sis cestu mohla zopakovat, případně navštívit další vulkanické oblasti.  Energie vyzařuje dokonce i z míst, kde sopečná činnost vyhasla před mnoha miliony let, vnímám ji i z našeho Českého středohoří, z Řípu a dalších oblastí.

 


Jarodějka
19. 03. 2020
Dát tip

potěšilo a zahřálo*

Vesuvanko, na Tvé řádky si vzpomenu určitě, pokud ještě někdy budu mít to štěstí se vrátit do sopečné oblasti. Ty vibrace v pocitech a představy toho, co se tam kdysi v útrobách dělo, ta energie, která doutná v zemi, to je něco dechberoucí a žádná technologie ten pocit v nás nedokáže nasimulovat. Příroda nás drží v úžasu. Z  každého Tvého slova v textu jsem měla dobrý pocit..Děkuji za vzpomínky, do kterých jsi mě přenesla :o)


vesuvanka
18. 09. 2018
Dát tip

Blani, teprve teď po osmi letech jsem objevila Tvůj milý komentář, asi jsem nedostala avízo. Dodatečně děkuji a zdravím :-)))


Taubla
27. 10. 2010
Dát tip
Velmi krásné a procítěné Vesuvanko. Posílám tip.

vesuvanka
26. 08. 2010
Dát tip
Jaro, děkuji Ti za návštěvu a milá slova :-))) Vesuv mě přitahuje už od dětství, kdy jsem ho spatřila na staré pohlednici Neapolského zálivu. Vše, co je s Vesuvem a jeho okolím spojené, má pro mě zvláštní kouzlo, jak příroda, tak i kultura. Zdravím Tě a přeji krásný den :-)))

vesuvanka
08. 09. 2009
Dát tip
A.H., díky moc za milá slova i tip. Zdravím a přeji krásné dny :-)))

A.H.
08. 09. 2009
Dát tip
nádherný kolorit *t*

vesuvanka
06. 05. 2009
Dát tip
Jiřinko, děkuji za milé zastavení a tip. Zdravím a přeji krásný den :-)))

vesuvanka
19. 09. 2008
Dát tip
Narriel - děkuji, zdravím Tě a přeji krásný zbytek dne :-)))

Narriel
19. 09. 2008
Dát tip
;) A autor samozřejmě Nikolaj Nosov... Gajtar napsal Timura... se mi to nějak pomíchalo :-P...

vesuvanka
18. 09. 2008
Dát tip
Narriel - díky :-)))

Narriel
18. 09. 2008
Dát tip
V češtině Neználek na Měsíci, Arkadij Gajdar ;). Má to i další díly, Neználek ve Slunečním městě a Něznajka i jego druziji... to nevím, jak se řekne česky... tedy samozřejmě vím, ale mám pocit, že to vyšlo pod jiným názvem, než je samotný překlad. Vřele doporučuji k přečtení :)... Je to o malých človíčcích, co bydlí v malém mestečku jménem Kvítečkov a... :-)

vesuvanka
17. 09. 2008
Dát tip
Narriel, děkuji za milou odezvu u přání, které mě moc potěšilo :-))) Něznajku na Luně neznám...

Narriel
16. 09. 2008
Dát tip
Tahle mi zase trochu připomněla Něznajku na Luně... Tam byl taky jeden takový kamínek... Přeji Ti Tvůj splněný sen a přeji Ti, aby Tvůj kamínek měl málo práce se zaháněním stesku a chladu - aby mohl sloužit jen nekalené radosti.

vesuvanka
14. 11. 2007
Dát tip
Dolly - děkuji za návštěvu a milá slova :-)))

Háber
20. 01. 2006
Dát tip
...hmm, ...hm...hm... je to veľmi milé a pekné...t

vesuvanka
20. 01. 2006
Dát tip
Haber - děkuji za návštěvu, milá slova i tip, mám radost, že se Ti líbí

Háber
20. 01. 2006
Dát tip
...chýbalo mi nmiečo od Teba k prečítaniu, tak som sa vybral smerom dozadu, nemáš za čo, tá príroda v Tvojich veršoch, to je ako maľba v poviedkach Janka Alexyho, ktorého ako prozaika takmer nik nepozná, lebo ho majú len za maliara, ale ja mám od neho zbierku skvelých poviedok, u Teba je to opačné, poznám len básne, možno aj maluješ

vesuvanka
20. 01. 2006
Dát tip
Háber - děkuji moc, mám radost, že čteš má dílka a že se Ti líbí... také maluji a pošlu Ti obrázky na Tvoji autorskou stránku

vesuvanka
21. 11. 2005
Dát tip
Jazena děkuji za milé zastavení i tip... to je mi líto, že Tě dcera za kamínek pokárala, naopak já nacházím pro kamínky pochopení, ale jsou země, například Turecko, odkud se nesmí kamínky vyvážet....

Jazena
20. 07. 2005
Dát tip
Jsem moc ráda, že i jiní lidé si nosí kamínky z Vesuvu či odkudkoli. Dcera mě za kamínek kárala. Diakritika mi nevadí. Tip

díky za tohle..

vesuvanka
18. 07. 2005
Dát tip
I já moc děkuji za návštěvu u tohoto dílka, za milá slovíčka a dokonce i výběr, mám radost

hanys
05. 07. 2005
Dát tip
Nádhera.Je z tebe cítit teplo.

vesuvanka
05. 07. 2005
Dát tip
hanys moc jsi mě potěšila hřejivými slovíčky... díky za milé zastavení právě u této básně

andromeda
21. 05. 2005
Dát tip

andromeda
21. 05. 2005
Dát tip

andromeda
21. 05. 2005
Dát tip

andromeda
21. 05. 2005
Dát tip
tak nevím, chtěla jsem vložit obrázek Vesuvu a jsou tam jen ikonky

vesuvanka
21. 05. 2005
Dát tip
andromeda - dekuji Ti moc, to je od Tebe mile. Nic si z toho nedelej, mne se take nedari vkladat obrazky z vyhledavacu - jenom ty moje, ktere mi dal Tonik na maly webik, ktery mi vytvoril

RuDa
30. 12. 2004
Dát tip
Všichni to napsali přede mnou, tak už jenom *

vesuvanka
30. 12. 2004
Dát tip
RuDa - díky za milé zastavení a tip

Annie
27. 11. 2004
Dát tip
Je tak krásně křehká...* jen... proč je bez diakritiky?

vesuvanka
27. 11. 2004
Dát tip
Annie díky za milou návštěvu a tip. Když jsem báseň psala, neměla jsem ještě seřízenou českou klávesnici

Markel
26. 11. 2004
Dát tip
Cítím to teplo v kamínku, báseň celá pěkná - T. Díky za oživování mých vlastních vzpomínek.

vesuvanka
26. 11. 2004
Dát tip
Markel - Tvoje milá a hřejivá slova, mě moc potěšila... díky. Jsem moc ráda, že máš na Vesuv také krásné vzpomínky

vesuvanka
10. 10. 2004
Dát tip
andromeda - není zač.... i já děkuji za zastavení

andromeda
09. 10. 2004
Dát tip
ctu to znova a znova, je to krásné....a dekuji za kamínek......

KayTee
07. 09. 2004
Dát tip
ještě klub ;o)

vesuvanka
07. 09. 2004
Dát tip
KayTee - děkuji

KayTee
02. 09. 2004
Dát tip
chápu...byla jsem tam...*

vesuvanka
02. 09. 2004
Dát tip
KayTee - díky za milou návštěvu a tip

Jindra
14. 08. 2004
Dát tip
nádherné

vesuvanka
14. 08. 2004
Dát tip
Jindra - díky moc za milé zastavení, jsem ráda, že se Ti líbí

Tristram
10. 08. 2004
Dát tip
Jak už tu bylo napsáno, tvé verše mne uklidňují, ale hlavně mě kolébají a otevírají ve mě další brány, které zcela neznám. - * -

vesuvanka
10. 08. 2004
Dát tip
Lancelott - díky moc Tristram díky za milá slova a těší mě Tvůj zájem

vesuvanka
10. 08. 2004
Dát tip
Maxima_Gali - děkuji moc za přečtení a milá slova

Lancelott
16. 07. 2004
Dát tip
Pěkné:o)

vesuvanka
10. 07. 2004
Dát tip
Lunka máš pravdu - kamínky jsou naše.... díky za milá slova a tip Akrij děkuji za přečtení a milá slova

Akrij
09. 07. 2004
Dát tip
Jak říkám. Tvůj žár zahřeje vše kolem :)

Lunka
06. 06. 2004
Dát tip
kamínky...naše téma, viď...vesuvanko...;o) ...je to moc milé... *T

vesuvanka
15. 05. 2004
Dát tip
pe_pa moc děkuji za návštěvu a tip

pe_pa
13. 05. 2004
Dát tip
Opravdu moc hezká. Tip beze slov

Hermann
11. 05. 2004
Dát tip
Blahoželám k splneniu Tvojho sna! Blahoželám k básni, nie je síce zložitá ale páči sa mi. je tam cítiť posolstvo a vzťah a lásku!!!!! Hermann tip

vesuvanka
11. 05. 2004
Dát tip
Cannisha: Děkuji za návštěvu a tip. Tou básní jsem si mozna splnění tohoto snu přivolala. Dcera mi (bylo ji tehdy 24 let) mi na Vesuvu řekla: "Mami, nikdy v životě jsem tě neviděla tak rozzářenou a šťastnou jako tady". Hermann Děkuji za blahopřání a tip. Jsem ráda, že se Ti báseň líbí, je to takové malé vyznání lásky a poselství - a kamínek hřeje, rozdává lásku a radost

Bernadeta
08. 05. 2004
Dát tip
Hřeje*

vesuvanka
08. 05. 2004
Dát tip
To me tesi - diky za navstevu

vesuvanka
08. 05. 2004
Dát tip
To me tesi - diky za navstevu a tip

guy
07. 05. 2004
Dát tip
Moc hezky napsané ... přemýšlím, že bych se měl taky pro nějaký takový kamínek vypravit a vyzkoušet, jestli to funguje ... :-)*

Macíto
07. 05. 2004
Dát tip
Vesuv?To má bejt méno?Na mě moc romantický.

Noe1
07. 05. 2004
Dát tip
Motlitba ... Ten kaminek davno vychladnul a prece jedna jiskra kdesi uvnitr zustava... Jako bývalý geofyzik si ji dokážu vychutnat*

vesuvanka
07. 05. 2004
Dát tip
Gui, dekuji za navstevu, mam radost, ze se Ti basen libi a potesil me i Tvuj zajem o kaminek. Jak jsem napsala v prologu u sve prvni basne "Vesuv" z unora 2004, zamilovala jsem si Vesuv jiz v detstvi. K jeho vrcholu jsem vystupovala opravdu s posvatnou uctou, rozechvenim Bylo to pro me nadherne setkani - chvile stravene na Vesuvu patri mezi nejkrasnejsi v mem zivote. Pokud se vypravis pro kaminek na Vesuv, preji Ti stejne krasne zazitky jako jsem mela ja a kaminek s tou malou skrytou jiskrickou Ti je bude pripominat. Macito: Vesuv - to je hodne romanticke jmeno, v 18. a 19. stoleti byl symbolem romantismu, pritahoval basniky, spisovatele, malire a prirodovedce. Dekuji za navstevu. Noe1 Potesila lme Tvoje navsteva a ohodnoceni meho dila . Je to pro me pocta, obzvlast kdyz pises, ze jsi byvaly geofyzik. Dekuji.

andromeda
06. 05. 2004
Dát tip
moc, moc povedená, je z ní cítit tvá velká láska a blízkost....nádherný tip....a ten kamínek už doma máš?

vesuvanka
06. 05. 2004
Dát tip
Diky za navstevu a za tip. Kaminek uz mam... je nadherny a hreje. Navsteva Vesuvu byla pro me jednim z nejkrasnejsich zazitku v zivote. Dcera mi na vrcholu Vesuvu rekla: "Mami, v zivote jsem Te nevidela tak stastnou a rozzarenou jako tady." A ja byla opravdu stastna.

synáček
06. 05. 2004
Dát tip
Věřím tomu, že ten kamínek je Tvým pokladem nad všemi poklady světa... TIP...a díky!

vesuvanka
06. 05. 2004
Dát tip
Synacku, dekuji za navstevu a TIP. Mas pravdu, ten kaminek je pro me skutecne nejvetsim pokladem na svete. Protoze je ze slunecne jizni krajiny, dopravam mu take casto doteky slunecnich paprsku. Jeho barva se tim zvyrazni a obcas se na nem zatrpyti malicky krystalek nerostu, ktery je tak drobny, ze nepoznam o jaky nerost se jedna, ale je krasny.... jiskricka radosti....

Simona
04. 05. 2004
Dát tip
Moc pěkné, tvé verše mě vždy uklidní.Děkuji Ti *t

vesuvanka
04. 05. 2004
Dát tip
Simonko, to je od Tebe mile, dekuji i za tip

Craerassy
04. 05. 2004
Dát tip
vesu...můžu jen malinkatý názor?? je nádherná..ostatně jako všechny tvé..ale tady mě ruší konec: kde me bude hrat, kdyz pocitim stesk a chlad ono se to tam nejspíš nechtě tak nějak zrýmovalo, ale je to hrozně násilný rým...nešlo by třeba jen přehodit slovíčka?

vesuvanka
04. 05. 2004
Dát tip
Craerassy: Mas pravdu, to ukonceni basne mi moc neslo - dokonce jsem napoprve napsala - kde me bude hrat, kdyz mi bude zima, a to se mi nelibilo vubec a pak me napadl ten rym, ktery je trochu nasilny.Zkusim konec upravit takto: kde potesi a zahreje, kdyz pocitim stesk a chlad. Dekuji za nazor a za tip

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru